Renkaat raskaaseen matkaenduroon

Keskustelua renkaista, vertailut, kimppatilaukset

Valvoja: Moderaattorit

Marko Hemmilä
Site Admin
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

Terveiset Suomesta ! :D

Nyt on takana noin 3500km Touranceilla. Asfaltilla 150 vauhdissa ovat mielestäni levottomammat kuin Anakeet, mutta ajettavat kuitenkin.

Etelä pohojanmaalla kävin ajelemassa 340km soraa, hiekkaa yms. Yllättävää oli kuinka hyvin tuo 19" rengas toimi ! Jos oli skarppina niin ei hiekallakaan ollut mitään ongelmaa (sitten kun ei ollut skarppina hiekalla... sai halata maaemoa...), soralla kun otti mutkaan menot varman päälle ei etunenkaan haitannut.

Takarenkaalla saa pitkiä luistoja :D :D :D

Kaikenkaikkiaan sanoisin että hyvä yleiskäyttöinen rengas. Soralla, hiekalla ja polulla positiivinen yllätys kunhan pitää mielessä ettei nappuloita ole alla.

Viikonpäästä takaisin saksaa kohti. Laitan sitten tänne kuvan ennen ja jälkeen reissun sekä kilometrimäärän.

EDIT: Lisäisin vielä että takarengas tuntuu luistoissakin olevan kohtuu hyvin hanskassa, eikä perä karkaa yllättävästi
Pekkavee
Pyörä: BMW R1100GS

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Minkälaiset paineet sulla on siellä asfaltilla.
Mä olen käyttänyt 2.5 baaria eikä tuntunut mitenkään ongelmalliselta tuolla Kemorassa kaahaillessa. Maksimit oli 167km/h siellä pääsuoran päässä ja aika täysiä sai ajaa siihen pääsuoran lopun mutkaan kanssa.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
PS. Juhannussunnuntaina menossa taas Kemoraan
Viimeksi muokannut Pekkavee, Pe Kesä 23, 2006 1:02 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
RTJ
Pyörä: none

Viesti Kirjoittaja RTJ »

Toivottavasti et tosissaan halannut maata.

Jos ajelet Jyväskylän kautta niin voin saattaa sinut parin reitin kautta. Valitsen ne helpoimmat. Tikkakoski-Muurame väli? Lomaa on vielä ensi viikon keskiviikkoon ja sitten onkin, ainakin ennakkotietojen mukaan, loistava TA-kokoontumisajo Evo:lla.

Sääli TA-kuskeja jotka jää tuolta pois. Ehkä voi vielä jälki-imoittautua?

Riku
Marko Hemmilä
Site Admin
Viesti:

No niin, reissu Suomeen tuli heitettyä.
Matkaa kaiken kaikkiaan tuli 5823km, josta noin 1600km oli Saksalaista autobahnia (nopeus tuolla siirtymäpätkällä oli noin 150-160kmh).
Mukana on myös noin (vain) 400km soraa, hiekkaa jne.

Oheisissa kuvissa kuva renkaasta ennen ja jälkeen reissun. Kuten huomata saattaa niin mitään suurempaa kulumaa tuolla ei ole tullut. Pientä kantikkaaksi kulumista on havaittavissa kun ei noita mutkia tuolla siirtymillä juurikaan ole :?

Pyöränä R1200GS, jossa suurimman osan matkasta sivulaukut, karttalaukku ja tavarasäkki täynnä tavaraa, sekä vajaa 80kg kuski.

Pyörän keskikulutus tuolla matkalla 6.1 l/100km.

Tuntemukset renkaista:

- Hyvät reissu renkaat, joilla myös sorateillä ajaminen onnistuu, kunhan
muistaa että nyt ei mistään nappulakumeista puhuta.
- Vaikuttaa kestäviltä renkailta, joilla varmaan pääsee lähemmäs 15tkm.
- Soralla takarengas lähtee helposti luistoon, joka ei yllätä vaan luisto tuntuu olevan hanskassa koko ajan.
- Eturengas ok soralla jos ei ala hurjastelemaan.
- Hiekallakin noilla pääsee jos vain pitää vauhtia yllä.
- Isommissa nopeuksissa rengas tuntui hieman hermostuneemmalta kuin Anakee (ohjaus alkoi kevyesti voblaamaan tuossa 150 vauhdissa yhdellä kädellä tangosta kiinni pitäessä (samaa en ole huomannut Anakeen kanssa)).
- Vielä ei ole tietoa miltä rengas tuntuu kunnon alppi mutkissa, mutta eiköhän tuo selviä sen jälkeen kun saa appiukon takaisin lentokoneeseen suomea kohti...

Kaiken kaikkiaan hyvä rengas joka toimii kaikenmoisessa ajossa. Voin suositella jos ajo suurimmaksi osaksi on asfalttia ja kova pintaista soratietä.

RTJ:lle kommenttia.
Tuleehan sitä aina joskus tuota maaemoa halailtua, kuten tuli tuolla yhdellä hiekkapätkällä kun ajatukset karkasivat jonnekkin muualle tuosta itse ajotapahtumasta :? Vauhtia hiekalla ei ollut tarpeeksi joten eturengas karkasi eri suuntaan kuin olin suunnitellut. Tästä syystä kumpsahdin kyljelleen pikku vauhdista. Kuski kolautti sääriluut sylintereihin joista muistoksi tuli pari kellertävää mustelmaa, pyörästä meni toinen vilkku ja Desierto kate halkesi.

Tuon Desierto katteen kestävyys on miinusta jos pyörää aikoo metsään viedä, koska kaatoja tulee taatusti. Otin yhteyttä TT:iin ja kommenttina sieltä tuli että tuota muovia ei voi liimata. Selvittelen vielä että onko kyseessä tosiaankin muovi ja jos on niin mitä materiaalia se on. Uusi tarvike kate maksaa noin 250 eemeliä (joten on kallista puuhaa kaataa ja hommata uusi kate :? )

Kuitenkin olen edelleen sitä mieltä että tuo Desierto 3 kate on hintansa väärti verrattuna vakio pleksiin sekä TT:n satula, joka tuntuu todella hyvältä hyvältä pidemmällä matkalla (meno ja paluu matkalla tuli molemmilla istuttua noin 1800km/suunta yhtä soittoa).
Liitteet
Desierto 3 rikki.jpg
Rikkoutunut Desierto
(75.31 KiB) Tiedosto ladattu 194 kertaa
Tourance taka käytetty 2.jpg
(59.05 KiB) Tiedosto ladattu 120 kertaa
Tourance taka käytetty 1.jpg
(58.41 KiB) Tiedosto ladattu 138 kertaa
Tourance etu käytetty.jpg
(63.9 KiB) Tiedosto ladattu 158 kertaa
Tourance taka uus.jpg
(62.49 KiB) Tiedosto ladattu 139 kertaa
Tourance etu uus.jpg
(53.02 KiB) Tiedosto ladattu 143 kertaa
Marko Hemmilä
Site Admin
Viesti:

TT:ltä tuli viestiä että tuo katteen materiaali on nimeltään PUR RIM.
Onko kenelläkään kokemuksia tuosta matskusta ?
Ylimatti
Pyörä: BMW F650 GSD 2004

Viesti Kirjoittaja Ylimatti »

Autoteollisuuden(kin) käyttämää ruiskupuristettua "muovia". Olet varmaan jo surffannut, että se on polyuretaania. Jos Loctiteltä kysyy niin melkein kaikkea pystyy liimaamaan. Kannattaa ehkä laittaa kysely sinne? Ja kysyä vaikka vakuutusyhtiöltä; ne kun joskus ainakin käyttävät muovihitsaamoiden palveluita. En nyt vain saa päähäni yhtään sellaisen nimeä :(.
Taas menossa jonnekin...
Marko Hemmilä
Site Admin
Viesti:

Ylimatti kirjoitti:Autoteollisuuden(kin) käyttämää ruiskupuristettua "muovia". Olet varmaan jo surffannut, että se on polyuretaania. Jos Loctiteltä kysyy niin melkein kaikkea pystyy liimaamaan. Kannattaa ehkä laittaa kysely sinne? Ja kysyä vaikka vakuutusyhtiöltä; ne kun joskus ainakin käyttävät muovihitsaamoiden palveluita. En nyt vain saa päähäni yhtään sellaisen nimeä :(.
Joo, tuli surffailtua.
En mielelläni tuota liimaa, koska tärinä taatusti rikkoo sen jälleen. Yksi vaihtoehto olisi katkaista toinenkin puoli ja liittää osat pop-niitillä sekä noin 2-3mm kumilla toisiinsa. Tämä sen vuoksi että seuraavassa kaadossa tuo kumi joustaisi eikä rikkoisi enää muuta.

Emmää tiijä täällä saksassa että kuinka tuota kysytään, eikä mulla oo täyskaskoa, koska oon sitä mieltä että omat töppäilyt itken ja maksan itse... Käyttöön tuo pyörä on ostettu, eikä kiillotukseen :wink: :D
Ylimatti

Jos tukipaloja meinaat kiinnittää niin ennen kuin niitinreikiä porailet kannattaisiko kokeilla liimata sitä tukipalaa? Esim. "Sellotape Trim Repair" on 2-puoleinen ohut tosiluja teippi jolla mm. kylkilistoja yms. kiinnitetään. Sekin saattaisi toimia. Ja repsahtaisi sitten siitä eikä uudesta paikasta jos vielä samalle kyljelle kaataisit ;). Tai sitten ihan liimalla - tulee mieleen nuo uretaaniliimat eli "sikafleksit" jotka ottaa joka ***keleen paikkaan kiinni! :shock:
Taas menossa jonnekin...
Marko Hemmilä
Site Admin
Viesti:

Joo, tuo teippikokeilu vois olla tosi hyvä ennen reikien porailua.
Etsin nimenomaan sellaista ratkaisua joka repeää samasta paikasta jos samalle kyljelle pitää tuolla pusikossa pyörä kaataa...

Toisaalta, eipäs täällä pääse pusikkoon ajelemaan, vaan oon asfalttiviidakon vanki :cry: elikkäs tuo mahtava sorasurauttelu on ainoastaan kerran vuodessa kun Suomeen tulee lomalle...
Ylimatti

Mutta siellä ollessasi otat kaiken ilon irti sikäläisistä mutka- ja näköalateistä! Saksan motarit on ***seestä eikä siellä mitään näekään [mielipide]. Deutsche Alpenstrassen olet jo ehkä ajanutkin; sen varrella Augsburgista etelään on mm. pikkukaupunki Schongau josta saa erinomaisen hyvää Weitzenbieriä... 8)
Taas menossa jonnekin...
Marko Hemmilä
Site Admin
Viesti:

Ylimatti kirjoitti:Mutta siellä ollessasi otat kaiken ilon irti sikäläisistä mutka- ja näköalateistä! Saksan motarit on ***seestä eikä siellä mitään näekään [mielipide]. Deutsche Alpenstrassen olet jo ehkä ajanutkin; sen varrella Augsburgista etelään on mm. pikkukaupunki Schongau josta saa erinomaisen hyvää Weitzenbieriä... 8)
Jepulis, kyllä tuo vähän auttaa kun tuonne alpeille pääsee surraamaan :)
Bahnilla ei oo hauskaa, mutta matka sillä taittuu tosi joutusasti.
On tässä lähiympäristössäkin tosi mukavia pätkiä.
yli-ii

renkaat

Viesti Kirjoittaja yli-ii »

Ajoin 1200 Gs:llä Anakeen takarenkaalla noin 6000 km ja puolet jäi vielä jäljelle. Puolet ajelin soralla ja pääosin kaks päällä. Nyt alla on molemmissa päissä Continentalin TKC 80, joilla kävin noin 3500 km reissun ( 2 päällä ) Ruotsin tuntureilla. Yllättävän hyvät ovat myös asfaltilla, toki eturengas vähän vauhdissa " vouvottaa ", soralla loistavat. Takarengas loppunee 6000 km:n kohdalla. Välimuotoja on vaikea löytää, mutta entisen Anakeen pistän takaisin loppukesäksi ja jatkossa varmaankin ajelen Anakeilla molemmissa päissä. Arvostan niissä erityisesti hyvää märkäpitoa asfaltilla, sorallakin niillä pärjää ainakin niissä maastoissa, mihin kaksipäällä muutoinkaan uskaltaa. Ja hiekalla ainakin hikivirtaa.
Pekkavee
Pyörä: BMW R1100GS

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Marko Hemmilä kirjoitti: Emmää tiijä täällä saksassa että kuinka tuota kysytään, eikä mulla oo täyskaskoa, koska oon sitä mieltä että omat töppäilyt itken ja maksan itse... Käyttöön tuo pyörä on ostettu, eikä kiillotukseen :wink: :D
No mulla oli kyllä täyskasko ( mikä oli hyvä juttu ) ja tuli aika tarpeeseen. Kumosin pyörän hiekkatiellä, mäen päällä näin hitaasti matelevan peräkärryn ihan edessäni, jarrut pohjaan ( mikä ei ole koskaan ollut mikään ongelma hiekkatiellä), mutta epäonnekseni siinä oli just semmoinen kivi, joka heitti mut nurin. Katse oli tietty siinä peräkärryssä eikä siinä kivessä. No se oli jonkunlainen virhe. Pyörä kaatui oikealle ja siitä pyörä voltin vasemmalle.
Olin kytkenyt ABS:ssät pois hiekkatiellä. Enpä tiedä oliko sillä jotain vaikutusta tohon kaatumiseen.

Remonttikulut oli 2100.-, jotka vakuutusyhtiö maksoi kiltisti, koska tein osien vaihdon itse niin nekin säästivät siinä jotain. Ne kyllä maksoi mulle itselle korvauksen siitä työstä. Ja kypärä meni uusiksi. Ostin Schubertin C2:sen. Jäin hieman plussalle tosta hommasta, koska tein homman itse ja ostin osia mm. Saksasta.

En kokenut tota omaksi töppäilyksi vaan ennalta-arvaamattomaksi liikenneonnettomuudeksi.

Kasko maksaa mulle Pohjolassa muuten jotain 190.- euroa vuodessa, ja ens vuonna vähän enemmän, kun bonukset putosi 70:esta viiteenkymppiin.
En ole muuten käyttänyt Kaskon korvauksia koskaan ennen noin 32 vuoden ajourani aikana.
No tosta ei ole moottoripyörällä kuin 13 vuotta, ensin 16 - 23 veenä ja sitten uudelleen aloittaneena 50 V korvissa.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Marko Hemmilä
Site Admin
Viesti:

No joo, oishan se tietenki hyvä olla kaiken varalta ja säästän todennäköisesti väärässä paikassa... :?
RTJ
Pyörä: none

Viesti Kirjoittaja RTJ »

No nyt on vanhalla TKC80-kehujalla suupielet alaviistoon. Eturengas pompottaa ja hieman vetkuttaa sivusuuntaan vauhdissa (45-75)km/h. Hiekalla tuota ei huomaa eli ei suurta haittaa. Käytin renkaan tasapainotettavana ja sanoin että katsovat onko vanne suora. Painoja tuli paljon venttiilin vastapuolelle ja vanne oli täysin suora. Eli silloinhan itse kumin täytyy olla "kiero". Rengas on täysin noussut vanteelle. Mitään kudoksien repeämiä en ole renkaasta löytänyt.

Rengas on siis 90/90-21 TT, painoluokka muistaakseni 54.

Riku
Vastaa Viestiin