Onnistuin!
Valvoja: Moderaattorit
Onnistuin!
Nimittäin saamaan seokset aika sekaisin tosta TA:sta.Yritin saada paukkumista vähemmäksi kun rupes korpeamaan tuo pauke moottorijarrutusella kun laskee kaasun pois.Noh sainkin sen jo aika vähiin mutta kun vielä vähän piti yrittää hienosäätöä.Nyt se on sitten jo aika metsässä.Oisko TA-miehillä tai muillakin jotain "nyrkkisääntöä" jolla saisin säädöt edes jotenkin "samalle tontille".Nykimisen tasakaasulla ajettaessa,josta tässä taannoin kyselin, sain pois kaasarin purkamisella/putsaamisella mutta tuo pauke mooottorijarrutuksella jäi. 
...pääsisköhän tosta...jos mä ihan varovasti...tai mitä jos vauhdilla...
-
Tikkaoja
- Pyörä: Canyon ja Cube
Ei nyt suoraa Transalppi tietoa ole, mutta normaalisti paukke moottorijarrussa kertoo liian laihasta tyhjäkäyntisenoksesta. Eli seosruuvin kimppuun kaasarissa. Nelarikoneissa yleensä ruuvin avaaminen rikastaa seosta, eli on bensaruuvi, kun taas kaksitahtien kaasareissa on ilmaruuvi (sulkeminen rikastaa seosta)
Transalpin seosruuvien oikean arvon varmaan joku täällä osaa kertoa. Siis aluksi ruuvit kokonaan kiinni ja tietty määrä aukipäin.
Kaasareiden synkkaus kannattaa varmaan kanssa tarkastaa jos ne kerran on ollut irti ja paloina.
-petteri
(Superteneren seosruuvit n. 2 ja 3/4 kierrosta auki eikä paukuta mutta ei mene juovuksiinkaan...)
Transalpin seosruuvien oikean arvon varmaan joku täällä osaa kertoa. Siis aluksi ruuvit kokonaan kiinni ja tietty määrä aukipäin.
Kaasareiden synkkaus kannattaa varmaan kanssa tarkastaa jos ne kerran on ollut irti ja paloina.
-petteri
(Superteneren seosruuvit n. 2 ja 3/4 kierrosta auki eikä paukuta mutta ei mene juovuksiinkaan...)
moi
http://www.saunalahti.fi/bmwkerho/Synkro.pdf
Jos liknkki toimiin niin hyvä vinkki kaasaraiden balanssointiin
Hyvää matkaa
Jaahas täytyypi yrittää värkätä moinen letkuhässäkkä jos ne osais vaikka synkata kotikonstein.Niin jos joku osais kertoa niistä Transun ilmaruuvisäädöistä niin kovin kiitollinen oisin.Mitä haittaa muuten voipi koitua jos ilmaruuvit on esim.liian auki eli käy siis liian laihalla?Vajaatahtisessa voipi palaa mäntään reikä mut mites nelarissa? 
- Timo Tasakaasu
- Pyörä: 1190Adv, 660SMC
Re: moi
Harri Lamminen olisi vähän yksityiskohtaisemminkin voinut tuon systeemin dogumentoida.mikkot7 kirjoitti:http://www.saunalahti.fi/bmwkerho/Synkro.pdf
Vuonna 2001 kirjoitin Söhmiin hieman tarkemmat ohjeet kehittelemästäni letkuhässäkästä. http://groups.google.fi/group/sfnet.har ... 5f9eb1bc1a
"mahdollisimman herkkäliikkeinen neste" tarvitsee sitten ainakin jonkin kuristimen hillitsemään sykkivän imun aiheuttamaa nestepintojen pomppimista. Itse olen käyttänyt migin virtasuuttimia ja kaikkien foorumikeskustelujen perusteella niin sen tuntuvat kopioineen muutkin. Tehokkaampi se kuristin olisi nesteen välissä eli vaikka siellä U-lenkin pohjalla, jos tviniin tekee mittaria. Jos tekee useampisylinteriseen, niin sitten tarvitaan monta kuristinta.
Edit: Jaa niin, metrin korkuinen laite on ihan turhan matala. Mitä korkeammalla U-putkella mittailee, sitä enemmän synkat voi olla poskellaan ja nesteet pysyvät vielä letkuissa. Tuo letkut litistävä puristin on myös melkein must, ainakin metrin korkuisella U-putkella.
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
Ok täytyy yrittää siis pitemmällä letkulla ensalkuun.Joo niinhän se on että kakstahtipuolella puhutaan ilmaruuveista ja nelaripuolella bensaruuveista.Nelaripuolelta ei kokemusta juurikaan ole vielä kertynyt,mut onneks on kokeneempia joilta kysyä 
Ok täytyy yrittää siis pitemmällä letkulla ensalkuun.Joo niinhän se on että kakstahtipuolella puhutaan ilmaruuveista ja nelaripuolella bensaruuveista.Nelaripuolelta ei kokemusta juurikaan ole vielä kertynyt,mut onneks on kokeneempia joilta kysyä 
Itsellä paukutti kaasariin putsauksen jälkeen. Avasin talvella kaasarit ja puhdistin. Paukutus alkoi kaasareissa. Seosruuvi oli auki 1,5 kierrosta ja avasin puoli kierrosta lisää niin paukutus loppui.Tikkaoja kirjoitti: Kaasareiden synkkaus kannattaa varmaan kanssa tarkastaa jos ne kerran on ollut irti ja paloina.
-petteri
Samalla syngronoin kaasarit. Pinnoissa oli noin 20cm ero, sain eron 5 sentin paikeille. Koelenkin jälkeen kaikki OK, mutta kun sain tankin ja katteet paikalle niin tyhjäkäynti alkoi huojumaan. En ole vielä jaksanut katsoa kaasareita lisää. Voi olla että ryyppy jää jumiin. Oli kulutuskin kasvanut. Sammu kone yllättäen konetielle.
Pyörä XTZ-750.
Mulla on varmaan 3 kierrosta auki seosruuvit, kun on putki, suuttimet ja suodatin muutettu. Ei pauku
Tyhjäkäynti seosruuvit voi säätää ihan korvakuulolta, esim. aluksi tyhjäkäynti n. 1500 ja seosruuvit n.2 kierrosta auki lämpimällä koneella.
Siitä alat muuttamaan (yleensä auki päin) pytty kerrallaan kuunellen milloin käy parhaiden.
Tietenkin muut säädöt pitää olla kunnossa ja ei ilmavuotoja imukurkuissa !
Tyhjäkäynti seosruuvit voi säätää ihan korvakuulolta, esim. aluksi tyhjäkäynti n. 1500 ja seosruuvit n.2 kierrosta auki lämpimällä koneella.
Siitä alat muuttamaan (yleensä auki päin) pytty kerrallaan kuunellen milloin käy parhaiden.
Tietenkin muut säädöt pitää olla kunnossa ja ei ilmavuotoja imukurkuissa !
-jarkko-
Kuvat
Kuvat
-
iisiraider
Kaasuttimien synkronointilaitteen suomalais-ugrilainen versio:
Nuo letkuhämähäkit toimivat hyvin, mutta niistä tuppaa tulemaan korkeita kun varmistellaan ettei kone imaise mittaöljyjä sisäänsä niin kuin isännällään on tapana...
Lisäilin mittaletkujen yläpäähän T-kappaleilla yhdysletkun, joka 'oikosulkee' alipaineen. Puristettaessa yhdysletku kiinni paine-ero siirtyy mittapatsaisiin, jos uhkaa nousta liikaa niin puristus auki...
Itse asiassa toimii erinomaisesti ilman puristelujakin, se ikäänkuin skaalaa painemittarin epäherkemmäksi, nollakohta löytyy silti ja painesykekin taitaa olla vähäisempää.
-Timo-
Nuo letkuhämähäkit toimivat hyvin, mutta niistä tuppaa tulemaan korkeita kun varmistellaan ettei kone imaise mittaöljyjä sisäänsä niin kuin isännällään on tapana...
Lisäilin mittaletkujen yläpäähän T-kappaleilla yhdysletkun, joka 'oikosulkee' alipaineen. Puristettaessa yhdysletku kiinni paine-ero siirtyy mittapatsaisiin, jos uhkaa nousta liikaa niin puristus auki...
Itse asiassa toimii erinomaisesti ilman puristelujakin, se ikäänkuin skaalaa painemittarin epäherkemmäksi, nollakohta löytyy silti ja painesykekin taitaa olla vähäisempää.
-Timo-
-
Tikkaoja
- Pyörä: Canyon ja Cube
Offtopic, mun teneressä on vakiosta poiketen K&N, Dynojet ja avarampi putki. Vaikuttaa varmaan meitin säätöjen eroon...Artzi kirjoitti:Itsellä paukutti kaasariin putsauksen jälkeen. Avasin talvella kaasarit ja puhdistin. Paukutus alkoi kaasareissa. Seosruuvi oli auki 1,5 kierrosta ja avasin puoli kierrosta lisää niin paukutus loppui.Tikkaoja kirjoitti: (Superteneren seosruuvit n. 2 ja 3/4 kierrosta auki eikä paukuta mutta ei mene juovuksiinkaan...)
Pyörä XTZ-750.
- Timo Tasakaasu
- Pyörä: 1190Adv, 660SMC
No mutta tuohan kuulostaa nerokkaalta systeemiltä. Nelikossa sais yhdysletku olla varmaankin kahden letkuparin välissä ja nekin valita aina siten, että parin imut olisivat mahdollisimman tasaisesti vuorotelleniisiraider kirjoitti:Kaasuttimien synkronointilaitteen suomalais-ugrilainen versio:
-Timo-
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
Ostoslistalla on kans dynojet. katsotaan talven aikan jos ostaisi.Tikkaoja kirjoitti:Artzi kirjoitti:Tikkaoja kirjoitti: (
Offtopic, mun teneressä on vakiosta poiketen K&N, Dynojet ja avarampi putki. Vaikuttaa varmaan meitin säätöjen eroon...
Ja kuvassa tenere letkuissa.
- Liitteet
-
- Tenere_Letkuissa_1.JPG
- (46.2 KiB) Tiedosto ladattu 287 kertaa
No niin.Nyt on taas räpläilty seosruuvia ja jäi semmoinen tunnelma ettei oikean puolen kaasarin ruuvailu vaikuta mitenkään käyntiin.Tuntuu että vain vasemman puolen ruuvailu vaikuttais joutokäyntiin.Oisko mitään vihjeitä miksei oikea vaikuta?Sain perussäädöllä pelin jo käymään tupsauttelematta mutta kun töistä tullessa kone kävi aika lämpöisenä niin taas tupsauttelu palasi kuvioihin
Ei kai seos voi jotenkin muuttua kun kone lämpenee tarpeeksi?