KTM Pyörän valinta 200 EXC vai 300 EXC?

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

lokari1
Pyörä: Bmw 1100 gs 1999.Beta 250 rr 2018

Re: KTM Pyörän valinta 200 EXC vai 300 EXC?

Viesti Kirjoittaja lokari1 »

Itsellä on ollut 250 ja 300.Isompi on vaikeampi ajaa kovaa,kun väsyy.On täydellä kaasulla helposti matkustajan osassa.se menee ylhäältä melko sairaasti.poluilla hyvän väännön takia ajo menee köröttelyksi.250 voi ajaa aina akressiiviseti eikä se lähde käsistä,eikä se ole kuitenkaan mikään mopo.Jos on vähänkin isompi kaveri 200 tuntuu ala mittaiselta,ei niitä enska kisoissa enää juuri näy.suosio on hiipunut.Ei näissä mäntä kulu,männän renkaat vävysyvät.80-100 tunnin välillä olen vaihtanut männän,se on ollut hyvän näköinen vielä.tehot alkavat laskea.pelkkiä renkaita ei viitsi vaihtaa.
T:Tapsa
Jami
Pyörä: KTM

Viesti Kirjoittaja Jami »

Mitä opimme. Kaverin kanssa juttelin kuluneella viikolla. Aloitettiin näiden mopojen kanssa vuonna 1981 harrastus. Hän sanoi, että tähän harrastukseen on mennyt aina kaikki rahat. Onko siinä sitten väliä, hajoaako 200:en rattaat vai ei.

Mitä itse ajattelen, kuulematta muita. Pyörän käsiteltävyys on se juttu. Varmaan se KTM 200 cc tehot riittää, kunhan muistaa joko kääntää kaasua, tai sitten painaa jarrua. Se että jos ei kumpaakan tee, tekee sinusta hitaan.
THA
Pyörä: Yamaha ja TM
Viesti:

Viesti Kirjoittaja THA »

No jopas se nyt nopeasti pääsi unohtumaan kuinka mukavaa oli viettää kesä mopo pääosin pukilla... :roll:
Ei ne rattaat paljoa maksanu, eikä muuta onneks hajonnu, oliskohan tiivisteet, rattaat ja laakerit ollu lk. 250-300e ja reilu viikko meni kun sai. Eniten harmitti just se kun pyörä oli joka reissun jälkeen jossain totaalisessa remontissa, yleensä paisari niin kasassa ettei kone toiminu enää ollenkaan. VAKillakin oli niitä varapaisareita, oliko peräti 3kpl? Olis niin kiva kun vois ennalta suunnitella vaikka "sitten kun menee tiet jäähän ja nastoille ei ole vielä hyvä, sitten minä teen remontin" mut kun ei, se remontti iskee just kun pitäs lähteä ainoon kerran vuodessa johonkin viikonlopuksi ajelemaan tms.

No meni jo vähän aiheen ohikin, mut aiheeseen palatakseni, onkos kukaan seurannu tota 2-satkun rungon kehitystä? Edellinen runkomalli (eli kun nimelliset sivunumerokilvet tuli) oli ainakin vielä yhteinen 2-satkussa ja piikkissä, isommissa oli kookkaampi. Jalkatapin ja emäputken etäisyysero oli jossain testissä mitattu 15mm - joka on todellakin paljon. Ei kyllä ole juur muistikuvaa Jamin pituudesta, mua korkeempi niinku kaikki ;)
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
AnttiL
Pyörä: exc

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

Jos olen oikein tulkinnut käyttöohjeita jne kirjallisuutta niin 200 ei ole pakoaukonsäätimen apujousta mutta on toki jousi ja sen säätö? Tätä pääjousta ei KTM syystä tai toisesta suosittele säädettäväksi, silti siihen myydään erikseen työkalua jolla voi pikasäätää. Mikäli olen oikein ymmärtänyt on tällä jousella sinänsä ei ole vakio asetusta vaan se on tehtaalla säädetty jokaiseen pyörään siten että jokaisessa säätimen aukeaminen alkaa tietyllä kierroluvulla, pyörät yksilöitä ja siten "oikeaa" säätöä ei voi vakoilla kaverin moposta. Apujousi määrittää koska säädin on sitten kokonaan auki. Vihreä on jäykkä ja siten vaatii enemmän kierroksia ennen kuin kokonaan auki ja punainen löysin...

Ja KTM talk:issa eli yhdellä ameriikan foorumilla näkyy olevan paljon 200 vaihdeongelmaisia (mutta on kyllä paljon pyöriäkin!!). Pääosin ongelmaksi on mainittu/arvailtu juurikin vanhemmissa ilmeisesti rattaiden lämpökäsittely tms koska mitoiltaan ja ulkonäöltään ja toiminnaltaan vahvistetut osat tasan samanlaisia eikä voi ulospäin erottaa onko vahvistettu vai ei. Uudemmissa on ollut ongelmia lähinnä kakkosen rattaiden kanssa ja siinä vaikuttaisi olevan lähinnä syynä (kuljettaja pohjainen?) välivapaiden normaalia tiheämpi löytyminen 1->2 vaihdossa ja siitä seuraava rusautus ja hammasratasvaurio. Vaurioita ollut ihmisillä 10 tuntia ajetuissakin, 45 tuntisessa jo toisen kerran jne mutta yleensä paljon tunteja mitarissa. MYÖS satoja tunteja ajettuja korjaamattomia toki löytyy. Ainakin 09 on jo vahvistetut rattaat vakiona. korjaaminen ei ole kallis operaatio jos pysyy jakoavain kädessä.

Kovasti pääosa joilla tuollainen 200 on tuolla rapakon takana tuntuvat tykkäävän. Oli sitten kisakuski tai köröttelijä. Kuskin paino ei tunnu olevan ongelma myöskään vaikka sitäkin ovat pohtineet. Ainoa mikä tuntuu olevan yleisesti vallitseva mielipide on se, että avoimessa maastossa/teillä jos nopeudet nousevat yli 80km/h niin vaihteiston välitykset vakiona ovat sellaiset että ei oikein riitä jos välitetty niin että hyvä puunkierrossa. MUTTA ilmeisesti Euroopan versiossa on eri välit (exc:ssä harvemmat vaihteiden välit) kuin siellä käytetävässä mallissa, ainakin isommissa pyörissä niin!?

Se onko tehoa riittävästi on kyllä niin käyttäjä pohjaista jotta ei kai sitä toisen puolesta voi sanoa. Yllättävän hyvin näkyvät 125 mopeedeilla pärjäävän kisoissa kokonaistuloksissakin jos rata on kohtuu hidas!

Minunkin autosta, vanha vapaasti hengittävä mersu pensseli, on esittelyn aikaan TM:n koeajossa sanottu että "nyt voidaan todeta että dieselitkin alkavat olla urheilullisia", nykyään ei taida kaupasta saada mitään kinneriä joka kiihtyisi hitaammin... no, silti en ole vielä tehonpuutteen takia välille jäänyt :twisted:

Näkyy CR500:eenkin saavan isolohkopyttyä ja tehosarjaa jos jonkinlaista vaikka käsittääkseni on yksi sellaisista pyöristä joissa sitä tehoa on usimmille sen verta että ainakaan koko ajan ei voi täysiä laskea... Tjoo, no jääradalla ja sivuvaunukäytössä mitä ilmeisimmin tehoa tarvitaan...

Edelleen pitäisi olla niin että 125 ja 200 on samalla rungolla. Jos noita manuaaleja ja sen sellaisia oikein tulkitsen.
antti
kjooseppi
Pyörä: Specialized Enduro comp 29"

Viesti Kirjoittaja kjooseppi »

Itse hankein tuollaisen 200 exc:n tuossa syksyllä, ja kyllä tuntuu että osaa ajaa!! 450 husaburgerin jälkeen tuntuu että paikkaan ku paikkaan voi työntää täysillä ja vieläkin mopo taittuu minne kuski haluaa oli renkaat ilmassa tai maassa=)

Omalla pyörällä nyt ajettu 140h joista minulla reilu 20h. Mäntä vaihdettu ja tietenkin öljyjä. Ei mitään extra remonttia toistaiseksi.

Aluksi tuntuin 450 ruiskupelien jälkeen hiukan tehottomalta, piti opetella vaihtamaan vaihteita=) ja myöskin runko tuntui pieneltä husabergin jälkeen. Nyt olen pyörään pelkästään tyytyväinen, tuon helpompaa pyörää ei ole ajaa! (itsellä on ollut myös 250 2t).

Crossi radalla rupesi kehitystä tulemaan jopa siinä määrin että tekisi mieli laittaa crossipyörä vielä erikseen, kun ei tuon alustaa viitsi ruveta muuttamaan kun on eskaan niin mahdottoman toimiva.

Jos haluaa harrastaa ENDUROA ja välillä crossia niinn suosittelen, jos tulee soratie enskaksi ja liian leveille poluille niin sitten isompilohkoinen on parempi.....siellä ajan sitten SE:llä
Tohtorillako=)
VAK
Pyörä: pyöräkuume on kova

Viesti Kirjoittaja VAK »

juu, paisareita kannattaa hommata useempia(mulla oli 4). ei toi paisari sen enempää ole otilla kuin puolikkaassa ja kolmesatkussakaan. lommoontuu joka tapauksessa. piikkisessä kestää ehkä parhaiten, kun paisari ei koukkaa vasemmalle puolelle.

kannattaa käydä vaikka liikkeessä katsomassa ja kysymässä koeajolle, niin selkiää varmasti moni kysymysmerkki.

Viesti:

Viesti Kirjoittaja THA »

Toi on totta, ja sekin että aina pienempään vaihtaessa mopo tuntuu ihan fillarilta, myös 2-satkusta piikkiin. Saman kuutioinen 4T tuntuu kevemmälle kuin 2T, vaikka painoa on yleensä inansa enempi. Pienet 250-300cc nelarit on suostituimpia justiinsa siksi kun ne on helpoimpia ajettavia, mutta mua ainakin nyppii joku 200h harrastepöristelyssäkin moottorin remppaväli (japsikrosseissa alk. CRF 150 25h kampuralla...) tai max. vuosi männällä, vilkkaassa käytössä kilvella iha näin nössöttelyssäkin. Sillä mä itse 450:n otin kun halusin reserviä, ettei ryydy vaikka olis vähän kuormaakin, eikä koen oo niin kovilla, mutta aika harva niistä oikeesti on helppo ajaa, mä löysin peräti kaks ja niistäkin toisessa olis saanu jo vuoden päästä uusia koko kampuraa. 3-satkusta sais oivan nelain korvikkeen, mutta sit tarttis ihan järjettömästi sitä tankkia, en tiiä miten riittää. Onhan niillä jollain ajettu noita Rally Raid kisojakin, mutta lk. 40l bensaa 2T ei kovin alas saa niin lienee aika möykkyjä jo käsitellä. Olisko joku 20-25l sit realismia vr. nelarissa 30% vähempi?
- tieto vähentää tuskaa
- TM 100jE "rin-tin-tin"
mikko73h
Pyörä: Yamahat

Viesti Kirjoittaja mikko73h »

300 EXC :!:

Alussa oli hankala ajettava tehojen puolesta, mutta nyt siihen tottuneena todella ketterä pyörä polulla, kivikossa tai metsäautotiellä. Väsyneenäkin voit ajella väännöllä liikoja riehumatta.
Keep calm and love fossil fuels.
VAK

Viesti Kirjoittaja VAK »

AnttiL kirjoitti:...Uudemmissa on ollut ongelmia lähinnä kakkosen rattaiden kanssa ja siinä vaikuttaisi olevan lähinnä syynä (kuljettaja pohjainen?) välivapaiden normaalia tiheämpi löytyminen 1->2 vaihdossa ja siitä seuraava rusautus ja hammasratasvaurio. Vaurioita ollut ihmisillä 10 tuntia ajetuissakin, 45 tuntisessa jo toisen kerran jne mutta yleensä paljon tunteja mitarissa. MYÖS satoja tunteja ajettuja korjaamattomia toki löytyy. Ainakin 09 on jo vahvistetut rattaat vakiona. korjaaminen ei ole kallis operaatio jos pysyy jakoavain kädessä...
mun mielestä välitykset kannattaa laittaa sellaisiksi, ettei koskaan tarvi 1. vaihdetta, eli ei tarvi vaihtaa siitä vapaan yli. mulla on ollut välityksen aina niin tiheät, etten ole 1. vaihdetta tarvinnut. vaihdetta vaihtaessa näpäytän kytkintä siksikin, että pääsee taas vetoalueelle tai pystyy paremmin pitämään kierrokset vetoalueella.

uutena kotareissa on sellaiset aavikkovälitykset, ettei ne oikein suomienduroon sovi. tai ei ainakaan mulle.

300:sta tuntuva kaikki tykkäävän kellä sellainen on tai jos sellaista on kokeillut. naapurini vaihtoi dominaattorin kolmesatkuun ja on tykännyt kovasti. ei ole ennen enduroa ajanut ja ihan hyvin hallitsee tehon. koeajopäivillä sanoi, että kolmesatku on jopa 250:a ja piikkistä helpommin hallittava. taitaa olla mielipidekysymys vaan. ainakaan teho ja vääntö ei ihan heti kolmesatasesta lopu.

nopee pyörä näyttäisi olevan jos vaikka päitsin tuloksia vilkaisee...

AnttiL

VAK kirjoitti: mun mielestä välitykset kannattaa laittaa sellaisiksi, ettei koskaan tarvi 1. vaihdetta, eli ei tarvi vaihtaa siitä vapaan yli. mulla on ollut välityksen aina niin tiheät, etten ole 1. vaihdetta tarvinnut. vaihdetta vaihtaessa näpäytän kytkintä siksikin, että pääsee taas vetoalueelle tai pystyy paremmin pitämään kierrokset vetoalueella.

Juuri tulin tallilta ja tein juuri noin (kolmesatkuun) eli pyrin laittamaan välitykset sellaisiksi että kakkonen olisi hitaan ajon vaihde (pääsee tuon meidän uuden ja hienon enduropuiston spooriradan minun vauhdilla vaihtamatta kertaakaan ykköselle) ja jopa lähtövaihde. Ykkösellä sitten sellainen trial tyyppinen mönkiminen jos sitä tulee eteen jossain.
antti
miki.
Pyörä: KTM 525 exc

Viesti Kirjoittaja miki. »

Kuinka lyhkäsillä välityksillä ajatte 3-satasta? Mulla on 14-52 ja vähän ois halua pidentää.

Eikä tuo 3-satanen mihinkään lapasesta karkaa ainakaan keltasella jousella ja 172/42 talvisuuttimilla, mitkä mulla on nyt siinä paikoillaan. On kyllä melkonen turruutin, vääntöä piisaa ja eikä ole kranttu vaihteelle jos ei nyt ihan aikoja oteta...ja kukapa sitä aikaa meidänkään köröttelyistä ottais :lol:

Ero kakspuokkiin mitä ajoin on tuo ala-alueen vääntö, missä 3-satanen pärjää. Kaks puolikkaalla joutuu vähän enemmän näpäyttään kytkimellä konetta eloon, muuten oli ihan samanlainen ajaa. Eikä noilla nyt eroja saatu spoorissakaan...vaihdeltiin mopoja ja yritettiin karistaa kaveria :mrgreen:
VAK

Viesti Kirjoittaja VAK »

miki. kirjoitti:Kuinka lyhkäsillä välityksillä ajatte 3-satasta? Mulla on 14-52 ja vähän ois halua pidentää.
laita pienempää takaratasta, eipä oo sitten niin kivillekään alttiina.

mulla oli 200:ssa 13/50 eipä noi missään tieajossa kovin kivat oo, kun ei nopeutta paljoa kerää ja kierrokset ylhäällä, mutta metsäkäytössä kivat, kun "pikkulohkossakin" tuntuu olevan tehoa :P

THA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja THA »

Minkä takia siinä mopossa on 1. vaihde ellei sitä ole tarkoitus käyttää, ihmettelenpä vaan... mä ainakin laitan rattaat niin että ykkösellä ajelen neppailut ilman kytkintä. No ehkä mä siks en ookaan ikinä tullu oikein juttuun minkään ison 2T:n kanssa...
- tieto vähentää tuskaa
- TM 100jE "rin-tin-tin"
VAK

Viesti Kirjoittaja VAK »

niin sellasessa perusnormaalissa ajossa ei tarvisi sitä 1. vaihdetta ollenkaan, mutta ihan ryömityksessä se on ihan hyvä :P

nää mun vauhdit on ny pikkasen eri luokkaa, ku salmisen ja aholan. ei kovin usein tarvi edes kutoselle tuolla enduropuistossa vaihtaa :lol:

AnttiL

Joo, mullakaan ei juuri 4-6 vaihteet kulu safari tai spoori ajossa... hidas mikä hidas.
Ajo on sellaista, että sitä ihan ryömittämistä tulee ajoittain paljon eli pitkään yhtäjaksoisesti, jos siinä joutuu luistattamaan kytkintä niin kohta keittää. Ja sama oli toki aikaisemmin nelarillakin eli ei ole tahdeista kiinni. Eli ajo ei ole sitä matkaenduroa vaan enduroa :wink:
eli kai siis samalla tavalla kuin tha, neppailut ilman kytkintä välitykset haussa. Tiellä ajaminen on tylsää ja epämielyttävää joka tapauksessa.

Ja toisio välityssuhteet on niinkin hurjat kuin takana 2 hamppia isompi kuin vakio, edessä vakio.
Noilla välityksillä pitäisi kyllä jo olla aika helppo huristellla ihan ryömitystä.
Siinä meidän enduroradassa on minun ajotyyiin ja nopeuteen (vai pitäisikö sanoa ajohitauteen) sellaisia pehmeitä neulansilmiä mistä ei oikein kakkosella enää lähtenyt ilman kytkimen lipsautusta kevyesti eli sovitetaan välitykset rataan ja vauhtiin...
antti
Vastaa Viestiin