Talviajolasit?

Kuskien ja pyörien varusteet

Valvoja: Moderaattorit

Syke
Pyörä: Ktm380, Yamaha Wr250f, Kona

Talviajolasit?

Viesti Kirjoittaja Syke »

Eli vinkkejä kaivataan hyvistä myös nenää ja poskipäitä
suojaavista "crossilaseista".
Nyt käytössä Smithin Fuelit joihin teipattu pahvia ikäänkuin nokaksi.
Scotin laseihin ostin semmoisen 1/4 osa lisämaskin, mutta ei pysy kiinni millään.
Braa-aab!
VAK
Pyörä: pyöräkuume on kova

Re: Talviajolasit?

Viesti Kirjoittaja VAK »

mun mielestä tärkeä ominaisuus laseissa on se, että ne pysyisivät läpinäkyvinä, eli ei menisi huuruun ja jäähän.

naaman voi kyllä tarvitessa suojata vaikka sellaisella kypärähupulla missä on silmille reikä ja naamassa sellaista neopreenin tapaista. kelkkaillessa tuollaista käytin. lasien ei niinkään tarvisi naamaa suojata, sillä jos ovat kovin suojaavat, niin takuulla menevät hikeen ja tukkoon.

mä oon kova hikoamaan ja pää on aina ajaessa ihan hiestä märkä. parhaat lasit mulla on olleet Oakleyt. tuplalinssi auttaa tietysti pysymään pidempään auki, mutta joskus heijastelee harmillisesti.

Syke

Tarkennetaan hieman..eli lasit tulisi ajoon, jossa keskinopeus lähempänä
50kmh kuin 5kmh.
Braa-aab!
jaa
Pyörä: Paree ettei näy, ettei leimata

Viesti Kirjoittaja jaa »

Missähän mopolehdessä (vaiko hesarissa) oli juttua noista jäärata-ajoista. Siinä kuitenkin kohtuu kokenut jääspeedwayn (?) vääntäjä (useita mestaruuksia muistaakseni) sanoi, että laskettelulaseissa on otettu paremmin huomioon tuo hikeentymishomma. Neuvoi mopolasien valmistajia ottamaan opiksi asiasta. En oo ite kokeillu, varsinkaan kun en harrasta talvimopoilua, mutta tommonen nyt poksahti mieleen. En tiedä miten sopivat krossipotan kanssa kaikki, mutta pitäisi jotenkin soveltua ainakin osa kun soveltuu laskettelukypärän kanssa. Ja niissä pakkaa olemaan ainakin osassa malleista varsin isot linssiosiot. Josko sekin avittelisi suojaamaan kasvoja ens alkuun.
THA
Pyörä: Yamaha ja TM
Viesti:

Viesti Kirjoittaja THA »

Ei niiden nenämaskien kanssa kannata taistella, sitten kun löydät semmosen joka pysyy kiinni (joku kelkkamalli oli, vana en muista yhtään mikä), huomaat ettei se suojaa sittenkään kunnolla ja tarviit hupun kuitenkin. Semmosta ihan ohutta neopreeniä pinnassa ja ihan ohut fleece sisällä on ollu mun suosikki, sillä ajellu kaikki pakkaskelit ja myös yli 100km/h -29C, ei jäätyny kolvi.
Laseista Scott 89-sarjassa on hyvä foam ja jopa 10km/h niin kirkastuu painiskellessa tulleet huurut pois, Oakleyssä on vielä parmepi foam ja pienempi runko, mutta ainakaan mun pottakokoon sopivia malleja ei kirkkaalla tuplalinssillä saanu, joten Oakleyt jäi makoon jonnekin hyllyn perukoille. Tuplalinssi on talviajossa huurtumisenesto "must", ns. huurtumattomat käsitellyt 1-kerroksiset on puppua. Ne toimii ellei pysähdy, sit kun menee huuruun, menee jäähänkin, eikä aukene ikinä.
E: ahaa, okei, siis ei se tupla sitten haittaakaan, mutta huurtumatonkin käy ellet hikisenä pysähdy liikennevaloihin.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Jani M
Pyörä: 690R -24 250 EXC-F -25 Gilera RC125 -90

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Tuplalinssit ehdottomasti ja sekä nenämaski että windstopper kypärähuppu, niin tarkenee kovemmissakin vauhdeissa. Nenämaskia voi veistellä pienemmäksi, jos ei meinaa mahtua leukasuojan sisään tai vastaavasti jatkaa useammalla kerroksella ilmastointiteippiä, jos jää kovasti rakoa. Ihan tiiviisti ei saa tulla, jotta hengitysilma pääsee poistumaan. Kypärästä kannattaa teipata umpeen isoimmat tuuletusreiät leukasuojasta, ettei sen läpi pääse suora viima suun tai leuan kohdalle. Lämpöisemmällä kelillä, tai jos huurtumisongelmia tulee, näitä teippejä voi sitten vähennellä.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
srbg
Pyörä: 990s

Viesti Kirjoittaja srbg »

Mulla on tuossa hjc:n kypärässä sellainen velcro-kiinnitteinen "kuonokoppa" joka suojaa nenää ja turpaa viimalta ja se toimi aikoinaan kelkkailussa ja nykyään mopoilussa.
Lasit on tuplalinssillä ja niistä teippailen pokien foamia tarpeen mukaan, ettei käy viima silmille foamin läpi.
Kypärähuppu sellainen, ettei vahingossakaan mene lasien alle. Jos menee, niin huurrustaa laseja sisäpuolelta hien ja hengityshöyryjen takia.
Sami
Koijari
Pyörä: KTM Enduro 690r

Viesti Kirjoittaja Koijari »

Kelkkaillessa aikoinaan käytin sellaisia leveä foam laseja joissa tuulen pitävä kalvo.Eli foam tuli reilun sentin lasien kehyksen ulkopuolelle ja siinä oli tuulen pitävä kalvo.Sai aseteltua lasiaukkoon hyvin ja ei löytynyt tuulen menevää reikää.Scotilta sai sellaisia ja kestää hikoilunkin huurtumatta koska lasien tuuletus aukot ovat reilun kokoiset.Tuossa jotain malleja linkistä http://www.hyeenaracing.fi/product_details.php?p=1029
Ja tässä Hyvä: http://www.hyeenaracing.fi/product_details.php?p=984
KTM Enduro 690r -10
Piese
Pyörä: 60Yz/Ag175/FZR1000/FL 60/KTM 1290

Viesti Kirjoittaja Piese »

http://www.varusteleka.fi/product/kasvo ... _2IX0TWIF0
Tuollanen naamamaski itellä käytössä ja kypärähuppu, sekä smithin fuelit myös tai sitten avattava umpipotta ja reiskat, niin ja fogtech huurteenestoaineella kun noi käy lävitte niin jää ne huurtumiset pois ja ulkopintaan voi sitten levitellä saman motosolutionin raincoattia ja paska tarttuu heikommin laseihin.

Niin ja kypärästä teippailtu enimmät ilmanvaihtokanavat tukkoon.
VAK

Viesti Kirjoittaja VAK »

Syke kirjoitti:Tarkennetaan hieman..eli lasit tulisi ajoon, jossa keskinopeus lähempänä
50kmh kuin 5kmh.
:oops: auts. poistun vähin äänin takavasemmalle. tarvii varmaan reenata lisää, jos saisi nostettua tuosta 5km/h keskinopeudesta :oops:

Syke

VAK kirjoitti:
Syke kirjoitti:Tarkennetaan hieman..eli lasit tulisi ajoon, jossa keskinopeus lähempänä
50kmh kuin 5kmh.
:oops: auts. poistun vähin äänin takavasemmalle. tarvii varmaan reenata lisää, jos saisi nostettua tuosta 5km/h keskinopeudesta :oops:

En tarkoittanut sun nopeutta vaan, että lähinnä hiekkatiecruisailukäyttö vs. oikea enskailu.
Aikanaan itellä ei kyllä varmaan keskinopeus metässä ollut paljoakaan yli 5kmh. :P
Braa-aab!
AnttiL
Pyörä: exc

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

Mulla on selaiset sähkötuulettimella varustetut scott lasit, tuplalinssit ja silleen. Pitäisi olla hyvät, ainakin kelkkapuolella kuullut lähinnä positiivisia kommentteja! Ostin keväällä ja en kerennyt edes kokeilla eli henkilökohtaista kokemusta EI ole vielä. Toistaiseksi pärjäillyt mopohommissa noilla yksilinssisillä hyvin tuulettuvilla kun vauhdit pääosin olleet sitä ryömintänopeutta jne, 5km/h... Varsinkin sellaiset joilla on silmälasitkin vielä ajolasien alla ovat noista pitäneet, mulla ei onneksi vielä sitä ongelmaa ole mutta vanhuus tulee kovaa vauhtia ja kaksiteholasit on toimistotyötä varten hommattuna, en kyllä pidä ikinä :twisted:
antti
VAK

Viesti Kirjoittaja VAK »

en poistunutkaan :roll:

Jotku käyttävät talvella sinisiä/keltasia linssejä, kun väritys kuulemma parantaa kontrastia kirkkaalla hangella. Mä oon aina ajanut kirkkailla(värittömillä), kun mun mielestä niillä näkee parhaiten. Mulla alkaa silmänpohja rappeutumaan ja hämäränäkö alkaa olemaan melko huono, tämänkin takia suosin kirkkaita linssejä.

Syke

AnttiL kirjoitti:Mulla on selaiset sähkötuulettimella varustetut scott lasit, tuplalinssit ja silleen. Pitäisi olla hyvät, ainakin kelkkapuolella kuullut lähinnä positiivisia kommentteja! Ostin keväällä ja en kerennyt edes kokeilla eli henkilökohtaista kokemusta EI ole vielä. Toistaiseksi pärjäillyt mopohommissa noilla yksilinssisillä hyvin tuulettuvilla kun vauhdit pääosin olleet sitä ryömintänopeutta jne, 5km/h... Varsinkin sellaiset joilla on silmälasitkin vielä ajolasien alla ovat noista pitäneet, mulla ei onneksi vielä sitä ongelmaa ole mutta vanhuus tulee kovaa vauhtia ja kaksiteholasit on toimistotyötä varten hommattuna, en kyllä pidä ikinä :twisted:
Mistä ostit, mitä makso?

Mullahan on riittävän voimakkaat kakkulat ja niistä johtuen tuntuu ainakin siltä, että
noi kaiken maailman kypärähuppuhässäkät vaan huurustaa lisää.
Braa-aab!
AnttiL
Pyörä: exc

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

Syke kirjoitti:
AnttiL kirjoitti:Mulla on selaiset sähkötuulettimella varustetut scott lasit, tuplalinssit ja silleen. Pitäisi olla hyvät, ainakin kelkkapuolella kuullut lähinnä positiivisia kommentteja! Ostin keväällä ja en kerennyt edes kokeilla eli henkilökohtaista kokemusta EI ole vielä. Toistaiseksi pärjäillyt mopohommissa noilla yksilinssisillä hyvin tuulettuvilla kun vauhdit pääosin olleet sitä ryömintänopeutta jne, 5km/h... Varsinkin sellaiset joilla on silmälasitkin vielä ajolasien alla ovat noista pitäneet, mulla ei onneksi vielä sitä ongelmaa ole mutta vanhuus tulee kovaa vauhtia ja kaksiteholasit on toimistotyötä varten hommattuna, en kyllä pidä ikinä :twisted:
Mistä ostit, mitä makso?

Mullahan on riittävän voimakkaat kakkulat ja niistä johtuen tuntuu ainakin siltä, että
noi kaiken maailman kypärähuppuhässäkät vaan huurustaa lisää.
Ostin Rovaniemeltä (yllätys yllätys) sellaisesta kaupasta kuin Fenno optiikka ja maksoivat paljon, en kyllä edes muista paljonko se paljon oli mutta vähän hirvitti. Olisikohan ollut jotain 150-180euroa, en olisi ostanutkaan mutta oli hyllyssä hintalappu väärin ja siinä pelkkien ajolasien hinta ilman tuuletinta, ei kehdannut enää perua kun kävi ilmi että hinta tuplaantui kun oli jo kerennyt innostua. Tuossa kelkka käytössä kun meinaa olla niin, että vauhdit on minulla vielä moposteluakin hiljaisempia kun lasten / reen kanssa köröttelee niin siinä tuo huurtuminen on ollut vähän niinkuin ongelmakin.

Tuo "tuuletin" on lasien runkoon yläreunaan laitettava irroitettavissa oleva laite, on automaatti toiminto joka tarkkailee huurua ja käynnistyy tarvittaessa, jatkuva tai nolla. Eli tuulettimen voi periaatteessa siirtää sitten mihin tahansa laseihin jos noista rungoista muten aika jättää.
antti
Vastaa Viestiin