Husaberg FE keskustelut
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
-
Endurorepa
- Pyörä: Husaberg FE
- Viesti:
Re: Husaberg FE keskustelut
Mulla on FE390 2010 Husaberg, toiminut hienosti 290h 10 tkm ilmaan remonttia.
Jos akku loppuu, niin Husaberkin voi helposti käynnistää 4-vaihteella takapyörästä. Olen kytkenyt kaatumisanturin pois, joten kaadan pyörän kyljelleen ja käännän takarenkaasta käymää, käynnistinpoljin on tarpeeton osa.
Kaatumisanturissa olisi paras olla esim 30-60 sek viive, jolloin ehtii hyvin nostaa pyörän pystyyn ja silti suojaa moottorivauriolta.
Tänään metsässä takapyöräkäynnistys oli tarpeen, kun jostain syystä akku tyhjeni, ehkä akussa vika??
Silloin tällöin pyörä sammahdellut mutta jatkaa käyntiä katkoksen jälkeen, voisiko johtua akkun sisäisistä katkoksesta??
Jos akku loppuu, niin Husaberkin voi helposti käynnistää 4-vaihteella takapyörästä. Olen kytkenyt kaatumisanturin pois, joten kaadan pyörän kyljelleen ja käännän takarenkaasta käymää, käynnistinpoljin on tarpeeton osa.
Kaatumisanturissa olisi paras olla esim 30-60 sek viive, jolloin ehtii hyvin nostaa pyörän pystyyn ja silti suojaa moottorivauriolta.
Tänään metsässä takapyöräkäynnistys oli tarpeen, kun jostain syystä akku tyhjeni, ehkä akussa vika??
Silloin tällöin pyörä sammahdellut mutta jatkaa käyntiä katkoksen jälkeen, voisiko johtua akkun sisäisistä katkoksesta??
Enduro, Cross ja ATV on parasta kuntoiluhikeä hymyssä suin.
-
pytikka
- Pyörä: 250 exc, Desert Sled
Kehtaisitko selittää takapyöräkäynnistyksen tekniikkaa. Mullakaan ei ole kiksiä, joten tästä voisi olla hyötyä.
-
THA
- Pyörä: Yamaha ja TM
- Viesti:
Siis ideahan on sama kuin työntäisit käyntiin, ruisku toimii hyvin vaikka mopo on kyljellään, kunhan tuo anturi on ohitettu (niissä mopoissa missä semmonen nyt ylipäänsä on). Eli tarpeeks iso vaihde silmään, virrat pääkke, mopo kyljelleen niin ettei takarengas ota maahan ja siitä rivakka pyöräytys. Sit vaan äkkiä mopo pystyyn että lakkaa öljypumppu horimasta tyhjää, eli kannattaa kaataessa katsoa pääsevänsä hyvin kytkinkahvaan kiinni. Ainakin pikkuserkon kanssa onnistui HELPOSTI, miksei siis burgerinkin. Itse kokeilin ennen päitsiä, siltä varalta jos jää pidemmäks aikaa pari xenonia palaan ja startti ei enää jaksakaan. Mielenkiintosta kuinka kaks ihmistä toistensa ajatuksista mitään tietämättä päätyy samaan ratkaisuun saman ongelman edessä. Joskin itse mieluummin otan sen kiksin, sen kanssa kun saa käyntiin vaikkei jaksaakaan sarvista nostaan pystyyn...
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
- TM 100jE "rin-tin-tin"
- Jukka
- Site Admin
- Pyörä: CFMoto 800 mtx
- Viesti:
http://www.blocket.se/orebro/Husaberg_F ... m?ca=8&w=1
http://forum.soe.se/showthread.php?4916 ... Tokbilligt!
Siitä jollekin melko etullinen husaberg, kaveri kehu SOE-hinnaksi 52000.
http://forum.soe.se/showthread.php?4916 ... Tokbilligt!
Siitä jollekin melko etullinen husaberg, kaveri kehu SOE-hinnaksi 52000.
- anykala
- Pyörä: BMW S1000 RR 2015
Mitäs öljyjä ootte käyttäny 570:ssä husabergissä? Iteltä löytyis Belray 10W40 Thumper Racing 4-stroke öljyä 4 litran kannu, mutta onko toi tarpeeksi hyvää ölppää tähän pyörään. Ohjekirjahan suosittelee muistaakseni Motorexin 10W50 öljyä
MP: Yamaha MT-09 SP 2023
ATV: Segway Snarler AT6 L EPS Full 2023
ENDURO: Eips oo enää
- hannuk
- Pyörä: 570 FE, 250 EXC-F
- Viesti:
Castrolin 10W50 öljyä kaatelin tänään koneeseen. HiFlon suodattimia on tullut käytettyä ja olen vaihtanut suodattimen joka kerta. Tuskin on isoa eroa minkä merkkistä laatuöljyä tohon käyttää.anykala kirjoitti:Mitäs öljyjä ootte käyttäny 570:ssä husabergissä? Iteltä löytyis Belray 10W40 Thumper Racing 4-stroke öljyä 4 litran kannu, mutta onko toi tarpeeksi hyvää ölppää tähän pyörään. Ohjekirjahan suosittelee muistaakseni Motorexin 10W50 öljyä
Tuli tänään testattua kans toi tankin tilavuus... ei meinannu lähteä käyntiin ja sammahteli. Läpinäkyvän tankin ansiosta huomas että sehän on tyhjä. Onneks lähin huoltis on vajaan 500m päässä, niin oli helppo työntää tankille. Sinne meni sitten lopulta 8,49 litraa, eli se 8,5l tehtaan ilmoittamana on aika totuudenmukainen.
Oma vastuu! Artisti maksaa...
- anykala
Mut kuinkas ton SAE luvun kans? Eli onko mahdollista käyttää tota 10W40 öljyä vai pitääkö olla tota 10W50...? Ja mitä käytännön eroa noilla luvuilla oikeastaan on?
- hannuk
- Viesti:
40 on lirumpaa kuumana kuin 50. Sitten kun huomioi että tossa on hydraulinen nokkaketjunkiristin ja esim 690 lc4 suositus on 60, niin en välttämättä alkais kokeileen. Jos noista öljyistä ei tiedä isommasti, niin kannattaa vaan tylsästi käyttää niitä liemiä mitä valmistaja suosittelee
se kun on tullut todettua että aiheesta on maailmalla niin monta "faktaa" että minä en ainakaan jaksa alkaa selvitteleen noita enempäänsä. Sitä sentään olen uhmannut, että olen käyttänyt castrolia motorexin sijaan.
-
THA
- Viesti:
No mutta, vaatimus 50, Suomessa lämpötilat ei ehkä ikinä ulkona +40C, siis miksei? No tällä logiikalla oon itse tota kuumaa päätä arvioinu, kylmä vastaavasti talvella ei välttämättä riitä kirjan mukaan (joissain pyörissä 15W ja ei hyvä pakkasiin).
Kyllä Thumperilla on ajettu hirveitä tuntimääriä edellismallin burgerin koneissa ainakin, ongelmitta. Sillä ajetaan krossiakin kelpo tuntimääriä männillä.
Kyllä Thumperilla on ajettu hirveitä tuntimääriä edellismallin burgerin koneissa ainakin, ongelmitta. Sillä ajetaan krossiakin kelpo tuntimääriä männillä.
- tieto vähentää tuskaa
- TM 100jE "rin-tin-tin"
- TM 100jE "rin-tin-tin"
- hannuk
- Viesti:
No joo, tottahan tuo ulkolämpötila 20 vs 40 ero on. Mutta taas toisaalta pakolämpötilat on jossain 700 ja 900 asteen välillä, niin mihin se koneen lämpö sitten tasaantuukaan... Kai tuo on samantyyppistä pohdintaa kuin se että saako kiuaskiville heittää kylmää vettä vai pitääkö sen olla lämmintä/kuumaa. Joihinkin kotareihin suosittelevat 60 öljyä että kone pitäisi vähemmän ääntä kuumana.
Niin ja ainahan voi ajaa muutaman vaihtovälin ihan millä tahansa öljyllä, ja kertoa sen perusteella että toimii tosi hyvin, se vaan on sitten asia erikseen millä tunti määrillä koneessa alkaa näkymään ne oikeiden ja väärien valintojen aiheuttamat erot. Lähtökohtana se on kuitenki toimiva, että jos itsellä ei ole parempaa tietoa, niin käyttää sitä tavaraa mitä valmistaja suosittaa. Toimii sytytystulppiin, pulttien lujuuksiin ja kaikkeen muuhunkin joiden valintoja on luultavasti joku miettinyt useamman hetken.
Ihan mielenkiinnosta, kuinka paljon vanhoilla ja näillä uusilla 70asteen husan koneilla on yhteistä?
Niin ja ainahan voi ajaa muutaman vaihtovälin ihan millä tahansa öljyllä, ja kertoa sen perusteella että toimii tosi hyvin, se vaan on sitten asia erikseen millä tunti määrillä koneessa alkaa näkymään ne oikeiden ja väärien valintojen aiheuttamat erot. Lähtökohtana se on kuitenki toimiva, että jos itsellä ei ole parempaa tietoa, niin käyttää sitä tavaraa mitä valmistaja suosittaa. Toimii sytytystulppiin, pulttien lujuuksiin ja kaikkeen muuhunkin joiden valintoja on luultavasti joku miettinyt useamman hetken.
Ihan mielenkiinnosta, kuinka paljon vanhoilla ja näillä uusilla 70asteen husan koneilla on yhteistä?
- anykala
Kiitoksia vastauksista
Taidanpa käyrä hakee vaan tota 10W50 ölppää ja käyttää sitä. 
-
THA
- Viesti:
Olen hannu sun kanssas monessa suhteessa samaa mieltä, mutta tuosta Thumperista on pakkoa sanoa, että on ympäri maailmaa tunnettu ja tunnustettu öljy. Itsekin olen käyttänyt sitä todella paljon. En kuitenkaan niin paljon, että olisin ajanut sillä ja jollain muulla männän samassa moottorissa, tai edes tarkastuksen.
Öljynlämpöä en ole tullut seuranneeksi jatkuvasti kuin vasta tänä kesänä Dominaattorissa, kun kerran mittari oli helposti näkökentässä. Ulkona +30 vai +20 teki Domin öljylle eron +130 vai +120. Hondan suosittelema öljy pyrki koneesta ulos, pari muuta Thumper toisena viihtyi sisällä kuumassakin, sama viskositeetti. Hmmm...
Uuden mallin burgerin ohjekirjaa en ole nähnytkään, mutta muistan hyvin yhden japsipyörän kirjasen, kunloppui öljyn viskositeettisuositukset kylmästä päästä nollaan graafissa. Ei kyllä toisaalta kielletty -30C ajamastakaan. Olis voinu käydä huonolla voitelulla jos kirjaa olis uskonu.
E: On mulla ohjekirjan sivuuttamisesta ja Thumperista huonokin kokemus. Kirja sano 10W60 ja mä pistin Thumperia, kuten aina ennenkin. Talviaika uusi mopo ja kun mittailin veden lämpöä sitten kerran, kauhuissani totesin, 20-30C. Lopulta 1000km ajettuna kone niin karstassa että vei öljyä kuin tuplaloraus 2T. Sit tuli 5W60 EXS eikä mitään ongelmia koommin. Ei kummiskaan ohjekirjan Minervaa tarvinnu
Öljynlämpöä en ole tullut seuranneeksi jatkuvasti kuin vasta tänä kesänä Dominaattorissa, kun kerran mittari oli helposti näkökentässä. Ulkona +30 vai +20 teki Domin öljylle eron +130 vai +120. Hondan suosittelema öljy pyrki koneesta ulos, pari muuta Thumper toisena viihtyi sisällä kuumassakin, sama viskositeetti. Hmmm...
Uuden mallin burgerin ohjekirjaa en ole nähnytkään, mutta muistan hyvin yhden japsipyörän kirjasen, kunloppui öljyn viskositeettisuositukset kylmästä päästä nollaan graafissa. Ei kyllä toisaalta kielletty -30C ajamastakaan. Olis voinu käydä huonolla voitelulla jos kirjaa olis uskonu.
E: On mulla ohjekirjan sivuuttamisesta ja Thumperista huonokin kokemus. Kirja sano 10W60 ja mä pistin Thumperia, kuten aina ennenkin. Talviaika uusi mopo ja kun mittailin veden lämpöä sitten kerran, kauhuissani totesin, 20-30C. Lopulta 1000km ajettuna kone niin karstassa että vei öljyä kuin tuplaloraus 2T. Sit tuli 5W60 EXS eikä mitään ongelmia koommin. Ei kummiskaan ohjekirjan Minervaa tarvinnu
Viimeksi muokannut THA, Ma Syys 05, 2011 12:13 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- tieto vähentää tuskaa
- TM 100jE "rin-tin-tin"
- TM 100jE "rin-tin-tin"
eipä nyt ole 690sen ohjekirja käsillä mutta vahva mielikuva olis, että KTM käskee käyttää joko 10W60 tai 10W50 öljyä.hannuk kirjoitti:... ja esim 690 lc4 suositus on 60...
- hannuk
- Viesti:
Viikonloppuna tuli laitettua bensaletkuun pikaliittimen tilalle canamin filtteri. Muistaakseni ne letkuklemmarit oli kokoa 14mm. Varuilta laitoin sisuskumia filtterin ympärille nippareilla, niin ei pääse kolisemaan enempäänsä. Positiivinen havainto oli sekin, että bensapumppu jaksaa vastustaa sen verran, että edes täydestä tankista ei bensaa tullut pihalle avoimesta letkun päästä. Siinä alkuperäisessä pikaliittimessä kun on sulku joka estää vuotamisen.
Näköjään husalla on tarjolla bensatankin aukosta laitettava suodatin pussi.

Oiskohan toi mistään kotoisin, vai onko tuo se sama australialainen viritys mistä jossain toisessa ketjussa oli puhetta? Hintaa näkyy olevan 34e.
Näköjään husalla on tarjolla bensatankin aukosta laitettava suodatin pussi.

Oiskohan toi mistään kotoisin, vai onko tuo se sama australialainen viritys mistä jossain toisessa ketjussa oli puhetta? Hintaa näkyy olevan 34e.
-
THA
- Viesti:
Oonkin missannu tuommoset kokonaan. Mä voisin laittaa vaikka joka mopoon. 1,5vkk sit just pesin piikin tankkia. Mikäs tuossa burgerin säkissä on suuaukon halkasija?
- tieto vähentää tuskaa
- TM 100jE "rin-tin-tin"
- TM 100jE "rin-tin-tin"