Nokka-akseli + keinu ruvella[kuvia] -kone nipussa ja toimii-

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

meura
Viestit: 231
Liittynyt: Su Syys 09, 2007 12:55 am
Paikkakunta: Oulu

Re: Nokka-akseli + seuraaja ruvella. Mitäs ny? [kuvia]

Viesti Kirjoittaja meura »

CB 350 -73 vehjaksessani oli samanlainen kuluminen. Paitsi että löi koneen jumiin.

Syyllinen löytyi öljypumpusta. "Diodi" joka sallii virtauksen vain eteenpäin, oli harhaantunut pois uomastaan, jolloin paine vain "vatkasi" eikä voiteluaine siirtynyt toivottaviin paikkoihin.

Vein nokka-akselin ja keinut Oulun moottorikoneistamoon.

4-nokan ja keinuvipujen hionta maksoi jotain 160 markkaa. Eli "jokin aikaa sitten" :lol:
SP41B
Viestit: 190
Liittynyt: La Joulu 04, 2004 3:38 am
Pyörä: Rossipyörä
Paikkakunta: Teisko

Re: Nokka-akseli + seuraaja ruvella. Mitäs ny? [kuvia]

Viesti Kirjoittaja SP41B »

Hiottujen nokka-akselien pinnan kovettamiseen on yleensä nitraus hyvä (ja käytetty) vaihtoehto. Hiiletyskarkaisulla saa kyllä paremman tuloksen, mutta täytyy olla materiaalissa ylimääräistä koska pitää kaikki tarkkuuspinnat hioa mitoilleen sen jälkeen.
My way is not the highway...
Avatar
JUHHisi
Viestit: 1070
Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 8:15 pm
Pyörä: XR650R vm.-00 & XR400R vm.-97
Paikkakunta: Häme

Re: Nokka-akseli + seuraaja ruvella[kuvia] -uudet osat tilat

Viesti Kirjoittaja JUHHisi »

Jees..

Pistin sitten uudet osat tilaukseen.
Stage 1 nokka-akseli ja 4kpl. uusia keinuja.. Halpaa. jotain 240€ tais olla posteineen. Ei muuten ihmeen hintasia mutta pelkät 4kpl keinuvipuja oli sen 125€posteineen cmsnl.com ista.

Tuli myös nokkaketju vaihdettua kun sen kerkesin jo joskus aikasemmin tilailee, kun aattelin että se ois siellä lätkyttänyt..
Avatar
JUHHisi
Viestit: 1070
Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 8:15 pm
Pyörä: XR650R vm.-00 & XR400R vm.-97
Paikkakunta: Häme

Re: Nokka-akseli + seuraaja ruvella[kuvia] -uudet osat tilat

Viesti Kirjoittaja JUHHisi »

-OPERAATIO NOKKAKETJUN VAIHTO-
perkl.. kuvat tuli noin isoina..

1.Jarrupoljin poois, öljyputket poois, kytkinposki poois..
Kuva


2.Näkyypi tämmöstä..
Kuva


3.Täällä ei oo ennen taidettu käydä mutterin näöstä päätellen.
Kuva

4.Piti kaverilta käydä lainaa KUNNON pulttipyssy että sai kytkinruunun pois.
Kuva

5.Sitten löyty toi toinen karkasuodatin. Tuskimpa tätäkään on ikinä tutkittu..
Kuva

6.Tonne suodattimen koloon kun sohas ruuvvarilla.
Kuva


7....niin löyty myös vähän alumiini mujua..
Kuva

8.Sitten piti purkaa öljypumpun rattaat pois.
Kuva

9.Sitte pääs tiputtaa uutta nokkaketjua paikoilleen
Kuva

10.Vasta kasatessa huomasin että joka rattaassa on tommonen lovi. Eli rattaat ei mee paikoilleen kuin 1 tietyssä asennossa..
Kuva

11.Myös kytkinkruunussa on pientä hammastusta.. Ilmankos kytkin välillä kuumana vähän takertelee.. :roll:
Kuva

12. Mitkäs nää jouset on tossa kytkin ruunussa? Onko nää jotain autoistakin tuttuja kaksois massa "vauhtipyöriä"?
Kuva

13.Nokkaketjun vaihto oli melko turhaa.. Vanhassa oli venymää ehkä 3mm..
Kuva
Liitteet
IMG_1685.JPG
IMG_1682.JPG
Avatar
JUHHisi
Viestit: 1070
Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 8:15 pm
Pyörä: XR650R vm.-00 & XR400R vm.-97
Paikkakunta: Häme

Re: Nokka-akseli + seuraaja ruvella[kuvia] -uudet osat tilat

Viesti Kirjoittaja JUHHisi »

VOI JUMALAUTA JOS MAANJÄRISTYS HIDASTAA MUN NOKKA-AKSELIN TULOA JENKEISTÄ! :cry: :cry:

http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/yhdy ... 26637.html

:mrgreen:
Avatar
viitsu
Viestit: 298
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2010 10:59 am
Pyörä: R 1200GS Adv-14 XChallenge
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Nokka-akseli + seuraaja ruvella[kuvia] -uudet osat tilat

Viesti Kirjoittaja viitsu »

^PÄIVÄN PARAS !!^ :lol: :lol:
Avatar
JUHHisi
Viestit: 1070
Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 8:15 pm
Pyörä: XR650R vm.-00 & XR400R vm.-97
Paikkakunta: Häme

Re: Nokka-akseli + seuraaja ruvella[kuvia] -uudet osat tilat

Viesti Kirjoittaja JUHHisi »

Doddiii!!

Ehkä alkaa taas tämäkin kohta edistyä...

Nokka-akseli tulikin jenkeistä jo 2-viikkoa sitten. Toimitus kesti muuten kait 10päivää..

Mutta niitä keinuvipuja tässä on ooteltu jo vähän tuskissaan, kunnes tänään tuli s-postiin cmsnl.com ilta UPS-in lähetys lappuja.. Eli eiköhän ne keinuvivutkin sieltä vielä tälläviikolla tule...

Mitens, muuten suosittelisitte ton öljynkierron puhdistusta? Itse funzin jos kävis hakee Polttoöljyä (LÖPÖÖ) ja huuhtelis sillä kaikki runkosäiliöt,coolerit ja letkut .. Lopuks painais paineilmalla joka rööristä naftat pihalle ja sitten jotku halvat delvacit koneeseen. Käyntiä 5-10min, ja uudet MOTULIT tilalle?
THA
Viestit: 3707
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Nokka-akseli + seuraaja ruvella[kuvia] -uudet osat tilat

Viesti Kirjoittaja THA »

Pesuainetta, vettä ja kuivatus. Onhan tässä vielä aikaa :)
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
meikä
Viestit: 1192
Liittynyt: To Kesä 01, 2006 1:56 am
Pyörä: 610 "crate" exc
Paikkakunta: hki

Re: Nokka-akseli + seuraaja ruvella[kuvia] -uudet osat tilat

Viesti Kirjoittaja meikä »

Itselle on riittänyt wd40 ja paineilma, ei siinä niin valtavia määriä kai tarvita? Ihan irroitettavat letkut ja öljynjäähdyttimen voi vaikka pestä vedellä ja kuivata.

Siis niiden kanavien mihin metallia on mahdollista päästä, mitään filtterin takana olevaa ei kannata alkaa putsailla, saa vain vahinkoa aikaan todennäköisemmin. Filtteri kyllä nappaa irtoainekset, eikä se öljypumppu nyt niin arka epäpuhtauksille jotka imusihdin läpi sopivat ole, lopulta siis puhdistaa kyllä itse itsensä.
Avatar
JUHHisi
Viestit: 1070
Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 8:15 pm
Pyörä: XR650R vm.-00 & XR400R vm.-97
Paikkakunta: Häme

Re: Nokka-akseli + seuraaja ruvella[kuvia] -uudet osat tilat

Viesti Kirjoittaja JUHHisi »

No Jooooo... Taitaapi olla aika turhaa lutata nesteitä mihinkää.. Aika hyvinhän toi öljy näyttäis aina suodattimien läpi kulkevan.. :roll:
Liitteet
öljykierto.jpg
Jari
Viestit: 632
Liittynyt: La Syys 25, 2004 2:13 pm
Pyörä: -

Re: Nokka-akseli + seuraaja ruvella[kuvia] -uudet osat tilat

Viesti Kirjoittaja Jari »

Nelisatasessa ei taida pystyä tarkistamaan koneen käydessä nouseeko öljy yläkertaan. Eli täytyy luottaa että kierto toimii kun komponentit on kunnossa. Minimissään kannattaa tarkistaa tuo runkoputken sihti ja siitä koneeseen tuleva letku etteivät ne ahdista.

Jos sihti on tukossa tai letku lytyssä niin silloin ensimmäisenä katkeaa yläkerran voitelu kun pumppu ei saa öljyä. Molemmat viat olen nähnyt kuussatasessa, samat oireet. Suodattimelta kanteen menevästä putkesta tuli mukavasti öljyä kun aukaisi sitä alapäästä, yläpäästä aukaistessa räki harvakseltaan öljyä ulos. Tuloksena nokka-akselin ja keinuvipujen tuho.
meikä
Viestit: 1192
Liittynyt: To Kesä 01, 2006 1:56 am
Pyörä: 610 "crate" exc
Paikkakunta: hki

Re: Nokka-akseli + seuraaja ruvella[kuvia] -uudet osat tilat

Viesti Kirjoittaja meikä »

Itse vahingossa ylitäytin tuon nelisatasen öljysäiliön ja ihmettelin miten hiljainen pyörästä tuli. No sieltä säiliöstähän menee ylivuoto suoraan kanteen ja päästi sitä kautta ylimääräistä kantta voitelemaan ja hiljensi tikitykset sieltä kokonaan. En uskalla suositella, mutta ajatuksena vain. Varmasti aiheuttaa pientä savutusta ja öljynkulutusta tms. mutta eipä silla kai väliä tuossa tilanteessa?
Avatar
JUHHisi
Viestit: 1070
Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 8:15 pm
Pyörä: XR650R vm.-00 & XR400R vm.-97
Paikkakunta: Häme

Re: Nokka-akseli + seuraaja ruvella[kuvia] -uudet osat tilat

Viesti Kirjoittaja JUHHisi »

Juu noi filtterit täytyy kyllä toki käyä läpi ja puhdistaa.

Venttiilit alkoi pitää ääntä jo joskus toukokuussa..

Oon tässä ittekseni pähkäilly että toi keinuvipu vaurio on tullut jo viime talvena kun ajoin läpi talven samoilla öljyillä (tuli vähän kilometrejä - vettä öljyissä?) ja sitten tuli välillä testailtua kuinka kovaa järven jäällä pääsee enskanastoilla parin kilometrin suoralla.. :|

tai sitten..

Loppu keväästä kun tiet suli ja sain Moto-vanteet alle, niin jouduin kiiruhtaa töihin moottoritietä pitkin jonku 12km, kierroksia koneessa jotain 6000-7000rpm, monta minuuttia.. :|

Tästä opimme että ei pidä 14vuotta vanhoja vehkeitä rääkätä. Uutena varmasti kestäisivät hyvillä öljyillä, mutta vanhempana ei enää.
JR
Viestit: 299
Liittynyt: Su Elo 10, 2008 11:05 am
Pyörä: XT 350
Paikkakunta: Hollola

Re: Nokka-akseli + seuraaja ruvella[kuvia] -uudet osat tilat

Viesti Kirjoittaja JR »

Toi silppu ruuvimeisselin kärjellä on todennäköisesti tiivisteliiman palasia. Minulla löyty XT.n moottorista aikanaan varmaan puoli kahvikupillista samaa tavaraa ja se oli tukkinut öljynsuodattimen niin tarkkaan, että suodatin oli revennyt.
Avatar
JUHHisi
Viestit: 1070
Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 8:15 pm
Pyörä: XR650R vm.-00 & XR400R vm.-97
Paikkakunta: Häme

Re: Nokka-akseli + seuraaja ruvella[kuvia] -osat tuli viimei

Viesti Kirjoittaja JUHHisi »

Jepajee!

Tänään vihdostaviimein tuli ne uudet keinuvivutkin sieltä cmsnl.com.. 22päivää kesti niidenkin saapuminen tilauksesta. Tosin ne lähti tulee cmlsnl.com:ista vasta viime keskiviikkona. Entiiä mistä kiinasta ovat moiset eka joutunu tilaa.. :mrgreen:

Jos lastenhoito hommat antaa myöden, niin tänään vois yrittää saada Hondan taas elävien kirjoihin. :P

Takalaakeritkin tuli eilen vaihdettua enska vanteeseen. Oli ne pohjankankaan heikat ja kuravellit vetäny takapyörän laakerit ihan jumiin.
Etupyörän laakerit tulikin vaihdettua sillon päivää ennen pohjankankaan reissua.
Liitteet
keinut
keinut
Vastaa Viestiin