kysymyksiä talvipyöräilystä

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

sallamunnah
Pyörä: Yamaha XV 750, Yamaha YZ250F

kysymyksiä talvipyöräilystä

Viesti Kirjoittaja sallamunnah »

Haparoivat ensikilometrit on talvimoottoripyöräilyn saralla nyt otettu.

Millaisilla rukkasilla oikein vetelelle näin talvikeleillä, että sormet pysyy toimintakunnossa? Hommasin tänään kohtuullisen lämpimiltä vaikuttavat, pitkävartiset, vuorelliset hanskat, mutta jo lyhyellä n. 20 km lenkillä oli näpit suhteellisen horkassa. Pyörässä on käsisuojat mutta ei kahvanlämmittimiä. Pakkasta oli n. 7 astetta.

Yläkroppa pysyi oikein lämpimänä ja jalat suht ok, mutta crossi-saappaiden kanssa olen ihmeissäni kun tuntumaa ei tunnu olevan vaihdevipuun ollenkaan. Kenkä on nilkasta niin jäykkä ettei varpaat tunnu mahtuvan/taittuva alkuunkaan jalkatapin ja vivun väliin :shock: Mahtaako muilla olla tässäkohtaa ahdasta vai onko minulla vain harjoittelun puutetta tai vääränlaiset vehkeet? Jalka ei nyt kuitenkaan ole mikään Air Jordanin räpylä, vaan siro 45.

Kivalta tuo kuitenkin kaikkinensa tuntui päästellä pikkutietä ja ottaa tuntumaa pyörään. Pitoa tuntuu nastoilla olevan periaatteessa hyvin pakkautuneella lumisella tiellä. Jotenkin takaraivossa tuntuu siltä, että lapasesta lähtö on kuitenkin lähempänä kuin luuleekaan sopivan kohdan osuessa tiehen.
MarkusH
Pyörä: CRF250, Yamaha FZ-6N

Re: kysymyksiä talvipyöräilystä

Viesti Kirjoittaja MarkusH »

Mulla on jotkut Korpiahon Erkalta (korpiaho racing) ostetut nahkaiset ja melko paksut hanskat ja niillä olen pärjäillyt, mutta kyllä joka reissun jälkeen on sormet kohmeessa. Välillä pysähdyn ja lämmittelen sormet pakokaasulla.
Sulla on ilmeisesti uudet saappaat? Ne notkistuu nilkasta melkoisesti ajanmyötä ja uusilla saappailla ajo saattaakin olla hieman hankalaa. Kannattaa koittaa vaihdepolkimen säätöä ylemmäs, sekin voi auttaa. Minkälaiset renkaat sulla on?
Uraa uurtava motoristi
Jari
Pyörä: -

Viesti Kirjoittaja Jari »

sallamunnah kirjoitti:Haparoivat ensikilometrit on talvimoottoripyöräilyn saralla nyt otettu.

Millaisilla rukkasilla oikein vetelelle näin talvikeleillä, että sormet pysyy toimintakunnossa?
Tankorukkasilla
kodova
Pyörä: suzuki DR650R -90

Viesti Kirjoittaja kodova »

Tankorukkaset toimii aivan uskomattoman hyvin. Lisäksi ohuet crossihanskat, jotta ajoviimassa kestää näytellä käsimerkkejä autoilijoille :twisted: :evil: :evil: ja muille motoristeille :lol: :lol: . Mitä töppösiin tulee: ostin syksyllä talviajoa varten numeroa suuremmat harrastaja endurosaapaat Sidi Saberit ja kokoa kertyi 48. Seurauksena oli että vaihtaminen piti opetella uudelleen. Aluksi mietin jalkatapien siirtoa ym. , mutta ajamalla töppönen notkistuu ja nilkka vahvistuu.
Entiset: Sukuki Gt 125-75,Kawasaki Kx-250 -79,Machless G80-61,
Nykyiset:ikiprojekti Douglass MK5-52, Suzuki Dr650-90, Ktm Lc4-05
sallamunnah
Pyörä: Yamaha XV 750, Yamaha YZ250F

Viesti Kirjoittaja sallamunnah »

juu, uudet on kengät. Hyvä vinkki tuo mahdollinen vaihdepolkimen asennon muuttaminen, täytyykin tarkistaa olisiko apua. Renkaat on n. senttisillä piikeillä olevat enduro?nastat. Renkaat ja nastat ovat minun mielestäni ok kunnossa.

Kuinka tuollasissa tankorukkasissa onnistuu vilkkujen, valojen tms kytkinten käyttö?
kodova
Pyörä: suzuki DR650R -90

Viesti Kirjoittaja kodova »

Hallinta laitteiden käyttö sujuu aivan normaalisti kunhan tankorukkanen tarpeeksi tilava. BR pro servise kauppaa ilmeisen tilavaa mallia. Itselläni on Dicen karvareuneinen tursake, joka hieman liian pieni; ei mene käsisuojien päälle, mutta muuten kyllä toimii.
Entiset: Sukuki Gt 125-75,Kawasaki Kx-250 -79,Machless G80-61,
Nykyiset:ikiprojekti Douglass MK5-52, Suzuki Dr650-90, Ktm Lc4-05
JUHHisi
Pyörä: XR650R vm.-00 & XR400R vm.-97

Viesti Kirjoittaja JUHHisi »

sallamunnah kirjoitti:juu, uudet on kengät. Hyvä vinkki tuo mahdollinen vaihdepolkimen asennon muuttaminen, täytyykin tarkistaa olisiko apua.
Vasemmalle kaartuvissa mutkissa kun tekee mieli ottaa jallala tukea, niin on hyvä tökätä kantapäällä isompaa sisään mikäli mutka sitä vaatii... :mrgreen: ...ei tartte aina vängätä sitä monoa sinne jalkatapille...
sallamunnah kirjoitti: Renkaat on n. senttisillä piikeillä olevat enduro?nastat. Renkaat ja nastat ovat minun mielestäni ok kunnossa.
Enskanastoilla saa kyllä todella huolettomasti päästellä ennenkun pito loppuu noinniinku normaalilla tampaantuneella lumella.. Asfaltilla/peilijäällä pito on olematon, mutta niihin niitä ei ole suunniteltukkaa..
sallamunnah kirjoitti:Kuinka tuollasissa tankorukkasissa onnistuu vilkkujen, valojen tms kytkinten käyttö?
Tässä linkki jos haluat paremmin perehtyä noihin BR pro servicen / THA:n paljon kehuttuihin tankorukkasiin..

Itse vetelen ihan BILTEMAN tankorukkasilla vaikka ei niin häävit ookkaan..
Jutale
Pyörä: LC4 640 Adv / XTZ750 Super Tenere

Viesti Kirjoittaja Jutale »

Mä ajelen kans noilla BR Pro:n tankorukkasilla. Ei kahvalämppäreitä ja samoilla ohkasilla nahka-tai neopreenihanskoilla kun kesälläkin. Kerran tänä talvena joutunu kaivamaan takalaukusta paksummat rukkaset,pakkasta n. -12 ja matkaa n.200km. Alko loppumatkasta tekemään mieli lämpimämpää. Tuossa "möhkömallissa" reilusti tilaa käyttää kytkimiä.Voin kyllä vilpittömästi noita suositella. Ja tankorukkasia yleensäkin.

http://www.matkaendurot.net/phpBB3/view ... =9&t=18904
...elo ilman enskaa on kuin masturbaatio ilman käsiä...
Jopo87
Pyörä: WR250F -01 ja R6 -00

Viesti Kirjoittaja Jopo87 »

Mää sovittelin kans paikalleen nuo bilteman tankorukkaset ja hyvin ne tuntuvat ajavan asiansa hintaan nähden. Tiukkaa teki, mutta sain väännettyä ne juuri ja juuri käsisuojien päälle. Ainoa miinus mikä noissa on että saisivat olla tilavammat. Kytkinkahvan pää ottaa hieman rukkaseen, jolloin kytkimen loppumatka täytyy välillä palauttaa sormella. Mulla nyt on muutenkin nuo valokatkaisijat ym. siirretty maskin taakse mittarin viereen, joten valojen ym. käyttöä en tiedä haittaako ahtaus.

Kannattaa kaasarin säädötkin muistaa hakea kohdalleen kun tuota pakkastakin on parhaimmillaan reilu -25c. Vähänkään laihanpuoleiset kesäsäädöt on kyllä vaarallisen laihalla tämmöisellä kelillä. Syyläreitä kannattaa osittain teipata umpeen ja konetta suojata viimalta, jos ajetaan pitkäämatkaa maantienopeuksia.

- J -
gixxerman
Pyörä: 4xtohtori

Viesti Kirjoittaja gixxerman »

Joo,mä omasta talvimoposta nostin kepulikonsteilla neulaa,prikalla ja isompi pääsuutin,niin ei mene laihalle. :P
Mä tulen kaukaa,kauas menenkin,jää taakse asfaltin pätkä,ja silloin tiedän sen,mä riippuvainen ole en,kun tiellä luukutan prätkää.(Hannele Suominen)
MarkusH
Pyörä: CRF250, Yamaha FZ-6N

Viesti Kirjoittaja MarkusH »

Tais talvimopoilu hämmentää kaupunkilaiskoiraa. Ajelin nimittäin pitkästä aikaa suzukilla sunnuntain kipakassa pakkasessa, kun vastaan tullut koira päätti ottaa kunnon spurtin suoraan päin. Hiukan ehdin väistämään eikä koira jäänyt onneksi renkaiden alle vaan osui moottoriin ja oikeaan jalkaani. Ilmeisesti selvittiin (minä, koira ja koiran omistaja) lähes pelkällä säikähdyksellä. En tiedä mitäköhän siitäkin ois seurannut jos koira olisi kuollut siihen paikkaan. Sen verran pahan äänähdyksen se törmäyksessä piti, että hetken olin aivan varma, että siitä tuli entinen lemmikki. :shock:
Uraa uurtava motoristi
Juhana
Pyörä: Yamaha XTZ-900,DR-350

Viesti Kirjoittaja Juhana »

Tänään tuli 40km ajettua kun pakkasta tuo 20 astetta.Puolipakolla päästin pikatietä kymppikilsan tuosta,kun jo vähän näppejä vilutti,niin useammassakin risteyksessä näin autojen kuin odottavan minua :lol: ei oo noita kahvan lämppäreitä,eikä tankorukkasia,niin totesin,että kyllä toi oli iha maksimimatka mun näpeille :lol: tuli sitten tunti lämmiteltyä niitä ennen kotimatkaa.Muuten ei ollu kyllä yhtään kylmä,visiiri hiukan jäässä,mutta tihrustamalla visiirin yläreunasta ... :mrgreen: ei olis kyllä jääperse ajot mua varten,ei :lol: Tarvis vissiin laittaa kans noi rukkaset,mutta kun on noi lapion kokoset käsisuojat,en tiä,kuinka ne oikein sais tohon...
Mixu
Pyörä: joku mopo hakusessa

Viesti Kirjoittaja Mixu »

Juhana kirjoitti:Tarvis vissiin laittaa kans noi rukkaset,mutta kun on noi lapion kokoset käsisuojat,en tiä,kuinka ne oikein sais tohon...

Mulla on toi keskikokonen malli br pro servicen rukkasista, siinä ja siinä mahtuu 690:n niin että toimii kaikki kytkimet jne hyvin. Ja aika pirun isot käsisuojat tässäkin pelissä on.

Siitä on viä se isompi malli joka menee vissiin isoimpienkin lapioitten päälle, omaan se isoin malli olikin sitte jo ihan liian iso tumppu...
EXÄT:

Beta RR 300, 2015
Suzuki GX1300R Hayabusa, 2000
Husaberg FX 450 2011
Husaberg TE 125 2012
KTM Enduro 690r, 2010
KTM 250 SX-F, 2008

Yamaha wr450f, 2004
Kawasaki Z 750, 2004
Jutale
Pyörä: LC4 640 Adv / XTZ750 Super Tenere

Viesti Kirjoittaja Jutale »

Mullon tollasta pakkassuojavoidetta muutama tuubi testattavana. Voin kertoa että kun pakkasta on -32 ja vauhtia jonku verran yli satasen niin eipä paljon auta. :shock: Ehkä sit kun lämpenee jotain vaikka kymmenen astetta :P
Muuten ihan Let`s go-meininki mut sanotaanko nyt vaikka niin että otsa ja ohimot ei tykänny,pitää hommata jotku suojaavammat lasit kun noi Bilteman rillit. Muuten noi on toiminu hienosti mut mitään suojaahan noissa ei sivuilla ole,jotku kelkkailulasit vois olla jees.
Mopo välillä vähän röpötteli,taitaa olla että polttoaineen saanti pikkusen takkuaa näissä pakkasissa. Muuten en ole suojannu kun syylärin teipannu,aika hyvin kuitenkin toimii.
Kuvasurautuksille ei viittiny lähtee,tollanen puol tuntia-kolme varttia riittää yli kolmenkympin pakkasissa. :mrgreen:
Ja nyt puita uuniin... :evil:
...elo ilman enskaa on kuin masturbaatio ilman käsiä...
meikä
Pyörä: 610 "crate" exc

Viesti Kirjoittaja meikä »

Ne bilteman isommat lasit joissa on se rullasysteemi ovat aika paljon suuremmat ja tiivistyvät mielestäni paremmin kuin oikeastaan mitkään muut lasit kypärään. Repii vaan ne rullat pois talveksi. Naamalla mulla on nyt milteman kypärähuppu joka tulee nenän päälle ja kauttaaltaan lasien alle jotta naamasta ei näyt mitään ulos. Lisäksi kaulalla on leukuan päälle asti bilteman kauluri, se "putkimalli". Vähänkään pienemmillä pakkasilla pelkät bilteman tiiviimmät lasit ja tuo kaulurihommeli vedettynä nenän päälle voi ajella aika hyvin, eipähän tarvitse kommandopipoa repiä kaupassa pois. Sormet pitää lämpimänä kahvatumput ja lämmittimet, niillä kyllä pärjää mutta -30 keleille kaipaisi kyllä jarru- ja kytkinkahvaankin lämmitintä tai vaihtoehtoisesti paksua rukkasta.
Vastaa Viestiin