Olen käytellyt about vuoden ajan Navicorea ja nyt myöhemmin Tomtom Mobilea nokian 7610:ssa ja 6630:ssa.
Molemmat toimii erittäin hyvin, Navicoren puheohjaus on huomattavasti parempi, mutta se ei taas sovellu kurapyöräilijälle yhtä hyvin, koska se pyrkii väkisin reitittämään aina isojen teiden kautta. Siihenkin voi lisätä esteitä isoille teille, jolloin reititys kiertää ne, mutta se on hankalaa ja aikaavievää.
Tomtomin hoonosoomi -selostuksen kun kestää (itse käytän englanninkielistä opastusta, se ei ärsytä), niin plussana saa huomattavasti monipuolisemman reittisuunnittelun ja enemmän ominaisuuksia. Siinä on myös haku "vältä moottoriteitä" ja sen lisäksi voi "tiputella" esteitä isommille teille, jolloin se hakee reitin käyttäen pienempiä teitä. Ja vaihtoehto "etsi kiertotie" tarjoaa usein mukavia yllätyksiä
Jos puhelinta hankkii tuollaiseen käyttöön, niin voin kyllä lämpimästi suositella Nokia 6630:aa, jonka hinta on tipahtanut reilusti viime aikoina.
6100 on halvempi, mutta se on ensimmäinen Nokian S60 symbian ja se on käytölleen selvästi hitaampi ja myös muistia on vähemmän. Myöskin Bluetooth toimii 6630:ssa huomattavasti vakaammin ja se tukee myös useampia yhtäaikaisia BT laitteita (eli saat BT:llä ajo-ohjeet headsettiin samalla kun puhelimella on BT yhteys GPS mokkulaan)
Mopoon laitoin polkupyörään tarkoitetun matkapuhelintelineen tankoon kiinni. Toimii ihan kohtuullisesti, vaikka ei vedenpitävä olekaan.
Miinuspuolina tuosta järjestelystä on (kuten näissä viesteissä on jo aiemminkin todettu) että vaatii kaksi eri laitetta, joissa on molemmissa oma akku, eikä laturi ole useinkaan yhteensopiva keskenään.
Puhelin/gps pulikka yhdistelmällä ei vuorokauden reissuja ajeta akun varassa, puhelimen akku kestää tyypillisesti 4-7 tuntia riippuen lämpötilasta. GPS paikantimen (Pretec) akku kestää minulla 16 tuntia ja sen voi pitää vaikka rintataskussa suojassa vedeltä ja kylmältä.
GPS vastaanottimeni on Pretec, siinä on hyvänä puolena se, että akku on kuin esim. Nokia 6100 puhelimessa. 6630:n akku on muuten samanlainen, mutta se on vähän paksumpi ja tehokkaampi.
Mutta joku perverssi insinööri on laittanut sen laturiin erilaisen liittimen, ei voi ladata matkapuhelimen laturilla vaikka jännitteiden puolesta yhteensopiva olisikin
Matkapuhelin + Tomtom mobile plussat ja miinukset:
+ mukana aina kun matkapuhelinkin
+ hyvä ja tarkka kartasto, tuntee myös pienet kärrypolut
+ helppo käyttää perusnavigoinnissa
+ yksityiskohtainen reittisuunnittelu, kymmeniä reittejä voi suunnitella etukäteen ja ladata ne käyttöön sitten reissun päällä
+ reititys toimii jouhevasti, muutamia sekoamisia on tullut paikoissa, joissa liikennejärjestelyt ovat muuttuneet oleellisesti, mutta niistäkin se toipuu äkkiä
+ kartastoa voi selailla ilman paikannintakin
- vaatii S60 matkapuhelimen
- vaatii erillisen gps vastaanottimen
- matkapuhelimen ja gps:n laturi eivät useinkaan ole yhteensopivia keskenään
- ei voi käyttää hanskat kädessä
- hankala löytää vesitiivistä telinettä mopoon
- akkukesto on heikko, käytännössä vaatii jatkuvan virran mopokäytössä
- kartan zoomailu hankalaa, pikkutiet häviävät näkyvistä kun zoomaa tarpeeksi "ylös"
Jos navigaattorin tarve on jatkuvaa, niin on varmasti järkevämpää ostaa erillinen navigaattori. Minä olen myöskin suunnitellut ostavani "oikean" navigaattorin, tällä hetkellä on kiikarissa Garmin Quest2, mutta ans kattoo vielä..