GPS

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

AndersReisen
Pyörä: Triumph Tiger 955i
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AndersReisen »

tertsu kirjoitti:(...) S&D Suomi kartta kannattaa jakaa muutamaan pienempään palaseen ja heittää ne muistikortille, GPS:stä sitten voi valita sen kulloinkin tarvittavan tarkan kartan.
Mikä lienee syynä paloitteluun? Onko reittien lataaminen tietokonneelta kapulaan nopeampaa tällai kuin jos Finlandia on yhtenä palana?

Itse survaisin koko Suomen kerralla muistikortille, mikä tietysti vei aikaa melkoisesti. En ole joutanut reittejä muuten latailemaan, joten sivistymättömyys vielä vaivaa...
AndersReisen
Reissuverkko
Hannu
Pyörä: SE
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu »

Tässä vielä Makelle muutamia lisävinkkejä, käytän tertsun ansiokasta vastausta aasinsiltana.
tertsu kirjoitti:Reittien suunnittelu onnistuu parhaiten sillä Mapsend S&D Suomi ohjelmistolla.
Vaikkei se mikään softakehityksen riemuvoitto olekaan, sillä minäkin olen toistaiseksi reittejä naputellut sisään. Olen kylläkin tehnyt usein niin, että olen ajanut Genimapin GT karttasoftaa samaan aikaan ja sitten alt-tab:lla vaihdellut noiden kahden välillä. Miksi? No lähinnä siksi, että bittikarttakartasta näkee huomattavasti paremmin soratieverkoston kuin noista vektoripohjaisista. Tietty paperikarttaakin voi ja kannattaakin käyttää apuna varsinkin summittaisessa suunnittelussa (saa paljon isomman alueen näkyviin kerralla), mutta sitten kun varsinaisesti alkaa sitä reittiä tekemään, niin olen havainnut tuossa kahden softan ratkaisussa olevan sen hyvän puolen, että niissä softissa voi pitää sijainnin synkassa jolloin tulee vähemmän "hakemista" vaihdon yhteydessä. Kannattaa kokeilla jos on mahdollisuus.
Käytännössä merkkailet waypointit tietokoneella kartalle ja tee routen joka kulkee niiden waypointtien kautta.
Kannattaa huomata, että vaikka nuo operaatiot voi tehdä kahtena eri vaiheena (ts. ensin waypointit, sitten reitti), on ainakin minusta nopeampaa tehdä homma niin että alkaa vaan suoraan tekemään sitä reittiä. "Reittimoodissa" kun klikkaa kohtaa jossa ei ole waypointtia, tekee softa siihen uuden waypointin ja lisää sen reittiin.
Waypointteja kannattaa sitten laittaa jokaiseen vähänkään epäselvään kääyntymispaikkaan / risteykseen.
Waypointtien kanssa on minusta hyvä noudattaa jotain aina samaa ja selkeää nimeämiskäytäntöä, ettei tarvitse sitten ajon aikana arpoa, että mitähän tässäkin nyt olen tarkoittanut (varsinkin jos ajaa jotain kauan aikaa sitten tehtyä reittiä). Joskus alkuaikoina kun opettelin GPS:n käyttöä en edes nimennyt waypointteja mitenkään erityisesti vaan annoin softan generoimien WPTxyz nimien olla sellaisenaan ja laitoin niitä sen verran tiheään, siis jopa muuallekin kuin risteyksiin, että kahden reittiviivan välisestä kulmasta näki aina mihin suuntaan risteyksessä pitää kääntyä. Tuo ei kuitenkaan ollut loppuviimeksi kovin toimiva tapa ja siirryin nimeämään waypointit, samaan tyyliin kuin myöhemmin havaitsin ART-tiiminkin nimeävän waypointteja.

Eli waypointit vain oleellisiin kääntymiskohtiin ja vastaaviin ja sitten nimeäminen esim. tyyliin R001, L002, S003 missä R=right, L=left, S=straight. Itse käytän joskus lisäksi esim. SoL003 (Straight Or Left) jne. Lisämääreitä voi keksiä mielikuvituksen mukaan (esim. jotain varoituksia). Numeroilla ei ole ainakaan minulle merkitystä, joten teen niin että läiskin ensin reitin kokonaan valmiiksi ja vasta sitten käyn waypointit uudestaan läpi ja muutan niistä vain WPT-alkuosan.
GPS:n saa hälyttämään aina ennen waypointtia, jolloin tietää olla valmiina ennen käännöstä.
En enää muista yksityiskohtia tuosta hälytystoiminnosta, mutta itse totesin sen kokeiltuani käyttökelvottomaksi. Mm. se muistaakseni avasi aika ison laatikon tarpeettoman pitkäksi aikaa ruudulle peittämään karttanäkymää (olikohan jopa niin, että se piti "kuitata" että sen sai pois?). Jos on esim. kaksi risteystä peräjälkeen (siis samalla tiellä) niin silloin ainakin minun pitää kartasta katsoa, että kumman kohdalla se waypoint nyt tarkalleen on. Ja oikeastaan sama juttu jos on useampi käännös peräjälkeen niin siinäkin se hälytys taisi olla vähän hankala. Ja varsinkin jos etenen vähän reippaammin niin en halua lähestymisvaiheessa näprätä tuollaisia häiriötekijöitä pois.

Itse ajan GPS:n kanssa niin, että oleellisin hetki waypointin tietojen katsomiseen on ko. waypointtia edeltävän waypointin kohdalla, kuitenkin niin että GPS on jo vaihtanut seuraavaan. Eli käytännössä juuri kun olen kääntynyt risteyksestä ja vauhti on vielä pieni, katson a) kuinka kaukana seuraava waypoint on ja b) mihin suuntaan siellä käännytään (tämä vaatii ainakin minun konfiguraatiollani GPS:n sivun vaihdon eestaas). Jos waypoint on sen verran lähellä että se näkyy karttanäytössä ruudulla niin painan lisäksi mieleeni, onko siinä peräkkäin muita risteyksiä tai muuta hankaluutta mikä vaatii aivotoiminnan uudelleenkäynnistämistä viimeistään vähän ennen waypointtia :wink:

Tämän jälkeen voi tarvittaessa ajella summittaisesti melko lähelle waypointtia esim. Africa Twinin trippimittarin avulla, jota voi olla GPS:ää helpompi lukea seisaalteen ajaessa ja vaikka istuukin niin ei tarvitse laskea katsetta niin paljoa alas. Lähempänä waypointtia katson sitten tarkemmin kääntymiskohdan etäisyys-waypointtiin tiedon (joka minulla on konffattuna karttanäytölle) ja, jos tarpeen, kartan perusteella. Tuon etäisyyden saa vilaistua varsin nopeasti vaikka pariin otteeseen. Suunta onkin jo muistissa edellisen waypointin kohdalta. En sano etteikö hälytys olisi hyvä lisä tai osittain korvikekin tuolle etäisyyden seuraamiselle, mutta minusta se pitäisi olla ihan erilailla toteutettu kuin tuo Magellanin ominaisuus. Esim. joku vilkkuva ledi twinin trippimittarin kyljessä tms.

Käytännössä kyllä tulee varsinkin rauhallisemmin ja uusia reittejä ajellessa tehtyä vähän enemmänkin jos ei ole kovin "aktiivista ajamista" vaativa pätkä. Mm. seurailtua etenemistä kartalla GPS:n karttaa ja/tai paperiversiota käyttäen.
Hannu
Hannu
Pyörä: SE
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu »

AndersReisen kirjoitti:
tertsu kirjoitti:(...) S&D Suomi kartta kannattaa jakaa muutamaan pienempään palaseen ja heittää ne muistikortille, GPS:stä sitten voi valita sen kulloinkin tarvittavan tarkan kartan.
Mikä lienee syynä paloitteluun? Onko reittien lataaminen tietokonneelta kapulaan nopeampaa tällai kuin jos Finlandia on yhtenä palana?
Se, että GPS:n ruudunpäivitys karttanäytössä saattaa olla liian hidasta jos kullakin hetkellä käytössä oleva karttapala on älyttömän suuri. Reittien lataamiseen tuolla ei ole merkitystä.
Hannu
an13
Pyörä: 690

Viesti Kirjoittaja an13 »

Jos käytössä on Genimap GT ja Oziexplorer, näiden ja geoconvin avulla voi myös tehdä reittejä GPSään. Minusta Genimapin käyttöliittymä bittikarttoineen ja teitä pitkin matkan laskentoineen ja ajonopeuksineen on kätevämpi kuin Mapsend Suomen. Vaatii vaan hieman komentojonoja ja käsityötä tuo siirto Genimap->geoconv->Oziexplorer->GPS.
tertsu
Pyörä: GGasGas EC450, KTM 990 S -07

Viesti Kirjoittaja tertsu »

Pari kommenttia Hannun hyvään täydennykseen...
Hannu kirjoitti:Tässä vielä Makelle muutamia lisävinkkejä, käytän tertsun ansiokasta vastausta aasinsiltana.

Waypointtien kanssa on minusta hyvä noudattaa jotain aina samaa ja selkeää nimeämiskäytäntöä, ettei tarvitse sitten ajon aikana arpoa, että mitähän tässäkin nyt olen tarkoittanut (varsinkin jos ajaa jotain kauan aikaa sitten tehtyä reittiä). Joskus alkuaikoina kun opettelin GPS:n käyttöä en edes nimennyt waypointteja mitenkään erityisesti vaan annoin softan generoimien WPTxyz nimien olla sellaisenaan ja laitoin niitä sen verran tiheään, siis jopa muuallekin kuin risteyksiin, että kahden reittiviivan välisestä kulmasta näki aina mihin suuntaan risteyksessä pitää kääntyä. Tuo ei kuitenkaan ollut loppuviimeksi kovin toimiva tapa ja siirryin nimeämään waypointit, samaan tyyliin kuin myöhemmin havaitsin ART-tiiminkin nimeävän waypointteja.

Eli waypointit vain oleellisiin kääntymiskohtiin ja vastaaviin ja sitten nimeäminen esim. tyyliin R001, L002, S003 missä R=right, L=left, S=straight. Itse käytän joskus lisäksi esim. SoL003 (Straight Or Left) jne. Lisämääreitä voi keksiä mielikuvituksen mukaan (esim. jotain varoituksia). Numeroilla ei ole ainakaan minulle merkitystä, joten teen niin että läiskin ensin reitin kokonaan valmiiksi ja vasta sitten käyn waypointit uudestaan läpi ja muutan niistä vain WPT-alkuosan.
Otan tuon samanlaisen nimeämiskäytännön itsekin käyttöön, hyvä idea :!: Joskus seuraavan wpt:n kohdalla ei tosiaan voi olla aivan varma mihin suuntaan pitää kääntyä, mutta tuolla tavalla nimeämällä suunta on jo paremmin selvillä. Tosin tuo uudelleen nimeäminen on aika työlästä.
En enää muista yksityiskohtia tuosta hälytystoiminnosta, mutta itse totesin sen kokeiltuani käyttökelvottomaksi. Mm. se muistaakseni avasi aika ison laatikon tarpeettoman pitkäksi aikaa ruudulle peittämään karttanäkymää (olikohan jopa niin, että se piti "kuitata" että sen sai pois?).
Totta turiset.... hälytystoiminteen käyttäminen on hieman hankalaa, kun se pitää ESC näppäimellä kuitata pois. No vauhti ainakin pysyy maltillisena, kun kokoajan räplää GPS:ää :D
Kura lentää...
juh@
Pyörä: AT RD07A

Viesti Kirjoittaja juh@ »

Lakupilotti kirjoitti:Iltaa,

Tuli päivällä postissa tuommoinen Meridian Color, Mapsend S&D Suomi kartasto ja datakaapeli sarjaporttiin. Toisaalta on tulossa teline moperiin sekä virtapiuha. GPS on mulle aivan uusi aluevaltaus, joten ihmettelemistä piisaa. Alan jo kuitenkin päästä laitteen kanssa sinuiksi, ja suurimpana kysymyksenä onkin nyt se, että miten suunnittelen reitit tietokoneella? Mitään semmoista softaa ei kauppaan kuulunut, mutta onko niitä saatavissa netistä jostain. Mikäs se olikaan tämä OziExplorer tai jotain?

Eli mitä tarvitaan, että homma hoituu sutjakkaasti? Reitin teko tuolla vehkeellä ei ole kovin kätevää.

Make & Laku
Navicorea ja TomTom:ia käyttäneenä tuo Magellanin Mapsend:llä reitittäminen lähinnä hymyilyttää vaikka laite muuten mainio onkin. Kun reitti koostuu suorista point to point viivoista niin pisteitä täytyisi olla tiheässä, että se näyttäisi reitiltä. Jos näin ei ole, niin joutuu waypointeihin kirjoittelemaan kääntymisohjeita koska lähelle zoomattuna on vaikea hahmottaa mihin käännytään. Lisäksi GPS:ssä waypointit eivät ole tarkalleen samassa kohdassa kuin ne PC:llä asettaa. Reitin teko on myös vaikeaa kun Mapsendin vektorikartta on havainnollisuudeltaan tosi syvältä. Siksi olenkin käyttänyt Mika TA-91 -ohjetta, joka löytyy tämän topicin ensimmäiseltä sivulta.

Reitti tehdään Genimapilla josta löytyy havainnollisin kartta ja paras reittisuunnittelu mitä tiedän. Reitti viedään tekstitiedostoon, joka avataan Oziexplorerilla (trial versio riittää). Hiukan editointia sekä siirto GPS:ään ja reitti on valmis. Pitempien reittien suunnittelussa tulee rajoitukseksi max 50 wp/reitti ja näin ollen max 10 reittiä, koska maximi wp -määrä on 500 kpl.

Ensi kesänä otan matkaan Magellanin ja TomTomin (pidemmille reissuille). Magellanista katselen yleiskuvaa ja annan TomTomin tehdä tarvittavat reitit (tällä hetkellä Nokia 6630 ja Rikaline-6031). Jos sade yllättää laitan puhelimen povitaskuun ja kuuntelen HF:stä ajo-ohjeet tarvittaessa.

Navicore ja TomTom ovat samantyylisiä ohjelmia, jotka on tarkoitettu tielläliikkujoiden käyttöön. Tiettömässä maaastossa kulkijoille siitä ei juuri ole iloa. Navicore on noista suoraviivaisempi käyttää, mutta TomTom on monipuolisempi.

Ultimate laitteeseen kuuluisi varmaan ainakin seuraavat ominaisuudet:

- Genimapin havainnollisuus ja reitityksen äärimmäinen helppous (reitin suunnittelu kotona PC:llä)
- TomTomin/Navicoren reittinäytön havainnollisuus, opastus symbolein ja ääneen sekä 3D -ominaisuus
- oikean paikantimen IPX7 vedenpitävyys ja muu asiaankuuluva informaatio
- tarkat kartat ainakin Europan alueelta ja miksei laajemmaltakin

Lähes nuo ominaisuudet täyttäviä laitteita on juuri alkanut löytymään mutta hinnat on aika suolaisia.
404 HTTP Error File not found
Lakupilotti
Pyörä: Laku

Viesti Kirjoittaja Lakupilotti »

Kiitän ja kumarran tiedon tulvasta. Täytyypä sulatella näitä ja miettiä toimiva ratkaisu.

Make & Laku
Ylimatti
Pyörä: BMW F650 GSD 2004

Viesti Kirjoittaja Ylimatti »

:idea: Tiedoksi kiinnostuneille :idea:

Nummelan Hong Kong mainostaa Magellan Meridian Colouria rekkuloineen hintaan 399. Ei aavistustakaan onko kohtuuhinta vai ei, mutta kiinnostuneet päättäkööt itse :!:
Taas menossa jonnekin...
kymppivalve
Pyörä: fillari

Viesti Kirjoittaja kymppivalve »

[quote] Joskus seuraavan wpt:n kohdalla ei tosiaan voi olla aivan varma mihin suuntaan pitää kääntyä[quote]

Tähän auttaa kun laittaa seuraavan reittipisteen muutama satametriä silletielle mihin on kääntymässä.
Kepsin näyttöön kun valitsee suuntanuolen, niin ydellävilkaisulla näkee mihinsuuntaan pitää kääntyä.
adventure muka painava?
muma
Pyörä: Husqvarna TR

Apua Meridian

Viesti Kirjoittaja muma »

kertokaa ihmessä kuinka voin ladata kartat suoraan erilliselle kortinlukijalle kun sarjaväylä on hidas.Ohjevihkonen kertoo että sen voi tehdä mutta ohjelmasta ei löydy sellaista vaihtoehtoa.Vain kovalevylle tai
koneessa olevaan sd korttiin.Vai enkö vaan löydä.
Jarno
Pyörä: KTM 640 Adv R
Viesti:

Re: Apua Meridian

Viesti Kirjoittaja Jarno »

muma kirjoitti:kertokaa ihmessä kuinka voin ladata kartat suoraan erilliselle kortinlukijalle kun sarjaväylä on hidas.Ohjevihkonen kertoo että sen voi tehdä mutta ohjelmasta ei löydy sellaista vaihtoehtoa.Vain kovalevylle tai
Talletat kovalevylle, nimeät järkevästi ja kopioit käsin kortille, jonka siis pitäisi näkyä koneelle siirrettävänä asemana.

Tuolla tavalla taitaa myös ohittua kortilla olevien karttojen max määrä.

Jos siis kyseessä on edelleen vanhempi magellanin laite.
muma

tallennus

joo,kyllä ne sieltä löytyy..c/progr../malellan/Maps../docs /images...
mutta siellä ne on eri muodossa.toimiiko oikein.
Uusi color malli on laite.
Jarno
Pyörä: KTM 640 Adv R
Viesti:

Re: tallennus

Viesti Kirjoittaja Jarno »

muma kirjoitti:joo,kyllä ne sieltä löytyy..c/progr../malellan/Maps../docs /images...
mutta siellä ne on eri muodossa.toimiiko oikein.
Uusi color malli on laite.
Olisiko oikea polku C:\Program Files\Magellan\MapSend S&D Suomi\Export\Images\ ?

Tuonne mulla ainakin levylle talletetut .imi tiedostot päätyvät.
juh@
Pyörä: AT RD07A

Re: Apua Meridian

Viesti Kirjoittaja juh@ »

muma kirjoitti:kertokaa ihmessä kuinka voin ladata kartat suoraan erilliselle kortinlukijalle kun sarjaväylä on hidas.Ohjevihkonen kertoo että sen voi tehdä mutta ohjelmasta ei löydy sellaista vaihtoehtoa.Vain kovalevylle tai
Regions, upload to GPS, upload to SD card programmer. Ohjelma kysyy paikantimen sarjanumeron, joka löytyy menu/tietoja -valikosta. Kartan konvertointi vie melko pitkään tehokkaallakin koneella mutta sitten sujahtaakin kortille hetkessä.
404 HTTP Error File not found
muma

Tallennus

Minun ohjelma ei anna mahdollisuutta muuhun kuin
"store on hard drive".Muut ovat harmaana.Sitten kun laite on kiinni
sarjaväylässä niin sitten on kaikki mahdollisuudet mutta silloin kortti on jo
kiinni gps:ssä.
Vastaa Viestiin