Kuinka monella sormella käytät kytkintä ja jarrua?
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
-
AriK
- Pyörä: KTM 950 adv. S
- Viesti:
Re: Kuinka monella sormella käytät kytkintä ja jarrua?
Joka pyörästä oon sahaillu kytkinkahvan etu ja keskisormella käytettäväksi. pikkulilli ja nimetön pysyy aina tiukasti kahvan ympärillä.
Jarrua käyttelen yleensä myös 2 sormella, jos paniikkijarrutusta tarvii niin varmaan koko kouralla. En ole niissä tilanteissa kerenny sormia laskeskeleen ; )
T: Ari
Jarrua käyttelen yleensä myös 2 sormella, jos paniikkijarrutusta tarvii niin varmaan koko kouralla. En ole niissä tilanteissa kerenny sormia laskeskeleen ; )
T: Ari
Akseli Kitka
http://www.anvianet.fi/karvari/
http://www.anvianet.fi/karvari/
- Pallokala
- Pyörä: NX650, 450MT
Mitenkäs kun mulla ei ainakaan mahdu ne kolme "ylimääräistä" nakkia tupen ja kytkinkahvan väliin...?Walt kirjoitti:Maastossa kytkintä yhdellä ja jarrua kahdella, jarrukahva on domin alkuperäinen, kytkin joku halvin tarvike.
Whatever you ride, your bike is an adventure bike – because every ride is an adventure.
Säädä kahva siten, että ei tarvi pohjaan asti kytkintä "painaa". Yleensä kytkin irrottaa jo melko pienellä kahvan liikkeellä. Normaaliajossa kytkintä luistatettaessa riittää melko pieni paine kytkinkahvalla(ei lähellekään tuppia tarvi kahva vetää)Pallokala kirjoitti:Mitenkäs kun mulla ei ainakaan mahdu ne kolme "ylimääräistä" nakkia tupen ja kytkinkahvan väliin...?
- Pallokala
- Pyörä: NX650, 450MT
Kytkinvaijeri on just niin tiukalla kuin uskaltaa pitää ettei se rupea kantamaan ja pohjassa se just ja just irroittaa kunnolla. No, pitää perehtyä asiaan. Toisaalta ajotyyliä voisi kehittää niin, ettei vedäkään aina pohjaan asti. Noo... Mutta ei se kytkin siltikään ihan yhdellä sormella toimi...VAK kirjoitti:Säädä kahva siten, että ei tarvi pohjaan asti kytkintä "painaa". Yleensä kytkin irrottaa jo melko pienellä kahvan liikkeellä. Normaaliajossa kytkintä luistatettaessa riittää melko pieni paine kytkinkahvalla(ei lähellekään tuppia tarvi kahva vetää)Pallokala kirjoitti:Mitenkäs kun mulla ei ainakaan mahdu ne kolme "ylimääräistä" nakkia tupen ja kytkinkahvan väliin...?
Whatever you ride, your bike is an adventure bike – because every ride is an adventure.
Aikasemmin käytin etujarrua neljällä sormella, onnettomuuden jälkeen kolmella 
Mites muuten kaasutupen kanssa, minulla valitettavan usein käy niin että kun tulee enemmän röykkyä niin kaasukäsi liikkuu ja samalla annetun kaasun määrä muuttuu. Jossei olisi moottorijarru niin pirun tehokas niin ei vaivaisi, mutta kun on tuollainen käsittämätön ankkuri niin vinkit kiinnostaisi.
Normaalisti tulee "tilanteessa" pidettyä niin että etusormi kaasukahvalla, loppulapanen jarrulla, peukalolla tunnustelen missä suhteellisessa asennossa kahva on (eli siis kurottelee sinne reunan yli johonkin tangossa kiinteään). Hanskat on vaan niin paksut että tää tunnustelu jää enemmän ajatuksen tasolle.
Tietysti jos pitäisi vain keskarin jarrulla niin kädestä saisi ehkä tarpeeksi kahvahavaintoa pitääkseen sen samassa asennossa.
Normaalisti tulee "tilanteessa" pidettyä niin että etusormi kaasukahvalla, loppulapanen jarrulla, peukalolla tunnustelen missä suhteellisessa asennossa kahva on (eli siis kurottelee sinne reunan yli johonkin tangossa kiinteään). Hanskat on vaan niin paksut että tää tunnustelu jää enemmän ajatuksen tasolle.
Tietysti jos pitäisi vain keskarin jarrulla niin kädestä saisi ehkä tarpeeksi kahvahavaintoa pitääkseen sen samassa asennossa.
- Jani-SRI
- Pyörä: 530exc,690RALLY
Vastasin jo aikaisemmin, mutta paivitetaan tillannetta viela. Justiinsa sain aikaiseksi highsiderin (ja nurin) ja tietysti kotarin etujarrukahva antautui tasta "heikosta" kohdasta. Nyt se on sitten oikeasti kahden sormen kahva!
Ja mopo keveni taas muutaman gramman
Ja mopo keveni taas muutaman gramman
.....Ja kayntiin palmun alta 
- t.t.tammi
- Pyörä: Pan European 1991
- Viesti:
Kesä treenattu ja nykyään kaikilla pienemmillä reiteillä vain yks sormi käytös kytkimel. Lähinnä siis luistatteluun ja ei oo yks tai kaks kertaa ku oon välttäny stumppaukset ja turvat.t.t.tammi kirjoitti:Olis varmaan hyvä mainita menopelikin niin osaa vähän suhteuttaa.
Kahdella tulee tuolla advella(nestekytkin) pääsääntöisesti lipsuteltua niin kytkintä kuin jarrua, kytkinkahva mallia vahinkotynkä.
Tuli tuossa testattuu 250 pikkuenskaa ja sillä ajoo maastossa helpotti kun riitti vain yks sormi kytkimelle, ainakin ens alkuun. Loppupuolella lenkkii piti ottaa kaveri mukaan mutta sormivoimat on muutenki edelleen kytkinkädessä mällin jälkeen heikommat vaikka tapahtumasta kohta pari vuotta.
Trialissa riittää keposasti yks sormi vaikka ei sillä olekkaan vielä tunteja juur kertyny.
Kisakuvissa näyttäis ammattilaisilla melkein järjestäin riittävän yks sormi ja siihen tarttis itsekkin pyrkii, ainakin rypemismaastoissa.
Pysähtyes tietty kaks käytös.
- Pikkuhannu
- Pyörä: Yamaha XT 350
OT: Muistan jostain joskus kuulleeni, että pikkurilli on vahvin sormi???Sottapytty kirjoitti:
Mopoiluhanskan yhdistetty tai "silloitettu" nimetön/pikkurilli, vahvistaa (ainakin mulla) virattoman oloisen, lyhyen ja heikon pikkurillin otetta tankoon.
Jos elämä olisi tarpeeksi tylsää, voisin alkaa bodaamaan pikkurilliä
Itse kahdella, periaatteessa yksikin riittäisi ainakin kytkimelle, sen verran äkkiä luistaa...
Aiemmin katuKawalla ainakin valoista lähtiessä ei kytkintä kaivannut laisinkaan...