Yksimukisen tehot?
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Re: Yksimukisen tehot?
Jos minusta oli puhe, niin meni noin 15 vuotta noiden 2t ja muiden kierroskoneiden parissa, kunnes huomasin että voimaa on saatavilla lähes vaihteesta riippumatta ja ilman sitä jatkuvaa vingutusta.
Tuosta v-moottori heitosta ei kannata loukkaantua, ei vaan sovi minun silmään että kehtoon laitetaan moottori jossa sylinterit pojottaa minne sattuu.
Tuosta v-moottori heitosta ei kannata loukkaantua, ei vaan sovi minun silmään että kehtoon laitetaan moottori jossa sylinterit pojottaa minne sattuu.
Etuveto, onko se joku veikkauksen uusi peli?
Kyllä se näin on. Matemaattinen täsmällisyys on tärkeää sylintereiden sijoittelussa. Siksi bokseri onkin esteettisesti niin miellyttäväWalt kirjoitti:ei vaan sovi minun silmään että kehtoon laitetaan moottori jossa sylinterit pojottaa minne sattuu.
Sitten "pari faktaa" polttomoottoreiden tehoista. Vapaasti hengittävä bensamoottori tuottaa maksimivääntöä ~100nm/1000ccm on siinä sylintereitä yksi tai kuusitoista. Laitteet liikkuvat teholla eikä väännöllä. On moottoreissa yksi tai yhdeksän sylinteriä loppupeleissä kierrosten käyttämisen miellekkyys on enemmän kiinni moottorin luonteesta kuin sylintereiden määrästä. Jos ei kierroksista mitään hyötyä ole ei niitä myöskään tule kuskinpaikalta käytettyä. Yleensähän siinä "alhaalta vääntävässä" moottorissa tehojen nousu loppuu paljon ennen punarajaa ja siksi tykätään "ajaa väännöllä". Persdyno kun ei anna hyötyä korkeammista kierroksista ei niitä myöskään käytetä. Varsinkin turpodiiseleissä tuo tehoalue on kapea ja alhaalla, joten sitä sitten käytetään. Ajetaan taas väännöllä, kun tehoa ei yksinkertaisesti ole. Koko vääntöhöpinä on vähän tuota ameriikan "mikään ei voita kuutiotuumia" ajattelua. 7 litran kasi ja 150hv. Mutta on "alavääntöä".
Suzukin V2 on kyllä hienoin 650ccm moottori mitä itse olen ajanut. Sitä voi käyttää alle 2000sta yli 10000rpmään. Eli yhdellä vaihteella kierrosalue on noin 6x. Kun nämä "vähän vaihtamista kaipaavat" yksisylinteriset toimivat yleensä alueella 3000-6000 eli 2x kierrosalue. Vääntö tietenkin molemmissa sama ~60nm läpi kierrosalueen. Sääli vaan että itse pyörä taitaa olla vähiten enduro näistä "matkaenduroista" mitä tarjolla on.
Transalp on hyvä pyörä. Jos vaan kestää mossella ajamisen häpeän:)
- jani
- Timo Tasakaasu
- Pyörä: 1190Adv, 660SMC
Oli CXVAK kirjoitti:on(tai oikeastaan oli), HondaJuhana kirjoitti:rinnakkais v-koneita on aika harvassa,guzzi käyttää,en tiedä onko muita...
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
Niin ja Laverdalla oli joskus tuo pitkittäisellä V6:lla varustettu tekele, muuta mahtoiko koskaan ehtiä siviililiikenteeseen? Kilparadoilla niitä ainakin oli.Timo Tasakaasu kirjoitti:Oli CXVAK kirjoitti:on(tai oikeastaan oli), HondaJuhana kirjoitti:rinnakkais v-koneita on aika harvassa,guzzi käyttää,en tiedä onko muita...

Alkuperäiseen kysymykseen siis vastaus on että osta V6 Laverda?van seagal kirjoitti:Mitä mieltä täällä porukka on kannattaako suosiolla katsella useampisylinterisiä vai riittääkö 50hp satunnaiseen pyörittelyyn maaseudulla ja viikonloppureissuilla emännän kanssa?
Tais taas lähteä viestiketju lapasesta ja itsekin olen siihen osasyyllinen
Rohkenen olla fysiikan lakeihin ja kaavoihin nojaten sitä mieltä, että asia on juuri päinvastoin. Vääntö on mitattu arvo ja teho laskennallinen. Eli teho = moottorin kulmanopeus x vääntömomentti. Tehoa ei siis ole jos ei ole liikettä ja vääntöä.virta kirjoitti: ... Laitteet liikkuvat teholla eikä väännöllä....
Onhan niissä 1-sylinterisissä sentään kunnolliset äänet jos ei muuta. Ja isoissa tömäreissä väännön tunne
- MarkusH
- Pyörä: CRF250, Yamaha FZ-6N
Ja jos 1-pyttyinen alkaa vaikkapa syömään öljyä, on vika puolet helpompi löytää 
Uraa uurtava motoristi
Noin 5L sandels tynnyrin voimalla voin vakuuttaa, että jos haluaa pyörän jolla tekee muutamia kierroksia emännän kanssa, niin siihen riittää yksi sylinterinen 650cc pyörä.
Jos haluaa että pyörä kuulostaa siltä että se on käynnissä sittenkin, riittää vastaava 650cc pyörä.
Jos haluaa väitellä oikeiden motoristien kanssa, niin siihenkin riittää sama pyörä.
Kuittaa tuon bokserin ja yhtyy vääntöön, täältä tänään ja huomenna heikommin
Jos haluaa että pyörä kuulostaa siltä että se on käynnissä sittenkin, riittää vastaava 650cc pyörä.
Jos haluaa väitellä oikeiden motoristien kanssa, niin siihenkin riittää sama pyörä.
Kuittaa tuon bokserin ja yhtyy vääntöön, täältä tänään ja huomenna heikommin
Etuveto, onko se joku veikkauksen uusi peli?
Tässä mun traktorin lailla vääntävä kone, josta talven aikana kutiteltu lisää kaikkea.
Kyllä 1 pytty riittää mihin vaan.
Kyllä 1 pytty riittää mihin vaan.
Näpistähän tämä ketju karkasi huolella
Mutta asia lie on silti tullut selville, eli pitkälti mielipidekysymys.
oppet: kävikös tämä vielä bensalla..? Hienoja vehkeitä on sylinterimäärästä piitaamatta. Kyse on vain mistä pitää. Itse voin pyörittää omaa kle:tä tyhjäkäynniltä noin 11 krpm asti sujuvasti, tosin tehoa on jossain 4-10 krpm haarukassa ja kunnolla 7-10 välillä, mutta ei rytki tai muuten vastusta millään alueella, joten tömärin 3-6 vetoalue tuntuisi kyllä melkoisen kapealta. Tosin haaveena on joskus omistaa 500 2-t
Nimenomaan. Jos itse asuisin moottoriradan kupeessa niin varmaan omistaisin jonkun 4-sylinterisen 250cc:n tai RGV:n tai jotain tuonnepäin. Noissa isoissa ykismukisissa alkaa männännopeus rajoittamaan kierroksia suht nopeaan, eikä iso sylinteri ole kovin helppo täytettävä kun vauhtia on enempi, niin väkisin jää kierrokset vaatimattomiksi.Roiske kirjoitti:..ajofiilis on huipussaan ja ainakin tuntee ajavansa todella vauhdikkaasti vaikka kello ja ohi menevät kaverit ei samaa mieltä olisikaan.![]()
Rohkenen olla juuri eri mieltä. Vääntö on staattinen suure. Voin itse helposti generoida kilonewtonin vääntöä ilman yhtään tehoa. Kilowatti taas laittaa hikoilemaan tosissaan. Eli vääntö yksin on turhaa, mutta teho ei. Teho on se millä vehkeet kulkee.Yamoto kirjoitti:Rohkenen olla fysiikan lakeihin ja kaavoihin nojaten sitä mieltä, että asia on juuri päinvastoin. Vääntö on mitattu arvo ja teho laskennallinen. Eli teho = moottorin kulmanopeus x vääntömomentti. Tehoa ei siis ole jos ei ole liikettä ja vääntöä.
oppet: kävikös tämä vielä bensalla..? Hienoja vehkeitä on sylinterimäärästä piitaamatta. Kyse on vain mistä pitää. Itse voin pyörittää omaa kle:tä tyhjäkäynniltä noin 11 krpm asti sujuvasti, tosin tehoa on jossain 4-10 krpm haarukassa ja kunnolla 7-10 välillä, mutta ei rytki tai muuten vastusta millään alueella, joten tömärin 3-6 vetoalue tuntuisi kyllä melkoisen kapealta. Tosin haaveena on joskus omistaa 500 2-t
Neljä vaihdetta riittää.
- DOMI
- Pyörä: XT660Z Tennari -09, NX650-95 ja CBX1000
Jos kuitenkin oppikirjat unohdetaan ja palataan alkuperäiseen kysymykseen ja todellisuuteen. Kyllä se vaan on vääntö ja jossain määrin kuutiotilavuus, joka sitä laitetta vie eteenpäin. 600cc Diversionin jälkeen voit aivan hyvin siirtyä yksipyttyiseen n. 50-heppaiseen. Ei tehosta ole juurikaan hyötyä matka-ajossa, eikä ns. "makkaranpaistoendurossa"(Road Racing erikseen), jos se tulee vasta yläkierroksilla. Alhaalta vääntävällä 650cc 1-mukisella iso osa tehosta ja väännöstä on käytössä, lähes koko kierrosalueen. Pienillä 2-3trpmn kierroksilla tönäri ehkä hakkaa asfaltilla, mutta soralla ja lumella takapyörä lyö jo joutavaa ...jopa 20-30hp:n tehoilla.THä kirjoitti:Näpistähän tämä ketju karkasi huolellaMutta asia lie on silti tullut selville, eli pitkälti mielipidekysymys.
Nimenomaan. Jos itse asuisin moottoriradan kupeessa niin varmaan omistaisin jonkun 4-sylinterisen 250cc:n tai RGV:n tai jotain tuonnepäin. Noissa isoissa ykismukisissa alkaa männännopeus rajoittamaan kierroksia suht nopeaan, eikä iso sylinteri ole kovin helppo täytettävä kun vauhtia on enempi, niin väkisin jää kierrokset vaatimattomiksi.Roiske kirjoitti:..ajofiilis on huipussaan ja ainakin tuntee ajavansa todella vauhdikkaasti vaikka kello ja ohi menevät kaverit ei samaa mieltä olisikaan.![]()
Eli vääntö yksin on turhaa, mutta teho ei. Teho on se millä vehkeet kulkee.Yamoto kirjoitti:Rohkenen olla fysiikan lakeihin ja kaavoihin nojaten sitä mieltä, että asia on juuri päinvastoin. Vääntö on mitattu arvo ja teho laskennallinen. Eli teho = moottorin kulmanopeus x vääntömomentti. Tehoa ei siis ole jos ei ole liikettä ja vääntöä.
Hienoja vehkeitä on sylinterimäärästä piitaamatta. Kyse on vain mistä pitää. Itse voin pyörittää omaa kle:tä tyhjäkäynniltä noin 11 krpm asti sujuvasti, tosin tehoa on jossain 4-10 krpm haarukassa ja kunnolla 7-10 välillä, mutta ei rytki tai muuten vastusta millään alueella, joten tömärin 3-6 vetoalue tuntuisi kyllä melkoisen kapealta. Tosin haaveena on joskus omistaa 500 2-t
Liian isolla vaihteella ajaminen ei ole millään laitteella hyväksi ja vaihteiden käyttämistä kannattaa opetella, se on osa ajamisen hauskuutta. Enempi kahden hengen reissaamista rajoittaa enduropyörien koko ja satula, mutta siihen ei rivimoottorilla ole mitään osaa ...eikä arpaa.
Tuossapa on teille vähän käppyröitä, niin saatte lisää vettä myllyyn. Pikku-Gessun teho on toisen sytytystulpan myötä parantunut ja vääntöhuippu siirtynyt hieman alemmas. Yamahassa näyttää tuon ikäisistä 1-pyttyisistä olevan paras vääntö, mutta moottori "kuolee" heti kuuden tonnin jälkeen. Kotari ja Bemari kiertävät iloisesti päälle 7 tonnin. Käppyröiden perusteella Suzukin V2 näyttää silti pesevän mennen tullen kaikki 1-pyttyiset kaikilla kierroslukualueilla ja kiertävän iloisesti huomattavasti korkeammalle. Sikäli ymmärrän tuon virran kommentin.
virta kirjoitti:Suzukin V2 on kyllä hienoin 650ccm moottori mitä itse olen ajanut. Sitä voi käyttää alle 2000sta yli 10000rpmään. Eli yhdellä vaihteella kierrosalue on noin 6x. Kun nämä "vähän vaihtamista kaipaavat" yksisylinteriset toimivat yleensä alueella 3000-6000 eli 2x kierrosalue. Vääntö tietenkin molemmissa sama ~60nm läpi kierrosalueen. Sääli vaan että itse pyörä taitaa olla vähiten enduro näistä "matkaenduroista" mitä tarjolla on.
Nimenomaan. Väännöllä on merkitystä vain niin kauan kuin ei liikuta. Ainakin oma moottoripyöräily tapahtuu lähinnä liikkuessa.Yamato kirjoitti:Tehoa ei siis ole jos ei ole liikettä ja vääntöä.
- jani
- DOMI
- Pyörä: XT660Z Tennari -09, NX650-95 ja CBX1000
Mutta 3500 rpm:n asti Yamaha selvästi tehokkain, eli kyllä tuota alavääntöä oikeasti on. Tehoakin noinkin alhaalla jo 20KW. Kyllä tuota kierrosaluetta jo käytetään matka-ajossa sorateillä pienemmissä nopeuksissa, kuten maastossakin väännätellessä isommalla vaihteella.
Vääntöalue on myös kaikissa yksipyttyisissä tasainen. Vaikka Yamaha yläkierroksilla puutuukin on se alhaalta vääntävin kaikista, eli kyllä moottorin luonne on tarkoituksellisesti haettu noin.
Suzukin 650cc V2 on kieltämättä hyvä moottori, mutta kun alunperin kyse oli 600cc Diversionista ei puhuta samasta asiasta.
Ja kaksi mukinen painaa yleensä enempi mitä yksimukinen. Eikä 600cc bokserikaan mikään tykki varmaankaan olisi.
Vääntöalue on myös kaikissa yksipyttyisissä tasainen. Vaikka Yamaha yläkierroksilla puutuukin on se alhaalta vääntävin kaikista, eli kyllä moottorin luonne on tarkoituksellisesti haettu noin.
Suzukin 650cc V2 on kieltämättä hyvä moottori, mutta kun alunperin kyse oli 600cc Diversionista ei puhuta samasta asiasta.
Ja kaksi mukinen painaa yleensä enempi mitä yksimukinen. Eikä 600cc bokserikaan mikään tykki varmaankaan olisi.
Paitsi että ei pysty käyttämään kun ketjut hakkaa. 10% ero ei kyllä suuresti missään tunnu.DOMI kirjoitti:Mutta 3500 rpm:n asti Yamaha selvästi tehokkain, eli kyllä tuota alavääntöä oikeasti on.
Jep. Ja suzukin pieni V2 se vasta suhteessa painaakin. Tavallaan tuo paino/ulkomitat on kyllä kuutioitan parempi lähtökohta moottorien vertailuun. Exceliin syötettävää vertailutietoa vaan on kovasti vähän tarjolla, joten näillä väitellään.DOMI kirjoitti:Ja kaksi mukinen painaa yleensä enempi mitä yksimukinen.
Ei, mutta se olisi _oikein_(tm).DOMI kirjoitti:Eikä 600cc bokserikaan mikään tykki varmaankaan olisi.
- jani