KTM 950 SuperEnduro
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
- Omakinen
- Pyörä: KTM 950 SE
Re: KTM 950 SuperEnduro
EIpä ole tullut lukkoja pidettyä, eikä ole vahinkoja satttunut (?)... Paineetkin kyllä ollut tästä syystä 1.8-2.0 bar
Mä käytän lukon painoista lyijynauhaa kumiteipin avulla pinnaan rullattuna. Ei se kovin tarkkaan tarvi olla tasapainossa, koska nappulakumeilla ei kovia vauhteja sileällä tiellä tule ajettua. Ilman vastapainoa kyllä pompottaa ärsyttävästi.Jukka kirjoitti:
Ei vaan jaksa nähdä vaivaa renkaan tasapainottamiseen...
.
1.8bar alkaa olla raja jolloin tuo tykki repii venttiilinsä ellei rengasta lukitse. Kuluneella vanteella se käy vielä herkemmin. Sain joskus sillä paineella LC8 Adven kumin hajalle sänkicrossilähdossä.
Eilen otin piikkikumit alta. Venttiilikara oli pahasti vinossa ja vedolla. Painetta 1.8bar ja lukko kireällä.
- Jukka
- Site Admin
- Pyörä: CFMoto 800 mtx
- Viesti:
No on se ollu kaasukin kireällä!timo kirjoitti: Eilen otin piikkikumit alta. Venttiilikara oli pahasti vinossa ja vedolla. Painetta 1.8bar ja lukko kireällä.
- sahuri
- Pyörä: SE & EXC
- Viesti:
Eräs kylällä asustava SuperOranssi sähkömies on ajellut ilman lukkoa, jopa talvella. Nyt alkutalvesta laittoi sitten piikit alle ja lähti koeajolle. Sain puhelun jossa pyysi hakemaan pakulla kotiin. Oli päässyt pari kilometriä...
Ja mulla ainakin kesällä aikanaan Superin ensimmäisellä nappularenkaalla kolmannella kaasunväännöllä pyörähti rengas ja sisägummi.
Sen jälkeen on lukko löytynyt ja abaut lukon painoinen lyijyklöntti pinnaan kiinni Timon tapaan.
Ja mulla ainakin kesällä aikanaan Superin ensimmäisellä nappularenkaalla kolmannella kaasunväännöllä pyörähti rengas ja sisägummi.
Sen jälkeen on lukko löytynyt ja abaut lukon painoinen lyijyklöntti pinnaan kiinni Timon tapaan.
SE sahuri
0400-511321
0400-511321
-
vkoivu
- Pyörä: pyörät myyty
Mä olen ajellut hp:lla ilman lukkoja toistaiseksi kohtuu menestyksellä. Mikäli rengasta vaihtaessa erehtyy lutraamaan saippuaa nappularengas pyörähtää vanteilla vaikka painetta olisi 3 baaria. Nyttemmin olen vaihtanut renkaat ilman mitään liukastetta ja reilun 2 barin paineilla rengas ei ole toistaiseksi pyörähtänyt.
Tietty pyörähtävyyteen vaikuttaa jonkin verran vanteen ja renkaan tyyppi. Noilta osin sileäreunainen ja liukas bemarin vanne on varmasti huonompi kuin kotarin.
Tietty pyörähtävyyteen vaikuttaa jonkin verran vanteen ja renkaan tyyppi. Noilta osin sileäreunainen ja liukas bemarin vanne on varmasti huonompi kuin kotarin.
- sahuri
- Viesti:
Sen verran vielä, et se 2+ kilon paine pelaa kai jollain lailla. Mutta ainakin nappularenkailla olen itse mieltynyt alle 2 kilon paineisiin. Pito ja ajotuntuma on parempi mielestäni.
Ja sitten se että kun nuo laatureissut on kuitenkin aika harvassa nykyään, niin v***ttaa ihan kympillä, jos reissulla joutuu pulaamaan puhjenneiden renkaiden kanssa.
Ei se nyt iso vaiva ole sen lukon laitto ja tasapainotus...
Ja sitten se että kun nuo laatureissut on kuitenkin aika harvassa nykyään, niin v***ttaa ihan kympillä, jos reissulla joutuu pulaamaan puhjenneiden renkaiden kanssa.
Ei se nyt iso vaiva ole sen lukon laitto ja tasapainotus...
SE sahuri
0400-511321
0400-511321
-
marko.virkajarvi
On mulla sentään alkuperäinen lokari vielä ehjä
vaikka se onkin sun tallissas sen varalta jos sulta hajoo oma(ei alkuperäinen) 
- sahuri
- Viesti:
Taisi tänään Sähkäri-Markon iso leka hörähtää ja suvikumit alla?
Ja ilmeisesti oli lukkokin paikallaan? Kun ei tullut "noutokutsua"
Kuuntelin vaan tänään päivällä kun meikä ruuvas polvet verillä kattopeltiä. Tulee meinaan 795 m2 "endurohalli"... Tarttee Timon mopotalli laajennukset pistää paremmaks
Ja ilmeisesti oli lukkokin paikallaan? Kun ei tullut "noutokutsua"
Kuuntelin vaan tänään päivällä kun meikä ruuvas polvet verillä kattopeltiä. Tulee meinaan 795 m2 "endurohalli"... Tarttee Timon mopotalli laajennukset pistää paremmaks
SE sahuri
0400-511321
0400-511321
Pitääkös syyläri irroittaa vallan että saa etupytyn venttiilit säädettyä? Joissain ohjeissa puhutaan vaan että irrottaa kiinnikkeet ja siirtää sitä eteenpäin, mutta en mä ymmärrä miten sitä eteenpäin sais kun letkut ei anna periksi. Tai saisko sen ropellisysteemin sieltä välistä pois ja sillä tavalla tarpeeksi työtilaa?
Toiseksi, jo joskus SLS-vaimitäneoli-letkuja yms. poistaessani ihmettelin millä niitä sellaisia hassun näköisiä letkunklemmareita, joita on vähän joka puolella, saa auki ja kiinni. En silloin keksinyt, dremelöin poikki, mutta nyt tuossa olisi taas sellainen vastassa letkussa öljysäiliöstä venttiilikopan kanteen. Onko noihin joku jippo?
Toiseksi, jo joskus SLS-vaimitäneoli-letkuja yms. poistaessani ihmettelin millä niitä sellaisia hassun näköisiä letkunklemmareita, joita on vähän joka puolella, saa auki ja kiinni. En silloin keksinyt, dremelöin poikki, mutta nyt tuossa olisi taas sellainen vastassa letkussa öljysäiliöstä venttiilikopan kanteen. Onko noihin joku jippo?
Hannu
Kyllä se niin taisi olla, että letkun joutui irrottamaan tai ainakin itse sen irrotin, kun venoja säädin. Eipä tuokaan nyt iso homma ole.
Hannu kirjoitti:Pitääkös syyläri irroittaa vallan että saa etupytyn venttiilit säädettyä? Joissain ohjeissa puhutaan vaan että irrottaa kiinnikkeet ja siirtää sitä eteenpäin, mutta en mä ymmärrä miten sitä eteenpäin sais kun letkut ei anna periksi. Tai saisko sen ropellisysteemin sieltä välistä pois ja sillä tavalla tarpeeksi työtilaa?
Jooei, kun hahmotin että pelkästään yläletkun irroitus riittääpetev kirjoitti:Kyllä se niin taisi olla, että letkun joutui irrottamaan tai ainakin itse sen irrotin, kun venoja säädin. Eipä tuokaan nyt iso homma ole.
Mutta seuraava ongelma. Sain mitattua välykset ja yksi imuventtiili kaipaisi pykälää ohuempaa shimmiä. En uskalla irroittaa nokkia ennen kuin saan moottorin lukittua kunnolla ja siinäpä pulma. Hioin M8/80mm pultin pään mahdollisimman samanlaiseksi kuin miltä tämän kuvan virallinen lukitustyökalu näyttää...

...mutta vaikka miten olen yrittänyt niin en saa sitä "uppoamaan" sinne niin että se lukitsisi mitään. Näiden kahden kuvan mukaan sen ilmeisesti pitäisi mennä oikein selvästi syvemmälle yläkuolokohdassa kuin muualla:

Jotta en vaan rikkoisi mitään, en ole vääntänyt pulttia millään työkalulla vaan ihan käsin sillä oletuksella, että siellä olisi joku kolo johon se menisi sovinnolla. Jos siitä reiästä yrittää katsoa niin minusta se näyttää siltä ettei siellä olekaan mitään pyöreää koloa vaan, öh, vaikea kuvailla, kolme metalliosaa joiden välissä vähän rakoa tms.
Arveluttaa myös sen nokkasillan laittaminen takaisin. Pois sen kyllä saa, mutta näyttäis siltä, että kuusiokolohylsy on sen verran korkea että sen lisäksi sinne ei mahdu momenttiavainta kun runko on niin lähellä (kyse siis takasylinteristä). Onkohan tuollaiseen tilanteeseen saatavilla jotain jatkovartta joka ei jatka syvyyssuunnassa vaan sivuttain?
Hannu
- jlohikoski
- Pyörä: gs1150adv R1200gs
Erikoisempi SE pongattu Kauhajoella:
- Liitteet
-
- 11.4.2009_ktm_mies_cr.jpg
- (116.04 KiB) Tiedosto ladattu 188 kertaa
Oon koittanut opiskella ko. aihetta kun itellä on sama homma kohta edessä. Ainakin korjausoppaan kuvien perusteella ymmärtäisin että tuon lukituspultin pään pitäisi mennä kampiakselin kylkeen asti ja lukita murikka paikoilleen. En tiedä onko kampiakselissa kolo pultinpäätä varten, joissakin kuvissa näyttäisi että semmonen on, mutta varsinaisesti mainintaa en ole asiasta löytänyt. Loogiselta tuntuisi että kolo tuolle pultille olisi olemassa. Joku viisaampi kertokoon miten asia todella on...Hannu kirjoitti: Mutta seuraava ongelma. Sain mitattua välykset ja yksi imuventtiili kaipaisi pykälää ohuempaa shimmiä. En uskalla irroittaa nokkia ennen kuin saan moottorin lukittua kunnolla ja siinäpä pulma. Hioin M8/80mm pultin pään mahdollisimman samanlaiseksi kuin miltä tämän kuvan virallinen lukitustyökalu näyttää...
...mutta vaikka miten olen yrittänyt niin en saa sitä "uppoamaan" sinne niin että se lukitsisi mitään. Näiden kahden kuvan mukaan sen ilmeisesti pitäisi mennä oikein selvästi syvemmälle yläkuolokohdassa kuin muualla:
Noi klemmarit saa terävällä ruuvarin päällä napsautettua irti ja oon laittanut tilalle aina perinteisen klemmarin. Kait nuo alkuperäisetkin jotenkin takaisin saisi mutta saako ne riittävän kireälle onkin sitten toinen juttu.
Minä en ole kertaakaan mistään pyörästä lukinnut kampiakselia venttiilien säädön vuoksi, enkä tehnyt niin nytkään, kun tuossa joulun alla säädin omasta pyörästäni venttiilit. Tuossa rakenne siinä mielessä helppo, että nokkaketjua ei tarvitse löysätä, joten riski jaon sekoamiseen on hyvin pieni.Hannu kirjoitti:
Mutta seuraava ongelma. Sain mitattua välykset ja yksi imuventtiili kaipaisi pykälää ohuempaa shimmiä. En uskalla irroittaa nokkia ennen kuin saan moottorin lukittua kunnolla ja siinäpä pulma.
Arveluttaa myös sen nokkasillan laittaminen takaisin. Pois sen kyllä saa, mutta näyttäis siltä, että kuusiokolohylsy on sen verran korkea että sen lisäksi sinne ei mahdu momenttiavainta kun runko on niin lähellä (kyse siis takasylinteristä). Onkohan tuollaiseen tilanteeseen saatavilla jotain jatkovartta joka ei jatka syvyyssuunnassa vaan sivuttain?
Minä en muista mitään erityistä ongelmaa laakeripukin kiinnittämisessä olleen vaikka käytössä oli tavallinen momenttiavain. Mielestäni tuolla suunnalla superi on suhteellisen huoltoystävällinen, tilojen puolesta, verrattuna moneen muuhun pyörään, kunhan vaan viitsii aluksi "hieman" purkaa siitä päältä ja ympäriltä osia pois.
Näin on. Siellä kampuran limpun reunassa on hyvin matalat poraukset johon voipi tökätä vaikka pitkän tähtipäämeisselin kärjen. Sillä sen tuntee ja se kyllä auttaa varmistamaan aksilan asennon.Ande749 kirjoitti:Minä en ole kertaakaan mistään pyörästä lukinnut kampiakselia venttiilien säädön vuoksi, enkä tehnyt niin nytkään, kun tuossa joulun alla säädin omasta pyörästäni venttiilit. Tuossa rakenne siinä mielessä helppo, että nokkaketjua ei tarvitse löysätä, joten riski jaon sekoamiseen on hyvin pieni
Ne näkyy tuossa kuvassa hyvin.

Mä käytän yhtenä työkaluna noissa nokka- ja muissakin hommissa näkyvää jälkeä tekevää maalitussia (oranssi toimii parhaiten ; ).
Ennen purkamista kun sipaisee esim. nokka-akseleiden päihin kannen tasoa vastaavat viivat, on koontivirheen mahdollisuus olematon.
Onhan koneissa kaikki merkit tietysti lyötynä kohdalleen jo tehtaalla ja omaa ajatteluakin saa harrastaa, mutta tuo tussiapu on silti hyvä.