Auttakaas nyt viisaammat. En viitti missään fillarifoorumeilla kysellä kun kyselen kumminkin tyhmiä.
Eli ostin tossa taannoin siis fillarin mallia "fitnesshybridi" ja olen huomannut että se on helkkarin hyvä osassa ajoissani (kestopäällysteellä tai hyväkuntoisella päällystämättömällä) ja aivan totaalisen paska lopuissa, eli ns. maastossa tai edes vähänkään karkeammalla sepelillä päällystetyllä lenkkipolulla.
Pyörä on alumiinirunkoinen joku ihme Nishiki hybridi tai mikälie fitness-pyörä vailla joustokeulaa.
Tommonen on siis kyseessä, ostin ns. ylivuotisena:
Pitää hiukan selventää tuota maastoajoani. Eli siis koiraa juoksutan tuolla myös springerin kanssa. Ja koiraa en juoksuta asvaltilla. Tuolla pyörällä onnistuu jos alla on suht hyväpintainen soratie, mutta sen ulkopuolelle ei ole mitään asiaa. Ilman koiraa kyllä pysyy sietokyvyn rajoissa vähän heikompikuntoisellakin reitillä. Koiran kanssa pitäis vaan keskittyä mahdollisimman vähän pyöräilysuoritukseen ja mahdollisimman paljon siihen koiraan..
Tähän just tarvis saada muutosta. Olen kyllä valmis tinkimään maantieajon ihanuudesta.
Mutta ilmeisesti olen totaalisen jumissa just tämän pyörän kanssa? Ts. paljon paksumpia renkaita siihen ei mahdu, ja joustokeulaa tollaseen on varmaan ihan turha laittaa? Vai onko?
Jos sille tielle lähtis niin paljonko mahtais palaa rahaa? Ongelma on oikeastaan eniten siinä, että runko kun on jäykkä kuin entisen miehen vekotin niin hakkaa epätasaisuuksissa käsille turhan kovaa. Ajoasentokaan ei hirveesti tue koiranjuoksutusta, ehkä pikkasen pystympi sais olla. Mietin sitä jos tuossa olisi joustokeula niin ajoasentokin samalla muuttuis vähän pystymmäksi mutta mahtaako mennä sitten geometria ihan poskelleen? Tai soveltuuko tuo runko yleensäkään joustokeulalle? perttu tuossa yv:llä jo ehdottikin, että kannattaa hankkia joku vastaavassa hybridissä ollut joustokeula huutonetistä tms kokeeksi ensi alkuun.
Toisen kautta, jos koko pyörän vaihtais, millä summalla sais sellasen jolla oikeesti viitsii kuitenkin ajaa joskus jotain maantielenkkejäkin mutta ei mee heti sormi suuhun kun tulee polku eteen? Tämäkin on kai aika suhteellista, aiemmin on tullut sotkettua Bilteman 100 euron perus vaihteettomallakin ne omat ajot. Nykyinen fillari on tuota edellistä paljon parempi siihen saakka kun muuttuu alusta liian epätasaiseksi.
Ja kun vielä tietäis että millainen pyörä olisi itselle paras.. Kai tässä pätee sama kuin kuramopoissa että ihan sama minkä ekaksi ostaa, väärä se on kumminkin...
Mitä nyt ite on tullu järkeiltyä niin joku isopyöräinen hybridi/maastovehje joustohaarukalla olis ehkä se mun juttu? Ohjaustanko sais olla suht leveä jotta pysyy paremmin pystyssä jos koira päättää lähteä eri suuntaan.. eli ei kippurasarvia. Jos nyt Nishiki olis esimerkkimalli niin Bigfoot tai Hybrid XC. Sellaset siis ajatuksissa.
Eli tollanen:

Tai tollanen:
Vaan kun ei mitään hajua millainen sen nyt oikeasti pitäisi olla. Sen olen huomannut, että toi nykyinen on komponenttiensa tms perusteella täysin riittävä minulle, vannejarrut riittää mulle ihan hyvin vaikkei niitä noissa esimerkin vehkeissä olekaan jne, joten en koe tarvitsevani mitään useiden tuhansien eurojen pyöriä. Kuvittelisin että 2-300 eurolla saa minulle tarpeeksi hyvän joustohaarukan joten sen verran enemmän olen valmis pulittamaan, käytännössä kai hintaluokka on alta tonnin. Vai tarvinko edes sitä joustohaarukkaa?
Nishiki olisi siitä hyvä että saan noista hyvät alennukset. Mutta suositelkaa nyt ihmeessä muitakin! Tai neuvokaa jos olen pähkäillyt tarpeisiini nähden aivan vikasuuntaan.
Ennen kun kumminkaan lähden enempiä rahoja tuhlaamaan niin taidan kokeilla vaihtaa renkaat mahdollisimman paksuihin ja sen jälkeen tuota pertun ideaa. Eli jos jollakulla sattuu olemaan joku sopiva "tehdasjoustokeula" tuollaiseen niin saa tarjota. Ihan sama millanen kunhan sopii vannejarruille ja 28" pyörälle. Lukitsemismahdollisuus tietty olis hyvä olla.
Kai tuohon omaani nyt 42-622 -renkaat ainakin sais mahtumaan. 28-622:t on nyt.
Edit: Kävin mittailemassa, 42-renkaat mahtuu. Taidanpa käväistä rengaskaupoilla. Semmonenkin "hipo-osa" löytyy kuin säädettävä stemmi

, jos sen vielä säätäisin ihan pystyyn niin vois hyvinkin olla että noilla saa pelastettua jo paljon.