Tuossa raavittuani uutuuttaan kiiltävät mustat vanteet naarmuille, tuli mieleen että lienee olemassa jokin keino vaihtaa kumet niin ettei vanteista maalit enemmälti "pilaannu"?
Ainakin minun rengasrautojen rypyläinen pinta toimii melkein kuin viila vannetta vasten.
Ilmastoini teippi ei tuntunut olevan kovin hyvä idea, ei vanteeseen sen enempää kuin rengasrautaankaan teipattuna.
Nyt kaikki hyväksi koetut keinot julki, ettei minunkaan vanteet parin kumin vaihdon jälkeen olisi maalauksen tarpeessa.
Jari S kirjoitti:Tuossa raavittuani uutuuttaan kiiltävät mustat vanteet naarmuille, tuli mieleen että lienee olemassa jokin keino vaihtaa kumet niin ettei vanteista maalit enemmälti "pilaannu"?
Ainakin minun rengasrautojen rypyläinen pinta toimii melkein kuin viila vannetta vasten.
Ilmastoini teippi ei tuntunut olevan kovin hyvä idea, ei vanteeseen sen enempää kuin rengasrautaankaan teipattuna.
Nyt kaikki hyväksi koetut keinot julki, ettei minunkaan vanteet parin kumin vaihdon jälkeen olisi maalauksen tarpeessa.
Ei ne naarmut kauaa vituta
Kait niitä joku käyttää halkaistusta puutarhaletkuista kaikennäköisiin muovi lärpäkkeisiin, mutta kyllä ne naarmut ainakin itellä jää sinne renkaan viereen ja ei ne mua ainakaan häritse.
Takapäähän auttaa, kun ottaa renkaan pois ja panee uuden päälle aina ketjun puolelta ja lisää ketjurasvan käyttöä.
Etupäähän auttaa, kun hioo rengasraudan pinnan kiiltäväksi. Kumi- ja muovi suojakaan ei tahdo kunnolla kestää raudan ja vanteen välissä, mutta ohut alumiini- tai kuparilevy voisi olla hyvä. En ole kyllä kokeillut.
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
Tulipa itsekin moista murehdittua aivan alussa. Muutaman vaihtokerran jälkeen en murehdi enää. Aivan sama mulle jos siihen jälkiä tulee. Vähintäänkin ohuen paskan peitossa se vanne on aina. On mulla sellaiset vannesuojat, mutta kaapissa ne on ollu aina asentamisen aikaan. Jotain "naarmuja" on tullut aivan renkaan viereen ja kun vanne joskus sattuu olemaan oikein puhdas, niin silloin voi joskus kirkaampi kohta osua silmiin.
Oon työntänyt raudan vanhan nahkahanskan sisään, kun oon vääntänyt sen viimeisen puolen pois vanteelta, jotta ihan näkyvimmille paikoille ei tulis isoja vaurioita - hyvin on toiminut. Vois tuo toimia muissakin työvaiheissa, mutta en oo nähny tarpeelliseks. No ehkä ton emännän pyörän kohdalla pitää vanteita suojella enemmän - hän kun taitaa katsella niitä vähän tarkemmin...
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
Niin kai se tietysti on että taitaa olla turhaa hienostelua vanteiden sääliminen. Vaan kun noista mustista vanteista näkyy nuo naarmut aikaslailla selvästi.
Super Teneressä oli kolhuiset vanteet jo ennestään ja kaiken lisäksi alumiinin väriset, joten niitä en varonut vähääkään.
Saattaahan se olla että kun kesäkelillä ajellessa kolhii vanteita kivikoissa niin ovat pian kahta kauheammat
Mutta hyviä vinkkejä on tullut, täytyy näitä kokeilla seuraavan rengaspainin aikaan kun vaihdan tuon "välikelin" etukumin kesäkumiin.
Ja jospa nuo rengasraudat tulis joku tylsä ilta hiottua ja kiilloitettua Timo Tasakaasun ehdotuksen mukaan.
Jos naarmut häiritsee niin mustissa vanteissa saa Permanent-tussilla (ei vesiliukoinen) "meikattua" naarmut piiloon. Niinhän ne naisetkin itseään kaunistavat ja kelpaavat miehelleen. On se kumma jos ei moottoripyörässä sama toimi.
Vaikkei muutama kraapoos haittaakaan, niin ei kai niitä vanteita vartavasten kannata naarmutella. Kaima jo sanoikin öljypurkin palasista. Itse käytän mustia Pyroil-purkin paloja, vaikkei vanteet mustat olekaan.
Toiset renkaat on joskus niin tiukkoja ja kovia, että ilman suojia jälkiä ei voi enää kutsua pelkiksi naarmuiksi.
Elämä voi olla valaistu tie joka turvallisesti perille vie. Olen käynyt sivuteilläkin, koska sydän sanoi niin (Pelle)
Peltsi kirjoitti:Tekemällä rengastyöt koneella. No joskushan sitä saattai teoriasa joutua tekeen hommat josaki metäsä, mutta eihän sinne ole menemistä.
Kertyy vaan vuoden mittaan hintaa niille kumin vaihdoille teikäläisten tekemänä, kun vaihtelee nappula kumeja ja "katu"kumeja vuorotellen muutaman kerran kesässä ja sitten vielä talveksi piikkikumit.
Peltsi kirjoitti:Tekemällä rengastyöt koneella. No joskushan sitä saattai teoriasa joutua tekeen hommat josaki metäsä, mutta eihän sinne ole menemistä.
Kertyy vaan vuoden mittaan hintaa niille kumin vaihdoille teikäläisten tekemänä, kun vaihtelee nappula kumeja ja "katu"kumeja vuorotellen muutaman kerran kesässä ja sitten vielä talveksi piikkikumit.
Joo se oliki vitsailua. Onhan siinä perää että alkaa hintaa olemaan tuolle hommalle jos sitä tekee 10 kertaa vuodesa.