Jatkumo

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

Ande749
Viestit: 781
Liittynyt: To Loka 14, 2004 6:00 pm
Pyörä: Pole Taiga
Paikkakunta: Valkeala

Re: Jatkumo

Viesti Kirjoittaja Ande749 »

timo kirjoitti: Teoriassa se on vaarassa täristä alamäkeen, mutta kätännössä sitä potkaisee syvemmälle saappaan kärki, kuljettajan poistuessa ohjaamosta silloin tällöin etukautta.
Onko tuo tellinki kuinka tiukassa kiinni ohjaustangossa? Tulee mieleen, että saapas herkästi vie mennessään koko virityksen... Kun minä viime keväänä poistuin mönkijän päältä etukautta, vieläpä melko vauhdikkaasti, tuli otettua mukaan kaikenlaista siinä etupuolella olevaa, mm. navigaattori koteloineen. Totesin muun muassa sen, että ranne on peilinvartta vahvempi, vaikka molemmat otti osumaa, vain peilinvarsi meni poikki. Kotelo oli putkisangoilla painamalla kiinni ohjaustangossa ja pölyn laskeuduttua keräilin tien sivuun siitä sitä irtaimistoa, myös kotelossaan köllöttelevän ehjän navigaattorin. Eli olen taipuvainen olemaan sitä mieltä, että jos arvelee joutuvansa poistumaan etukautta, olisi hyvä, että se navigaattorikotelo lähtisi likimain ehjänä mukaan.

Tällä hetkellä samainen kotelo on tilapäisellä pysyväisratkaisulla kiinteästi tangossa mutta tarkoitus olisi muuttaa sekin irroitettavaksi/irtoavaksi.

Sanottava tosin on, että jos nyt sattuisi tuolla jollain pienellä sorapätkällä uudestaan törmättyä vastaantulevaan autoon, navigaattorin kohtalo kuitenkin on pulmia sieltä pienimmästä päästä. Mutta voihan sitä tulla lähdettyä yli pienemmästäkin syystä eikä siitä silloinkaan mitään haittaa ole, vaikka navigaattori jäisi ehjäksikin.
Avatar
MiikaM
Viestit: 270
Liittynyt: To Kesä 12, 2008 12:05 am
Pyörä: XR600R
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jatkumo

Viesti Kirjoittaja MiikaM »

Muutaman työkalun joskus piirrelleenä huomio kiinnittyy noihin työkaluihin millä noi on tehty, ei kaiken tartte olla
hirveän monimutkaista. Mutta sulla varmaan vähän normaali autotallia järeemmät vehkeet käytössä :)
Hieno on lopputulos, näistä saa virikkeitä jos itekin jotain taas jaksais väännellä. Töistä nyt löytyis jotain koneita,
itellä vaan tuo kädentaito ei ihan noin korkealla tasolla ole.
Avatar
jmka
Viestit: 667
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 2:53 pm
Pyörä: EXC-F 450
Paikkakunta: Nokia

Re: Jatkumo

Viesti Kirjoittaja jmka »

timo kirjoitti:Jep, hyvältä se myös tuntuu.

Mutta heitämpä välillä kintaat santaan, kotturit kumoon ja hyppään kehityksen kelkkaan. Tai ainakin yritän hiihtää sen jälkiä, ennenkuin tuiskaa umpeen.
Nyt seuraa jouluaskartelua. Enempi tuollaista pinsetti ja suurennuslasipuuhaa. Tonttulakkikaan ei ole haitaksi.
Ajattelin kokeilla sähköistä karttaa. Suomen maastot ja vähän muuallakin on tullut koluttua lähinnä GT-kartan ja suuntavaiston ohjeistamana. Sen puoleen ei korvessa liikkuminen ole outoa eikä uutta. Paperikartta ja karttateline on varmasti jatkossakin se ainoa johon voin luottaa. Mutta kun kaikilla isoilla pojilla on jo tikipoksi nokalla, niin kai sitten mun täytyy kans.
Ostin herkällä täti-äänellä juttelevan bulkki-Hakkapeliitan. Hakkis sen vuoksi, kun kuulin niiden isojen poikien kehuvan sitä kovasti.
Tein siihen ympärille tiiviin laatikon.
Kuva
Johtoajatuksina on, että se olis pitkäikäinen (sikäli jos koko vempain yleensäkään ei hidasta pahasti kulkua, eli saa olla talossa).
Siihen voin joskus, jos homma tästä etenee, asentaa minkä tahansa vastaavan tekniikan. Kosketusnäytön voin kiinnittää suoraan suojakalvotta kansikehykseen ja ripotella muun tekniikan sisälle purkkiin.
Nyt tein sen niin, että tuo palikka sujahtaa kokonaisena sisään ja sillä selvä.

Innostuin väkertämään boksia kokonaan rosterista. Se kun on kosteisiin ulkoiluharrastuksiin sopiva matsku ja venyy ja paukkuu käsissä nöyrästi. Innostuin vähän liikaakin. Tuloksena oli faradihäkki.
Siinä vauhdissa ei heti tullut pieneen mieleenikään, että sen tätin on hyvä kurkistella taivaalle, pilvien tuolle puolen missä jossain on sen kavereita.
Metallia piti siis poistaa ja muovia lisätä. Nyt kone pelittää samoin, on se purkitettuna tai ilkosen paljaana.
Kannen rungon tein lasikuidusta ja ainoastaan kalvon kehys on rosteria, kuten pohjaosakin. Kehyksen muotoilin siten, että kalvo tulee millin päähän kosketusnäytön pinnasta. Siinä kehyksessä olevat reijät ei ole koristeita, vaan tirkistelyreikiä nekin sinne sateliittien ihmeelliseen maailmaa.

Akku siinä on surkean pieni. Kiinteä sähköliitäntä on siis itsestään selvyys. Muotoilin osat niin, että luovuttajakoirasliitin törröttää valmiina kohtaamaan vastaanottajanaaraan ja yhtyy kohteeseen vaikka pimeässä.
Koirastörröttäjän taipuva kiinnitys teetti (sekin) päänvaivaa. Tuntuu tuo versio jo toimivan.
Elektroniikkaa piti kans saada mukaan. Ne on niin hienoja pallukoita nuo radion osat. Laitteen mukana tulleen "laturin" jätin autokäyttöön. Tein purkkiin sisälle regulaattorin, jonka kytkennän kopsasin jmka:n viestistä ko. laitetta käsittelevältä sivustolta. Kiitos siitä.
En tiedä miten se toimii tilanteessa jossa akku on täysin tyhjä. Ilman virranrajoitinta voi tulla kuumat paikat. Ehkä. Sen näkee sitten joskus.

Ketelossa on myös painin käyttökytkimelle ja muitakin harkittuja yksityiskohtia. Kannen lukitussokan tein tarkoituksella "väärinpäin". Kuskin ajotavat tuntien ihan syystä. Teoriassa se on vaarassa täristä alamäkeen, mutta kätännössä sitä potkaisee syvemmälle saappaan kärki, kuljettajan poistuessa ohjaamosta silloin tällöin etukautta.
Kannen suojakalvo on pala tyttäreni uimarenkaasta, jota muuten ei saa kertoa kenellekään. Hän ei nyt tarvitse sitä, koska Sarkolanlahti on jäässä ja muutenkin tyttö osa jo uida hienosti. Oli kankalaa venytellä siitä pientä kirkasta osaa. Niin tiheässä oli palmun- ja mustekalan kuvaa. Toisaalta palmu ajomaisemassa olis ollut ihan ok.

Seuraavaksi pitää tehdä vempaimen aivoille pesu. Nyt se esitelee vaan valtabaanoja, tai korkeintaan kyläteitä.
Koska olen kaikentasoisten tietsikkataikatemppujen suhteen autistinen, jouduin hakemaan koneen maastoajokouluttamiseen korkean tason ammattiapua. Siihen lupautui aito Nokian mies, joka myös ajaa oranssilla veekakkosella ja joka antaa niitä elekroniikkavinkkejäkin.

Kuvia lisää:
-keskeneräinen kasa sarana-aihioita, kehyksen prässimuotti, ym
-valmis
-kumikiinnitys mopoon samaan paikkaan kuin vanha karttateline
-epoksissa uivaa elekroniikkaa
Onhan pro setup, värityskin vielä kohdallaan. Pimeässä laitteen näyttöä joutuu pitää himmeimmillään, auringossa kirkkaimmillaankaan ei tahdo nähdä selvästi karttaa, muuten ok. Se on näköjään enää Ozin konffausta vaille valmis, täytyy spexata workshoppi asap kalenteriin marked as high priority niin pääset friendly user testailemaan värkkiä. Missäs muuten on kuva hiilikuituisesta hanskaan integroidusta tikusta jolla pääsee näyttöä operoimaan ajossa 8)
EsaaM
Viestit: 191
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2007 1:30 pm
Pyörä: DR800S -92
Paikkakunta: Lahti

Komeat on näkymät....

Viesti Kirjoittaja EsaaM »

Esa Moi....
Gt-karttoja ole mettäreissuilla vielä selaillut, vaan kun on kuunnellut tuon JMKA:n
(ja muittenkin) hehkutuksia tuosta "Hakkapeliitta" suuntimesta, alkaa joululahjatoiveissa
pyöriskellä laitehankinnat.
Josko saat nuo pienemmätkin polut "Nokian asiantuntijan" kanssa näkyviin, voisi
tällä saitilla olla muitakin uteliaita kuin minä, toivomaan asetuksia jakeluun. Näkyy olevan taipumuksena siirtyä pienemmille ja aina vaan pienemmlle poluille tässä harrastuken tuumilla.
Vajaa viikko jouluun, Hyvää Joulu Odotusta Kaikille..... T. Esa

Edit; Vajaa viikko :oops: Tietysti Ronski viikko.............
Avatar
timo
Viestit: 3020
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Jatkumo

Viesti Kirjoittaja timo »

Jukka kirjoitti::shock: :shock: :shock:
On se kone...

Tuleeko suunniteltua noita rojekteja paapperilla enemmälti vai toimiiko kädet sitä mukaa kun ajatusta valmistuu liukuhihnalta?
En juuri paperihommia ole harrastanut. Siinä menee aikaa hukkaan ja jäis moni homma tekemättä. Kai ne yläraajat on tottunut aina jotain säheltämään ihan itsestään, koska ei tuolta kypärän sisältä voi mitään viisaita päätöksiä odottaa.
Luulisin että lobotomian jälkeen hauskat mopohommat multa unohtuis, mutta pari könninkelloa ja omakotitaloremontin mun kädet pukkais helposti. :| :lol:
Avatar
Omakinen
Viestit: 555
Liittynyt: La Tammi 12, 2008 12:31 pm
Pyörä: KTM 950 SE
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jatkumo

Viesti Kirjoittaja Omakinen »

Voisitko paljastaa salaisuutesi kuvaustekniikan suhteen? Sinun SE kuvissa, aina tuo tarunomainen oranssina hohtava kotka nousee pimeydestä, täydellisesssä kontrastissa siivilleen :roll:

Näissä kuvissa ei koskaa kiinnitä huomiota mihinkään muuhun, kuin oleelliseen. Eli siihen, että kotka tulee hämärästä ja hohtaa kuin nouseva aurinko.


Runollista ja kaunista :lol:
Rampe
Viestit: 966
Liittynyt: Ke Touko 18, 2005 8:43 pm
Pyörä: Tervatien kulkijoita
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Jatkumo

Viesti Kirjoittaja Rampe »

Omakinen kirjoitti:Voisitko paljastaa salaisuutesi kuvaustekniikan suhteen? Sinun SE kuvissa, aina tuo tarunomainen oranssina hohtava kotka nousee pimeydestä, täydellisesssä kontrastissa siivilleen :roll:
Vain arvailua ilman pätevyyttä, mutta varjojen suunnista päätellen hienoissa kuvissa on käytetty hyödyksi kohdevaloja eikä kameran omaa salamaa (katsoin vain tallikuvan ja hakkis-kotelon) ja kamera manuaalisäädöillä. Jos se ei vielä riittäisi niin vois käyttää lisäksi värinkorostusta.
Omakinen kirjoitti:Näissä kuvissa ei koskaa kiinnitä huomiota mihinkään muuhun, kuin oleelliseen. Eli siihen, että kotka tulee hämärästä ja hohtaa kuin nouseva aurinko.


Runollista ja kaunista :lol:
Ei kuulu oleelliseen, mutta tallikuvassa kuitenkin kiinnitti huomion tuo ikkunan asento. Onko se vielä aukeava, vai onko tämä trikki ja mopot onkin seinällä :lol: vai harittaako omat silmäni :shock: Se kun ei ole poissuljettua nimittäin eilen a*tolla ajaessa laitoin vilkun vasemmalle ja käännyin oikealle :oops: :lol: joten varokaa valkoisia farkkuooppeleita . . . siellä voi olla meikäläinen puikois.

Taisin kääntää OT:lle, pahoitteluni.
Ollutta: XTZ660 -94, XTZ850 -92, Shine mx230, XTZ750 -89

Kuva
Avatar
timo
Viestit: 3020
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Jatkumo

Viesti Kirjoittaja timo »

Valokuvauksesta en mitään ymmärrä. Kunhan vaan napsuttelen kykyjeni mukaan sitä konetta kun tilanne niin vaatii. Jokunen kuva sitten joskus saattaa onnistuakin.
Kamera on Canon S3is ja kinofilmilaitteiden jälkeen eka ja ainoa digivehje mitä minulla on.
Se on kooltaan vähän iso, mutta XXL-kokoiseen räpylääni ihan sopiva, samoin vyölaukkuun, johon tein sille sopivan taskun.
Kestäväkin, siitä päätellen kun kerran meni pimeässä Sasin The-mäki yläpäästään pitkäksi. Lasetin huipulla mäntytaimikkoon jossa oli isoja maakiviä.
En siinä pomputuksessa huomannut mäen jo loppuneen. Sinne sekaan rähmälleen ja ainoa mihin sattui oli lonkkaluu.
Kamerani oli lonkan ja kiven välissä.

Valovoimaa siinä riittää ja muutenkin tuntuu toimivan reissukamerana ja muuallakin.
Oranssin sävyisiä tallikuvia on tälle sivustolle ihan pakko ottaa ja mukava kuulla että ne herkistää muidenkin mieltä :P
Valon käytössä on ollut tapana välttää pelkkää suoraa salamaa. Noissa (talli-)kuvissa on monasti vasemmassa kädessä pieni työmaahalogeli. Ei muuta.

Mutta kyllä se salamakin on hyvä. Kun aihealueena on kurapyöräily, voi alan mies herkistyä vaikka taiteesta. Aikavalotuskuva päitsiltä kuva 1, tai herkkä otos kurakökkäreistä kuva 2.
Tunnen miehen joka järjestää niitä taivaan täyteen ja on hyvä kuvauskohde kunhan ei näytä naamansa :lol:

Salamavalo-otoksia:
-taidetta Päitsiltä, enduroa ajava haamu
-kurakökkärevastaava H Daltonin normaali päivä
-tällaisella aloitin mopourani
-perhekalenterikuva, kesä ja kissa
-ja jottei lipsu projektiaiheesta liikaa, ensin mopotallin harjakaiset, välikattopalkit paikoillaan
Kuva
Liitteet
päitsi 088.jpg
(910.25 KiB) Tiedosto ladattu 381 kertaa
pystis -07 012.jpg
(1.54 MiB) Tiedosto ladattu 437 kertaa
ahvenanmaa 007.jpg
(852.23 KiB) Tiedosto ladattu 341 kertaa
Saana 003.jpg
(551.71 KiB) Tiedosto ladattu 357 kertaa
JOULU 08 065.jpg
(530.38 KiB) Tiedosto ladattu 1506 kertaa
Viimeksi muokannut timo, Ma Joulu 22, 2008 2:16 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Rapakko
Viestit: 988
Liittynyt: Ke Elo 24, 2005 11:36 pm
Pyörä: Triumph Tiger 1050 SE (ABS) 2010
Paikkakunta: Kokkola

Re: Jatkumo

Viesti Kirjoittaja Rapakko »

timo kirjoitti:Valokuvauksesta en mitään ymmärrä.
Hehheh, uskokoon ken tahtoo, mutta minä en tuota usko. Jonkun verran olet aiheeseen perehtynyt, se on varma SE.
Soratie on kuuma, vai miten se laulu meni?
Avatar
aapo
Viestit: 824
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 9:18 pm
Pyörä: DR 750 S
Paikkakunta: Espoo

Re: Jatkumo

Viesti Kirjoittaja aapo »

Aika hlvtn hiano tua pystis kuva! Maailman tärkein elemntti eli kura on hianosti nostettu esiiin ja sitä on kuvassa tarpeeksi! Tai no kyllä sitä vielä vähän mahtuus...

-aapo
-too Big to fail-
Avatar
Omakinen
Viestit: 555
Liittynyt: La Tammi 12, 2008 12:31 pm
Pyörä: KTM 950 SE
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jatkumo

Viesti Kirjoittaja Omakinen »

timo kirjoitti: Noissa (talli-)kuvissa on monasti vasemmassa kädessä pieni työmaahalogeli. Ei muuta.

Uskon, että tämä juuri se kikka joka kostuttaa silmäkulmani ikävästä, kun töissä katselen noita kuvia. Aina tekee mieli heti päästä kotiin hivelemään oman kotkan siipiä... 8)
Avatar
Jari S
Viestit: 1151
Liittynyt: To Elo 30, 2007 2:27 am
Pyörä: Haussa
Paikkakunta: Oulu

Re: Jatkumo

Viesti Kirjoittaja Jari S »

timo kirjoitti:-tällaisella aloitin mopourani
Näyttää kovin tutulta laitteelta. Ettei vaan olis vielä 450:nen?
Minulle ensimmäiseksi pyöräksi tuli puoli vahingossa vaihtokaupassa autosta tuollainen(saman värinenkin) 2 pyttynen 450 kuution Honda.
Sillä oli makea kurvata kylille, siihen asti kun jotkut känniset juipit kävivät polttamassa sen pihalle :evil:
"Not all heroes wear capes. Some have mullets."
karmolis
Viestit: 1319
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 2:40 pm
Pyörä: Vespa
Paikkakunta: Porvoo

Re: Jatkumo

Viesti Kirjoittaja karmolis »

Omakinen kirjoitti:
timo kirjoitti: Noissa (talli-)kuvissa on monasti vasemmassa kädessä pieni työmaahalogeli. Ei muuta.

Uskon, että tämä juuri se kikka joka kostuttaa silmäkulmani ikävästä, kun töissä katselen noita kuvia. Aina tekee mieli heti päästä kotiin hivelemään oman kotkan siipiä... 8)
Täytyy itsekin ottaa moinen kikka käyttöön. Sisäkuvista tuppaa tulemaan aika huonoja pelkällä salamalla.
Rampe
Viestit: 966
Liittynyt: Ke Touko 18, 2005 8:43 pm
Pyörä: Tervatien kulkijoita
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Jatkumo

Viesti Kirjoittaja Rampe »

Rapakko kirjoitti:
timo kirjoitti:Valokuvauksesta en mitään ymmärrä.
Hehheh, uskokoon ken tahtoo, mutta minä en tuota usko. Jonkun verran olet aiheeseen perehtynyt, se on varma SE.
Todella taidokasta kuvaamista ja sommittelua. Tämäkin ala näkyy olevan hallussa.
Tuossa edellisen viestini jälkeen aloin oikein miettiä Timon ja jmka:n tekemisiä, niin täytyy ihmetellä mitä muuta siä Nokian veden seassa virtaa kuin muutama basilli joskus. Äijät vääntää ja tekee ihan mitä huvittaa ajamisen lisäksi kuiduista, metalleista yms. mitä tässä nyt on näytteitä saanut nähdä kuvina tai livenä.

Jotta ei silti liiallisen ylistyksen puolelle menisi, niin pohjalaasta vaalilausetta lainaten:

Ette tekään ole täyrellisiä, teiltä puuttuu heikkouret. :P :lol:
Ollutta: XTZ660 -94, XTZ850 -92, Shine mx230, XTZ750 -89

Kuva
Avatar
RTJ
Viestit: 1603
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 8:45 am
Pyörä: none
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Jatkumo

Viesti Kirjoittaja RTJ »

Terve

En nyt täysi ymmärtänyt tuota taidekuvaa jossa ktm-muki hirsipuun päällä johon tikkaat johtaa.
Siitä puuttui se naru!

Vai meneekö se ktm-kuski naruun vai pitääkö sen olla ketju? Kenpä tietää?


Riku
Honda XL600V -> kTm 640 Adv -> kTm 990 Adv -> none
Vastaa Viestiin