Jatkumo
Valvoja: Moderaattorit
Nää rojektit vie kohtuuttomasti laatuaikaa.
Sesonkina, kun on koululaisten tutimaanmenoaika, astelee isukki usein pihan poikki verstaaseensa, ui haalareihinsa ja napsauttaa metsäradion soimaan.
Yövuoro kuluu silmiä häikäiseviä metallisia kone-elimiä työstäessä ja toisiinsa sovittaessa. Olemattoman painoisia hiilikuitu- ja titaanipalikoita viilaillessa. Unohtamatta koeajojen aiheuttamia fyysisiä ja henkisiä äärikokemuksia.
Todella uuvuttavaa tämä matkaenduroharrastaminen. Pientä vailla taaskin, etten vaihtanut Golhviin tai ihan mihin vaan leppoisampaan..
Tuosta tulikin mieleeni ensikosketukseni siihen lajiin. En saanut puremaa, mutta kirjoitin siitä viime kesänä silti pienen jutun:
viewtopic.php?t=6254&highlight=&sid=175 ... 928111c899
Isänä en kuitenkaan voi unohtaa tärkeintä, leluja.
Lapsille pitää järjestää aina jotain hauskaa ja rakentavaa virikettä:
Mutta joku raja pitää olla. Tankkia en täytä kuin puoleen, ties mitä hullua saavat kuitenkin päähänsä:
Sesonkina, kun on koululaisten tutimaanmenoaika, astelee isukki usein pihan poikki verstaaseensa, ui haalareihinsa ja napsauttaa metsäradion soimaan.
Yövuoro kuluu silmiä häikäiseviä metallisia kone-elimiä työstäessä ja toisiinsa sovittaessa. Olemattoman painoisia hiilikuitu- ja titaanipalikoita viilaillessa. Unohtamatta koeajojen aiheuttamia fyysisiä ja henkisiä äärikokemuksia.
Todella uuvuttavaa tämä matkaenduroharrastaminen. Pientä vailla taaskin, etten vaihtanut Golhviin tai ihan mihin vaan leppoisampaan..
Tuosta tulikin mieleeni ensikosketukseni siihen lajiin. En saanut puremaa, mutta kirjoitin siitä viime kesänä silti pienen jutun:
viewtopic.php?t=6254&highlight=&sid=175 ... 928111c899
Isänä en kuitenkaan voi unohtaa tärkeintä, leluja.
Lapsille pitää järjestää aina jotain hauskaa ja rakentavaa virikettä:
Mutta joku raja pitää olla. Tankkia en täytä kuin puoleen, ties mitä hullua saavat kuitenkin päähänsä:
- Liitteet
-
- leluja 002.jpg
- (74.65 KiB) Tiedosto ladattu 54 kertaa
-
- leluja 015.jpg
- (97.68 KiB) Tiedosto ladattu 68 kertaa
Kai tuohon tuli pikporea ja kansipuoli rempattiin kunnolla kans? Kerran koko mosa oli levällään?
Vai niputitko ihan orkkiksena takasin?
Vai niputitko ihan orkkiksena takasin?
MunaPussiRacingTeam!
Troy Lee:n kypärät ja vermeet!
LifeOfHösö
Ittekkö tekkee, ni saa mitä tullee...
Troy Lee:n kypärät ja vermeet!
LifeOfHösö
Ittekkö tekkee, ni saa mitä tullee...
MP@:tiedätkö jo monta sangollista (?) sopii noin hienon näkoiseen titaaniseen reikään
-En, mutta imukurkkujen kautta menee alle 942cm3.
Alle siitä syystä, että koko laskennallinen kuutiotilavuus ei ole kerralla "auki" edes kammen ala-asennossa.
Hösö:Kai tuohon tuli pikporea ja kansipuoli rempattiin kunnolla kans? Kerran koko mosa oli levällään?
Vai niputitko ihan orkkiksena takasin?
-Onko noiden kansissa jotain vikaa ollunna? En ole kuullutkaan.
Huonosti oli siistittävääkään. Olivat sen homman tehneet jo tehtaalla kuntoon.
Mikä on pikpore? Jos isompia emäntiä tarkoitat, en mä semmoisesta.
Aika harvoin se voimasta on kiinni.
Kipa:Musta runko?
-Juu kato nääs nää kuvat on nykyjään mitä sattuu. Värejä voi vaihtaa nappia painamalla .
Kannattaa olla tarkkana kuin porkkana esim. nettimopoja ostatellessa. Kuvassa harhauttavan aito oranssi KTM saattaakin luonnossa olla vaikka Kawasaki.
Ei kannata täyttä käsirahaa maksaa heti siltä istumalta.
Tässä muuten nätin ruosteensävyinen taidekuva veekasista laihimmillaan.
Tyhjä koneen lohko ja päärunko. Kevyt ja siro ydin, johon kaikki muu roina ruuvataan:
Ja tässä koottuna, totutusta vee-2- koneteknologiasta poikkeava tuote; vakiona riittävästi munaa:
-En, mutta imukurkkujen kautta menee alle 942cm3.
Alle siitä syystä, että koko laskennallinen kuutiotilavuus ei ole kerralla "auki" edes kammen ala-asennossa.
Hösö:Kai tuohon tuli pikporea ja kansipuoli rempattiin kunnolla kans? Kerran koko mosa oli levällään?
Vai niputitko ihan orkkiksena takasin?
-Onko noiden kansissa jotain vikaa ollunna? En ole kuullutkaan.
Huonosti oli siistittävääkään. Olivat sen homman tehneet jo tehtaalla kuntoon.
Mikä on pikpore? Jos isompia emäntiä tarkoitat, en mä semmoisesta.
Aika harvoin se voimasta on kiinni.
Kipa:Musta runko?
-Juu kato nääs nää kuvat on nykyjään mitä sattuu. Värejä voi vaihtaa nappia painamalla .
Kannattaa olla tarkkana kuin porkkana esim. nettimopoja ostatellessa. Kuvassa harhauttavan aito oranssi KTM saattaakin luonnossa olla vaikka Kawasaki.
Ei kannata täyttä käsirahaa maksaa heti siltä istumalta.
Tässä muuten nätin ruosteensävyinen taidekuva veekasista laihimmillaan.
Tyhjä koneen lohko ja päärunko. Kevyt ja siro ydin, johon kaikki muu roina ruuvataan:
Ja tässä koottuna, totutusta vee-2- koneteknologiasta poikkeava tuote; vakiona riittävästi munaa:
- Liitteet
-
- leluja 009.jpg
- (65.36 KiB) Tiedosto ladattu 40 kertaa
-
- leluja 018.jpg
- (91.67 KiB) Tiedosto ladattu 38 kertaa
Emmie tiiä onko kansissa vikkaa...Seku kyselen että onko tuohon paiskattu lissää löylyä juurikin kansirempalla ja pikporella(juurikin sillä isommalla pytty/mäntä setillä).timo kirjoitti: Hösö:Kai tuohon tuli pikporea ja kansipuoli rempattiin kunnolla kans? Kerran koko mosa oli levällään?
Vai niputitko ihan orkkiksena takasin?
-Onko noiden kansissa jotain vikaa ollunna? En ole kuullutkaan.
Huonosti oli siistittävääkään. Olivat sen homman tehneet jo tehtaalla kuntoon.
Mikä on pikpore? Jos isompia emäntiä tarkoitat, en mä semmoisesta.
Aika harvoin se voimasta on kiinni.
Sillä ikinähän ei voi voimaa olla liikaa
MunaPussiRacingTeam!
Troy Lee:n kypärät ja vermeet!
LifeOfHösö
Ittekkö tekkee, ni saa mitä tullee...
Troy Lee:n kypärät ja vermeet!
LifeOfHösö
Ittekkö tekkee, ni saa mitä tullee...
Aivan- varsinkaan jos on pitävää (piki-)pintaa alla mihin sen välittää.Hösö kirjoitti: Sillä ikinähän ei voi voimaa olla liikaa
Mutta ei noissa nappulakumivehkeissä oikeen ole. Mulla on semmoinen perstuntuma, että joku parikymmentä heppaa vähemmän kuin tuossa kotarissa, olis optimi. Vaan en yhtään tuosta silti pois antaisi.
On se vaan niin mukava tunne saada se hurja määrä tehoa joskus loppumaan
Koneen luonne on silti tärkeämpää. Ja se, että kuski jaksaa tunnista toiseen.
Ihan ammattilaisetkaan ei pysty kiukkuisemmalla pelillä enempään kuin mihin muu kokonaisuus edellyttää. Jos konetehossa on ylikapasiteettia, voi tulos jopa heiketä.
Tuolla työmaallani kun kaikkea mahdollista tekniikan alan vempainta kehitellään, tuli Hirvasojan Jarmo (spewamestari) taannoin sanoneeksi hyvin Tiaisen Karin (enskamestari) moposta: "ei siihen enempää tehoa kaivata, sitä on jo tarpeeksi".
Hirvasoja kehitteli katalysaattoreita kilpamoottoreihin.
(jälleen) omavaltaisesti perusteltua ja kritiikkiä kestämätöntä filosofointia flunssaisen saikkupäivän ratoksi:
Elvis kuulemma elää ja on alansa kunkku.
Mun mielestä matkaenduro on moottoripyörien kunkku ja keisari. Näin olen päätellyt.
Perustelen sillä että se liikuu vielä kun muut pysähtyvät.
Moto GP- vehkeet hyytyy heti kun tiessä on kuoppa. Tuskin lähtevät ees talvella käymään.
Harrikka on pelkkä koriste tai kallis miesten meikkituote. Ja tosimiehethän ei meikkaa.
Matkapyörää- semmoista liikkuvaa keittiökaapistoa ei asfaltin reunanta kannata pois tipauttaa. Ja koko maailmaa ei vielä ole asfaltoitu. Eikä edes sileäksi lanattu.
Mitäs niitä vielä on? -Spewapyörä on kaikkien motskareiden äiti ja isä.
Mutta jos tiessä on taas se paha monttu, pitää vasemmanjalanlaahaajien kulkine vaihtaa crossipyörään jotta siitä pääsis yli. Jaja- eihän sillä crossilla pitkäänkään kun jo pitäis mennä kylille tankkaamaan. En kehtais montaa kertaa, eikä poliisikaan siitä tykkää. Ja päivän näöllä sillä kyllä rangaistuksen peikko olkapäällä matkustais, mutta entäs kun aurinko laskee? Lamppu pitää virittää nokalle.
Rekisterikilpi pitää olla osoittamassa tämän maailman kaikille systeeminvalvojille, että ajaja on maksanut jotain johonkin kassaan joka pyörittää tätä yhteikunnaksi kutsuttua oravanpyörää. Kun on rekkari,pääsee tullista yli ja tulee vähemmän ajotaukoja.
Timantti hioutuu ja vaihtoehdot vähenee.
Maailman jaloin kilpailu on juoksukilpailu. Ei tarvi kuin raapaista tikulla maahan lähtö- ja maalilinjat. Porukka viivalle ja HEP!
Enduro on moottoriurheilun ehdoton kuninkuuslaji. Kallion Mika hurauttaa kotarillaan pirun pitkälle samassa ajassa kuin Salmisen Juha omallaan- ellei tiellä ole pahoja monttuja, risuja tai lunta. Ja kuten jo totesin, ihan koko pallolla ei ole lattialämmitystä ja harjauskalustoa.
Jalostetaampa moottoripyörää lisää:
Koska kilpaenskassa on pieni pensatankki ja koska ihmistä ei ole tarkoitettu pyörimään samoissa nurkissa, vaan on päästävä kaluamattomille laitumille, se tankki pitää vaihtaa isompaan. Matka voi joskus olla pitkä.
Timosetä tuli siihen tulokseen että perille pääsee vain MATKAENDUROLLA.
Elämän jatkumisen edellytys on myös takatatapeille nostetun elävän naaraan fyysinen olemassaolo. Muistakaa siis aina pitää takatapit hyvässä kunnossa.
Ajamme kuninkuusluokassa.
Elvis kuulemma elää ja on alansa kunkku.
Mun mielestä matkaenduro on moottoripyörien kunkku ja keisari. Näin olen päätellyt.
Perustelen sillä että se liikuu vielä kun muut pysähtyvät.
Moto GP- vehkeet hyytyy heti kun tiessä on kuoppa. Tuskin lähtevät ees talvella käymään.
Harrikka on pelkkä koriste tai kallis miesten meikkituote. Ja tosimiehethän ei meikkaa.
Matkapyörää- semmoista liikkuvaa keittiökaapistoa ei asfaltin reunanta kannata pois tipauttaa. Ja koko maailmaa ei vielä ole asfaltoitu. Eikä edes sileäksi lanattu.
Mitäs niitä vielä on? -Spewapyörä on kaikkien motskareiden äiti ja isä.
Mutta jos tiessä on taas se paha monttu, pitää vasemmanjalanlaahaajien kulkine vaihtaa crossipyörään jotta siitä pääsis yli. Jaja- eihän sillä crossilla pitkäänkään kun jo pitäis mennä kylille tankkaamaan. En kehtais montaa kertaa, eikä poliisikaan siitä tykkää. Ja päivän näöllä sillä kyllä rangaistuksen peikko olkapäällä matkustais, mutta entäs kun aurinko laskee? Lamppu pitää virittää nokalle.
Rekisterikilpi pitää olla osoittamassa tämän maailman kaikille systeeminvalvojille, että ajaja on maksanut jotain johonkin kassaan joka pyörittää tätä yhteikunnaksi kutsuttua oravanpyörää. Kun on rekkari,pääsee tullista yli ja tulee vähemmän ajotaukoja.
Timantti hioutuu ja vaihtoehdot vähenee.
Maailman jaloin kilpailu on juoksukilpailu. Ei tarvi kuin raapaista tikulla maahan lähtö- ja maalilinjat. Porukka viivalle ja HEP!
Enduro on moottoriurheilun ehdoton kuninkuuslaji. Kallion Mika hurauttaa kotarillaan pirun pitkälle samassa ajassa kuin Salmisen Juha omallaan- ellei tiellä ole pahoja monttuja, risuja tai lunta. Ja kuten jo totesin, ihan koko pallolla ei ole lattialämmitystä ja harjauskalustoa.
Jalostetaampa moottoripyörää lisää:
Koska kilpaenskassa on pieni pensatankki ja koska ihmistä ei ole tarkoitettu pyörimään samoissa nurkissa, vaan on päästävä kaluamattomille laitumille, se tankki pitää vaihtaa isompaan. Matka voi joskus olla pitkä.
Timosetä tuli siihen tulokseen että perille pääsee vain MATKAENDUROLLA.
Elämän jatkumisen edellytys on myös takatatapeille nostetun elävän naaraan fyysinen olemassaolo. Muistakaa siis aina pitää takatapit hyvässä kunnossa.
Ajamme kuninkuusluokassa.
Viimeksi muokannut timo, To Huhti 24, 2008 9:49 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Nyt se on valmis...tällä erää ja toistaiseksi.
Kaikki- ihan kaikki olen käynyt läpi. Ohjaamon vipusimet ja viihtyisyys on hiottu ja hioutunut palvelemaan rekisteriotteeseen merkityn omistajan makua. Ei muiden.
Talvivarustus kestää kylmää. Vaimennuspalikat avattu ja koottu, sekin puoli pelaa. Kaikenlaista pikku muutosta ja osaa on tullut tehtyä.
Pata on säädetty toimimaan maastopainotteisessa urheilussa ja tuplavanteet tuovat elastisuutta rengasvalintoihin. Bensaa mahtuu mukaan pidemmällekin pätkälle ja jopa vanhat monta reissua nähneet, tarroilla kuorrutetut Craven-sivulaukutkin löytyy vielä pidempään reissuun.
Kaupasta ostettuna tuo pyörä oli siis (mielestäni) keskeneräinen, mutta jos nyt alkaisin vielä parempaa matkaenduroa väsäämään, mistä löytäisin paremman aihion???
Vanhemman mopopojan loppututkintoon edellyttävä opintoviikkomäärä lisääntyi jälleen huimasti.
Viimeisin rykäisy; tuon vee-moottorin kokoaminen onnistui lopulta hyvin.
Siihen tuli siis: uudet lohkot, vetoakseli, vaihteiston rattaita, kaikki lohkon laaketit, kaikki tiivisteet, eturattaan ympäriltä hajonnutta kamaa ja muuta pikkuhiontaa.
Ketjun katkominen on joskus tätä.
Osatoimitukset sujuivat nopsaan. Siitä kiitos maineikkaalle Ylöjärven KTM-diilerille- Motokeitaan pojille. Saivat selvää kauppalapuistani.
Ainoastaan kampuran laakeriliuskat viipyilivät sen verran, etten ehtinyt kurapyöräilijöiden hallicrossihulinoihin sinne samalle paikkakunnalle. Itse unohdin tilata ne liustakkeet, koska luulin niiden sisältyvät lohkosettiin, kuten muut laakerit. Mutta ei se niin mene. Liuskoja on kolmea eri kokoa ja koko määräytyy ko. akselin kaulamittojen perusteella. Niissä on siis mittaeroja jotka pitää laakereita tilatessa tietää.
Kun on päivitetty korjaamokirja läppärin ruudulla, on tuon koneen niputtaminen amatöörillekin helppoa. Siitä kun vaan clikkaa seuraavan sarjakuvaruudun ja HOPLAA- taas mennään etiäpäin kuin entinen mummo menneen talven lumilla. Kantsis kuitenkin muistaa LUKEA niitä ohjeita myös.
Siinä kävi nimittäin vähän hassusti. Tulos oli BigBang.
Tiedättehän semmoisen ratakisakonetyypin, joka täräyttää kaikki iskut yhteen kohtaan, hellittää, poistaa sauhut ja imaisee uutta soppaa pyttyihin jne. Se on BigBang ja sillä kuulemma tavoitellaan parempaa pitoa takakumille.
Ei kuitenkaan ollut tarkoitus tuo, mutta niin vaan kävi.
Selitän vähän: Ensi startista kotari kuopaisi montun santaan harvakseltaan, kuin iso DR. Ei se ennen semmoista harrastanut. Papattikin oudon raa'asti. Pää tuli kipiäksi. Ensin luulin että kas; putkesta on villat pihalla, mutta ei. Tulihan tarkistettua sekin.
Terävyyttä löytyi, mutta alavääntö, rutkasti tehoa ja moottorin ponteva luonne oli hukassa. Ja mikä pahinta, kaveri vastaavalla mopollaan meni ohi joka käänteessä. Pahapaha..
Eikun kopat auki ja tutkimaan. Voi pannahinen!! joku tumpelo oli sekoittanut jaon!!! Selvästi kännissä tai muuten kyvytön vaativaan asennustyöhön sopimaton tyypi ollut asialla. Lopputilin paikka juu, jos ei sen vertaa pysty että LUKIS ohjeita.
Ykköspytty oli ihan ok. Mutta kakospytty ei. Yhden kampiakselikaulan takia mäntien yläkuolokodat ovat 75 asteen päässä toisistaan. Se ei silti tarkoita että työtahdin olisivat myös. Tai siis nyt oli, mutta ei sen niin kuuluisi olla.
Paukut tulivat siis melkein/käytännössä yhtäaikaa, PAPAM!
Itävallassa ovat sen suunitelleet niin että ykkönen tusauttaa ensin ja samaan aikaan kakkonen poistaa. Työtahtien ykk:t ovat 75-astetta + 1 kieros toisistaan erossa. Sama luki selvällä englannilla manuaalissa. Kannattais konemestarin hankkia uudet lukulasit.
Eli kakkosen nokat pois, kampi 360-astetta ympäri ja nokat paikoilleen.
Taas hörskötti tutusti, ja keuli kolmosella JIPPII...
Matkaenduron kehittelystä ja kehittymisestä vielä jorinaa, jos jotakuta kiinostaa:
Tätä alaa vaivaa se, mikä aina on vaivannut. Tarjolla on ollut ja on jatkossakin kaikenlaisia "enduroita", oikeasti vain enduron vaatteissa.
Mikäs siinä, kaikkeahan saa ihan vapaasti kaupata ja ostaa mielensä mukaan.
Offroad-lookiin pakollisiksi luetut käsisuojat ja pohjapelti eivät kuitenkaan mielestäni riitä. Enduromaisuus ei ole sitä.
Harvassa on ne matkaenduron tapaiset vehkeet joilla voi täräyttää mutaiseen mutkaan tai patikkoon kaasu auki. Enimmäkseen nää laitteet on mukavimmillaan suoralla soratiellä, missä ei tarvi vaihtaa perseen paikkaa tankin takana olevasta kuopasta minnekään. Eikä voikaan.
Kohta ei ole niitäkään joissa polttoaineen annostelusta vastaa pelkkä reijitetty aluköntsä, tai virtalukon voi korvata yksinkertaisella onn/ off- yksinapakytkimellä.
Digitaalinen sytytyksen ohjaus on hyväksi todettu, mutta sen rinnalle en kaipaa mitään ajonestoon liittyvää, jonka toimintahäiriö pilaisi yhdenkään ajopaivän. Ensitöikseni poistin tuostakin kaikki rajoitinluupit, mitä siinä oli.
En myöskään myönnä arvonnousua laitteelle joka ilmoittaisi rikkinäisestä takavalosta tai että olen asentanut ominpäin jonkun lisälaitteen, josta järjestelmä ei pidä.
Hyvä termari täynnä kuumaa kahvia, paksu evässämpylä ja toimiva öljynpainevalo on tärkeämpää.
Aattelin että toi mun kottaraiseni oli jo syntyessään ja varsinkin nyt alkaa olla lähellä sitä mitä pidän kohtalaisen hyvänä.
(näiden kuvien kanssa säheltäessä menee hermo, no sainpa tuon yhden näkyviin)
Kaikki- ihan kaikki olen käynyt läpi. Ohjaamon vipusimet ja viihtyisyys on hiottu ja hioutunut palvelemaan rekisteriotteeseen merkityn omistajan makua. Ei muiden.
Talvivarustus kestää kylmää. Vaimennuspalikat avattu ja koottu, sekin puoli pelaa. Kaikenlaista pikku muutosta ja osaa on tullut tehtyä.
Pata on säädetty toimimaan maastopainotteisessa urheilussa ja tuplavanteet tuovat elastisuutta rengasvalintoihin. Bensaa mahtuu mukaan pidemmällekin pätkälle ja jopa vanhat monta reissua nähneet, tarroilla kuorrutetut Craven-sivulaukutkin löytyy vielä pidempään reissuun.
Kaupasta ostettuna tuo pyörä oli siis (mielestäni) keskeneräinen, mutta jos nyt alkaisin vielä parempaa matkaenduroa väsäämään, mistä löytäisin paremman aihion???
Vanhemman mopopojan loppututkintoon edellyttävä opintoviikkomäärä lisääntyi jälleen huimasti.
Viimeisin rykäisy; tuon vee-moottorin kokoaminen onnistui lopulta hyvin.
Siihen tuli siis: uudet lohkot, vetoakseli, vaihteiston rattaita, kaikki lohkon laaketit, kaikki tiivisteet, eturattaan ympäriltä hajonnutta kamaa ja muuta pikkuhiontaa.
Ketjun katkominen on joskus tätä.
Osatoimitukset sujuivat nopsaan. Siitä kiitos maineikkaalle Ylöjärven KTM-diilerille- Motokeitaan pojille. Saivat selvää kauppalapuistani.
Ainoastaan kampuran laakeriliuskat viipyilivät sen verran, etten ehtinyt kurapyöräilijöiden hallicrossihulinoihin sinne samalle paikkakunnalle. Itse unohdin tilata ne liustakkeet, koska luulin niiden sisältyvät lohkosettiin, kuten muut laakerit. Mutta ei se niin mene. Liuskoja on kolmea eri kokoa ja koko määräytyy ko. akselin kaulamittojen perusteella. Niissä on siis mittaeroja jotka pitää laakereita tilatessa tietää.
Kun on päivitetty korjaamokirja läppärin ruudulla, on tuon koneen niputtaminen amatöörillekin helppoa. Siitä kun vaan clikkaa seuraavan sarjakuvaruudun ja HOPLAA- taas mennään etiäpäin kuin entinen mummo menneen talven lumilla. Kantsis kuitenkin muistaa LUKEA niitä ohjeita myös.
Siinä kävi nimittäin vähän hassusti. Tulos oli BigBang.
Tiedättehän semmoisen ratakisakonetyypin, joka täräyttää kaikki iskut yhteen kohtaan, hellittää, poistaa sauhut ja imaisee uutta soppaa pyttyihin jne. Se on BigBang ja sillä kuulemma tavoitellaan parempaa pitoa takakumille.
Ei kuitenkaan ollut tarkoitus tuo, mutta niin vaan kävi.
Selitän vähän: Ensi startista kotari kuopaisi montun santaan harvakseltaan, kuin iso DR. Ei se ennen semmoista harrastanut. Papattikin oudon raa'asti. Pää tuli kipiäksi. Ensin luulin että kas; putkesta on villat pihalla, mutta ei. Tulihan tarkistettua sekin.
Terävyyttä löytyi, mutta alavääntö, rutkasti tehoa ja moottorin ponteva luonne oli hukassa. Ja mikä pahinta, kaveri vastaavalla mopollaan meni ohi joka käänteessä. Pahapaha..
Eikun kopat auki ja tutkimaan. Voi pannahinen!! joku tumpelo oli sekoittanut jaon!!! Selvästi kännissä tai muuten kyvytön vaativaan asennustyöhön sopimaton tyypi ollut asialla. Lopputilin paikka juu, jos ei sen vertaa pysty että LUKIS ohjeita.
Ykköspytty oli ihan ok. Mutta kakospytty ei. Yhden kampiakselikaulan takia mäntien yläkuolokodat ovat 75 asteen päässä toisistaan. Se ei silti tarkoita että työtahdin olisivat myös. Tai siis nyt oli, mutta ei sen niin kuuluisi olla.
Paukut tulivat siis melkein/käytännössä yhtäaikaa, PAPAM!
Itävallassa ovat sen suunitelleet niin että ykkönen tusauttaa ensin ja samaan aikaan kakkonen poistaa. Työtahtien ykk:t ovat 75-astetta + 1 kieros toisistaan erossa. Sama luki selvällä englannilla manuaalissa. Kannattais konemestarin hankkia uudet lukulasit.
Eli kakkosen nokat pois, kampi 360-astetta ympäri ja nokat paikoilleen.
Taas hörskötti tutusti, ja keuli kolmosella JIPPII...
Matkaenduron kehittelystä ja kehittymisestä vielä jorinaa, jos jotakuta kiinostaa:
Tätä alaa vaivaa se, mikä aina on vaivannut. Tarjolla on ollut ja on jatkossakin kaikenlaisia "enduroita", oikeasti vain enduron vaatteissa.
Mikäs siinä, kaikkeahan saa ihan vapaasti kaupata ja ostaa mielensä mukaan.
Offroad-lookiin pakollisiksi luetut käsisuojat ja pohjapelti eivät kuitenkaan mielestäni riitä. Enduromaisuus ei ole sitä.
Harvassa on ne matkaenduron tapaiset vehkeet joilla voi täräyttää mutaiseen mutkaan tai patikkoon kaasu auki. Enimmäkseen nää laitteet on mukavimmillaan suoralla soratiellä, missä ei tarvi vaihtaa perseen paikkaa tankin takana olevasta kuopasta minnekään. Eikä voikaan.
Kohta ei ole niitäkään joissa polttoaineen annostelusta vastaa pelkkä reijitetty aluköntsä, tai virtalukon voi korvata yksinkertaisella onn/ off- yksinapakytkimellä.
Digitaalinen sytytyksen ohjaus on hyväksi todettu, mutta sen rinnalle en kaipaa mitään ajonestoon liittyvää, jonka toimintahäiriö pilaisi yhdenkään ajopaivän. Ensitöikseni poistin tuostakin kaikki rajoitinluupit, mitä siinä oli.
En myöskään myönnä arvonnousua laitteelle joka ilmoittaisi rikkinäisestä takavalosta tai että olen asentanut ominpäin jonkun lisälaitteen, josta järjestelmä ei pidä.
Hyvä termari täynnä kuumaa kahvia, paksu evässämpylä ja toimiva öljynpainevalo on tärkeämpää.
Aattelin että toi mun kottaraiseni oli jo syntyessään ja varsinkin nyt alkaa olla lähellä sitä mitä pidän kohtalaisen hyvänä.
(näiden kuvien kanssa säheltäessä menee hermo, no sainpa tuon yhden näkyviin)
- Liitteet
-
- leluja 020.jpg
- (1 MiB) Tiedosto ladattu 205 kertaa
-
- leluja 020.jpg
- (98.47 KiB) Tiedosto ladattu 168 kertaa
Viimeksi muokannut timo, Ke Huhti 30, 2008 12:28 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.