KTM EXC valkokilpiseksi
Valvoja: Moderaattorit
- Hsippe
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
- Pyörä: Sherco SE250, Suzuki DL1000, Hva TE250
- Paikkakunta: Raasepori
Re: KTM EXC valkokilpiseksi
Mitä siinä CoC paperissa lukee päästöistä? Jos peli täyttää Euro3:n niin pitäis kelvata kilpiin 08:na.
EuroX vaatimusten voimaantulot alla (kopioitu MMAF:n foorumilta):
Kansannimi Säädös Voimaantulo Suomessa
Euro 1 97/24/EY Voimaantulo koskee 17.6.1999 alkaen uusia tyyppejä, 17.6.2003 kaikkia käyttöönotettuja
Euro 2 2002/51/EY (A-rajat) Voimaantulo koskee 1.4.2003 alkaen uusia tyyppejä, 1.7.2004 kaikkia käyttöönotettuja (näistä enduro- ja trialpyörille annettu 1 vuosi lisäaikaa)
Euro 3 2002/51/EY (B-rajat) Voimaantulo koskee 1.1.2006 alkaen uusia tyyppejä, 1.1.2007 kaikkia käyttöönotettuja (paitsi alle 5000 kappaleen myyntierään kuuluvaa 1.1.2008 alkaen)
EuroX vaatimusten voimaantulot alla (kopioitu MMAF:n foorumilta):
Kansannimi Säädös Voimaantulo Suomessa
Euro 1 97/24/EY Voimaantulo koskee 17.6.1999 alkaen uusia tyyppejä, 17.6.2003 kaikkia käyttöönotettuja
Euro 2 2002/51/EY (A-rajat) Voimaantulo koskee 1.4.2003 alkaen uusia tyyppejä, 1.7.2004 kaikkia käyttöönotettuja (näistä enduro- ja trialpyörille annettu 1 vuosi lisäaikaa)
Euro 3 2002/51/EY (B-rajat) Voimaantulo koskee 1.1.2006 alkaen uusia tyyppejä, 1.1.2007 kaikkia käyttöönotettuja (paitsi alle 5000 kappaleen myyntierään kuuluvaa 1.1.2008 alkaen)
Re: KTM EXC valkokilpiseksi
Kyllä pitäisi onnistua. Mulla just KTM 300 EXC -07 kilvetys kesken eikä ole mitään punakilpipapereita olemassa.
Viimeksi muokannut Berg, La Heinä 21, 2012 7:22 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- teneraattori
- Viestit: 437
- Liittynyt: Ma Kesä 05, 2006 6:09 pm
- Pyörä: ON
- Paikkakunta: suurhollola
Re: KTM EXC valkokilpiseksi
Ei koske munkaan asia KTM:ää, mutta kysyn kuitenki, kun tässä ketjussakin mainittiin jossain kohtaa, että noudataan sen vuoden sääntöjä, minkä vuoden mallia pyörä on.
Olin tossa juttusilla vanhemmista valkokilpisistä, mm. mun yz 250 wr -89 liikkuu välillä ihan tielläkin ja siinähän ei ole oikeen mitään varustusta, on etu-/takavalo ja jarruvalo takajarrulta. Vilkkuja, äänimerkkiä, mittaria, peilejä yms. ei ole.
Joku vaan kysyi minulta, että onko pyörä laillinen ajaa tiellä, jos vaikka joudut ratsiaan.
Mites se menee nykyään näissä, mitä varustusta pitäisi lainmukaan olla?
Pienellä haulla en löytänyt tähän selkeää vastausta ja onko tolla pyörän iällä jokin merkitys?
Ei taida HD-miehilläkään aina olla kaikki varusteet matkassa, kun huitovat käsillään tuolla ennen risteystä.
Olin tossa juttusilla vanhemmista valkokilpisistä, mm. mun yz 250 wr -89 liikkuu välillä ihan tielläkin ja siinähän ei ole oikeen mitään varustusta, on etu-/takavalo ja jarruvalo takajarrulta. Vilkkuja, äänimerkkiä, mittaria, peilejä yms. ei ole.
Joku vaan kysyi minulta, että onko pyörä laillinen ajaa tiellä, jos vaikka joudut ratsiaan.
Mites se menee nykyään näissä, mitä varustusta pitäisi lainmukaan olla?
Pienellä haulla en löytänyt tähän selkeää vastausta ja onko tolla pyörän iällä jokin merkitys?
Ei taida HD-miehilläkään aina olla kaikki varusteet matkassa, kun huitovat käsillään tuolla ennen risteystä.
Entiset: DR 600 -> NX 650 -> TA 650 -> XT 600 -> DR 800
Nykyiset: XT 600Z , YZ 250, XRV 750, DR650SE, entinen DR600 palasi.
Sanottua: Jokainen metsästyspäivä lisää elinaikaa samanverran, elän siis vanhaksi.
Nykyiset: XT 600Z , YZ 250, XRV 750, DR650SE, entinen DR600 palasi.
Sanottua: Jokainen metsästyspäivä lisää elinaikaa samanverran, elän siis vanhaksi.
Re: KTM EXC valkokilpiseksi
Kiitti vinkeistä!
CoC todistusta mulla ei vielä ole, onko MP-Racing ainoo mesta mistä sen saa? Ukko pyytää melkein 130€ siitä lapusta!
Tuo maffin päiväys systeemi selvensi, eli tuskin minulla mitään ongelmia tulee kilpihommissa !
kiitos
-Sakari
CoC todistusta mulla ei vielä ole, onko MP-Racing ainoo mesta mistä sen saa? Ukko pyytää melkein 130€ siitä lapusta!
Tuo maffin päiväys systeemi selvensi, eli tuskin minulla mitään ongelmia tulee kilpihommissa !
kiitos
-Sakari
-
- Viestit: 3711
- Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
- Pyörä: Yamaha ja TM
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
Re: KTM EXC valkokilpiseksi
teneraattori, tuon ikäsessä pitää olla jo kaikki mahdollinen, ainoastaan takavalon ei tarvii olla E-hyväksytty, mut vilkut, peilit jne. tars löytyä. Kyllä noi jutut finlex'stä löytyy, ja se haku siel on itse asiassa ihan toimiva.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
- Hsippe
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
- Pyörä: Sherco SE250, Suzuki DL1000, Hva TE250
- Paikkakunta: Raasepori
Re: KTM EXC valkokilpiseksi
Vähän finlexiä helpommin eli kootusti nämä määräykset löytyy katsastajan käsikirjasta...
http://www.trafi.fi/filebank/a/13251471 ... rsio20.pdf
http://www.trafi.fi/filebank/a/13251471 ... rsio20.pdf
- teneraattori
- Viestit: 437
- Liittynyt: Ma Kesä 05, 2006 6:09 pm
- Pyörä: ON
- Paikkakunta: suurhollola
Re: KTM EXC valkokilpiseksi
Joo, löytyihän tuolta finlex-sivuilta ajoneuvolaki, ja sieltä luku 4 ja jos jotenkin edes tulkitsin lakia oikein, niin mun pyörässä pitäisi lain mukaan nykyisen varustuksen lisäksi olla: äänimerkinantolaite, nopeusmittari, kuljettajalla riittävä näkyvyys taakse(voidaan järjestää taustapeilillä) ja laite ajoneuvon luvattoman käytön estämiseksi. Vilkuista en löytänyt lakimääräystä.
Mitähän tämä kohdallani sitten tarkoittaa? ns. kumitorvi äänimerkiksi, jokin esim. sigma-nopeusmittariksi ja esim. vaijerilukko luvattoman käytön estämiseksi(lailla tarkoitetaan kai esim. ratti/virtalukkoa).
Voihan se olla, että kyseisiä varusteita en virittele(vuosiin ei niitä ole kukaan kaivannut), mutta miksi minulla sitten on valkokilpipyörä ja maksan siitä tarvittaessa liikennevakuutusta, jotta voin ajaa jonkin siirtymän esim. taajamassa?
Viestiketjun aihe oli ktm valkokilpiseksi, joten pahasti lähti harhateille(pahoittelut). Lopetan pohdinnan tässä ketjussa.
Mitähän tämä kohdallani sitten tarkoittaa? ns. kumitorvi äänimerkiksi, jokin esim. sigma-nopeusmittariksi ja esim. vaijerilukko luvattoman käytön estämiseksi(lailla tarkoitetaan kai esim. ratti/virtalukkoa).
Voihan se olla, että kyseisiä varusteita en virittele(vuosiin ei niitä ole kukaan kaivannut), mutta miksi minulla sitten on valkokilpipyörä ja maksan siitä tarvittaessa liikennevakuutusta, jotta voin ajaa jonkin siirtymän esim. taajamassa?
Viestiketjun aihe oli ktm valkokilpiseksi, joten pahasti lähti harhateille(pahoittelut). Lopetan pohdinnan tässä ketjussa.
Entiset: DR 600 -> NX 650 -> TA 650 -> XT 600 -> DR 800
Nykyiset: XT 600Z , YZ 250, XRV 750, DR650SE, entinen DR600 palasi.
Sanottua: Jokainen metsästyspäivä lisää elinaikaa samanverran, elän siis vanhaksi.
Nykyiset: XT 600Z , YZ 250, XRV 750, DR650SE, entinen DR600 palasi.
Sanottua: Jokainen metsästyspäivä lisää elinaikaa samanverran, elän siis vanhaksi.
Re: KTM EXC valkokilpiseksi
EURO2 (uusin 2003/77A) normin enska ja trial pyörät max 5000kpl per malli on saanut kilpiin 1.1.2008 (tavalliset katumopot oli jo 1.1.2007) asti, kuka sitä määrää valvoo niin ei hajua, KTM varmaan ei kirjoita enää papereita jos 5000kpl on täynnä..?Sori vanhan topicin nosto, eikä oo edes EXC kyseessä...
Ostin Husqvarnan TE 450 vm.07
Pyörä valmistettu 1.12.2006
Punakilpipaperi löytyy 26.03.2008
Eli siis pyörää käsitellään vuoden 2008 pyöränä, pyörässä on kiinni katillinen pakoputki E3 leimalla, sekä tarvittavat valot vilkut yms... Olen käynyt nyt kolmella konttorilla ja kukaan ei osannut vastata että meneekö tuo pyörä noiden päästöhommien puolesta kilpiin vai ei?
Olisiko kellään mitään tietoa kilvittämiseen liittyen tähän tilanteeseen?
-Sakari
Tän Hukswarnan tulee täyttää EURO 3 normin vaatimukset. 26.3.2008 perustella EURO3 ja 2006/120/EY tai uudempi...
Sikäli vähän ilkeä saattaa olla kun on valmistettu jo 1.12.2006 jolloin oli 2005/30/EY voimassa (tai vanhoilla tyypeillä 2003/77B 1.1.2007 asti)
Menee siis EURO3 niin että 2003/77B->2005/30->2006/27->2006/72->2006/120->2009/108 uusin tällä hetkellä.
EURO4 ei vielä ole tullut mopoihin.
Toivottavasti tästä oli jotain apua, paperilla nuo todistellaan tai täydellisellä tyyppihyväksyntä numerolla mopon kilvessä.
Kun on esim numero e1*98/14*023*05 mopossa niin sillä pääsee tietoihin josta selviää päästötaso ym tiedot. Poikkeuksia toki voi olla eksoottisempien merkkien kohdalla ja sillon tarvii sitten COC paperia.
DR650 SEW+RM 250+Pappatunturi 1973+ Solifer SM 1980
Re: KTM EXC valkokilpiseksi
Ok, no nyt sitten jänskättääkin... Saan tuon tyyppikilven numerosarjan kohta s-postiin, pääseekö sen avulla tavallinen tallaaja jäljittämään että meneekö läpi vai ei?JIIÄSSÄ kirjoitti:EURO2 (uusin 2003/77A) normin enska ja trial pyörät max 5000kpl per malli on saanut kilpiin 1.1.2008 (tavalliset katumopot oli jo 1.1.2007) asti, kuka sitä määrää valvoo niin ei hajua, KTM varmaan ei kirjoita enää papereita jos 5000kpl on täynnä..?Sori vanhan topicin nosto, eikä oo edes EXC kyseessä...
Ostin Husqvarnan TE 450 vm.07
Pyörä valmistettu 1.12.2006
Punakilpipaperi löytyy 26.03.2008
Eli siis pyörää käsitellään vuoden 2008 pyöränä, pyörässä on kiinni katillinen pakoputki E3 leimalla, sekä tarvittavat valot vilkut yms... Olen käynyt nyt kolmella konttorilla ja kukaan ei osannut vastata että meneekö tuo pyörä noiden päästöhommien puolesta kilpiin vai ei?
Olisiko kellään mitään tietoa kilvittämiseen liittyen tähän tilanteeseen?
-Sakari
Tän Hukswarnan tulee täyttää EURO 3 normin vaatimukset. 26.3.2008 perustella EURO3 ja 2006/120/EY tai uudempi...
Sikäli vähän ilkeä saattaa olla kun on valmistettu jo 1.12.2006 jolloin oli 2005/30/EY voimassa (tai vanhoilla tyypeillä 2003/77B 1.1.2007 asti)
Menee siis EURO3 niin että 2003/77B->2005/30->2006/27->2006/72->2006/120->2009/108 uusin tällä hetkellä.
EURO4 ei vielä ole tullut mopoihin.
Toivottavasti tästä oli jotain apua, paperilla nuo todistellaan tai täydellisellä tyyppihyväksyntä numerolla mopon kilvessä.
Kun on esim numero e1*98/14*023*05 mopossa niin sillä pääsee tietoihin josta selviää päästötaso ym tiedot. Poikkeuksia toki voi olla eksoottisempien merkkien kohdalla ja sillon tarvii sitten COC paperia.
Kiitos asiantuntevasta avusta
-Sakari
Re: KTM EXC valkokilpiseksi
Elikkä siis rungossa tällänen merkintä, kun E3*2002/24*0100
Eli näillä näkymin ei oo toivoo saada rekisteriin tota mopoo??
-Sakari
Eli näillä näkymin ei oo toivoo saada rekisteriin tota mopoo??
-Sakari
-
- Viestit: 246
- Liittynyt: Ti Tammi 11, 2005 11:27 am
- Pyörä: Honda XR 600 + Sherco SER300
- Paikkakunta: Vaasa
Re: KTM EXC valkokilpiseksi
Nostetaan vähäsen tätä topiccia.
Rekisteröinti polttelee myös täälä suunnassa. Töiden lomassa koitin lueskella tätä läpi mutten hurskastunut kauheasti.
Ongelman ydin: KTM EXC400 2005, käyttöönotto/punakilpipaprut vuodelta 2008.
Tuottaako tämä kolmen vuoden välivaellus ongelmia rekisteröinnissä päästöjen suhteen ja verotetaanko tuo kumman vuoden perusteella?
-Esa
Rekisteröinti polttelee myös täälä suunnassa. Töiden lomassa koitin lueskella tätä läpi mutten hurskastunut kauheasti.
Ongelman ydin: KTM EXC400 2005, käyttöönotto/punakilpipaprut vuodelta 2008.
Tuottaako tämä kolmen vuoden välivaellus ongelmia rekisteröinnissä päästöjen suhteen ja verotetaanko tuo kumman vuoden perusteella?
-Esa
Kickstar my heart!
- Seppo Honkanen
- Viestit: 706
- Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 3:30 pm
- Pyörä: EXC-R450 6D, EXC150TPi, 690 Enduro R
- Paikkakunta: Vantaa/Nurmijärvi
Re: KTM EXC valkokilpiseksi
Väittäisin, että verotus menee CoC:n mukaan...
Re: KTM EXC valkokilpiseksi
Autovero mennee rekisteröimättömässä pyörässä valmistusajankohdan perusteella: jos ajoneuvoa ei ole aiemmin rekisteröity, lasketaan ajoneuvon ikä autoverotuksessa valmistuskuukauden perusteella.
--> autoveron ikävähennys lasketaan vuoden 2005 valmistusajankohdan mukaan.
Rekisteröintikatsastuksessa ajoneuvon tulee täyttää sen ensimmäisenä käyttöönottoajankohtana Suomessa voimassa olleet tai tätä uudemmat tekniset vaatimukset.
--> jos ei ole aikaisempaa näyttöä käyttöönotosta kuin tullin paperit vuodelta 2008, mennään rekisteröintikatsastuksessa sen vuoden vaatimusten mukaan.
--> autoveron ikävähennys lasketaan vuoden 2005 valmistusajankohdan mukaan.
Rekisteröintikatsastuksessa ajoneuvon tulee täyttää sen ensimmäisenä käyttöönottoajankohtana Suomessa voimassa olleet tai tätä uudemmat tekniset vaatimukset.
--> jos ei ole aikaisempaa näyttöä käyttöönotosta kuin tullin paperit vuodelta 2008, mennään rekisteröintikatsastuksessa sen vuoden vaatimusten mukaan.
Re: KTM EXC valkokilpiseksi
Kilvitin juuri 2006 EXC450:n, muistaakseni katsastusmiehen mukaan olisi vielä 2007 papereilla mennyt läpi muttei uudemmilla.
Ota yhteyttä johonkin konttoriin ja kysy. Sillä selviät helpoiten.
Ota yhteyttä johonkin konttoriin ja kysy. Sillä selviät helpoiten.
Re: KTM EXC valkokilpiseksi
Menee otsikon ohi... sori. Suunnitelmissa on laitaa rekisteröimätön Husqvarna te 310 v. 2012 kilpiin. Luin ketjua asiaan liittyen ja ihan kaikki ei mennyt perille.... Tarvittavat hiluvitkuttimet mm. vilkut on, koska olen ostanut mopon uutena Mp-racingista ja sain ne silloin mukaani. Sit mulla on tullin papru "ilmoitus ajoneuvon käyttöotosta". Siirtokilven olen mopoon kisoja varten hakenut kahdesti, viimeisen muistaakseni vuonna 2013. Mitään paperia siitä en tosin löydä. Tarvitsenko siitä jotain dokimenttia? Mikäs toi Coc paperi on josta täällä on ollut puhetta?? Kysynkö sitä siis Mp-racingista?
Mopo on nyt vakuutettu Ifissä ns. "vanhaan hintaan" 400e/vuosi, sisältäen palo- ja varkausvakuutuksen. Kyselin vakuutusta ja rekisteröinnin jälkeen vakuutus olisi 730e/vuosi sisältäen palo- ja varkausvauutusken.
Neuvoja (rautalangasta) asiaan liittyen otetaan kiitollisuudella vastaan
Terv. Eeva
Mopo on nyt vakuutettu Ifissä ns. "vanhaan hintaan" 400e/vuosi, sisältäen palo- ja varkausvakuutuksen. Kyselin vakuutusta ja rekisteröinnin jälkeen vakuutus olisi 730e/vuosi sisältäen palo- ja varkausvauutusken.
Neuvoja (rautalangasta) asiaan liittyen otetaan kiitollisuudella vastaan
Terv. Eeva