n.35000km. Projekti jatkuu pienten fiksausten merkeissä.
Etujarruvalon mikrokytkin alkoi olla tiensä päässä. Yritin purkaa, puhdistaa ja uudelleen koota kytkimen. Uudelleen kokoaminen ei tälläkertaa oikein ottanut onnistuakseen, joten kyllästyin ja hommasin uuden.
Korvaava tuote löytyi äkkiseltään Radioduosta http://www.elektroniikkamaailma.fi/tuot ... vipua/MS5/
Alkuperäinen kytkin on vesitiivis, mutta tämä ei. Ajattelin jos kytkin maksaa 1,34€ jaksan askarrella jotain myös veden varalle.
Tarvikekytkimen muovikuori aukeaa helposti, ilman työkaluja. Omat kynnet kytkinkopan muovikynsien alle ja kotelo aukeaa. Sisälle suihkautin sähkölaitteille tarkoitettua suojavaseliinia.
Ihmeellistä kyllä, tämä tarvikekytkin sopi niittikiinnityksen reikäväliltään ja ulkomitoiltaan täydellisesti alkuperäiseen RST-kiinnikkeeseen.
Eli, johdot poikki - liittimet/tinaukset kytkimelle, uloimpiin nastoihin - vanhojen kiinnitysniittien poisporaus - RST-levyn reikien avarrus ja uudelleen niittaus.
Saas nähdä kauanko vaseliini suojaa vedeltä ja kytkin toimii... Ostin varalle muutaman kappaleen kytkimiä varastoon.
Öljysäiliön ja kannen väliseen öljyletkuun oli tullut halkeamia ja se alkoi vuotaa. Uusi letku pit. n.18cm. 6mm. sisäreikä.
Sottapytyn XChallenge
Valvoja: Moderaattorit
- Sottapytty
- Viestit: 864
- Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
- Pyörä: BMW G650XChallenge
- Paikkakunta: Eteläinen Suomi
Re: Sottapytyn XChallenge
"Ikuisuus projekti"
viewtopic.php?f=8&t=6369&st=0&sk=t&sd=a
viewtopic.php?f=8&t=6369&st=0&sk=t&sd=a
- Sottapytty
- Viestit: 864
- Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
- Pyörä: BMW G650XChallenge
- Paikkakunta: Eteläinen Suomi
Re: Sottapytyn XChallenge
Nyt on pari vuotta ajeltu täysin ilman ryyppy- tai käynnistysongelmia.
Eli, se surullisen kuuluisa alkuperäinen Exide-akku häröili aika-ajoin. Joten vuonna 2010 ostin ameriikan ihmeen, Odyssey PC-310:n. Käynnistyshäiriöt jatkui edelleen.
Sain keväällä 2011 Bemarilta takuuna Yuasan.
2012 tai 13 vaihdoin kokeilumielessä Odysseyn Yuasaan. Käynnistyshäiriöt loppui siihen.
Sateisten kesäpäivien askartelua.
Pohjapanssariin kiinnitetty työkalulaatikko.
Tämäkin alumiiniseos pehmeni "hitsatessa", joten esilämmittelin isolla nestekaasutoholla levyn pehmeäksi.
Taivuttelu kotikonstein helpottuu huomattavasti, eikä alumiini murru.
Muutamassa päivässä alumiini palautuu itsekseen alkuperäisen oloiseen jäykkyyteensä.
Eli, se surullisen kuuluisa alkuperäinen Exide-akku häröili aika-ajoin. Joten vuonna 2010 ostin ameriikan ihmeen, Odyssey PC-310:n. Käynnistyshäiriöt jatkui edelleen.
Sain keväällä 2011 Bemarilta takuuna Yuasan.
2012 tai 13 vaihdoin kokeilumielessä Odysseyn Yuasaan. Käynnistyshäiriöt loppui siihen.
Sateisten kesäpäivien askartelua.
Pohjapanssariin kiinnitetty työkalulaatikko.
Tämäkin alumiiniseos pehmeni "hitsatessa", joten esilämmittelin isolla nestekaasutoholla levyn pehmeäksi.
Taivuttelu kotikonstein helpottuu huomattavasti, eikä alumiini murru.
Muutamassa päivässä alumiini palautuu itsekseen alkuperäisen oloiseen jäykkyyteensä.
- Liitteet
"Ikuisuus projekti"
viewtopic.php?f=8&t=6369&st=0&sk=t&sd=a
viewtopic.php?f=8&t=6369&st=0&sk=t&sd=a
- Sottapytty
- Viestit: 864
- Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
- Pyörä: BMW G650XChallenge
- Paikkakunta: Eteläinen Suomi
Re: Sottapytyn XChallenge
n.40000km.
Moottori sammui vauhdista, eikä enää käynnistynyt.
Bensapumppu ei toimi.
Kiitos Utin kirjoittamista vinkeistä, vika löytyi nopeasti!
Virrat päälle laittaessa pumpun rele naksahtaa ja kytkee sähköt, mutta bensapumppu on hiljaa eikä hyrähdä.
Otin tuon bensatankin kannen sisäpuolella olevan sinisen liittimen irti ja laitoin takaisin. Toimii!!
Purin kyseisen sinisen liittimen ja kokeilin piuha kerrallaan kontaktin tiukkuutta. Liitokset ovat hävyttömän löyhät!
Pieni liitoksen liikautus siis palautti juuri ja juuri riittävän kontaktin. Huonon kontaktin aiheuttamaa lämpenemistä ei ollut vielä tapahtunut, joka voisi sulattaa muovikannen puhki.
Eli, vika oli todennäköisesti sinisen liittimen ajan mittaan löyhtyneissä kontakteissa.
Näissä vehkeissä on monta töpseliä töpselin perään, ja tässä kohdassa liitos voi aivan hyvin olla ns. "yhtä puuta".
Koska mun mopon piuha ei kuulunut niihin takuuvaihdettaviin piuhoihin, joten juotin bensatankin sisäpuolisen liittimen piuhat kanteen kiinni.
Moottori sammui vauhdista, eikä enää käynnistynyt.
Bensapumppu ei toimi.
Kiitos Utin kirjoittamista vinkeistä, vika löytyi nopeasti!
Virrat päälle laittaessa pumpun rele naksahtaa ja kytkee sähköt, mutta bensapumppu on hiljaa eikä hyrähdä.
Otin tuon bensatankin kannen sisäpuolella olevan sinisen liittimen irti ja laitoin takaisin. Toimii!!
Purin kyseisen sinisen liittimen ja kokeilin piuha kerrallaan kontaktin tiukkuutta. Liitokset ovat hävyttömän löyhät!
Pieni liitoksen liikautus siis palautti juuri ja juuri riittävän kontaktin. Huonon kontaktin aiheuttamaa lämpenemistä ei ollut vielä tapahtunut, joka voisi sulattaa muovikannen puhki.
Eli, vika oli todennäköisesti sinisen liittimen ajan mittaan löyhtyneissä kontakteissa.
Näissä vehkeissä on monta töpseliä töpselin perään, ja tässä kohdassa liitos voi aivan hyvin olla ns. "yhtä puuta".
Koska mun mopon piuha ei kuulunut niihin takuuvaihdettaviin piuhoihin, joten juotin bensatankin sisäpuolisen liittimen piuhat kanteen kiinni.
- Liitteet
"Ikuisuus projekti"
viewtopic.php?f=8&t=6369&st=0&sk=t&sd=a
viewtopic.php?f=8&t=6369&st=0&sk=t&sd=a
Re: BMW Xchallenge
Minulla on sama projekti menossa, joten kysynkin: Mikä oli poran millikoko? Suunnittelitko murtokohtaa vipuun, taikka mietitkö matkakertaamomentti asioita? Tuli vain mieleeni kaikenlaisia syvällisiä mietteitäSottapytty kirjoitti:Vaihdevivun kiinnitysruuvin vastamutteri tuli hitsattua yläpuolelle kiinni.
Kevennys- ja heikennusreikiä tuli porailtua sekä maalia pintaan suhnuteltua, eipähän sitten ruostu ihan niin nopeasti
Mutta, miksi siitä tuli musta. Noh, kohta se on kuranvärinen.
Alkuperäisen alumiinisen ja teräksisen tarvikepolkimen vallan huomiota herättävä painoero tuli myös punnittua
- BMW alkup. n.100g.
- Emgo n.185g.
- Varresta kevennelty Emgo n.160g.
Vanha äijä, mutta aina yhtä lapsellinen.
- Sottapytty
- Viestit: 864
- Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
- Pyörä: BMW G650XChallenge
- Paikkakunta: Eteläinen Suomi
Re: BMW Xchallenge
Ihan kuvitteellisilla mitoilla menin. Pyöristelin reiän ympäryksiäkin, eli tarkkoja mittoja ei oikein saa.Länskäri kirjoitti:Minulla on sama projekti menossa, joten kysynkin: Mikä oli poran millikoko? Suunnittelitko murtokohtaa vipuun, taikka mietitkö matkakertaamomentti asioita? Tuli vain mieleeni kaikenlaisia syvällisiä mietteitäSottapytty kirjoitti:Vaihdevivun kiinnitysruuvin vastamutteri tuli hitsattua yläpuolelle kiinni.
Kevennys- ja heikennusreikiä tuli porailtua sekä maalia pintaan suhnuteltua, eipähän sitten ruostu ihan niin nopeasti
Mutta, miksi siitä tuli musta. Noh, kohta se on kuranvärinen.
Alkuperäisen alumiinisen ja teräksisen tarvikepolkimen vallan huomiota herättävä painoero tuli myös punnittua
- BMW alkup. n.100g.
- Emgo n.185g.
- Varresta kevennelty Emgo n.160g.
Tuolla mun pyöristyksillä ja reityksellä Emco:sta tuli varsin pehmoinen. Taittuu sivusuunnassa pienemmästäkin kaadosta, varsin pehmoista räkärautaa tuo siis on.
"Ikuisuus projekti"
viewtopic.php?f=8&t=6369&st=0&sk=t&sd=a
viewtopic.php?f=8&t=6369&st=0&sk=t&sd=a
Re: Sottapytyn XChallenge
Muistuupa mieleeni Gessun (-05) vaihdepoljin kun se erään kerran taipui U-kirjaimen muotoon. Minäpä olin varma että uusiksi kuitenkin se menee ja aloin naputella, samalla vääntäen, no sehän kesti. Lähes huomaamattomia jälkiä jäi vipuun joka toimi edelleen tehtävässään. Että sellaista alumiinia niiden vipusten olla pitäis.
Vanha äijä, mutta aina yhtä lapsellinen.