Tämmönen projekti. Tässä lähinnä omaksi muistioksi pohdintaa ja jos tästä jollekin tämmöstä pyörää ostavalle ois joskus jotain apua.
Eli löysin ulkoisesti ihan minttikuntoisen RD07A (vm 2000) mopedin ruotsin puolelta. Myyjä oli superystävällinen ja luotettavan oloinen.
Ei kun näkemättä sovin kaupat. Paikan päällä en edes vaivautunut katsomaan pyörää kovin tarkasti, kuuntelin moottorin käyntiäänen ja oli terveen kuuloinen. Ruotsissa ollut mopo koko elämänsä ja edelliset omistajat tiedossa.
Maksoin 32000 SEK eli n. 2700 EUR ja risat. Mukaan tuli repullinen varaosia kuten bensapumppua, laakereita, kahvakumeja, tappikumeja. Touratechin helvetin kallis boksisarja ja takaboksi. Veroa tulee ehkä 150-300€ väliin? Saa nähä. Joka tapauksessa hyvä kauppa minusta.
Ajoin kotiin. Matkalla tarttin apuvirtaa, ja käynnistyksen jälkeen en sammuttanutkaan pyörää edes tankkauksen ajaksi ennen kuin olin kotipihassa. Ja hyvä niin, selviää alla...
Viat, näin kotona tarkemmin tutkittuna:
1. Heikko lataus. Valot päällä purkaa akkua. Regulaattorille tuleva staattorin piuhan liitin sulanut, ikänä ennen ei ole missään AT:ssa käynyt näin ja taas kävi! Tein liitokset uusiksi mutta minusta edelleen heikko lataus. Valot päällä juuri ja juuri lataa ehkä vähän, siinä ja siinä purkaako akkua.
2. Renkaat ihan paskat, vaikka pintaa on. Täristää. Edellinen omistaja ajanut < 500 km 10 vuoden omistuksen aikana!!! => Anakee Wildit tulee tilalle huomenna.
3. Takarenkaan toisen puolen laakeri melko jumissa. Vaihtoon molemmat puolet. Etupäässä oli tosi liukkaan oloset ja timmit joten niihin en turhaan tässä kohti koske.
Staattorin ja regun laittoa pohdin. Tarkoituksena siis rakentaa mahdollisimman luotettava sotanorsu matkalle.
Lataus on heikko niin vaihdan varuilta ja ennakoiden staattorin, jännitteensäätimen ja piuhat kun ei ihan selvyyttä missä vika. Lataa kyllä mutta kun valot kytkee päälle niin jännite tippuu 13.8V -> 12.jotain ja jatkaa laskemista. Eli valot päällä akku tyhjenee vaikka pyörä käynnissä.
Staattori: onko RD04-RD07A välillä muita eroja kuin staattorin paksuus ja onko staattorit vaihdettavissa ristiin eri pituisilla pulteilla?
Hondan EPC:n perusteella pyörässäni on 31120-MY1-004 eli 18mm paksu. Paksumpi versio on 28mm.
Ajattelin tilalle esim. Electrex staattoria. Ohjeessa sanotaan että pitäisi mitata mutta tuntuu turhalta varsinkin jos pienempi staattori käy ristiin tarvittaessa.
https://www.electrexworld.co.uk/acatalo ... RV750.html
Staattoreita on myös isommalla virtamäärällä (320W) mutta en äkkiseltään keksi mihin tarvisin sellaista määrää lisävirtaa. Jos laitan lisävalon, niin halogeenin voi kytkeä pois kun lisävalo menee päälle.
Ja jännitteensäätimeksi ajattelin jonkun Shindengen valmistaman, näistä tuntuu olevan paljon hyviä kokemuksia ja liekkö tuo useiden merkkien nykyinen OEM. FH020AA tai ehkä mielummin SH847 tai vieläkin uudempi. Tätä jälkimmäistä ei tunnu olevan missään hyllyssä. SH847:n kans voi päivittää vaikka valot lediksi jos haluaa, ilman että jännitteensäädin kuumentuu lisää, säästää myös teoriassa vähän bensaa kun staattori ei vastusta niin paljon moottorin pyörimistä.
https://mtp-racing.com/Regulator-Voltag ... g-MTP5686A
https://mtp-racing.com/Voltage-Regulato ... TP18088SET
Onko kokemusta näistä sarjakytkentäisistä reguista AT:ssä kuten SH847-pohjaiset? Ymmärtääkseni nämä kytkee staattorin tuloja auki/kiinni nopealla tahdilla kuormittaen staattoria ainoastaan sen verran kun tarvii, mikä vähentää tarvetta hukata ylimääräinen virta lämmöksi.
Toinen mielenkiintoinen SH847:n tyyppinen vaihtoehto mitä ei myöskään hyllyssä:
https://www.carmoelectronics.co.uk/inde ... ts_id=2949
(Carmo mainostaa myös LiFePO4 -yhteensopivuutta. Mikähän tähän vaikuttaa, ilmeisesti latausjännite ei saisi ylittää 3,65V * 4 eli 14,6V pikaisesti pääteltynä. Osassa reguista on jännite 14,2V ja osassa esim. 14,8V joten liittynee tähän. 14,2V kyllä lataa LiFePO4-akkua, mutta vain 3,55V jännitteellä per kenno joten ei täyttä vauhtia. Tämä tuskin haittaa mitään.)
Yksi vaihtoehto olisi löytää toinen pyörämalli tai mönkijä mistä ottaa sopivan sarjaregun afrikkalaiseen. Ainakin V-Strom 1000 on ilmeisesti SH847-pohjainen regu.
Africa Twin RD07A -00 ruotsista
Valvoja: Moderaattorit
-
- Viestit: 1233
- Liittynyt: Pe Loka 26, 2007 11:15 pm
- Pyörä: RT
- Paikkakunta: Ylivieska
Re: Africa Twin RD07A -00 ruotsista
On kyllä löytö tuohon hintaan!
BMW f 650 Gs Dakar -01 ---> BMW f 800 Gs -08 ---> BMW R 1200 GS Lc 2013 ---> BMW R1100RT 1997
- Jussi_S
- Viestit: 775
- Liittynyt: Ti Kesä 16, 2009 1:16 pm
- Pyörä: XRV 750 Africa Twin, WR250
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Africa Twin RD07A -00 ruotsista
Minullakin sai aikoinaan uusia kerta vuoteen tuon liitoksen. Sitten vaihdoin mosfet tyyppisen regun (muistaakseni joku FH020AA) paikoilleen ja on ollut huoleton sen jälkeen. Akutkin ovat kestäneet useita vuosia vaihdon jälkeen. Staattorin puoleen en osaa ottaa kantaa, alkuperäinen kait edelleen paikoillaan.
AT -95
Re: Africa Twin RD07A -00 ruotsista
Jos se staattori on ehjä, niin ei ehkä kannata alkaa vaihtamaan. Alkuperäinen regu muuttaa ylimääräisen sähkön lämmöksi ja se tappaa regun tasaisin väliajoin. Itse laitoin 6mm alulaatan regun alle lämpöä imemään ja siihen loppui vaihtotarve. Samaten kun regu menee niin menee akkukin.
Ilmeisesti regu antaa jossain hajoamisen vaiheessa reilua ylijännitettä, mikä kuivaa akun ja lopulta regu hyytyy kokonaan.
Staattorista pitäis watteja pikkutarpeisiin tulla riittävästi. Liittimiä ja maadoituksia kannattaa tarkistella, omassa mm. hapettui puolien maadoitus ja oli vähän sytkäprobleemaa. Starttireleen liittimet sulivat huonoon kuntoon ja puristelin siihen uusia abikoja useamman kerran.
Ilmeisesti regu antaa jossain hajoamisen vaiheessa reilua ylijännitettä, mikä kuivaa akun ja lopulta regu hyytyy kokonaan.
Staattorista pitäis watteja pikkutarpeisiin tulla riittävästi. Liittimiä ja maadoituksia kannattaa tarkistella, omassa mm. hapettui puolien maadoitus ja oli vähän sytkäprobleemaa. Starttireleen liittimet sulivat huonoon kuntoon ja puristelin siihen uusia abikoja useamman kerran.
Re: Africa Twin RD07A -00 ruotsista
Jännite laskee liikaa valojen ollessa päällä.
Vaihdat varuilta staattorin, jännitteensäätimen ja piuhat.
Harkitset Electrex- tai Shindengen-säätimen käyttöä. Jos haluat tietää lisää laakereista, käy osoitteessa https://www.tradebearings.com/precision-bearings/cross-roller-bearings-catalogue.html tai https://en.tradebearings.com/list_22.html
Olet kiinnostunut sarjakytkentäisistä säätimistä, kuten SH847:stä.
Vaihdat varuilta staattorin, jännitteensäätimen ja piuhat.
Harkitset Electrex- tai Shindengen-säätimen käyttöä. Jos haluat tietää lisää laakereista, käy osoitteessa https://www.tradebearings.com/precision-bearings/cross-roller-bearings-catalogue.html tai https://en.tradebearings.com/list_22.html
Olet kiinnostunut sarjakytkentäisistä säätimistä, kuten SH847:stä.