Africa Twin, rd03 1988

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

GSlpr
Viestit: 192
Liittynyt: La Marras 09, 2013 9:30 am
Pyörä: 8gs, f650gsd, yz450, s2r, beta, cbr...

Africa Twin, rd03 1988

Viesti Kirjoittaja GSlpr »

Tuollainen taloon viime kesänä.

Tämä yksilö on ollut Suomessa uudesta saakka. Tullut Porin suunnasta Etelä-Karjalaan varmaan jotain kymmenkunta vuotta sitten ja tämän jälkeen saanut vain muutamia kilometrejä mittariin. Esim. renkaita ei ole Etelä-Karjalaan muuton jälkeen vaihdettu, vaan alla on edelleen samat, mitkä oli tässä alla jo kymmenen vuotta sitten. Pyörä jätti tielle joitakin vuosia sitten ja oli työnnetty tallin perukoille. Täältä sen sitten siirsin omaan talliini ja aloitin etsimään vikaa.

Sain pyörän heräämään henkiin ja viime kesänä tällä tuli jokunen tonni ajettuakin. Ei käy kauniisti, mutta käy kuitenkin. Sen verran klassikko tuo on, että ei sillä enää raaski reilummin rypeä, vaan ajatus on ennemmin parannella sitä pikkuhiljaa.

Nyt pitäisi saada joitakin osia sillä tyylillä, että museointi ei ainakaan menisi kauemmaksi nykyisestä tilanteesta.

Ensimmäisenä hankintalistalla:

- Alkuperäiset, valkoiset käsisuojat
- Vilkut
- Penkin päällinen
- Äänenvaimennin
- Bensapumpun rele
- Tuulilasi

Jos on vinkkiä, mistä löytää ja muutenkin jos on siistiä rd03 osaa tallessa, joka jelppaisi museoon saattamista, niin vinkatkaa tai tarjotkaa
Avatar
Raimo
Viestit: 1275
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Re: Africa Twin, rd03 1988

Viesti Kirjoittaja Raimo »

Hieno pyörä sulla :D

Alkuperäiset osat alkavat olla vähän kortilla, kun tuota RD03 tehtiin vain vuosina -88 ja -89. Ebay on ehkä toimivin lähde, mutta alkaa olla aika hinnossa osat juurikin tuon lyhyen valmistuserän vuoksi. Tekniikan kanssa ei niinkään ongelmia, mutta esimerkiksi tuo äänenvaimennin on hankala rasti.

Nyt on yksi alkuperäinen vaimennin saksassa myynnissä, ja noita ei ole todellakaan jatkuvasti tarjolla:
ebay-linkki

Jos tarvike sopii, niin ainakin Marving valmistaa aika lähelle alkuperäisen mallista putkea, mutta eihän se tietysti museointiin riitä.
Marving

Epätasaisesta käynnistä sen verran, että cdi-boksithan noista menee välillä, ja götziltä saksasta saa boksit 80 eurolla. Se voi myös vaikuttaa sun bensapumpun toimintaan, koska toinen cdi-boksihan ohjaan bensapumpun puolijohderelettä.

Itse olen oman 650 afrikkalaisen kanssa toiminut niin, etten edes yritä pitää sitä alkuperäiskuosissa kuin vain ulkoasultaan lähelle alkuperäistä. Toisaalta mulla on keula XR400:sta, takaiskari wilbers säädöillä jne. eli tuota nyt ei kannata edes miettiä museointiin, kun niin paljon on puutteita alkuperäisosista. Hieno pyörä tuo on silti ja joiltain osin mieluisampi kuin 750:t versiot.
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
GSlpr
Viestit: 192
Liittynyt: La Marras 09, 2013 9:30 am
Pyörä: 8gs, f650gsd, yz450, s2r, beta, cbr...

Re: Africa Twin, rd03 1988

Viesti Kirjoittaja GSlpr »

Penkki: https://www.cmsnl.com/honda-xrv650-afri ... Fk9Oi86rRY

Päällistä ei löydy alkuperäistä vastaavana, joten tilasin tuolta: https://www.volcanoindustry.com

141 euroa posteineen. Pitäisi olla lähinnä alkuperäistä, mitä tällä hetkellä löytyy. Samalla nippelit ja pultit kuntoon.
Avatar
JTapani
Viestit: 409
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 11:49 pm
Pyörä: Africa Twin
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Africa Twin, rd03 1988

Viesti Kirjoittaja JTapani »

Moi,

minulla on Honda XR 600 R vm. 1994 keula ylimääräisenä, jos keulan parantelu kiinnostaa. Halkaisijat käy suoraan ainakin XRV750 kolmioihin.
Elämä ei koostu niistä päivistä, jotka ovat menneet, vaan niistä, jotka jäivät muistiin.
-Pjotr Pavlenko-
GSlpr
Viestit: 192
Liittynyt: La Marras 09, 2013 9:30 am
Pyörä: 8gs, f650gsd, yz450, s2r, beta, cbr...

Re: Africa Twin, rd03 1988

Viesti Kirjoittaja GSlpr »

Ei tuota keulaa enää parannella. Mennään alkuperäisellä. Tarkoitus on siis saada pyörää enemmän kohti sitä millaisena se on tullut kaupata ja vaikka alusta on mitä on, niin sillä mennään.

Ja koska tarkoitus on pitää tuo nyt kunnossa tai ei ainakaan laskea sitä yhtään huonommaksi, niin tuolla ajellaan jo maltilla. Etupumppu vaikuttaa tälläiseen maltilla ajeluun riittävältä, mutta takapumppu tuossa on aikamoinen hyppykeppi. Muutamia takakorkeita pomppuja on tullut. Juuri rempattu, alkuperäinen pumppu löytyy jo hyllystä, joten tuon elämää nähneen saa ottaa pois jossain vaiheessa.

Ei tuo tule enää mitään suurempaa röykkyytystä näkemään...
Vastaa Viestiin