Ensimmäinen allroad, BMW F650

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

willer
Viestit: 7
Liittynyt: Su Heinä 16, 2017 7:33 pm
Pyörä: -
Paikkakunta: Vantaa

Ensimmäinen allroad, BMW F650

Viesti Kirjoittaja willer »

On ollut kaikenlaisia prätkiä, mutta ei koskaan allroadia. Pientä hiipumista on prätkäharrastus ottanut vuosien aikana. Haluan kuitenkin koittaa vielä hiekkateitä ja matkustelua. Kipinä tähän on ollut jo muutamia vuosia, mutta syksyllä 22 se kasvoi eikä mitään ollut enää tehtävissä. Koeajoin uuden teneren, v-strom ja 890 ktm. Hienoja pyöriä, mutta nyt puskee sellaiset ajat päälle etten halunnut pistää 10-16 k€ prätkään. Talveksi olisi myös kiva saada jotain ropailua, eikä max pari vuotta vanha pyörä sitä oikein tarjoa. Lopulta pudotin budjettia, ja kävin koeajamassa liikkeessä 2004 vm v-stromin. Hinnasta ei päästy sopuun.

Lopulta sattumalta nettimotossa osui silmiin bmw f650 halvalla. Googletin hiukan pyörää ja pistin viestiä. Lopulta soitin perään ja seuraavana päivänä oli kärry auton perässä. Pyörä oli seissyt yli vuoden eikä se käynnistynyt, mikä toki luki jo ilmoituksessa. Otin oman akun mukaan, mutta eihän se mahtunut sinne koloon. Myyjä haki ohkaista jatkoa, joka suli 10 sek starttailun jälkeen. Pyörä kärryyn ja rahat tilille, olin varautunut siihen ettei pyörää saada käyntiin.
bmw 1.jpg

Ensimmäinen tarkoitus kotona oli saada pyörä käyntiin. Jos kuulostaisi pahalta, tietäisi ampua ekana moottorin kimppuun, ennen kuin käyttää rahaa muuhun. Tai työntää vaikka suohon jos moottori olisikin täysi paska. Ensimmäinen yö lämpimässä teki jo terää pyörälle. Pyörään jäätyneet syksyn lehdet olivat sulaneet pois ja eilispäivän nitinät olivat poissa. Ensimmäisenä annoin pyörälle paineilmaa ja putsasin vanteista oravan pesät yms paskat. Tämän jälkeen viritin akun paksuilla kaapeleilla ja starttia. Pyörä hörähti suhteellisen nopeasti käyntiin.

Pyörä kävi ihan ok, kunnes sammui. Eipä ole vähään aikaan ollut kaasarivehkeitä, joten bensahanahan se oli kiinni. Sen jälkeen sammui uudestaan. No tällä kertaa oli ryyppy päällä. Lopulta kävi hetken aikaa ja kierrättelin konetta, kunnes alkoi aivastelemaan ja sammui. Pyörä kuitenkin kävi ja se riitti. Tästä on tarkoitus huoltaa itselle reissupeli ensi vuodelle.

Talven teemana iso perushuolto, ja selvittää mahdolliset viat. Kirjoittelen tähän päiväkirjaa pyörän edistymisestä. Pyörässä on jo valmiiksi 3x laukut ja kahvalämppärit, jotka sinetöi ostopäätöksen.
mchuurre
Viestit: 1953
Liittynyt: Su Marras 08, 2009 7:30 pm
Pyörä: R1100GS/XL600V
Paikkakunta: iTikkakoski

Re: Ensimmäinen allroad, BMW F650

Viesti Kirjoittaja mchuurre »

Kiinnostaa ! Sinäkös sen sitten saitkin? Itekkin ennätin jo parit puhelut suorittaa, ja aikomus olikin hakea se, mutta VAIN ajamalla.
Ja koska myyjä ei uskaltanut luvata käynnistymistä, ja vaikka akkuja minulla olisi ollutkin, niin sillä sitten aikailin vrk:n verran liikaa... :lol:

No hyä että tuli tarpeeseen, kun itellä tuo kampe olis taas varmaan vaan tullut ns. "satunnaiseen käyttöön"..... ?
"Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
SYNNISSÄ ELÄVÄ PAKENEE JA KARTTAA JUMALAA, JA VÄLTTÄÄ HANAKASTI JEESUKSESTA TODISTAVIA!
Avatar
Totti
Viestit: 1074
Liittynyt: Pe Joulu 07, 2012 4:02 pm
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Ensimmäinen allroad, BMW F650

Viesti Kirjoittaja Totti »

Seurataan mielenkiinnolla. Projektipäiväkirjat ovat aina mukavaa luettavaa.
”On se kumma kun tehdään kunniaa sille joka löi jalkansa poikki.
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori

Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv

https://www.kuraukot.fi/
willer
Viestit: 7
Liittynyt: Su Heinä 16, 2017 7:33 pm
Pyörä: -
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ensimmäinen allroad, BMW F650

Viesti Kirjoittaja willer »

Jep. Minähän sen sain. Ilmeisesti kysyntää oli, jonka takia piti olla nopea eikä tinkivaraa ollut.

Kun pyörä kävi hyvin, aloin hyvillä mielin käymään läpi pyörää muilta osin kuin moottorista. Moottorista on tarkoitus on tarkistaa venttillin välykset ja odottaa kevättä. Ajossa sitten paljastuu vikoja, jos on paljastuakseen.

Aloin purkaa pyörää tutustuakseni uuteen mopediin. Paineilmalla oli käyttöä; lehtiä löytyi lisää purkaessa. Käynnin parantamiseksi tarkoitus on vaihtaa tuoreet bensat ja uudet tulpat. Uskon, että tämä riittää eikä kaasareihin tarvitse käydä käsiksi. Pyörää purkaessa olen ollut hämmästynyt; vanhassa pommissa on kaikki katteet ehjiä ja jopa siistissä kunnossa. Lisäksi tähän mennessä löytynyt vain yksi ristipääruuvi, joka ei ole alkuperäinen.

vaaka.jpeg

Otin tankista bensat kanisteriin tarkoituksena kaataa ne autoon. Naureskelin pumppailessani että tässähän pääsee palkoille kun 7 litraa saa bensaa autoon. No lopputulos näkyy tässä.

hinuri.JPG

Kaadoin ne avonaisen kaatokannuun ja kanisterin kautta autoon. Muutaman litran kaadoin toiseen jätekanisteriin, koska seassa oli roskia ja vettä. Selvästi kirkkaat kaadoin autoon, tai näin ainakin luulin. Lopulta tämä säästö tuli maksamaan 200 euroa ja jouduin tyhjentämään autosta tankin, vaihtamaan suodattimen ja imemään linjat puhtaaksi. Tuskin tästäkään mitään opittiin, mutta nyt tiedän että vesi ei pala.

Lähdin huoltotoimenpiteissä jarruista liikkeelle. Kun avasin jarrunestesäiliön edestä, odotin mielenkiinnolla minkänäköiset männät paljastuu. Jarruneste oli ohittanut parasta ennen päiväyksen ja kumikin muuttanut muotoaan.

neste.jpeg
jarrukumi.jpeg

Mutta yllätykseksi männät olikin lähes puhtaat ja liikkui kevyesti. Puhdistin männät ottamatta niitä ulos eikä korjaussarjoille ole tarvetta. Koska molempien jarrujen nesteet olivat mustia, imin useamman säiliöllisen nestettä linjastojen läpi ja ilmasin jarrut.

imu.jpeg

Jarruhuoltojen yhteydessä tarkistin samalla pyörien laakerit. Otin stefat irti ja laitoin uutta rasvaa sisään. Laakerit tuntui täysin ehjiltä, joten ei viitsi turhaa työtä tehdä. Bensahanaan lähdin hakemaan uutta o-rengasta tiivistekeskukselta, mutta yllätykseksi sieltä ei löytynyt uraan mahtuvaa kokoa. Eikä o-rengasta saanut maahantuojaltakaan. Briteistä löysin 2€, ja 10€ postikuluja kompensoidakseni tilasin myös jarrupalat taakse, koska ne olivat aivan loppu. Lisäksi tilasin edellämainitun ristipääruuvin tilalle alkuperäisen kuusiokoloruuvin.

Raotin myös keulan haitarikumeja ja alta paljastui kirkkaat keulaputket. Pölysuojat ehjiä eikä vuotojälkiä ollut. Täytyy katsella mahdollista keulahuoltoa myöhemmin. Selvästi keula on huollettu jossain välissä.

Moottorista tarkistin myös venttiilinvälykset. Toinen pakoventtiili oli .15 eli ylärajalla, ja muut venttiilit oli .11-.13. Välys on ohjekirjassa .10-.15. En nyt ainakaan alkanut säätämään. Ei ole paha homma tehdä kesälläkään, jos kokee tarvetta. Samassa yhteydessä laitoin uudet tulpat.

Havaitut viat pyörästä:

-Jarruvalo ei syty etujarrusta
-Vasen vilkku toimii, mutta merkkivalo ei pala mittaristossa
-Kahvalämppärit tuntui lämpiävän aika huonosti, tai sitten vaativat vain aikaa enemmän..

Rahaa on mennyt nyt:

Pyörä 1000€
Pyörän hausta bensakulut autoon 70€ (pikkuauton kulutus nousi 50% kärryn kanssa!)
Tilaus briteistä posteineen 32 € (takajarrupalat, kateruuvi, o-rengas)
Tulpat 7€

Seuraavana ostoslistalla on tuo jarrunestesäiliön kumi. Maahantuojalla se on kannen kanssa 35€. Ulkomailta varmasti senkin löytäisi halvemmalla, mutta postikulut tuppaa olemaan 10€ luokkaa, joten pitää keksiä jotain muuta lisäksi.

Pyörä on muuten vuosimallia 1997. Mittaristossa taisi olla jotain 50tkm paikkeilla.
Bluestone
Viestit: 389
Liittynyt: Ti Heinä 19, 2011 10:50 am
Pyörä: BMW R1200 GS
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ensimmäinen allroad, BMW F650

Viesti Kirjoittaja Bluestone »

"Funduro" on hauska peruspyörä. Kun käyt läpi pyörää niin tarkista ne kaasarin kumiset imukurkut, ne on usein pykineet ja voivat vuotaa. Ja jos kone "kilahtaa" joskus sammuttaessa niin kyseessä ei ole vika vaan ominaisuus; se on startatessa toimiva puolipuristinmekanismi nokka-akselin päässä joka ääntelee. Täältä palstalta löytyy (jos löytyy) vanhoja ketjuja F650 bemareista.
willer
Viestit: 7
Liittynyt: Su Heinä 16, 2017 7:33 pm
Pyörä: -
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ensimmäinen allroad, BMW F650

Viesti Kirjoittaja willer »

Joo olenkin tutkinut. Näyttää ehjältä kumikurkut. Periaatteessahan voisi ruiskia bräkleeniä pyörän ollessa käynnissä, ja sillä saisi selville reagoiko pyörä. Jos kyllä, niin jossain olisi imuvuoto.


Italiasta löytyi 8€ kansi ja kumi tuohon etujarrusäiliöön. Maahantuojalla tuo osa oli 35€. Kovia postikuluja kompensoidakseni pistin samaan tilaukseen ketjut ja rattaat. Pyörässä olevat ketjut oli niin kankeat paskasta, että olisi voinut rautakankena käyttää.


ketjut.jpeg

30€ lisäpanostuksella sai rattaat vielä lisäksi. Harmillisesti tajusin päivää myöhässä, että tuolta Italiastahan löytyi myös etujarruun mikrokytkin, mutta tilaus oli jo kerennyt lähteä, kun yritin sitä lisätä tilaukseen. Ei viitsi 15€ osaa tilata 17€ posteilla. On ilmeisesti nämä rahtihinnat pikkuisen nousseet. Löysin nimittäin Tallinnasta tuon saman mikrokytkimen 15€, mutta postit tähän Vantaalle olisi toiset 15€ sormen kokoiselle tilaukselle. Ajattelin, että viempä vaimon romanttiselle reissulle ja lähdemme laivalla hakemaan itse tuota osaa Tallinnasta. Laskin, että jos tuon 4 laatikkoa lonkeroa ja myyn ne pois, niin kuoletan sillä junaliput Helsinkiin+laivamatkat+bussit Tallinnassa ja maksan vielä tuon osankin. Kysyin osan saatavuutta, ja eihän sitä hyllyssä ollutkaan vaan tehdastilauksena 2kk tilausaika. No, kaveri on tuolta Italian Carpimotosta tilaamassa osia ja lupaili lisätä mikrokytkimen tilaukseensa.

Tarvitsen tuon mikrokytkimen, koska etujarrusta jarruvalo ei toimi, ja mikrokytkimessä on vika. Tosin, jarruvalo ei tule siltikään toimintaan, koska käsisuojat estää mikrokytkimen napin aktivoitumisen. Haluan kuitenkin siihen ehjän osan nykyisen tilalle.


Pistin tuoreet bensat tankkiin. Ongelmaksi muodostui etten saanut enää avainta pois korkista. Putsaus ja öljyä, niin alkoi avain toimimaan ihan erilailla. Siltikin avain toimii paremmin toisinpäin, joten merkkasin permanenttitussilla "UP" mitenpäin avain kannattaa työntää tankinkorkkiin.

tankinkorkki.jpeg

Pyörä käy nyt hyvin, huomattavasti paremmin kuin aiemmin. Tyhjäkäyntiä ei meinaa käydä alhaisilla kierroksilla, vaan sammuu aivastuksen kera. Käänsin tyhjäkäyntiruuvia ja se auttoi, mutta mielestäni turhan kovilla kierroksilla pitää pyörää käyttää että käy nätisti tyhjäkäyntiä. Täällä lumet suli teiltä ja oli +4, ajattelinkin että ottaisi pyörän pariksi päiväksi ajoon ja katsoisi miten toimii lähistöllä ajellen. Nyt se talvi tulikin uudestaan, joten pitää odottaa koeajoja.


Seuraava päivä olikin ärsyttävä, kun ihmettelin miksei tämä paska enää käynnisty. Pyörä oli sivutuella eikä startti pyörinyt. Mietin ja mietin, että mitä tässä yön aikana on tapahtunut. Tarkistin sulakkeet, mutta kaikki ehjiä. Tutkin pyörää ja löydän sieltä nämä johdot. Selittäiskö nämä sen?

johdot.jpeg

Aloin muistella että pyörää ostaessa nuo johdot oli vielä katteessa kiinni ja myyjä niistä jotain mainitsi, mikä on mennyt toisesta korvasta pihalle. Nuo johdot sitten irtosi katteesta ja nuo johdot jäivät jemmaan. Laitoin myyjälle viestin, ja hän tiesi kertoa että nuo on hälyttimen tai ajoneston ohikytkentälukkoon johdot, jotka ovat tulleet katteeseen kiinni. Katteessa puolestaan on tällainen kytkin, jota ei tosin myyjä ollut koskaan käyttänyt 5v aikana. Tähän tuli mukana sopiva avain, mutta tuo on täysin hapertunut kiinni eikä kytkin enää pyöri.

Tässä näkyy missä johdot ovat joskus olleet kiinni, ja minkänäköinen kytkin siinä oli.

kytkin.jpeg
kate takapuoli.jpeg

Mietin, että mitkähän näistä pitää olla sitten yhdistettynä toisiinsa, että toimii. Kaverikin tuli piippailemaan johtoja ja pohdittiin. Pistin pyörän keskituelle, että olisi helpompi tutkia. Nyt pyörä käynnistyi taas. Mikä tätä vaivaa?

Ei kai vaan? Kyllä. Tämä pyörä ei käynnisty edes vapaalla, jos pyörä on sivuseisontuella. Google kertoi että tämä on normaalia. Jeesus, varmasti päivän verran tuli kaikkineen säätöä ja piippailua tämän takia. Välillä pyörä oli sivutuella, välillä keskituella, ja ihmettelin yleismittarin kanssa miksi tämä välillä toimii ja välillä ei. Google kertoi, että liitin irti ja pinnit yhdistämällä tuon voi ohittaa. Kokeilin, ja toimi. Pitää tehdä tuo vielä kunnolla, mutta ehdottomasti haluan ohittaa tuollaisen turhakkeen. En ole ennen kuullut, ettei käynnisty edes vapaalla sivutuella.

No, entäs nuo johdot? Niillä ei ollut lopulta mitään vaikutusta mihinkään ongelmiin. Seurasin niitä ja nyppäisin koko liittimen irti. Ei vaikutusta, joten tottakai turhat piuhat pois. Eli joskus tuota katteessa olevaa kytkintä on voinut kääntää, ja se on ilmeisesti estänyt pyörän käynnistymisen.

Mittaristossa myös palaa nyt kaikki valot, sieltä oli vain vilkkuvalon liitin irti. Jarruvalon vika myös paikannettiin edellämainittuun mikrokytkimeen. Enää on kysymysmerkki lämpeneekö nuo lämppärit tarpeeksi, joka selviää kun pääsee ajamaan.
willer
Viestit: 7
Liittynyt: Su Heinä 16, 2017 7:33 pm
Pyörä: -
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ensimmäinen allroad, BMW F650

Viesti Kirjoittaja willer »

Huoltohommat jatkuu. Talvi näytti taas iskevän päälle täysillä, joten kai tässä pitää kevääseen odotella koeajoa. Olin koko viime talven Irlannissa, mutta kyllä silti ääneni annan tälle pk seudun on-off talvelle. On meinaan hiton kylmä se Atlantilta puhaltava viima, kun on 3 astetta lämmintä ja vettä tulee vaakasuoraan. Pisteet tosin saarivaltiolle aikaisemmasta keväästä.

Vaihdoin öljyt, suodattimen ja jäähdytysnesteet. Lisäksi perus putsailua purkamisen yhteydessä. Esim, tämä takavanne oli melkoisessa paskassa, kuten kaikki muukin ketjujen ympäriltä. Vuosia kun kertyy ketjurasvaa, ja siihen tarttuvaa paskaa, niin saa nyrkinkokoisia paskakikkareita ottaa muovien alta.

Aikamoinen jynssääminen oli, ja vielä jäi paskaa.

vanne 1.jpeg
vanne 2.jpeg

Tuli myös paketit Britanniasta ja Italiasta. Briteistä paketti tuli lentokentälle ja postilla kesti 3 arkipäivää saada paketti 6km päähän postiin, vaikka hoidin tullin etukäteen. Sen sijaan DHL kuskasi Italian paketin lentokentältä samana päivänä samaan postiin. No, tiedä näistä. Briteistä tuli tämä O-rengas bensahanaan mitä ei löytynyt maahantuojalta tai tiivistekeskukselta. Paranee pistää säilöön tämä vanha kaiken varuiksi. Lisäksi taakse jarrupalat samassa paketissa postikuluja kompensoidakseni.

o rengas 1.jpeg

Italiasta tuli sitten uusi kumi + kansi etujarrunestesäiliöön. Lisäksi posteja kompensoimaan ketjut ja rattaat.


Alkoi häiritsemään se pakoventtiilin välyksen oleminen ylärajalla, joten ajattelin että säädänpä sen keskelle toleranssia. Otin nokat pois, soitin biketeamille, joka kertoikin, että simmipaloja on vain 0.05 välein. Minä olisin tarvinnut 0.02 tai 0.03. Ehkä hiukan outoa, kun välysten toleranssi on .10 - .15.


nokka.jpeg


Ei muutakuin nokat kiinni, ja venttiilikoppa takaisin kiinni. Menee kyllä aika hätäseen yksimukisessa nämä moottorityöt.




Seuraavana työn alla on etuiskareiden huolto. Otin toisen putken pois ja olin alkamassa valuttaan öljyjä.. katsotaan lähteekö tämä pultti helposti irti. En ole vielä ostanut mitään tarvikkeita keulaan. Laakereita ei osunut silmään ulkomailla, ja stefoja saa stormilta. Avaan keulan ja katson missä kunnossa siellä on laakerit ennen uusien ostamista.

pultti.jpeg


Rahaa on mennyt nyt:

Pyörä 1000€
Pyörän hausta bensakulut autoon 70€ (pikkuauton kulutus nousi 50% kärryn kanssa!)
Tilaus briteistä 40€ (takajarrupalat, kateruuvi, o-rengas)
Tilaus Italiasta 120€ (ketjut, rattaat, etujarrusäiliön kansi+kumi)
Uusi akku 55€
Öljyhuolto 25€
Tulpat 7€
Ilmansuodatin 5€
willer
Viestit: 7
Liittynyt: Su Heinä 16, 2017 7:33 pm
Pyörä: -
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ensimmäinen allroad, BMW F650

Viesti Kirjoittaja willer »

Teempä oman päivityksen iskarihuollosta, kun siinä oli sen verran muuttujia.

Alkuun ihmettelin, kun etuputket tippuivat kun alakolmion pultit avasi. Eli yläkolmion pultit eivät siis olleet kireällä ollenkaan. No eipä siinä, kiristellään sitten kasatessa..

Purin keulan ja katsoin miltä siellä näyttää
purettu.jpeg

Laitoin tilaukseen kaikki uudet laakerit ja kupariprikat bikeateamilta. Stefat hain stormilta hyllystä. Pölysuojat oli niin hyvässä kunnossa, etten vaihtanut uusia. Laakeritkaan ei olleet pahannäköiset, joten ei keulahuollosta ihan äärettömän kauaa ole. Tässä laakerissa oli selvin kuluma. Vieressä uusi laakeri vertailuun.
laakerit.jpeg

Ostin uudet laakerit ja avasin pussin tallilla. Aloin ihmettelemään, että mistä roskiksesta tämä toinen laakeri on käyty onkimassa? Menin takaisin biketeamille näyttämään laakeria ja sain uuden tilalle. Kulutuspinta oli virheetön sisäpuolelta, mutta tämä ulkopinta oli jotenkin jäänyt vähän vaiheeseen tehtaalla. Tässä vieressä toinen uusi laakeri, sellainen miltä sen pitäisi näyttää.

uus laakeri.jpeg


Tollainen kunnollinen stefan/laakerin asennustyökalu on kyllä todella kätevä keulahuollossa. Tein aiemmin syksyllä 43mm keulaan huollon ja kunnon työkalulla oli mukava vaan napauttaa muutaman kerran ja laakerit/stefat napsahtaa paikalleen. Tämä olikin sitten pienempi keula, 39 tai 40mm, joten tuo 43mm työkalu pikkuisen hölskyi ja oli vaarana napauttaa alaputken reunaan vekki. Hain biltemasta 40mm viemäriputken palasen väliin ja naputtelin alusprikkojen avulla paikalleen laakerit. Stefan asennuksessa käytin vanhaa stefaa välissä, ja naputtelin paikalleen. Muisti vain halkaista stefan valmiiksi, että sen sai ongittua poiskin.

viritys.jpeg

Sitten olikin "proppujen" kiristyksen vuoro. Momenttiavaimella 20nm ja naps. Vittu. Meniköhän männästä kierteet? No ei mennyt, mutta pultista meni viimeinen kierre. Laskin momenttia 18nm ja myös toinenkin pultti antautui. Odottelin viikon uusia pultteja, laitoin kierrelukitteen väliin ja vedin rannemomentilla kiinni. Sisälle laitoin rohkeasti bilteman 10w öljyt.


Kun kasasin putket takaisin pyörään ja kiristin yläkolmion pultteja.. Eihän ne liiku juuri mihinkään. Jämähtäneet paikalleen. Eivät kiristyneet ollenkaan putkea vasten. Isolla räikällä edestakas nitkuttelua, mutta silti sai voimaa käyttää. Annoin lämpöä ja sain varovasti nitkuteltua pultit ulos. Tämän näköiset sieltä tuli. Pyöräytin kierteen korjaussarjalla yläkolmion ja laitoin uudet pultit. Menivät sisään ihan normaalisti ja sain kiristettyä vaadittuun 25nm momenttiin täysin normaalin tuntuisesti. Siellä taisi olla liian tuhdit kierrelukitteet kun lämmöllä vasta lähtivät. Sama oli eturattaassa, sekin lähti lämmöllä ja pulttipyssyllä vasta.

pultit.jpeg
willer
Viestit: 7
Liittynyt: Su Heinä 16, 2017 7:33 pm
Pyörä: -
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ensimmäinen allroad, BMW F650

Viesti Kirjoittaja willer »

satula.jpeg


On tullut ajeltua jo 500km ja pyörä toimii mainiosti. Kaasu ei palauta kunnolla itsestään, eikä ongelma poistunut vaijeria kiristämällä, joten se voidaan mainita "vikana". Samoiten kahvalämppärit ovat tehottomat.

Yritin kahdesti aloittaa kautta maaliskuussa jo. Ensimmäisellä kerralla pyörä ei käynnistynyt ollenkaan yhtäkkiä. Ihmettelin, että mitä ihmettä tässä on tapahtunut viikon aikana itsestään. Otin tulpat irti ja kappas vain, toinen tulppa ei anna kipinää. Mittasin puolilta tulpanhattuun vastuksen, toinen täysin pimeänä. Onneksi vika paljastui lopulta täysin mykkään tulpanhattuun, eikä puolassa ollut vikaa. Alkuperäiset olivat kalliit, mutta onneks stormilta löytyi hyllystä korvaavat. Stormilta löytyi 5k ohmin etuvastuksella olevat tulpanhatut, kun orkkikset ovat 1k ohmin, mutta bmw foorumilta löytyi tietoa, ettei ole merkitystä. Tässä orkkikset

uus satula.jpeg


Toisella kertaa sitten valot oli pimeänä, pelkkä parkki toimi. Aloin miettimään, että tässä on joku sähkövika oltava. Kävin vain pienen lenkin parkkivalolla ajamassa.. sen jälkeen aloin mittailemaan ja mitään jännitettä ei tule. Avasin johtosarjan ja latasin wiring diagrammin, jäljittääkseni johtoja.. kunnes wiring diagrammista aloin ihmettelemään mikä on "euro light switch" jessus sentään, tässähän on oikealla kädellä erikseen vielä valokatkaisija, mistä saa valot kokonaan pois päältä.. no se vika oli sitten siinä.. Aiemmissa minun japanilaisissa moottoripyörissä ei ole ollut mahdollisuutta ottaa valoja kokonaan pois päältä.. no siinä piti taas henkäistä syvään.

Samoiten aiemmin mainittu käyntihäiriö paljastui, että olen käyttänyt ryyppyä väärinpäin. Pidin pyörää pimeässä käynnissä ulkona talvella ja merkit ovat haalistuneet. Pyörä käy siis nyt täysin normaalisti, kun ei pidä enää ryyppyä pohjassa tyhjäkäynnillä..

Satulan verhoilin itse hakemalla tekonahkaa. Yritin pingottaa kyllä kunnolla, mutta en saanut rypyttömäksi tuota nousukohtaa. Ilmeisesti olisi pitänyt vielä kovemmin vetää. No eipä tuo minua haittaa, ja on kuitenkin huomattavasti parempi kun entinen..
hiekkatie.jpeg
tulpanhattu.jpeg


Pyörä 1000€
Pyörän hausta bensakulut autoon 70€ (pikkuauton kulutus nousi 50% kärryn kanssa!)
Tilaus briteistä 40€ (takajarrupalat, kateruuvi, o-rengas)
Tilaus Italiasta 120€ (ketjut, rattaat, etujarrusäiliön kansi+kumi)
Uusi akku 55€
Öljyhuolto 25€
Tulpat 7€
Ilmansuodatin 5€
tulpanhatut 25€
Satulan verhous 25€
Keulahuolto 100€
Vastaa Viestiin