Yamaha tt 350 projekti
Valvoja: Moderaattorit
Yamaha tt 350 projekti
Heippa vaan taas foorumi.
Tällä kertaa projektina on yamaha tt 350. Apua kaivataan ainakin tt350 tietämyksessä.
Menin ja ostin ns.sian säkissä. Koneesta tai sen toiminnasta ei ole paljon tietoa. Ulkonäköä on muokattu ja samalla tehty paljon lisähommia minulle.
Joku on nähnyt paljon vaivaa muuttaakseen harvinaisen klassikon näyttämään ihan samanlaiselta kuin kaikkein yleisin vastaan tuleva papatin, eli KTM supermoto. Askel merkit on selvät, ensin käyntiin, koeajo kuntoon ja sitten mietitään mitä tuli hommattua, paljon ilo vai paljon surua.
tässä pientä listaa mitä äkkiseltään huomasin.
-Keula ja etuvanne eri pyöristä, sillä seurauksella, että jarrulevy on liian pieni satulan kiinnitykseeen nähden, palat ottaa levyyn vain puoliksi.
-Takaiskari siirretty taaksepäin ilmeisesti lisäkorkeuden saavuttamiseksi.
-Takahäkkiä muunneltu hassusti.
-KTM tankki ja muovit huonosti kiinnitetty.
-Ilmanputsarit tarvike töttöröt
-Kaasari ?
-Imukaulat melkein irtipoikki (pelko, että on ajeltu laihana).
-Puolipuristin vaijeri ja kiksin puoleinen vipu puuttuu kokonaan
-Nippusiteillä taidokkaasti roikkuva akku on vain 6v.
-Sähköt on vähintäänkin mielenkiintoisen näköiset.
Imukaulat on nyt vaihdettu uusiin halpis osiin ja kaasariin on vaihdettu tiiviste ja vähän putsailtu. Tiiviste setissä tulleet suuttimet näyttivät vähän erilaisilta, lienevät xt350stä tai sitten eri vuosimallista. Vanhat suuttimet kiinni vaan ja menoksi. Alipaine osastoihin en edes koskenut.
Kokeilin kipinää vara tulpalla ja sähköihin katsomalla olisin voinut vaikka vannoa, ettei sieltä kipinää tule tai jos tulee niin ei ainakaan stumppi napista sitten sammu, mutta kuinkas väärässä olinkaan. Kipinä tuli ja meni niinkuin pitääkin. Ei muutakun KTM muovitankista vanhat litkut pois ja tuoreet bensat tilalle. Vanha olikin jo muuttunut moottoriöljyn väriseksi haisevaksi litkuksi.
Orkkis ilmanputsariin löytyi itse putsari, sen teline ja ilmatorvet, mutta itse koteloa ei löytynyt...
Muutamalla potkaisulla peli tulille. en tohtinut sisätiloissa kuin hetken käyttää, mutta kuulosti ihan terveeltä käynniltä, ilman kilinöitä ja kolinoita. Tosin ihan vaan tyhjä käynnillä. Akrapovic tosin piti huolen siitä, ettei ne ihan pienimmät sivuäänet edes tule esiin.
Varmaan seuraava steppi olis sitten ulkona vähän käytellä ja kelien salliessa vähän kokeilla ajaa niin näkee miten tuo kone ja vaihteisto toimii.
Sittenpähän tietää kannattaako tuota projektia edes jatkaa.
Kaikki vinkit ja neuvot on tervetulleita.
Tällä kertaa projektina on yamaha tt 350. Apua kaivataan ainakin tt350 tietämyksessä.
Menin ja ostin ns.sian säkissä. Koneesta tai sen toiminnasta ei ole paljon tietoa. Ulkonäköä on muokattu ja samalla tehty paljon lisähommia minulle.
Joku on nähnyt paljon vaivaa muuttaakseen harvinaisen klassikon näyttämään ihan samanlaiselta kuin kaikkein yleisin vastaan tuleva papatin, eli KTM supermoto. Askel merkit on selvät, ensin käyntiin, koeajo kuntoon ja sitten mietitään mitä tuli hommattua, paljon ilo vai paljon surua.
tässä pientä listaa mitä äkkiseltään huomasin.
-Keula ja etuvanne eri pyöristä, sillä seurauksella, että jarrulevy on liian pieni satulan kiinnitykseeen nähden, palat ottaa levyyn vain puoliksi.
-Takaiskari siirretty taaksepäin ilmeisesti lisäkorkeuden saavuttamiseksi.
-Takahäkkiä muunneltu hassusti.
-KTM tankki ja muovit huonosti kiinnitetty.
-Ilmanputsarit tarvike töttöröt
-Kaasari ?
-Imukaulat melkein irtipoikki (pelko, että on ajeltu laihana).
-Puolipuristin vaijeri ja kiksin puoleinen vipu puuttuu kokonaan
-Nippusiteillä taidokkaasti roikkuva akku on vain 6v.
-Sähköt on vähintäänkin mielenkiintoisen näköiset.
Imukaulat on nyt vaihdettu uusiin halpis osiin ja kaasariin on vaihdettu tiiviste ja vähän putsailtu. Tiiviste setissä tulleet suuttimet näyttivät vähän erilaisilta, lienevät xt350stä tai sitten eri vuosimallista. Vanhat suuttimet kiinni vaan ja menoksi. Alipaine osastoihin en edes koskenut.
Kokeilin kipinää vara tulpalla ja sähköihin katsomalla olisin voinut vaikka vannoa, ettei sieltä kipinää tule tai jos tulee niin ei ainakaan stumppi napista sitten sammu, mutta kuinkas väärässä olinkaan. Kipinä tuli ja meni niinkuin pitääkin. Ei muutakun KTM muovitankista vanhat litkut pois ja tuoreet bensat tilalle. Vanha olikin jo muuttunut moottoriöljyn väriseksi haisevaksi litkuksi.
Orkkis ilmanputsariin löytyi itse putsari, sen teline ja ilmatorvet, mutta itse koteloa ei löytynyt...
Muutamalla potkaisulla peli tulille. en tohtinut sisätiloissa kuin hetken käyttää, mutta kuulosti ihan terveeltä käynniltä, ilman kilinöitä ja kolinoita. Tosin ihan vaan tyhjä käynnillä. Akrapovic tosin piti huolen siitä, ettei ne ihan pienimmät sivuäänet edes tule esiin.
Varmaan seuraava steppi olis sitten ulkona vähän käytellä ja kelien salliessa vähän kokeilla ajaa niin näkee miten tuo kone ja vaihteisto toimii.
Sittenpähän tietää kannattaako tuota projektia edes jatkaa.
Kaikki vinkit ja neuvot on tervetulleita.
-
- Viestit: 2214
- Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
- Pyörä: SE ja Temmi 450fi
- Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Re: Yamaha tt 350 projekti
Sähköt 350 TT:ssä on mielestäni aina 6V. Kaverilla on tuollainen ollut parikymmentä vuotta, niin jonkun verran olen päässyt ropaamaan. Kytkin luisti joskus uusillakin levyillä, painelevy pohjasi kruunuun, korjaantui kun laittoi yhden ylimääräisen välilevyn. Kierteitä muistelen koneesta korjatun suurinpiirtein aina kun jotain avasi. Varmaan nuoruuden rähmäkäpälyyttäkin oli mukana mutta se oli kyllä ainoa pyörä jonka kanssa niin kävi koko ajan. Takaiskariin oli hemmetin vaikea löytää tiivisteitä, se on joku hämärä tuumakoko se varsi. Jonkun Foxin kelkkaiskarin tiivisteet sinne lopulta virvottiin.
Re: Yamaha tt 350 projekti
Pikaisella kuukkeloinnilla löytyi korjausopas:
https://www.cyclechaos.com/wiki/File:Ya ... Manual.pdf
Tuota kun koitin (edelleen pikaisesti) selailla, niin kyllä sähköt olis 12V...
https://www.cyclechaos.com/wiki/File:Ya ... Manual.pdf
Tuota kun koitin (edelleen pikaisesti) selailla, niin kyllä sähköt olis 12V...
Re: Yamaha tt 350 projekti
Mulla tollainen TT350 vm 1987 tallissa. Kiva pyörä, monta hyvää reissua tehty sillä, nyt entisöitynä eikä raaski oikein ajaa enää, tarkoitus museorekisteröidä. 6 V sähköt mulla siinä, joillekkin markkinoille myytin viimeisinä vuosina 12 V sähköillä. Yamahan tiskiltä saa aika hyvin osia ja tuolta loput cmsnl.com, ebaystä löytyy hyvin kanssa osia ihan Euroopastakin.
- Raimo
- Viestit: 1276
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
- Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
- Paikkakunta: Oulunsalo
- Viesti:
Re: Yamaha tt 350 projekti
Jammujen kanssa puuhaillessa ei saa koskaan unohtaa Kedoa: www.kedo.de
Nimimerkki: Vieläkin harmittaa kun talokaupassa ei kuulunutkaan se autotallissa ollut SR500:n kauppahintaan.
Nimimerkki: Vieläkin harmittaa kun talokaupassa ei kuulunutkaan se autotallissa ollut SR500:n kauppahintaan.
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
Re: Yamaha tt 350 projekti
Noniin. Pitipä taas vähän opiskella tuota kuvan liittämistä pitkästä aikaa. nyt on imgboxin kautta kuvat linkitetty.
Kiitoksia kaikille vinkeistä. Tosiaan itsekkin googlettelin, että sähköjä olis 5v ja 12v systeemeillä. Pitää varmaan mitata paljonko tuo työntää regulaattorista pihalle ja akku sen mukaan.
Tuolta KEDO kaupasta jotain tilailinkin kun tenereä kunnostin. Hyvä kauppa.
Tälläisenä se minulle nyt tuli. KTM lookkia. Vähän turhan korkea tuo takaosa verrattuna etuosaan. Nostettu tahallaan, en tiedä miksi.
Tälläinen jatko pala oli tungettu väliin.
Jatko kappale poistettuna korkeus vähän parani, mutta keula on orkkista varmaan jonkun verran lyhyempi, joten näyttää vieläkin vähän etukenolta.
Hassun jäykkä tuo jousi on, vaikka se näyttäisi olevan ruuvattu melkolailla löysimpään asentoon. Vaimennustakin otin löysälle, mutta silti tuntuu liian jäykältä. Voiko se olla, että joku on töräyttänyt sinne liikaa painetta. Voisko se tulla tolleen jäykäksi. Sitten keula on vastaavasti tosi löysä, ei ole oikein mieluisa yhdistelmä. Samalla kun jumppasin tuota korkeutta niin huomasin, että takaiskarin linkusto on tosi väljä. Ei huvittaisi ostella tälläiseen budjetti projektiin mitään monen sadan euron puslasarjoja. Ehkäpä jostain joku iskari linkusto setti käytettynä.
Tuossa kuvassa olis lampun alle jemmatut hienosti tehdyt sähköt. Huh. Tuollaista se on koko pyörän läpi, eli hommaa riittää siinäkin. Tuosta nyt varmaan joku viisas osaisi katsoa onko tuo jännitteen säädin 6v vai 12v.
Ebaysta tilattu ilmanputsari saapui ja tein sille alumiini pellistä kotelon. Vähän turhan kovasta kamasta kun halkesi taitoksesta. Mutta muuten tuli ihan sopivan kokoinen. Ja sainpahan nyt tuolla ajeltua pihassa. Käy ja kukkuu nätisti ja kiva peli ajella. Vaihteetkin toimivat hienosti. Tuli nyt sekin testattua.
Kauppaan kuului keula jossa osapuutteita, tilasin ala t-palan ja kaivoin melkein 30vuotta tallin perukoilla olleesta DT125 laatikosta etuakselin. Ja sehän sopi kuin nakutettu. Samaisista 30v vanhoista DT125 osista nappasin ihan muutama vuosi takaperin tenere projektiin hienot keltaiset haitarikumit, eli vihdoinkin menee käyttöön. vielä jostain kun löytäisin jarruosat tuohon. Orkkis tankkikin löytyy ja takavanne, mutta se on rumpujarrulla, sitä en enää laita.
Pikkuhiljaa eteenpäin. TT on jäänyt vähän muiden projektien jalkoihin. Ehkä seuraavaksi yritän tehdä tuon ilmaputsarikotelon, ja siirtää akrapovic:ia vähän sivummalle kun se ei oikein mahdu olemaan ja vielä sähköjä vähän siistimmäksi niin pääsisi sitten jo ihan tiellekkin kokeilemaan.
Kiitoksia kaikille vinkeistä. Tosiaan itsekkin googlettelin, että sähköjä olis 5v ja 12v systeemeillä. Pitää varmaan mitata paljonko tuo työntää regulaattorista pihalle ja akku sen mukaan.
Tuolta KEDO kaupasta jotain tilailinkin kun tenereä kunnostin. Hyvä kauppa.
Tälläisenä se minulle nyt tuli. KTM lookkia. Vähän turhan korkea tuo takaosa verrattuna etuosaan. Nostettu tahallaan, en tiedä miksi.
Tälläinen jatko pala oli tungettu väliin.
Jatko kappale poistettuna korkeus vähän parani, mutta keula on orkkista varmaan jonkun verran lyhyempi, joten näyttää vieläkin vähän etukenolta.
Hassun jäykkä tuo jousi on, vaikka se näyttäisi olevan ruuvattu melkolailla löysimpään asentoon. Vaimennustakin otin löysälle, mutta silti tuntuu liian jäykältä. Voiko se olla, että joku on töräyttänyt sinne liikaa painetta. Voisko se tulla tolleen jäykäksi. Sitten keula on vastaavasti tosi löysä, ei ole oikein mieluisa yhdistelmä. Samalla kun jumppasin tuota korkeutta niin huomasin, että takaiskarin linkusto on tosi väljä. Ei huvittaisi ostella tälläiseen budjetti projektiin mitään monen sadan euron puslasarjoja. Ehkäpä jostain joku iskari linkusto setti käytettynä.
Tuossa kuvassa olis lampun alle jemmatut hienosti tehdyt sähköt. Huh. Tuollaista se on koko pyörän läpi, eli hommaa riittää siinäkin. Tuosta nyt varmaan joku viisas osaisi katsoa onko tuo jännitteen säädin 6v vai 12v.
Ebaysta tilattu ilmanputsari saapui ja tein sille alumiini pellistä kotelon. Vähän turhan kovasta kamasta kun halkesi taitoksesta. Mutta muuten tuli ihan sopivan kokoinen. Ja sainpahan nyt tuolla ajeltua pihassa. Käy ja kukkuu nätisti ja kiva peli ajella. Vaihteetkin toimivat hienosti. Tuli nyt sekin testattua.
Kauppaan kuului keula jossa osapuutteita, tilasin ala t-palan ja kaivoin melkein 30vuotta tallin perukoilla olleesta DT125 laatikosta etuakselin. Ja sehän sopi kuin nakutettu. Samaisista 30v vanhoista DT125 osista nappasin ihan muutama vuosi takaperin tenere projektiin hienot keltaiset haitarikumit, eli vihdoinkin menee käyttöön. vielä jostain kun löytäisin jarruosat tuohon. Orkkis tankkikin löytyy ja takavanne, mutta se on rumpujarrulla, sitä en enää laita.
Pikkuhiljaa eteenpäin. TT on jäänyt vähän muiden projektien jalkoihin. Ehkä seuraavaksi yritän tehdä tuon ilmaputsarikotelon, ja siirtää akrapovic:ia vähän sivummalle kun se ei oikein mahdu olemaan ja vielä sähköjä vähän siistimmäksi niin pääsisi sitten jo ihan tiellekkin kokeilemaan.
- Totti
- Viestit: 1074
- Liittynyt: Pe Joulu 07, 2012 4:02 pm
- Pyörä: Tenere 700
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Re: Yamaha tt 350 projekti
Kiitos tarinasta ja kuvista! Näitä on mukava seurata.
”On se kumma kun tehdään kunniaa sille joka löi jalkansa poikki.
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori
Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv
https://www.kuraukot.fi/
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori
Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv
https://www.kuraukot.fi/
Re: Yamaha tt 350 projekti
Hommasin omaan TT:n 12V regulaattorin. Ebaystä, tuli Kanadasta ja paketissa luki joku Yamahan moottorikelkan nimi. Sama osanumero. Sen vaihto sen 6V tilalle ja 12V akku.
Hauskoja vehkeitä ovat! Omallani kiersin Uuden-Seelannin pohjoissaaren sorateitä täyspakkauksessa kaasu pohjassa.
https://www.advrider.com/f/threads/nepp ... d.1423120/
Hauskoja vehkeitä ovat! Omallani kiersin Uuden-Seelannin pohjoissaaren sorateitä täyspakkauksessa kaasu pohjassa.
https://www.advrider.com/f/threads/nepp ... d.1423120/
- -H-
- Viestit: 74
- Liittynyt: La Maalis 12, 2011 7:36 pm
- Pyörä: TT600RE/R
- Paikkakunta: Sarvikuonojen maa, Vihti
Re: Yamaha tt 350 projekti
Mullakin oli tuollainen muutaman vuoden.
Takaiskarin ala ja yläpäässä on ns. pallolaakerit ja ne oli mulla kuluneet aika väljiksi. Korvaavia en löytänyt, alkuperäisillä tuli kuntoon. Niille on alunperinkin huono pölysuojaus.
Takaiskarikin oli aivan kokonaan hukannut vaimennuksensa. Skogracing purki ja laittoi kuntoon. Oli vaatinut muutakin kuin osien vaihtoa mutta Arihan ne hommat osaa.
Erikoisempia osia saa alkuperäisinä kaikilta alan huoltoliikkeiltä, parissa päivässä Hollannista.
Alkuperäiseen keulaan tulee öljymäärä laittaa kohdalleen mittaamalla, öljymäärän mukaan laittaen tulee liikaa ja kova.
Lykkyä tykö, pirteä peli. Mutta suolla keittää kyllä turhan helposti.
Takaiskarin ala ja yläpäässä on ns. pallolaakerit ja ne oli mulla kuluneet aika väljiksi. Korvaavia en löytänyt, alkuperäisillä tuli kuntoon. Niille on alunperinkin huono pölysuojaus.
Takaiskarikin oli aivan kokonaan hukannut vaimennuksensa. Skogracing purki ja laittoi kuntoon. Oli vaatinut muutakin kuin osien vaihtoa mutta Arihan ne hommat osaa.
Erikoisempia osia saa alkuperäisinä kaikilta alan huoltoliikkeiltä, parissa päivässä Hollannista.
Alkuperäiseen keulaan tulee öljymäärä laittaa kohdalleen mittaamalla, öljymäärän mukaan laittaen tulee liikaa ja kova.
Lykkyä tykö, pirteä peli. Mutta suolla keittää kyllä turhan helposti.