Suzuki DR-Z400 2004 S -> "SM"

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

Mäts
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Joulu 16, 2019 7:12 am
Pyörä: DRZ400 2004 Supermoto

Suzuki DR-Z400 2004 S -> "SM"

Viesti Kirjoittaja Mäts »

Terve.

Kesällä 2019 iski päälle smoto kuume. Koko kesän katselin nettimotoa lävitse, lähinnä kotareita.
Kesäloman jälkeen jututin työmaalla erästä kaveria, ja tuli puheeksi moottoripyörät.
Kaveri kertoi, että hänellä olisi tallissa vanha suzuki aivan joutilaana. Utelin tarkemmin, että minkälainen suzuki ja hän kertoi, että 400cc drz enduropyörä, johon sovitettu jonkun vanhan EXC:n supermotovanteet.
Heti google auki ja katsomaan miltä tuommoinen suzuki näyttää, sillä en ollut semmoisesta koskaan kuullutkaan. Japsipyörät on kyllä aina kiinnostaneet ja niitä löytyi tallista jo ennestäänkin. Eihän tämä suzuki aivan semmoinen ollut kuin olin ajatellut hommaavani, mutta hintapuoli oli sen verran kohdallaan, että seuraavana perjantaina lähdin pyörää katsomaan. Ja kyllähän minä sen ajamalla kotiin toin reilun sadan kilometrin päästä.

Kyseessä on siis 2004 vuoden S - malli. Tämähän on siis valkokilpinen pyörä ja alunperin sähköstartilla varustettu, mutta tähän on joskus aikoinaan vaihtunut ns. täysitehoinen K - mallin crossipyörästä peräisin oleva moottori, joka on potkukäynnisteinen.
Kun menin pyörää katsomaan, niin kerran kylmänä sain sen käyntiin. Kävin lenkin ajamassa ja sovittiin kaupat. Vetelin ajokamat päälle ja potkein pyörää käyntiin, mutta ei toivoakaan. En vain saanut sitä käyntiin. Tässä vaiheessa jo alkoi arveluttaa, että mitä tuli ostettua. :lol:
No ei mitään, kaveri potkaisi pyörän käyntiin ja ajelin yhdellä istumalla kotiin saakka.
Seuraava pari viikkoa meni käynnistystä opetellessa. Välillä lähti ja välillä ei. Monet ajot jäi ajamatta, kun en saanut pyörää käyntiin ja kylläpä se vitutti. Jalkapohjakin oli aivan mustana.

Näin myöhemmin ajatelleena niin eihän siinä ollut muuta kuin käynnistystekniikka vain hieman hukassa. Nykyisin pyörä käynnistyy todella nätisti, kun opin tekniikan.

Alussa ei suzukin suhteen ollut juurikaan suunnitelmia, muuta kuin ajaa menemään vain. Pyörään tuli mukaan kuitenkin myös alkuperäiset enskavanteet nappuloilla sekä jotain tauhkoja piikkirenkaita.
Pyörä oli ollut ainakin ulkoisen kunnon perusteella aivan kurapyöränä suurimman ajan, sillä se oli melkoisen likainen ja kulunut kauttaaltaan. Minua edeltävä omistaja oli sillä kuitenkin vain smotovanteilla ajanut ja niilläkin hyvin vähän.

Se oli elokuu 2019, kun kävin pyörän hakemassa ja silloin se näytti tältä.

Kuva

Kuva

Kuva


Pyörää on nyt pari vuotta rakenneltu omaan silmään sopivaksi, mutta kuvia ja juttua on sen verran paljon, että päivittelen kertomusta aina kun on aikaa kirjoitella.
Mäts
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Joulu 16, 2019 7:12 am
Pyörä: DRZ400 2004 Supermoto

Re: Suzuki DR-Z400 2004 S -> "SM"

Viesti Kirjoittaja Mäts »

Syksy 2019 meni suzukilla ajellessa. Tein vain perus huotoja, öljynvaihtoja ja muuta pientä. Uuden muovisarjan tilasin nettikaupasta ja asennellessa ihmettelin, miksi keltaiset muovit olivat aivan eri sävyisiä kuin tankki. Tämäkin selvisi vasta joskus myöhemmin, kun perehdyin ja etsin netistä tietoa pyörämallista.

Kuva

Kuva

Tuli syksy ja räntäsateet. Joulukuussa 2019 oli nätti pakkaskeli, eikä lunta vielä juurikaan ollut. Olivat hiekoittaneet tuon meidän lähitien, niin päätin käydä vähän ajamassa. Muutamat kunnon lähdöt otin ja pyörä sammui vauhdista. Rullasin kotipihaan, ja ajattelin, että bensa varmaankin loppui. Lisäsin bensaa tankkiin ja muutaman polkaisun jälkeen moottori meni jumiin. :twisted:

Tönäisin pyörän talliin ja ajattelin, että sielläpä saa olla, ei kiinnosta purkaa eikä tutkia mitä hajosi.
Kaveri kävi eräänä päivänä kylässä ja tuntui olevan kiinnostunu purkaa ja katsoa mitä moottorista hajosi. Työnnettiin suzuki kärryn kyytiin ja kaveri vein sen omaan talliinsa. Tuolloin olin leikilläni puhunut, että pitäisköhän koko pyörä purkaa muttereiksi ja käydä läpi.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kansi pois ja vikaa etsimään. Männän päällä oli pieni raudan palanen, joka oli tehnyt muutaman pienen jäljen mäntään sekä kannen palotilaan, mutta näytti että ei isompia tuhoja ollu tullut. Pala mikä männän päältä löytyi, oli peräisin toisen imuventtiilin ohjurista, joka oli murtunut.
Moottori siis sammui täydestä vedosta, mutta luulen, että tämä pala tippui männän päälle vasta käyntiin polkiessa, joska tuhoja ei käytännössä tullut.

Kuva

Kuva

Tässä kuvassa näkyy vika.
Kuva

Kuva

Kerran moottori oli nyt aukaistu niin se päätettiin remontoida hieman laajemmin.
Kannen vein koneistamolle, jossa siihen tuli uutta:
- alkuperäiset suzukin venttiilin ohjurit
- Proxin teräsventtiilit
- varrenkumit
- seetien koneistus
- tasopinnan oikaisu.

Lisäksi uusittiin:
- Öljy ja vesipumpun rattaat, alkuperäiset
- Proxin mäntä
- Proxin nokkaketju
- Tiivisteet ja stefat

Kuva

Kuva
Mäts
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Joulu 16, 2019 7:12 am
Pyörä: DRZ400 2004 Supermoto

Re: Suzuki DR-Z400 2004 S -> "SM"

Viesti Kirjoittaja Mäts »

Kun kaveri oli moottorin irti purkanut, niin oli samalla poikansa kanssa purkanut koko pyörän muttereiksi, vaikka ei siitä oltu varsinaisesti edes sovittu. :lol:
Nakeltiin pyörä muutamaan lihalaatikkoon ja vein sen takaisin omaan talliin. Nythän se tulisi käytyä läpi kun oli valmiiksi jo purettu.
Takaiskarin linkun pultti oli niin jumissa, että se vaati jonkin verran lämpöä ja muuta työtä, että sain sen irti.
Tässä runko purettuna ja hiekkapuhallukseen menossa. Melko ajetun näköinen tuo kyllä oli.

Kuva

Kuva

Tulppasin emäputkesta laakerikoolit, sekä kaikki öljyreijät. Puhalsin rungon 0,1-0,6mm hiekalla.

Kuva

Kuva

Kuva

Puhalluksen jälkeen ruiskutin pintaan 2k epoksiprimerin. Maalina jotunin epocoat 21 primer.

Kuva

Kuva

Kuva

Pohjamaalauksen jälkeen päätin vielä porata irti vanhan ohjauslukon, koska ei siihen avaintakaan löytynyt. Lukon poraus olikin tuttua hommaa aiemmin tehdyistä honda monkey entisöinneistä. Suzukissa ja monkeyssä siis on sama ohjauslukko. :D

Kuva

Lukon irroituksen jälkeen tein P400 paperilla sekä karhunkielellä kevyen välihionnan ennen pintamaalausta.

Kuva

Ennen hiekkapuhallusta tietysti selvitin rungon alkuperäisen värikoodin. Maalikaupassa kameralla katsottiin rungosta sävyä ja googlettamalla vielä sain varmistettua, että tämä on oikea sävy tähän pyörään. Sävyn sai siis sekoitettua suzukin omalla kaavalla.

Kuva

Vesiohenteinen metallihohtovärimassa ruiskutettuna

Kuva

Hetki kuivattelua ja muutama kierros lakkaa päälle. Tuli aika hyvä. :)

Kuva

Kuva

Kuva
Mäts
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Joulu 16, 2019 7:12 am
Pyörä: DRZ400 2004 Supermoto

Re: Suzuki DR-Z400 2004 S -> "SM"

Viesti Kirjoittaja Mäts »

Jatketaan pyörän kasauksella. Tämä oli siis talvella 2020.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Takaiskari tästä oli rikki ostovaiheessa. Kasauksen aikana huollatin sen tuttavallani. Keppiin vaihdettiin tiivisteitä sekä öljyt.

Kuva

Kuva

Kuva

Suzukin kaikki pultit ja akselit oli melko ajetun näköisiä sekä ruosteisia, niin päätin uudelleen sinkkauttaa ne. Kävin joka pultin läpi teräsharjalla, ennen kuin vein ne sinkkaukseen. Tällä varmistin, että lopputuloksesta tulee hyvä. Samassa kasassa oli jonkin verran myös mopon osia.

Kuva

Kuva

Hieman ne kirkastui. :)

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Tiettyjä varaosia tähän pyörään ei oikeen saa kuin ulkomailta. Esimerkiksi svingin suojaa ei olisi suomesta saanut kuin alkuperäisenä, mutta ebayn kautta löytyi tarvikkeena.

Kuva

Kuva

Kuva

Pakoputken alkukäyrän käytin kaverilla kiilloitettavana.

Kuva

Kuva

Kasaaminen oli kyllä hemmetin työlästä, kun en itse ollu pyörää purkanu niin ei ollu mitään hajua mistä mikäkin pultti oli jne. Harmaita hiuksia aiheutti myös johtosarja, kun ei ollut tietoa mitä kautta se piti vetää. Tässä vaiheessa kasausta taisi tulla pieni motivaatiopulakin, sillä pyörän kasaaminen venyi heinäkuuhun saakka, jolloin se oli takaisin ajokunnossa ja sain siitä ensisavut. :P

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
Totti
Viestit: 1065
Liittynyt: Pe Joulu 07, 2012 4:02 pm
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Suzuki DR-Z400 2004 S -> "SM"

Viesti Kirjoittaja Totti »

Ai että! Mukavaa luettavaa! Kiitos kun jaoit tämän!
”On se kumma kun tehdään kunniaa sille joka löi jalkansa poikki.
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori

Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv

https://www.kuraukot.fi/
Avatar
Seppo Honkanen
Viestit: 704
Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 3:30 pm
Pyörä: EXC-R450 6D, EXC150TPi, 690 Enduro R
Paikkakunta: Vantaa/Nurmijärvi

Re: Suzuki DR-Z400 2004 S -> "SM"

Viesti Kirjoittaja Seppo Honkanen »

Tykkään! Näitä hyvin dokumentoituja projekteja on ilo lukea ja katsella kuvia.

Sepi
Mäts
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Joulu 16, 2019 7:12 am
Pyörä: DRZ400 2004 Supermoto

Re: Suzuki DR-Z400 2004 S -> "SM"

Viesti Kirjoittaja Mäts »

Kiitos palautteista. Äkkiä näytti, että tämäkin forumi on hiljentynyt, mutta muutama ainakin vielä näyttää täällä lueskelevan.
Viimeisin päivitys koski siis viime kesällä tehtyjä juttuja.
Viime talvena tuli taas melko paljon uusia muutoksia, että jatkan kirjoittelua kunhan ehdin. Pysytään kuulolla. 8)
Mäts
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Joulu 16, 2019 7:12 am
Pyörä: DRZ400 2004 Supermoto

Re: Suzuki DR-Z400 2004 S -> "SM"

Viesti Kirjoittaja Mäts »

Kesällä 2020 en tällä kerennyt ajaa kuin muutaman tankillisen. Loppu syksystä taas pyörä pukille ja miettimään uusia muutoksia. Vakion DRZ:n ulkonäkö ei itseäni oikein säväyttänyt monestakaan syystä. Ehkä eniten ärsytti se alkuperäinen S - mallin haitarikumeilla varustettu keula. Siitä tuli aina mieleen ensimmäisenä tunturi tiger aqua :lol:
Uusien katteiden ja bensatankin sävyero myös häiritsi. Tähän oli siis jossain vaiheessa vaihdettu (ehkä moottorinvaihdon yhteydessä) K - mallin muovitankki. Alunperin tämäkin siis ollut peltitankilla.

Kuva

Myös alkuperäinen etumaski aiheutti itsessäni oksennusrefleksin. Sekin piti saada vaihdettua pois ja halusin pyörälle hieman nuorekkaamman ilmeen.

Kuva

Ensimmäisenä taisin alkaa metsästämään tankkia. Suomesta ei puhettakaan että olisi löytynyt, mutta ebayn kautta löysin muutaman käytetyn tankin ja Saksasta sen taisin sitten ostaa. Kaupat yksityisen kanssa sujui hienosti ja sain tingattua mukaan vielä käyttökelpoisen tankinkorkin, vaikka se ei pitänyt kauppaan kuuluakkaan.

Kuva

Kuva

Kuva

Mielessä oli myös edellämainittu usd-keulan vaihto. Yritin etsiä suomesta drz:n sm- mallin keulaa, mutta tuloksetta. Yritin myös selvitellä, että sopisiko tähän esimerkiksi RM:n tai RMZ:n keula, joita olisi kyllä löytynyt helpommin.¨
Mutta eräänä iltana bongasin tori.fi täydellisen DRZ SM keulan. Soitin heti ja sovin kaupat, sekä nakitin Vaasassa asuvan tuttavan noutamaan keulan talteen. Tämän löytyminen tuntui lottovoitolta. :)
Tässä tuli tosiaan myös T-palat mukana, jotka ovat erilaiset mitä S - mallin keulassa.

Kuva

Keulaputket käytin tuttavalla huollossa. Näihin riitti pelkkä öljynvaihto. Keula oli kunnoltaan täysin virheetön, että kovin paljoa sillä ei varmasti oltu ajettu.

Kuva

Vertailukuvaa.

Kuva


Keulan vaihdossa eteen tuli myös etujarrupäivitys. SM - mallissa on vakiona 310mm etulevy. Mulla oli nyt siis SM- keula, mutta pyörässä oli KTM vanhat motovanteet. Yritin etsiä kotarin jaolla olevia 310mm levyjä, mutta niitä ei tahtonut löytyä mistään.
Viimeisillä ajokerroilla vedin etuvanteen johonkin routamonttuun ja siihen tuli melko iso lysmy. Etuvanteen kehää oli oijottu jo aiemminkin, ja satasen vauhdissa ne tärsti melko helvetisti.
Päässä oli muhinut ajatus myös uusista motovanteista. Olin katsellut jo jonkin aikaa uusia VMX supermotovanteita. Niissä olisi navat oem- napojen mitoilla, joten niihin sopisi suoraan suzukin jarrulevyt sekä hammasratas.

Jatketaan taas :arrow:
Mäts
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Joulu 16, 2019 7:12 am
Pyörä: DRZ400 2004 Supermoto

Re: Suzuki DR-Z400 2004 S -> "SM"

Viesti Kirjoittaja Mäts »

Noin vuosi takaperin sovin Kolehmaisen Teron kanssa kaupat uusista vanteista. DRZ:aan ei hyllystä vanteita löytynyt, että ne meni tilaustavaraksi. Alkuperäset SM - mallin vanteet on 3,5 + 4,25" leveät. 5" takavanteen he olisivat saaneet kasattua heti, mutta eivät antaneet takeita, että mahtuu pyörimään, niin otin varman päälle ja valitsin tuon 4,25". Nyt jälkeen päin ajateltuna, olisi se vitosen takavannekin mahtunut.
Väriksi valitsin mustat kehät, kultaisilla navoilla. Pinnat mustat, kultaisilla nipoilla. Vannesarja saapui joskus tammi-helmikuussa.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

310mm kelluva etulevy löytyi ebayn kautta saksasta, vai olikohan briteistä.

Kuva

Suzukissa oli ostaessa niin raskaat välitykset mitä oli kaupasta löytynyt, olikohan 16 - 32, vakiot taisi olla 15 - 44.
Välityksiä oli tarkoitus keventää rajusti. Torista löytyi sopivasta kasa uusia rattaita. Eiköhän näillä mieleisen välityksen saa haettua.

Kuva

Takarenkaaksi Michelinin pilot power 2ct, koossa 150/60-17

Kuva

Kuva

Ja eikun rengasta vanteelle. Leikkaisin 2mm paksusta joustavasta kumimatosta paloja joita käytin rengasrautojen kaverina, niin ei tullut naarmun naarmua vanteisiin.

Kuva

Kuva

Tulihan niistä aika nätti setti. :P
Takajarrulevy vaihtui myös uuteen.
Kuva

Jarrusatulat huolsin myös. Purin osiksi, käytin osat ultraäänipesurissa ja kasasin uusilla tiivisteillä.

Kuva

Kuva

Kuva

Jarruletkut myös uusiksi. HEL Performance teräspunosletkut teetin Porvoon Mittaletkussa. Täällä oli kyllä täyden kympin palvelu, ei voi kuin suositella! Tilasin iltapäivällä letkut, niin ne oli seuraavana päivänä postilaatikossa.

Kuva

Pyörä pukille ja uusia osia vaihtamaan.

Kuva

Uusi keula paikallaan. Apulaisen kanssa onnistui helposti.

Kuva

Alkuperäisen postilaatikon mallisen etumaskin halusin pois. Jotain crossipyörä "lookkia" tähän piti saada ja sehän onnistui RM maskilla. Sen sopi kohtuu nätisti paikalleen ja vääntelin alumiinista sille kiinnikkeet.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Etujarrumuutos ei ollut ihan bolt on kuitenkaan. SM - mallin satulassa on ilmeisesti jokin pieni ero tähän S - mallin satulaan, joka mulla tässä oli. Tässä on nyt siis SM - mallin keula, sekä etujarrulevy, mutta satula on S elikkä enduromallin. Palojen tappi vastasi levyn reunaan. Kaveri sorvasi levystä pois muutaman millin, niin sillä saatiin pyörimään.

Kuva

Vannesetissä tuli tietysti mukana kaikki laakerit, stefat sekä holkit. Alkuperäinen mittarinpyörittäjä oli rikki, ja etumaski mittaristoineenkin lähti vaihtoon. Kaveri sorvasi pyörittäjän tilalle tuommoisen holkin.

Kuva

Kuva

Kuva

Etuputkien suojia ei meinannut löytyä sitten taas mistään. Tarvikkeena en löytänyt miltään valmistajalta, ainoastaan alkuperäisiä löytyi hintaan 70e/kpl, joita pidin kalliina. Kaverilla oli saman ikäluokan RM250, josta otin toisen suojan lainaan ja arvelin sovittaa paikalleen, että jos siitä saisi tehtyä. Nehän passasi heittämällä paikalleen. Uudet löytyi mototradelta parilla kympillä.

Kuva

Kuva

Pitkästä aikaa pyörä renkailleen ja kyllä se ainakin omaa silmää alkoi hivellä, kun otti lähtökohdan huomioon.
Paikallaan polisportin etulokari, joka vielä myöhemmin vaihtui toiseen.

Kuva

Kuva

Kuva
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Suzuki DR-Z400 2004 S -> "SM"

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Onhan tämä hiljentynyt tosi paljon kun pääosa keskustelusta on Facessa. Silti tulee seurattua tätä ja kirjoiteltuakin välillä. Helkkarin kiva että jaksetaan vielä projektitarinoita tännekkin laittaa. Eritoten näin hienoja on mukava lukea.
Palle650
Viestit: 48
Liittynyt: To Kesä 01, 2017 2:14 pm
Pyörä: IT490, TT350, 300RR

Re: Suzuki DR-Z400 2004 S -> "SM"

Viesti Kirjoittaja Palle650 »

Hienon näköistä rakentelua. Ei toi vanha valomaski ois myynnissä, mun kicksiderzi tarttis uuden maskin? Jos niin laita viestiä nollaneljäsataa-415395.

T: Palle
juhap
Viestit: 1025
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2011 10:16 pm
Pyörä: SE

Re: Suzuki DR-Z400 2004 S -> "SM"

Viesti Kirjoittaja juhap »

skuikka kirjoitti: La Loka 30, 2021 4:13 pm Onhan tämä hiljentynyt tosi paljon kun pääosa keskustelusta on Facessa. Silti tulee seurattua tätä ja kirjoiteltuakin välillä. Helkkarin kiva että jaksetaan vielä projektitarinoita tännekkin laittaa. Eritoten näin hienoja on mukava lukea.
Harmi että on hiljentynyt, täällä kun tekstit on löydettävissä toisin kuin Meta:ssa
On kyllä mukava muutos derziin.
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Suzuki DR-Z400 2004 S -> "SM"

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Näinhän se on mutta ihminen on helppousohjattu. Faceen on niin helppo noita juttuja laittaa verrattuna tähän että kummasti se vaan vetää kaiken itseensä. Olen koittanut kovasti pyristellä mutta eipä ole tullut hetkeen tänne itsekkään mopon jalostumista päivitelyä. Tavoite olisi että saisin vielä tänä vuonna aikaisiksi :lol:
Palle650
Viestit: 48
Liittynyt: To Kesä 01, 2017 2:14 pm
Pyörä: IT490, TT350, 300RR

Re: Suzuki DR-Z400 2004 S -> "SM"

Viesti Kirjoittaja Palle650 »

Hieno projekti! Ei sattumoisin toi kuvissa näkyvä valkoinen valomaski ois myynnissä, mun kicksiderzi tarttis sellaisen Jos, niin laita viestiä nollaneljäsataa-415395

T: Palle
RiiMi
Viestit: 1483
Liittynyt: Su Syys 25, 2005 11:46 am
Pyörä: Honda cbf 1000f
Paikkakunta: somero

Re: Suzuki DR-Z400 2004 S -> "SM"

Viesti Kirjoittaja RiiMi »

Vau!
Onkin siinä sitten 2004 mallinen , tuliterää parempi DRZ 400 . Respect.
Any bike can be taken off road. The question is:
How much fun did you have doing it
Vastaa Viestiin