Sekalaista harrastekalustoa kevyestä päästä

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: Beta 390 RR -18 (ja sekalaista muutakin kalustoa)

Viesti Kirjoittaja THä »

Pääsipäs Marinen maaliin! Eikä tullut edes pannutettua kertaakaan vaikka reitti ei kyllä ollut itselle sitten laisinkaan luontevaa tai mieluista. Ihan hullua kivikkoa liki koko pätkä. Ensimmäinen rundi meni ihan liki paniikissa. Kuitenkin siitä sitten opetellen ja vauhtia nostaen. Joka kierrokselle kello aina tykkäsikin enempi ja toinen rundi meni jo puoli minuuttia nopeammin, sitten vielä 20 s pois ja viimeiselle vielä 10 s pois. Vielä olisi varmaan 10..20 s saanut pois jos olisi kierroksia riittänyt. Ei se sitten lopussa ihan niin kamalalta enää tuntunutkaan. Moni muu meni kyllä aika paljon lujempaa, mutta ei jäänyt omasta ajosta oikein mitään hampaakoloonkaan. Oma taso oli tuona päivänä tuossa ja sai kuitenkin ajettua hyvällä rytmillä ja oman osaamisen mukaan.

Kaveri teki reilut kun ajoi ekan kierroksen ja ilmoitti keskeyttävänsä henkiseen pahoinvointiin, liikaa kiviä kuulemma.

Fättis-etunen oli varmaan hyvä eikä edes ne liki 15W ölpät keulassa niin huonot olleet. Kädet kesti hyvin sen mitä se hakkasi. Tosin komppiruuvit oli auki ja kyllähän se keula pohjaankin välillä jytisi hiekkapateissa. En kuitenkaan tiukannut kun sitä kiveä oli suurin osa reitistä. Tiedä sitten olisiko nörjempi öljy ollut parempi, mutta ei tuokaan setuppi harmittanut.

Brikkarin E50 takapyörä oli hiekalla suorastaan makea ajaa verrattuna aiempiin six-days kokemuksiin. Tuohan työntää pyörää eteenpäin eikä vaan nosta soraa taivaalle. Ne vähän hiekat mitä reitillä oli niin oli oikein hauskoja laskea, sai tuttuun tyyliin leijuttaa keulaa patilta toiselle eikä tarvinut pelätä sutimista ja päin ajamista. Kivistä ja kalliosta on vähän paha sanoa, varmaan ihan riittävän hyvä itselle, ei ainakaan mitään tilanteita ollut.

Alusta taitaa kyllä lähteä shimmaukseen kauden jälkeen. Vähän jo tässä välissä kyselin, mutta eihän kukaan nyt ehdi mitään tehdä siten että ajaakin ehtisi. Katsoin takaiskariakin ennen tuota Marinea ja totesin, että yksi naksu oli jäljellä varaa tiukata. Laitettava sekin samalla shimmaukseen. Toki Marineen löysäsin, mutta saisi siellä silti olla enempi varaa etenkin jos keulaa piukkaa.

Pyörää pestessä huomasin, että koneen etukiinnityspultti oli mennyt poikki. Kai se runko sitten koittaa joustaa kun riittävästi hakkaa. Onneksi noita on Snellulla hyllyssä kun niitä kuulemma joskus menee, kiva tietää etten ole ainoa. Noin muuten ei mitään ihmeitä näkynyt ja renkaissakin oli nappulat paikoillaan kaikesta repimisestä huolimatta.

Kuvaaja näytti olleen tuolla yhden tienylityksen kohdalla ja satuin onnistumaan hyvän linjan valinnassa niin pääsin näemmä kuvaankin :D
Neljä vaihdetta riittää.
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: Beta 390 RR -18 (ja sekalaista muutakin kalustoa)

Viesti Kirjoittaja THä »

Tuon Lievestuoreen jäljiltä oli sitten kuitenkin Beta tyhjentänyt eturenkaansa tallin lattialle. Solut olisi kyllä noihin kivikkoihin ihan ehdottomat.

Eipä tuossa mitään, uutta norsunkortsua sisälle ja viime lauantaina olin sitten Orimattilassa. Tuo olikin sitten toinen ääripää. Jos olisin tiennyt ettei ääniä mitata, niin olisin lähtenyt suitsalla. Oli vähän tiukka viikko alle ja vielä perjantai-iltana käänsin Betaan crossikumia alle, niin ei oikein ollut aikaa koittaa saada suitsan ääniä kohtuullisemmiksi ja siten jätin sen talliin.

Tänä vuonna Orimattila ajettiinkin eri suuntaan ja muutenkin oli taidettu vähän reititystä muuttaa. Ainakin fiilis oli, että nyt oli enempi sellaista suoran patkä ja 180-mutka siksakkia mitä aiemmin. Sinällään mitään kammopatikkoa ei ollut, joten melko nopeaa oli ajaa. Tosin moisella reitillä Betan alusta ei ole todellakaan kotonaan. Ruuvit kiinni ja silti kolisi jatkuvasti sekä tuossa loivassa patikossa ja hiekassa meno oli sellaista soutaa-huopaa -fiilistä. Itse kun nyt vielä vähän enempi suitsalla ajellut, niin Betan paljon verkkaisempi kaasuvaste ja pehmeä hiekka aiheutti vähän tilanteita. Kerran jarrutin itseni pötkölleen, kun vaihdoin etujarrupalat perjantai-iltana ja ne puri vähän tiukemmin mitä vanhat. Tästä sitten seuraksena meni hetki pitoa haistellessa vaikka sitä oli hyvin tarjolla. Toisen kerran ilmeisesti vaihdemissi ja mutkasta ulos olikin vähän pitkä pykälä ja siitä sisäkurviin pötkölleen. Molemmat toki hitaasta vauhdista, joten ei sikäli muuta kun pyörä pystyyn ja jatkamaan.

Vaihdoin illalla starttinapin vasemmalle ja tuo on kyllä yllättävän iso apu startissa vaikkei äkkiä uskoisi. Sain hyvän lähdön, mutta kuitenkin sitten alussa kaasukäsi veti tukkoon ja se kun alkoi taas vähän toimia niin samalla kytkinkäsi veti jumiin. Eka tunti meni siinä, että kädet alkoi toimia. Ei vissiin ole paras valmistautuminen vetää ulkomaanmatka pohjalle lievällä punaviini/prosecco ruokavaliolla.. Sitten oli hetki ihan jees ajella kunnes tuli väsy ja tyhmiä virheitä. Olisi kiva nähdä kierrosaikoja, mutta perinteisesti ei noita taida löytää nyt mistään. Tulokset oli sentään tällä kertaa motissa. Noitakaan en kyllä löytänyt ennenkuin kaveri vinkkasi, kun eihän ne ennen ole mottiin tulleet.

Kuitenkin lopputuloksissa olin 30. Vähän parempi sijoitus mitä oma fiilis kertoi, että sen puoleen ihan jees. Olisi kyllä nyt ollut mahdollisuuksia parempaankin, mutta tällä kertaa näin.

Ensi lauantaina sitten kerhon omaa pariajoa. Tuon vedän vähän löysin rantein järjestäjän toimessa jos parit ei mene tasan, tai sitten yksin täyden ajan hitusen höntsänä. Kuitenkin suitsa alla kun yksi master-pyörä kajautti koneen ja lupasin lainata Betan masteriksi.

Reilu viikko ja sitten olisi vielä Kiteen CC. Lohjan höntsä-CC on kanssa vielä harkinnassa jos lähtisi junnujen kanssa.

Vähän on alkanut kiinnostaa jos kuitenkin hukkaisi Betan ja katsoisi tilalle jonkin 450 XC-version. Tai jopa ihan täysiverisen 450 crossin. Nuo vaan tuntuu nyt istuvan omaan käteen paljon paremmin. Valkokilpitouhut jääneet niin vähiin eikä noista toisaalta oikein mitään saa irti niin saattaisi pärjätä punakilvelläkin. Puolileikilläni kysyin jos Motopalvelua kiinnostaisi tehdä kauppaa 450 RX ceriffiin, mutta kun alettiin puhua yli kahden tonnin välirahasta, niin otin lähinnä kettuiluna.

Jos jotakuta kiinnostaisi ihan asiallinen valkokilpi 390 Beta, niin olen avoin tarjouksille. Mihinkään avoimeen myyntiin en nyt kuitenkaan laita ainakaan ennen kesäkauden päätöstä. Vaihdossa kiinnostaisi suht moderni 450 sähköstartilla ja mieluiten 18" takasella. Valot ja jalka olisi myös plussaa jos jonkin enskankin joskus innostuisi välillä päräyttämään.
Neljä vaihdetta riittää.
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: Beta 390 RR -18 (ja sekalaista muutakin kalustoa)

Viesti Kirjoittaja THä »

Pariajo vedelty läpi ja olihan suht täysi päivä. Ylipäänsä kun on järjestelijänä, kuskina ja ajattaa paria junnupyörää, niin aika lailla kokoajan on joku hihassa kiinni. Luonnollisesti aamulla vielä säätöä kun luokkien osanottajat vähän vielä elivät. Eli päädyin junnulähtöön täytekuskiksi. Ihan jees se menikin ja tuloksena luokan kakkospytty, lähinnä siksi kun se oikea kuski ajoi vallan hyvin. Voiton vei 65/65 pari. Kaksi noin 4 min kiekkaa tuli takkiin vaikka ei tuo mun kassaria kuskannut pari mikään hidas ollut. Sikäli voitto täysin oikeaan osoitteeseen. Hattua täytyy pikkukuskeille nostaa! Ei ne vissiin ihan suotta Euroopassakin kierrä :roll: :lol:

Hitusen häiritsi ajoa kun suitsa päätti kehittää jonkinlaisen hikan ja joka stintillä se sammui ainakin kerran. Eikä lähtenyt ihan kertapotkusta. Koitin ajaa kovemmilla kierroksilla, mutta silti se välillä yski ja paukkui hieman.

Kun tuo junnulähtö tuli ajeltua läpi, niin ajattelin sitten vielä vetää yleisen lähdön soolona läpi. Taas normaalia säätöä lähtöjen välissä ja vaikka missasin junnujen palkintojenjaonkin, niin yhden sämpylän ehdin pikapikaa syödä ja ryhmittymään yleisen lähtöön. Puomille tullessa kytkin sisään ja suitsa sammui samantien. Nopea kokeilu ja kyllä se vielä heräsi, niin ei muuta kun muiden kuskien kanssa viivalle. Lähtömerkin jälkeen pyörälle ja jotain 4..5 potkua se vaati ennekuin heräsi, eli ihan loppupäässä reitille, mutta toisaalta eipä tuo haitannut. Koitin tasaisella rytmillä ajella ja aina välillä suitsa päätti kuolla ja käyntiin potkimista. Parhaimmillaan taisin reilut pari minuuttia potkia sitä tulille. Koitin kokoajan ajaa pykälää pienemmällä vaihteella, mikä ei tietty oikein helpota 450:n viemistä suht tiukalla radalla. Mutta ihan ok reeniä.

Noin 1.30 uskalsin ajaa ennen tankkaamista. Tuo tankkaus vähän rikkoi rytmin ja alkoi olla takkikin ihan tyhjä ja energiat täysin nollissa. Vähän vielä koitin siinä saada rytmiä kiinni, mutta viimeiset 15..20 min oli kyllä yhtä ruutulipun odottelua. Kerran nurinkin kun ajolinja vähän sivuun ja etujarrulla pehmoisella rengas alta. Saapas jäi tietty jumiin mopon alle eikä millään meinannut tuota isoa morköä saada pois sylistä. Yksi kuski (lähdön voittaja!) ehti jo siihen pysähtyäkin ja kyseli avun tarvetta, mutta juuri silloin sain sen verta mopoa kevennettyä että jalka alkoi liikkua ja kerroin pärjääväni. Taisi kuitenkin egokin säilyä suht kunnossa vaikka sitten maalissa ainakin puolisen tusinaa ihmistä kävi kertomassa miten näkivät lippani ja ihmettelivät kun ei kuski heti nouse. Jos kaatuu, niin kaatuu sitten tyylillä keskelle kenttää :D

Omat junnut vetivät vallan hienosti ja olivat junnujen kutosia, saivat NILS yleisrasvasprayt ja olivat niistä vallan polleita.

KuHa-Mikko oli mestoilla ja otti hitusen videota päivästä: https://www.youtube.com/watch?v=o5Yv3ZAiXy8

Mitä tuossa mainittuun kanareittiin/tekniikkareittiin tulee, niin itse nuo testasin ja videolta katsoin, että noin 5 s oli tekniikkareitti nopeampi. Itse tuota lähdön aikana muutaman kerran seurasin kun osui sopivasti kuski eteen/taakse joka otti eri reitin. Itse en uskaltanut crossilla ilman pohjapanssaria mennä betoneihin. Takana ollut meni heittämällä ohi tekniikkareittiä ja juuri edessä ollut meni myös reilusti karkuun, eli aika liki tuo oma videoarvio piti kutinsa. Enempi olisi ollut kiva, mutta valitettavasti tila ei antanut enempään myöten.


Vielä kauden jatkoa, niin ensi viikonloppuna parin junnun kanssa Kiteelle ja sitten huilitaan ja katsellaan jatkoa. Oma lähtöpaikka taas pelottavan korkealla lähtölistassa (21/91), mutta koitetaan rämpiä ja pitää kuskeja takana. Seuratkaapas Tuomisen Rallea, sattuu olemaan tuttuja ja tehnyt vähän paluuta. Orimattilassa joukon hänniltä kolmoseksi ja nyt myös Kiteellä viivalla. Veikkaan hyvin liki C:n kärkeä.

Lumonite sprintti olisi tietty kanssa. Tosin tuonne ei junnuja tietty pääsisi, mutta joku C-kuski saattaisi mukaan lähteä. Pitänee miettiä.

Omassa kerhossa vähän ollut juttua jos järkättäisiin RFF crossikisa heti keväälle, eli johonkin huhti-, toukokuun vaihteeseen. Natsat ei pienellä kerholla riitä kansalliseen jos ei taikoja saaada tehtyä. Voisi kuitenkin olla hauskaa ajaa vähän MXH-tyylillä ihan puhdasta crossia. Tuonne voisi hyvin ottaa lamppupyöriäkin. Tuo olisi oikein hyvää reeniä myös enska/cc-kuskeille ja nyt syksyllä saatiin hyvin rataa ojitettua ja kallistuksia tehtyä, joten saattaisi hyvin saada tuon kuivahtamaankin ajoissa. Tai sitten nojauduttaisiin läheisiin maanomistajiin ja koitettaisiin heittää jokin endurance-henkinen pari-/joukkueajo ihan oikeasti metsässä. Vaikka 3 h halutulla kuskimäärällä. Tuo on se hyvä puoli RFF:ssä, että säännöt saa tehdä itse.
Neljä vaihdetta riittää.
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: Beta 390 RR -18 (ja sekalaista muutakin kalustoa)

Viesti Kirjoittaja THä »

Kitee tuli tosiaan käytyä ajelemassa läpi. Vähän taass meni miten meni. Lähti hyvin Beta viivalta tulille, mutta ei ekalla tökkäyksellä mennytkään vaihde päälle. Eka kierros meni aika hyvin, kunnes loppupuolella krossiradalla nopeassa vasurissa nurin ja vähän ilmat pihalle. Keula tahtoi muutenkin luistella ja jälkikäteen tein diagnoosia, että kun keulassa on jäykät öljyt, niin rebbiä olisi pitänyt avata jonkun verran. Mutta noin muuten suht tasaista ajoa ilman isompia virheitä. Viimeisellä kierroksella vaan sitten taas kyllä kuskista hönkä loppui ja kun muutama meni ohi ja sitten koitin perässä ajaa ja ohi pyrkiä niin se johti virheisiin ja meni ihan turaamiseksi. Taisin olla sijalla 33 ennen viimeistä rundia ja lopputuloksissa 37. Vähän jäi harmittamaan kun Hyypiän Sami pääsi tuossa lopussa ohi. Mainitsemani Tuomisen Ralle alussa väläyttikin vauhtiaan ajamalla nopeimman kierroksen ja hetkellisesti taisi johtaakin kisaa. Lopussa sijalle 8. Hieno veto.

Juniorit oli täpinöissään ja kuulemma kivaa oli ja pitää lähteä ensi vuonna uudestaan. Oma poika oli 65:issa 7/11 ja sponssaamani kassarikuski kuntoluokassa 10/15. Hyvin siis voisi sanoa että pojat ajoi. Reittikin oli kuulemma mieleinen.

Lohja passattiin kun sinne ei 65:ia otettu eikä oikein ollut väkeä täältäpäin lähdössä muutenkaan.

Mutta kerran vielä. Heinolan kolmetuntinen käydään vielä huomenna junnujen kanssa ajamassa. Itse vedän kyllä jo ihan löysin rantein. Katsotaan miten nuo pienemmät mopot tuolla etenee ja onhan siinä ajoaikaakin jonniin verran. Vaikka krosseilla ajavatkin, niin molemmat on ihan asiallisia enskakuskejakin. Hitusen viime viikonloppuna käytiin treenaamassa ja 65:sta meni kyllä ketjuohjuri solmuun ja myös takaratas, mutta kuski itse kivellä tuota pajoitti sen verta metsässä, että pääsi ajamalla varikolle. Selkeää enska-ainesta. Uusia osia kuitenkin on jo tallissa ja osa kiinni jo mopossakin, joten sen puoleen ei ongelmaa.
Neljä vaihdetta riittää.
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: Beta 390 RR -18 (ja sekalaista muutakin kalustoa)

Viesti Kirjoittaja THä »

Olipas Heinola vähän taas enempi enskaa mitä osasi odottaa. Märkää, kuraa, kiviä ja juuria riitti ainakin itselle ihan riittämiin :lol: Ei ehkä olisi ollut huono idea vähän höllätä comppeja CC-setupista.

Alussa tosiaan ihan rennosti liikkeelle ja itseasiassa starttikin oli hauska kun ei paljoa valmistautumisia huudeltu eikä itsellä ollut edes laseja päässä kun alettiin pyssyllä jo ampua :lol: Eipä tuolla väliä, tuskin yhtään sijaa tuossa karkasi vaikka ihan rauhassa itsensä liikkeelle starttaili.

Alun otin ihan neppaillen, katselin kivoja linjoja ja pomputtelin juuria ja kiviä, tuplailin vähän patteja ja kiertelin isoimpia monttuja. Vähän meinasi houkutella, että olisi vauhtia nostanut kun meni niin kivasti. Maltoin kuitenkin mieleni ja varmaan ihan hyväkin oli. Kyllä siinä 5..6 kierroksen jälkeen ajaminen alkoi jo tuntua raskaammalta kuitenkin. Reitillä oli kivasti sopivaa haastetta, mutta ei mennyt turaamiseksi, mitä nyt välillä kun tötöili. Etenkin se kallio ja kivimäki oli sopivan haastavat. Ylpeys ei antanut periksi oikoa tai kierrellä vaikka lupa moiseenkin tuolla tavallaan oli. Noin 1:45 kohdilla kovin lurauttamassa tankin täyteen. Lopussa alkoi olla takki tyhjä ja katselin epäuskoisena kelloa, että vielä pari kierrosta pitäisi jaksaa. Ajelin ihan hissukseen sitten yhden kiekan ja katselin, että joku oli maalihyppyrin päällä parkissa. Pyssäsin siihen kanssa ja todettiin että vajaa minuutti olisi ajoaikaa. Oli helppo päätös jäädä hetkeksi venailemaan. Kun kello oli täynnä, niin ruutulipun läpi. Lopputuloksena 22. sija (59 kuskia oli yleisessä) ja kuski ja kalusto ehjänä. 10 kiekkaa ajoin ja 11 olisi helposti ehtinyt jos olisi jaksanut. Kärki ehti 14. Toki nurin tuli oltua jokusen kerran, mutta ei mitään ihmeempiä. Mitä nyt kerran meni sarvet vähän vinoon ja ensin tuli niitä taottua väärään suuntaan ja ihmeteltyä kun ei ne oikene.. Oli vissiin aika nollat naamassa jo tuossa vaiheessa. Varmaan ihan hyvä päätös passata se viimeinen kierros ettei mitään käynyt, alkoi tuntua että menisi jo vähän liian riskillä kun oli melko sippi.

Juniorit pisti parastaan ja oma poika ehti kiertää rataa 5 kierrosta. Nostan kyllä hattua korkealle kun pienen pyörän kanssa jaksoi tuolla temuta ja ajoi kokolailla täyden ajan. Xracingistä löytyy juniorin kommentitkin kisan jälkeen. Sovittiin siinä kotimatkalla, että PR-ulosantia pitää vielä vähän petrata :mrgreen:

Kassarikuski veti vielä paremmin ehtien 7 kiekkaa ja tuloksena junnuista kolmospytty!

Kuva

Luulen, että tähän on nyt hyvä lopetella kesäkausi ja ottaa laitteet isompaan huoltoon. Kawassa ei ihmeitä ole edessä, mutta pikku-kotkasta ja Betasta availlaan koneita kun ei vielä ole mitään rikki. Kotarista vähän enempi ja Betasta vähän vähempi. Alustat huoltoon ja Betasta simmaukseen samalla. Odotellaan pakkasia ja lumia ja käännellään sitten jossain vaiheessa piikkejä alle. Joku rataidea olisi vähän suunnitteilla jos vaikka saisi lähelle vähän peltorataa aikaiseksi.
Neljä vaihdetta riittää.
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: Beta 390 RR -18 (ja sekalaista muutakin kalustoa)

Viesti Kirjoittaja THä »

Kuva

Kuva

Tulevaisuuden enskakuskit tarttuneet Xracingin kameraan :)
Neljä vaihdetta riittää.
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: Beta 390 RR -18 (ja sekalaista muutakin kalustoa)

Viesti Kirjoittaja THä »

Muutama räpsy Kiteeltä:

Kuva

Kuva

Kuva
Neljä vaihdetta riittää.
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: Beta 390 RR -18 (ja sekalaista muutakin kalustoa)

Viesti Kirjoittaja THä »

Beta sai keväästä pienen läpikäynnin. Öljypumpulle uudet rattaat sisään ja samalla ehjemmät muovit uusilla tarroilla kiinni:

Kuva

Oma hommansa näprätä noita teippejä kiinni. Ei oikein omaa lempipuuhaa. Mutta tulihan siitä ihan siisti. Ei noin hienoa raaski enää metsään viedä, joten Beta poistui aktiivipalveluksesta ja matkasi uuteen kotiin. Sen puoleen tämä topicci on jälleen osaltani over and out.

Samalla kun noihin teippailuihin rupesin, niin myös Suitsa sai uudet vaatteet ja orkkiskatteet meni hyllyyn:

Kuva

Tällä tuli sitten käytyä Sulkavan höntsä-CC ajotapahtuma ajamassa:

Kuva

Onhan tuo vähän hurja leka viedä metsäpolulla, mutta kyllä sen kanssa pärjäsi. Hiljaa ei voi ajaa kun sitten on melkoista rytkytystä ja loikkimista. Jos vaan jaksaa pitää vauhtia, niin alusta alkaa pelata ja jyrää massalla läpi turhia loikkimatta - mutta kuskia kyllä syö ja kaasun kanssa saa olla tarkkana. Reitillä oli yksi ojan ylitys tielle. Märkä oli, mutta sen verta kova, että kuitenkin pystyi hyvin ajamaan pohjankin kautta. Eihän sitä malttanut vaan tuli roiskastua se aina keula pystyssä vastapenkkaan. Jossain 45 min kohdilla kun alkoi käsistä paras terä olla pois, niin vastapenkasta rytkäytin vetoa ja pyörä löysi pitoa. Komea loikka tien yli vastapuolen ojaan keula edellä. Aika terävästi pysähtyi siihen, mutta en edes kaatunut vaikka aika kovaa reidet tulikin tankoon ja taisi tulla vähän puujalkaa toiseen kun alkoi kovin oirehtia ajon jälkeen. Illalla ei jalka oikein kestänyt alla yhtään jos hitusenkin polvea taivutti. Ystävällisen kanssakilpailijan kanssa nostettiin suitsa ojasta ja loppuajan tulinkin sitten pohjan kautta tuon ojan.. Reeniä taas oli kyllä pohjalla perinteisesti, eli yhtenä päivänä kävin vähän crossiradalla ajelemassa ja totesin ettei hyvin huilattu talvi ole realisoitunut rautaiseksi ajokunnoksi tänäkään vuonna.

Pojatkin oli taas mukana ja ajoivat tuon parituntisen:

Kuva

Kuva

Kuva

Sen kummemminhan aikaa tuolla ei otettu kun se 2h ja sen puoleen ei sijoituksiakaan jaettu. Jotkut meni kovempaa ja toiset hitaammin ja kaikilla taisi olla vallan hauskaa.

Pojilla varmaan viimeinen kesä tuolla kalustolla. Alkaa molemmilla olla sen verta kokoa, että kummallakin edessä siirtyminen pykälää ylemmäs.
Neljä vaihdetta riittää.
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: Beta 390 RR -18 (ja sekalaista muutakin kalustoa)

Viesti Kirjoittaja THä »

Viime keväänä Beta tosiaan matkasi toisaalle. Samoin 85 Kawa vaihtoi syksyllä osoitetta, tosin kylille jäi. Kevään ajelin itse Suitsalla, kunnes löytyi mieluinen 350 kotari. Ihan krossimalli.

Kuva

Kävin tuota lennättämässä Orimattilassa ja Kiteellä. Voimaa tuossa on vähintään riittävästi, mutta hallittavassa muodossa - tosin ylhäällä pelottaa jo. Alusta on ihan eri planeetalta mitä Betassa. Joku vetsku oli ajellut yhden kauden krossia ja laittanut jousikitin keulaan. Eipähän tarvitse paineita seurailla ja säädellä. Tosin spoorissa ilmakeula voisi olla etu, mutta ei talviajot se oma juttu oikein ole kuitenkaan. Vuodelta -21 ja tullessa oli vajaat 50 h. Nyt liki 90h. Siistit orkkiskatteet nakkasin hyllyyn ja koitin peitellä porkkanaa harmailla muoveilla.

Kun oli hyviä kokemuksia Suzukeista, niin tuli haalittua myös 250 talliin, tämä on vissiin -12. Ainakin liki.

Kuva

Tämä tuli toiselle junnulle kassarin tilalle. Itse kävin syksyllä vähän ajelemassa ja tykkäsin kyllä kovasti. Voimaa on sopivasti ja se on hallittavaa, rykäisee keskeltä kivasti. Ajettavuus on suorastaan loistava. Ei toki mikään 350/450 ole, mutta tunteepahan itsensä vetomieheksi kun uskaltaa vetää kaasu auki yläkierroksillakin. Tämähän on enskaksi hitusen tehty jalkoineen, valoineen ja 18" takavanteineen. Jos itse innostuu vaikka jonkun sprintin ajamaan, niin kyllä tuolla voi vetää. Mukana tuli Rekluse, johon tosin piti vähän uusia osia hommata että sai kiinni. Junnu kokeili yhtä pyörää Reklusen kanssa ja tykkäsi kovasti, niin tuo Rekluse oli yksi pointti tässä. Kesällä itsekin koitin Yampin ja Kotarin puolikkaat, mutta noiden moottorien luonne ei ainakaan itselle sovi. Alhaalla ja keskellä ovat suht hengettömiä ja ylhäällä sitten on kulkua siten ettei tahdo sarvissa kestää kiinni. Vanhan Hondan koitin kanssa ja se oli myös omaan käteen kiva kampe, sillä uskalsi krossiradalla paukuttaa rajarille ja keskeltä heräsi kivasti. Suitsa on inan vahvempi mitä Honda, mutta luonne on sama.

Kun yksi kassari matkasi pois, niin toiselle junnulle piti etsiä moinen ja komento oli, että pitää olla porkkana.. Talliin sitten tuli -19 85 kotari:

Kuva

Joku kikkaputki tuossa on kiinni ja onhan tuossa vetoa enempi mitä Kawassa. Kawan voima kyllä oli hallittavampaa. Vanhempi junnu koitti tätä ja totesi, että mielummin ajaisi Kawalla. Mutta jospa tuollakin treeniin myötä ehtisi.

Perhepotretti jonkun ajokeiken jälkeen. Nuo menee kerralle Jumperin perään, mutta enempää kyllä ei enää:

Kuva

Tosin isolohkosuitsa tuosta vielä uupuu ja pikkumopot. Syksyllä laskin, että 7 mopoa on nyt tallissa. Alkaa lie jo riittää :roll:

Viikonloppuna oltiin lauantai peltoradalla ja sunnuntai sitten spoorissa:

Kuva

Kuva

Tiputettiin spooriin mopoja pykälä pienemmäksi, eli nykyinen kassarikuski vei 65:sta ja vanhempi junnu ajoi kassarilla. Kuulemma 65 ei vaan kulje mihinkään 85 jälkeen..

Jalkojen ylttäminen maahan oli yksi pointti ja toinen oli siinä kun 250 suitsa lakkasi pyörimästä lauantaina. Raapaisin koneen auki ja

Kuva

Eli öljypumpun idle gear oli palasina. Kun ei öljympumppu pyöri, niin eihän se hyvä juttu ole..

Kuva

Eli imunokka leikkasi kiinni ja hirtti koko koneen jumiin. Tällä tuli ajoa 28h Wehnän täyden koneremontin jälkeen.

Leuka rintaan, verkkoja vesille ja puoliksi ihmeen kaupalla löytyi laatikkovikainen kone. Kaupat kiinni ja osia postiin.
Tällä hetkellä Suitsa odottelee osia, nokkaketjunkin totesin parhaaksi laittaa uusiksi kun se on tainnut aika piukalla olla.

Ensi viikonloppuna suunnataan taas spooriin. Ihme kyllä niin junnut on tykästyneet spoorin ajoon kovasti, on kuulemma hienoa hommaa. Enempi saisi junnut näitä eri reittejä ajaa, onhan nuo pirun hyvää reeniä. Kaverille liissaan 450 Suitsan niin saadaan yksi vanha päitsin kiertäjä myös taas spooriin. Itse vaan kun fysiikan saralla enempi keskittynyt takarenkaan pidon parantamiseen, niin on liki urheilusuoritus aina maanantaina saada spooriviikonlopun jälkeen sukat jalkaan :oops: Täälläpäin on muutamat vanhat vetomiehet aktivoituneet jälleen ja availleet vanhoja reittejä ja spooreja. Hienoa hommaa! Homma on rentoa ja paistellaan makkaraa, niin mikäs sen kivempi tapa viettää viikonloppua.

Reilun viikon päästä käydään katsastamassa Imatran halli ja sitten 4.3 on paikallisia "jässäreitä" toivottavasti jäällä. Saa muuten tulla kuka vaan..
Neljä vaihdetta riittää.
Vastaa Viestiin