• Ehjää ei pitäisi ryhtyä korjaamaan mutta pykältävä nivel ja tarinat kesken matkan purkautuvista kardaaneista saivat talvimasentuneen luulotautisen tarttumaan toimeen ja kaivelin rojulaatikoista tarvittavat aihiot joista sai nakerrettua hommaan tarvittavat työkalut .
En tiedä millä toleransseilla näitä kepukoita keskitetään mutta suuntaa antoi tämä 0.5mm vemppaava tehtaassa kasattu. Vanhojen nivelten purku kävi rälläkällä, ristikko palasiksi ja osat levälleen.
Paljastui pian että ehjää korjasin, hyvin oli laakereissa rasvaa ja kupeissa vain pienet jäljet mutta tehty mikä tehty.
Uusia ristikoita odotellessa siloittelin niittauksen jäljet ja jyrsin varsin epämuotoisiin valukappaleisiin tasopinnat. Sitten pääsinkin testaamaan uutta työkalua jolla asensin uudet nivelet paikoilleen ja lopuksi kepukka sorviin mittakellon alle.
Viisari näytti 0.1mm heittoa jonka puristelin 0.02 milliin. Rosteri pellistä lukituspalat kuppien päälle, rasvaa nippoihin ja keppi paikoilleen. Vanhat nivelet pitää vielä kierrättää asianmukaisesti, metalliosat keräykseen, kumit poltettaviin ja vaseliini ongelmajätteeseen. Pojan skeittilaudasta lainatut laakerit pitänee myös palauttaa ennen kevättä...
BMW R 1200 GSA kardaani
Valvoja: Moderaattorit