R1200GS supermotard

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

ceevu
Viestit: 2004
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: R1200GS supermotard

Viesti Kirjoittaja ceevu »

Mulla on muutama uhd luovuttanu venttiilinsä,sen jälkeen rupesin kiristämään prikan kumia vasten. Ei ole enää irronnu,sattumaa,tai ei. Noista parista lähti kara siististi irti kumista,sai liimattua takaskin.
Peltsi
Viestit: 2817
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Re: R1200GS supermotard

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Eli kiristäny mutterin prikan päälle? Noinha se on tuosa laatikon illustraatiosaki. Vai tulkitsinko vääriä.
Paskapuhetta, mutta uskon.
Avatar
timo
Viestit: 3012
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: R1200GS supermotard

Viesti Kirjoittaja timo »

ceevu kirjoitti:Mulla on muutama uhd luovuttanu venttiilinsä,sen jälkeen rupesin kiristämään prikan kumia vasten. Ei ole enää irronnu,sattumaa,tai ei. Noista parista lähti kara siististi irti kumista,sai liimattua takaskin.
UHD on huono kestämään venymistä. Noin käy helposti. Ohuet kestää paremmin.
Ehkä eniten auttaa kun jälkikiristää lukon. Mulle on tullut tapa jättää lenkkiavain lukkoon kiinni, että muistaisin ennen lähtöä pyöräyttää vielä kerran. Kumi väistyy vielä aika paljon kun se on ollut puristuksissa, mieluummin yön yli.
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: R1200GS supermotard

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Timo joskus tuosta jälkikiristyksestä kirjoitti. Erittäin hyvä vinkki, minulta loppui lukon kanssa renkaan pyöriminen siihen.
Nyt kun asiaa ajattelee, tuo sisäpuolinen mutteri kieltämättä vie vanteen ja venttiilin kosketuspistettä kauemmas kumista ja näin sallii renkaan liikkua vanteella enemmän ennenkuin tilanne venttiilin juuressa muodostuu kestämättömäksi.
Avatar
Happi
Viestit: 2872
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:42 am
Pyörä: 690ER, 800XCA
Paikkakunta: Pori

Re: R1200GS supermotard

Viesti Kirjoittaja Happi »

Miten se paksu sisäkumi elää siellä päälikumin alla, kun repeää venttiilistä, vaikka päälikumi ei luista? Maalimerkki renkaassa/vanteessa pysyy kohdallaan.

Happi
Avatar
timo
Viestit: 3012
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: R1200GS supermotard

Viesti Kirjoittaja timo »

Ei se tietenkään itsekseen elä. Venttiili vetää vinoon vasta kun lukko menettää otteensa, ja sehän on jo lopun alkua. Ei siinä mitkään maalimerkit auta. Kuka niitä nyt joka välissä vahtii?
Avatar
Happi
Viestit: 2872
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:42 am
Pyörä: 690ER, 800XCA
Paikkakunta: Pori

Re: R1200GS supermotard

Viesti Kirjoittaja Happi »

Taisin taas ilmaista asian huonosti. Maalimerkistä näen ettei päällikumi ole pyörähtänyt ja silti sisäkumin venttiili on repeytynyt irti. En itsekään uskonut asiaa, mutta näin vain kävi käytettäessä UHD sisäkumia pienillä paineilla enduro ja crossiradoilla. Kyllä siellä sisä- ja ulkokumin välissä jotain tapahtuu, kun joistakin ulkokumeista tulee kankaatkin esiin.

Happi
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: R1200GS supermotard

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Renkaan runko elää jokaisessa kiihdytyksessä ja jarrutuksessa joka nitkuttaa sisärengasta edestakaisin ja aiheuttaa venttiilin repeämisen. Löysärunkoisella ja matalilla paineilla venttiilin katkeaminen on todennäköisempää kun jäykällä rungolla ja normi-kovilla paineilla.

Ei kurapyörä mutta tuota 2:05 kohdalla olevaa rengasruttua tarkoitan: https://www.youtube.com/watch?v=Lt6iltuxD48
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
timo
Viestit: 3012
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: R1200GS supermotard

Viesti Kirjoittaja timo »

Happi kirjoitti:Taisin taas ilmaista asian huonosti. Maalimerkistä näen ettei päällikumi ole pyörähtänyt ja silti sisäkumin venttiili on repeytynyt irti. En itsekään uskonut asiaa, mutta näin vain kävi käytettäessä UHD sisäkumia pienillä paineilla enduro ja crossiradoilla. Kyllä siellä sisä- ja ulkokumin välissä jotain tapahtuu, kun joistakin ulkokumeista tulee kankaatkin esiin.

Happi
ok, nyt tajusin. Eli kun paine on jossain max 0.8bar?
Varmasti hieroo ja liikkuu pikkuhiljaa.
Jani M
Viestit: 2094
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: R1200GS supermotard

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Minä siirryin tämän takia kisaenskassa Michelinin UHD:ista MFR/MDR:iin. UHD:t eivät menneet minun käytössä koskaan puhki, mutta aina lopulta niistä lähti venttiili irti, vaikka ulkorengas ei pyörähtänytkään vanteella. Vahvistetutkaan eivät puhkeile kuin korkeintaa renkaanvaihdossa, mutta ne eivät elä ulkorenkaan sisällä niin paljoa, joten niissä pysyy venttiilit kiinni.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Avatar
VAK
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma Maalis 20, 2006 4:11 pm
Pyörä: pyöräkuume on kova

Re: R1200GS supermotard

Viesti Kirjoittaja VAK »

Ymmärrän Happin tarkoittaman pointin. Tykkäsin ajaa talvella pienehköillä paineilla. 0,6bar ja rengas ja nastat kyllä kestää hyvässä lumispoorissa ja pito on kiva. Aina luulin, että päällykumi pyörii, mutta tussimerkintöjen ja kahden vannelukon käyttömisen jälkeen tulin siihen tulokseen, että se sisäkumi siellä kumminkin pyörii ja venttiili on ajon jälkeen vinossa.

Myös vannelukot hinkkaantuu sileiksi, niin kai ne joskus kannattaa uusia. Varsinkin sitten, kun ne sivunystyrät ovat sileiksi kuluneet.

-ville
---x mopolla suohon x---
Syke
Viestit: 1604
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 11:25 am
Pyörä: Ktm380, Yamaha Wr250f, Kona
Paikkakunta: Iitti

Re: R1200GS supermotard

Viesti Kirjoittaja Syke »

Jani M kirjoitti:Minä siirryin tämän takia kisaenskassa Michelinin UHD:ista MFR/MDR:iin. UHD:t eivät menneet minun käytössä koskaan puhki, mutta aina lopulta niistä lähti venttiili irti, vaikka ulkorengas ei pyörähtänytkään vanteella. Vahvistetutkaan eivät puhkeile kuin korkeintaa renkaanvaihdossa, mutta ne eivät elä ulkorenkaan sisällä niin paljoa, joten niissä pysyy venttiilit kiinni.
Mistä näitä MFR-renkaita löytyy hyllykamana? Vois kokeeksi laittaa, kun vääntää piikit alle.
Elämäni ekaa kertaa repesi venttiili irti ja vielä edestä.
Braa-aab!
Jani M
Viestit: 2094
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: R1200GS supermotard

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Motonetistä minä olen ostellut ja joskus aikaisemmin myös Motokeitaalta.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Syke
Viestit: 1604
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 11:25 am
Pyörä: Ktm380, Yamaha Wr250f, Kona
Paikkakunta: Iitti

Re: R1200GS supermotard

Viesti Kirjoittaja Syke »

Braa-aab!
Peltsi
Viestit: 2817
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Re: R1200GS supermotard

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Määki oon vaihtanu noita UHD tilalle omiin sovelluksiin. Kendan tuff tubea käytin myös sillon kun synergiat toimi vielä.
Paskapuhetta, mutta uskon.
Vastaa Viestiin