mekin K75 "ST"
Valvoja: Moderaattorit
mekin K75 "ST"
32 vuotta sitten opitut ja 30 vuotta sitten viimeksi käytetyt metallityöopit on nyt palautettu mieleen kottisavustinrojektilla, joten on aika siirtyä astetta vaativampiin.
K75 RTstä olisi tarkoitus löytää katteiden alta Street tracker, jotain tuollaista.
Lähetetty minun SM-A320FL laitteesta Tapatalkilla
K75 RTstä olisi tarkoitus löytää katteiden alta Street tracker, jotain tuollaista.
Lähetetty minun SM-A320FL laitteesta Tapatalkilla
Viimeksi muokannut mek, Pe Helmi 14, 2020 10:32 am. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
- Ilmari
- Viestit: 1059
- Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
- Pyörä: T7,CBR600, zxr6
- Paikkakunta: Kokkola
Re: mekin K75 Street Tracker
Terse. Tommonen tuli omasta k-satasesta. Tosin en päässy koko kesänä ajamaan pyörällä, ku customoinnin kaupantekijäisiksi sain pyörään käyntihäiriön, joka selvis vasta toissapäivänä.
Nyt kone siis laulaa. Vielä tarvis siis löytää paikka paisuntasäiliölle, nipouttaa piuhat, ehkä laittaa lokareita yms.
No nythän täs on talvi aikaa.
Terv. Ile
Nyt kone siis laulaa. Vielä tarvis siis löytää paikka paisuntasäiliölle, nipouttaa piuhat, ehkä laittaa lokareita yms.
No nythän täs on talvi aikaa.
Terv. Ile
Re: mekin K75 Street Tracker
Rojektipyörä myrskyssä kotiin.
Lähetetty minun SM-A320FL laitteesta Tapatalkilla
Lähetetty minun SM-A320FL laitteesta Tapatalkilla
Re: mekin K75 Street Tracker
Ilmari kirjoitti:Terse. Tommonen tuli omasta k-satasesta.
Terv. Ile
Missä on tykkää nappula.
Siis tykkään.
Pekka
Re: mekin K75 Street Tracker
Pyörä tuli onnellisesti kotiin myrskystä huolimatta. Kyllä tuo onkin myrskyssä paljon helpompi ajettava kuin korkeat matkaenskat ja katteetkin suojaa mukavasti. Pleksin otin jo pois, juuri pahimmoilleen korkea minulle ja aiheuttaa kovan kohinan kypärään. Muut katteet ajattelin jättää vielä toistaiseksi paikalleen, niin on syyskeleillä mukavampi ajella tankki tyhjäksi. Paljoa minua suurempi kuski ei tuon RT:n selkään mahtuisi, Rukan polvisuojat ottaa jo minullakin katteeseen kiinni, eikä satulassa ole tilaa siirtyä taaksepäin.
Aamulla piti perehtyä vähän tuon potilaan sähköaivon sielunelämään. Tiesin jo kauppaa tehdessäni, että ABS-valo vilkkuu. Jarrut toimivat, mutta ABS ei. Myyjä oli muiden huoltojen lisäksi vaihdattanut pyörään jarrupalat ja -nesteet, joten arvelin vian olevan ilmauksessa tai siinä, että anturit ovat jääneet liian kauas vanteista. Ex. Gessu vilkutti kerran ABS-valoa tuon takia. Näiden ABS-1 mallien diagnoosi on helppo tehdä itse, tarvitaan vain pieni tarvike LED-lamppu, jonka + kytketään diagnoosipistokkeen keskijohtoon ja - runkoon. Vilkkujen määrä kertoo vikakoodin: http://www.motobrick.com/index.php/topic,538.0.html joka tässä tapauksessa on 6 kpl, eli vika olisi ABS-releessä.
Tuo 61 31 1 459 676 onkin kallis kikkare, yleensä hintaa on puolestatoistasadasta ylöspäin, mutta ebaystä löytyi yksi 69 eurolla. Kunhan kikkare saapuu, vaihdan sen ja koitan nollata vikakoodit tuon yllä olevan linkin ohjeilla.
RT:ssä on vieläkin, 26 vuoden ja 128 tkm jälkeen toimivat kahvalämppärit. Saitko Ile kahvatupet ehjänä irti ja jos niin miten? Vai pitääkö suosiolla käyttää mattoveistä ja tilata uudet, lämpiävät tupet?
BMW:n insinöörit ovat jo silloin 1991 olleet niin viisaita, että ovat laittaneet pyörään automaattisen vilkun palautuksen, jota mm. AT:ssä ei ole vieläkään. Se, kuten kaikki muukin pyörässä pelaa, noita ABSi:ä lukuun ottamatta.
Lähetetty minun SM-T719 laitteesta Tapatalkilla
Aamulla piti perehtyä vähän tuon potilaan sähköaivon sielunelämään. Tiesin jo kauppaa tehdessäni, että ABS-valo vilkkuu. Jarrut toimivat, mutta ABS ei. Myyjä oli muiden huoltojen lisäksi vaihdattanut pyörään jarrupalat ja -nesteet, joten arvelin vian olevan ilmauksessa tai siinä, että anturit ovat jääneet liian kauas vanteista. Ex. Gessu vilkutti kerran ABS-valoa tuon takia. Näiden ABS-1 mallien diagnoosi on helppo tehdä itse, tarvitaan vain pieni tarvike LED-lamppu, jonka + kytketään diagnoosipistokkeen keskijohtoon ja - runkoon. Vilkkujen määrä kertoo vikakoodin: http://www.motobrick.com/index.php/topic,538.0.html joka tässä tapauksessa on 6 kpl, eli vika olisi ABS-releessä.
Tuo 61 31 1 459 676 onkin kallis kikkare, yleensä hintaa on puolestatoistasadasta ylöspäin, mutta ebaystä löytyi yksi 69 eurolla. Kunhan kikkare saapuu, vaihdan sen ja koitan nollata vikakoodit tuon yllä olevan linkin ohjeilla.
RT:ssä on vieläkin, 26 vuoden ja 128 tkm jälkeen toimivat kahvalämppärit. Saitko Ile kahvatupet ehjänä irti ja jos niin miten? Vai pitääkö suosiolla käyttää mattoveistä ja tilata uudet, lämpiävät tupet?
BMW:n insinöörit ovat jo silloin 1991 olleet niin viisaita, että ovat laittaneet pyörään automaattisen vilkun palautuksen, jota mm. AT:ssä ei ole vieläkään. Se, kuten kaikki muukin pyörässä pelaa, noita ABSi:ä lukuun ottamatta.
Lähetetty minun SM-T719 laitteesta Tapatalkilla
- Ilmari
- Viestit: 1059
- Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
- Pyörä: T7,CBR600, zxr6
- Paikkakunta: Kokkola
Re: mekin K75 Street Tracker
Nuo orkkistupin on vissiin jotain kunnon kumia. Vulkanoituu kunnolla kiinni. Kannattaa kuitenki koittaa irrotusta paineilmalla. Mulla oli tupin ja tangon välissä Scotchin sähköteippiä ja jouduin repimään tupit puukolla irti.mek kirjoitti: RT:ssä on vieläkin, 26 vuoden ja 128 tkm jälkeen toimivat kahvalämppärit. Saitko Ile kahvatupet ehjänä irti ja jos niin miten? Vai pitääkö suosiolla käyttää mattoveistä ja tilata uudet, lämpiävät tupet?
Re: mekin K75 Street Tracker
Täällä on käytetty rasvanpoistoainetta ja ruuvaria. Niin irroituksessa kuin takasinlaitossa. Takasinlaitossa ei tosin ruuvaria tarvi
Pumppupullosta ruiskaus ja ruuvaria väliin kunnes tuppikumi lähtee liikenteeseen.
Sopivasti varovaisena jää jopa lämmitinelementti ehjäksi ellei ole liimattu, silloin mattopuukkoa kehiin
Pumppupullosta ruiskaus ja ruuvaria väliin kunnes tuppikumi lähtee liikenteeseen.
Sopivasti varovaisena jää jopa lämmitinelementti ehjäksi ellei ole liimattu, silloin mattopuukkoa kehiin
Re: mekin K75 Street Tracker
Tässä on se vaikeus kun tupen päät ovat umpinaiset. ATn tupet lähtivät hyvin CRC:n ruosteenirroitusaineella ja ohuella ruuvarilla. Näihin pitäisi saada CRC:tä väliin sisäpäästä, pitää kokeilla. Lisäksi kiinnostaisi tietää, että miten lämmitysvastukset ja niiden johdotus menee. Onko vastus tupessa itsessään, vai erillinen vastus välissä? Mukava olisi saada ainakin vastukset ja johdotus ehjänä irti ja siirrettyä uuteen tankoon. Tupethan ei paljoa maksa, vaikka ne joutuisi uusimaankin. Tavallinen CRCn ruosteenirroitusaina irroittaa kahvakumiliimaa hyvin. OIkeahan ei tarvitse irroittaa, sehän lähtee kaasukahvan hylsyn mukana. Vasenta kurkkasin sen verran, että kumin ja kytkinyksikön välissä näkyy ristipääruuvin kanta.
Väritystä olen myös pähkäillyt. Ostoluvan ehto oli se, että hallituksen puheenjohtajan pitää mahtua kyytiin, eli 60 cm Brat-tyyppisen penkin laitan. Mutta musta vai ruskea. Musta sopisi useampien värien kanssa kuin ruskea. Tämä yksilö on sikäli hyvä aihio, että moottori, svingi, etuhaarukka ja jopa etuhaarukan kolmiot ovat jo valmiiksi mustat. Ovat vielä itselleni riittävän hyvässä maalissa, ettei niitä käyttöpyörään tarvitse maalata. Etulokarin laitan mustan, samoin tangon, vanteet maalautan mustaksi myös. Mutta tankin värri? Gulf racingin värit houkuttelisivat jolloin penkin pitäisi olla musta. Pari esimerkkiä, tuo tankki ei ole K75:n, mutta jos vetäisi muuten koko tankin siniseksi, päälle oranssi, mustalla viivalla erotettu raita. Jos tekee sivulevyt, niin niihin numeroa varten valkea ovaali keskelle, siniinen pohja ja vaakaan mustalla viivalla erotettu oranssi raita...
Toisaalta luunvalkoinen tankki ja tummanruskea penkki olisivat nekin tyylikkäät.
Tankissa on yksi pieni lommo täyttökorkin vieressä, joten taidan hommata ebaystä kokonaan uuden tankin maalattavaksi.
Kävin tänään ajelemassa tankkia tyhjäksi bagger-tyyliin, otin kovaa kypärämelua aiheuttavan pleksin pois ja katteesta tulikin aivan hyvä.
Lähetetty minun SM-T719 laitteesta Tapatalkilla
Väritystä olen myös pähkäillyt. Ostoluvan ehto oli se, että hallituksen puheenjohtajan pitää mahtua kyytiin, eli 60 cm Brat-tyyppisen penkin laitan. Mutta musta vai ruskea. Musta sopisi useampien värien kanssa kuin ruskea. Tämä yksilö on sikäli hyvä aihio, että moottori, svingi, etuhaarukka ja jopa etuhaarukan kolmiot ovat jo valmiiksi mustat. Ovat vielä itselleni riittävän hyvässä maalissa, ettei niitä käyttöpyörään tarvitse maalata. Etulokarin laitan mustan, samoin tangon, vanteet maalautan mustaksi myös. Mutta tankin värri? Gulf racingin värit houkuttelisivat jolloin penkin pitäisi olla musta. Pari esimerkkiä, tuo tankki ei ole K75:n, mutta jos vetäisi muuten koko tankin siniseksi, päälle oranssi, mustalla viivalla erotettu raita. Jos tekee sivulevyt, niin niihin numeroa varten valkea ovaali keskelle, siniinen pohja ja vaakaan mustalla viivalla erotettu oranssi raita...
Toisaalta luunvalkoinen tankki ja tummanruskea penkki olisivat nekin tyylikkäät.
Tankissa on yksi pieni lommo täyttökorkin vieressä, joten taidan hommata ebaystä kokonaan uuden tankin maalattavaksi.
Kävin tänään ajelemassa tankkia tyhjäksi bagger-tyyliin, otin kovaa kypärämelua aiheuttavan pleksin pois ja katteesta tulikin aivan hyvä.
Lähetetty minun SM-T719 laitteesta Tapatalkilla
Re: mekin K75 Street Tracker
Erilaisia kilkkeitä on tilattu sieltä täältä. Hyvin saa valmista palikkaa. Jos itsellä ei ole hitsausmahdollisuutta, putkentaivutusvehkeitä tai kanttikonetta, niin Keski-Euroopasta löytää kaiken valmiina jos vain pätäkkää piisaa. Kotiin asti ei vielä ole tullut kuin peilit sekä teippirulla johtosarjojen viimeistelyä varten. Ajelin tänään tankkia tyhjemmäksi, valmistautuen pyörän purkuun. Reissulla selvisi kaksi asiaa, jotka eivät toimi. Sivutuen turvakytkin on ohitettu ja bensamäärän merkkivalo ei toimi... jäin jalkamieheksi. Onneksi tien toisella puolella oli talo, josta ystävällinen isäntä antoi vähän ruohonleikkurin bensaa kanisterista. Litralla pääsin lähimmälle huoltoasemalle, tyrkkäsin vastustelevalle isännälle viitosen kouraan.
Pyörä ei mahdu peilien kanssa varaston ovesta sisälle, joten huomenna pitää yrittää purkaa (jos tarkenee) ulkona katteita sen verran, että saa peilit irti. Seuraavaksi sitten katteet pois ja tankki irti. Sen jälkeen voi vaihtaa ABS:n releen ja kokeilla, saako ABS:t toimimaan. ABS:ssa on kaksi relettä ja molemmille sama vikakoodi. Toivottavasti tuo tilaamani oli se oikea.
ebayssä olisi Italiassa tarjolla 499 eurolla Öhlinsin täyshuollettu takaiskari. On vaan 375 mm pitkä, kun vakio on 350. Uskaltaakohan tuon ostaa? Perän korotus ei sinänsä haittaa, mutta meneekö kardaani liian jyrkkään kulmaan, kestääkö?
Ilman pleksiä pyörän ilme on vähän baggerimainen, matala ja leveä kate.
Pyörä ei mahdu peilien kanssa varaston ovesta sisälle, joten huomenna pitää yrittää purkaa (jos tarkenee) ulkona katteita sen verran, että saa peilit irti. Seuraavaksi sitten katteet pois ja tankki irti. Sen jälkeen voi vaihtaa ABS:n releen ja kokeilla, saako ABS:t toimimaan. ABS:ssa on kaksi relettä ja molemmille sama vikakoodi. Toivottavasti tuo tilaamani oli se oikea.
ebayssä olisi Italiassa tarjolla 499 eurolla Öhlinsin täyshuollettu takaiskari. On vaan 375 mm pitkä, kun vakio on 350. Uskaltaakohan tuon ostaa? Perän korotus ei sinänsä haittaa, mutta meneekö kardaani liian jyrkkään kulmaan, kestääkö?
Ilman pleksiä pyörän ilme on vähän baggerimainen, matala ja leveä kate.
-
- Viestit: 1233
- Liittynyt: Pe Loka 26, 2007 11:15 pm
- Pyörä: RT
- Paikkakunta: Ylivieska
Re: mekin K75 Street Tracker
Pitääpä laittaa seurantaan, tämmösestä projektista oon haaveillu itekki
Raaskis vaan ostaa sen projektipyörän...
Raaskis vaan ostaa sen projektipyörän...
BMW f 650 Gs Dakar -01 ---> BMW f 800 Gs -08 ---> BMW R 1200 GS Lc 2013 ---> BMW R1100RT 1997
Re: mekin K75 Street Tracker
Tuosta se lähtee. Pientä ahtautta tallissa. Katteet oli melkein helpompi poistaa kuin ATstä, vaikka on täysin katettu matkapyörä. Ja kaikki kiinnikkeet edelleen ehjät, 26 vuoden jälkeen. Hyvin suunniteltu.
Lähetetty minun SM-A320FL laitteesta Tapatalkilla
Lähetetty minun SM-A320FL laitteesta Tapatalkilla
Re: mekin K75 Street Tracker
ABS-rele tuli. Olisi pitänyt lukea nuo Motobrickin vikakoodin lukuohejet tarkemmin. Onhan se selvästi siellä sanottu, että koodin kertoo se, montako kertaa LED-lamppu sammuu (eikä se, monestiko vilkkuu). Mulla siis vilkkuu kuusi kertaa, joka tarkoittaa sitä, että se sammuu seitsemän kertaa, eli ABS:n sähköaivo on aivokuollut. No, jääpähän rele varalle, tai kai sen saa ainakin ebayssä myytyäkin. Nyt pitää alkaa metsästää toimivia aivoja. Meinaan kyllä laittaa nuo ABSitkin kuntoon, on ne sen verran hyvät olemassa kun niihin on muissa pyörissä tottunut.
Osia olen jo jonkin verran hommannut. Katteet poistettuani huomasin, että katteiden "tiivisteet" ovat hinkanneet venttiilikopan ja kampikammion kansista jonkin verran maalia pois. Tilasin oikean väristä mustaa maalia ja meinaan maalata nuo kopat itse spary-pullolla. Joka tapauksessa kun on otettava venttiilikoppa irti venttiilien säätöä varten.
Vanteet laitan Laaksojen Laatupinnalle pulverimaalaukseen ja tankin vien Pätsin Anolle maalattavaksi. Muuta maalattavaa tuossa ei olekaan.
RT-mallin ominaisuus on myös se, että syyläri on pystymmässä kuin muissa malleissa. Syylärin alareunassa on ylimääräinen kiinnike, joka siirtää alareunaa noin 5 cm kauemmas koneesta kuin vakiokiinnikkeillä. Syyläri olisi nätimpi, ei jäisi niin isoa väliä koneen ja syylärin väliin, kun se olisi samassa asennossa kuin muissa malleissa. Kiinnikkeet on valmiina ja ylimääräiset helppo poistaa, mutta kolme vesiletkua pitää tilata uutta jos tuon meinaa tehdä. RT:ssä oikean puoleinen vesiletku menee kampikammin kopan vierestä, vaikka koppa on sama kuin muissakin malleissa, eli kopassa on 30 mm reikä vesiletkuka varten. Muissa malleissa vesiletku menee kopan reiästä läpi. Tuo homma nyt on kyllä helppo tehdä myöhemminkin, mutta syylärin voisi ottaa irti siksikin, että koneen päältä olisi helpompi puhallella sinne kertynyttä törkyä pois.
Samcon silikoniletkusarjankin tuohon saisi, 130 - 200 euroa väristä riippuen. https://racebikebitz.com/BMW-K75-1985-1 ... t-Hose-Kit Tuosta kuvasta, vaikka onkin K100, näkee, miten oikea letku menee kampikammion kopan läpi. RT:n ja LT:n syyläri on pystymmässä ja letku menee tuosta kopan etupuolelta, vaikka kopassa reikä onkin. Kuten edellisen viestin kuvasta näkee.
Osia olen jo jonkin verran hommannut. Katteet poistettuani huomasin, että katteiden "tiivisteet" ovat hinkanneet venttiilikopan ja kampikammion kansista jonkin verran maalia pois. Tilasin oikean väristä mustaa maalia ja meinaan maalata nuo kopat itse spary-pullolla. Joka tapauksessa kun on otettava venttiilikoppa irti venttiilien säätöä varten.
Vanteet laitan Laaksojen Laatupinnalle pulverimaalaukseen ja tankin vien Pätsin Anolle maalattavaksi. Muuta maalattavaa tuossa ei olekaan.
RT-mallin ominaisuus on myös se, että syyläri on pystymmässä kuin muissa malleissa. Syylärin alareunassa on ylimääräinen kiinnike, joka siirtää alareunaa noin 5 cm kauemmas koneesta kuin vakiokiinnikkeillä. Syyläri olisi nätimpi, ei jäisi niin isoa väliä koneen ja syylärin väliin, kun se olisi samassa asennossa kuin muissa malleissa. Kiinnikkeet on valmiina ja ylimääräiset helppo poistaa, mutta kolme vesiletkua pitää tilata uutta jos tuon meinaa tehdä. RT:ssä oikean puoleinen vesiletku menee kampikammin kopan vierestä, vaikka koppa on sama kuin muissakin malleissa, eli kopassa on 30 mm reikä vesiletkuka varten. Muissa malleissa vesiletku menee kopan reiästä läpi. Tuo homma nyt on kyllä helppo tehdä myöhemminkin, mutta syylärin voisi ottaa irti siksikin, että koneen päältä olisi helpompi puhallella sinne kertynyttä törkyä pois.
Samcon silikoniletkusarjankin tuohon saisi, 130 - 200 euroa väristä riippuen. https://racebikebitz.com/BMW-K75-1985-1 ... t-Hose-Kit Tuosta kuvasta, vaikka onkin K100, näkee, miten oikea letku menee kampikammion kopan läpi. RT:n ja LT:n syyläri on pystymmässä ja letku menee tuosta kopan etupuolelta, vaikka kopassa reikä onkin. Kuten edellisen viestin kuvasta näkee.
Re: mekin K75 Street Tracker
Eikös se LED-lamppu syty ja sammu yhtä monta kertaa, eli vilku.mek kirjoitti:ABS-rele tuli. Olisi pitänyt lukea nuo Motobrickin vikakoodin lukuohejet tarkemmin. Onhan se selvästi siellä sanottu, että koodin kertoo se, montako kertaa LED-lamppu sammuu (eikä se, monestiko vilkkuu).
Näin minä olen sen tulkinnut ja ainakin anturiviat ovat sillä löytyneet.
Välillä se pitää vaan noin 4 s tauon ja palaa koko sen ajan.
Pekka
Re: mekin K75 Street Tracker
LED-valo palaa ensin. Sitten se sammuu seitsemän kertaa (ja syttyy joka välissä, eli vilkkuu kuusi kertaa) ja seitsemännen sammumisen jälkeen se jää sitten taas palamaan neljäksi sekunniksi, kunnes aloittaa sarjan alusta.
Lähetetty minun SM-T719 laitteesta Tapatalkilla
Lähetetty minun SM-T719 laitteesta Tapatalkilla