mekin K75 "ST"

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
mek
Viestit: 2678
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: mekin K75 Street Tracker

Viesti Kirjoittaja mek »

Vihdoinkin...Kuva
Avatar
mek
Viestit: 2678
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: mekin K75 Street Tracker

Viesti Kirjoittaja mek »

Hep!Kuva
Tase
Viestit: 2656
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
Paikkakunta: Oulu

Re: mekin K75 Street Tracker

Viesti Kirjoittaja Tase »

Mekillä pitkä ja työteliäs talvi takana. Projekti valmistui, onnittelut :)
Avatar
mek
Viestit: 2678
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: mekin K75 Street Tracker

Viesti Kirjoittaja mek »

No on tuossa vielä vähän pikkuviilausta. Sivulevyt pitää vielä kertaalleen maalata ennen asennusta.

Rakensin tuon pyörän omaan ajoon, työmatkoihin ja iltakahveille... siis en muille tai näyttelyyn. En kovin paljon kuunnellut kommentteja ja (hyviä) neuvoja. Eikähän tämä mikään puhdas street tracker ole. Ideana oli rakentaa pyörä, jollaisen BMW olisi tehnyt, jos olisi valmistanut Street trackereita 80-luvun lopussa. Siksi en ole käyttänyt mitään mini-ledvilkkuja, led-valoja tai tangonpääpeilejä. Kaikki valot ja vilkut sekä äänenvaimennin ovat E-hyväksyttyjä. Kuitenkin änkkärin E-hyväksyntä ei tietystikään ole mallikohtainen. Melko äänekäs se on, huilu paikallaankin. Eipähän tarvitse kierroslukumittaria. Pyörän alkuperäinen maali rungossa, moottorissa ja swingissä oli sen verran hyvä, että sai kelvata. Kärsivällisyys ja taitokaan ei minulla riittäisi viimeisen päälle rakentamiseen, mutta mielestäni sain aikaan hyvän ja mieluisan käyttöpyörän.

Vajaat 100 km pyörittelin paikallisajoa eilen illalla. Tuntuu, että onnistuin aika hyvin tavoitteessa. Ajoasento on hyvä, penkki mukava. Alustan viritys on jämäkkä, mutta ei pintakova. Testiajo piti tehdä, jotta voin esim. viimeistellä tuon BEP 3.0 suojaus tankin alle kun nyt tietää, ettei sen säätökytkimiä ole tarpeen muuttaa.

Listaa muutoksista:
Lyhennetty takarunko, kyytiläisen kahva Krad Werk
Lyhennetty, alkuperäinen takalokari
Omatekoiset takalokarin ja -vilkkujen kiinnikkeet
Lucas -tyylinen takavalo
Ermax kilpiteline
Foundry MC tilauksesta tehty satula
Omatekoinen satulan kiinnike, alkuperäinen lukko jäi käyttöön
Bensatankin maalasi Jani Stenius, väri BMW Indianapolis rot metallic mustilla (RAL9005) raidoilla
Etulokari Krad Werk, kiiltävä RAL9005
Omatekoinen etulokarin kiinnike
Omatekoiset etujarruletkujen kiinnikkeet
Teräspunosjarruletkut ProBrake
Progressive suspension etujouset
Wilbers 630 takaiskari
BMW K 75 S peilit
LSL Flat Track ohjaustanko
Ariete kahvakumit, BMW R 1200 GS
Jäähdyttimen siirto lähemmäs moottoria, kuten K75 S ja K75 C
Samco silikoniletkut Racebikebitziltä
Leo Vince GP Style äänenvaimennin
Omatekoiset äänenvaimentimen kiinnike ja sivu-/keskiseisontatuen stoppari
7" etuvalo ja kiinnikkeet Krad Werk
Acewell CA085 mittari
Marulabs BEP 3.0 mittariston adapteri
Omatekoinen mittariston teline
Foliatec led-varoitusvaloja pari kappaletta
Pulverimaalatut vanteet, RAL9005, Laaksojen laatupinta Oy
Moottorin suojat BSK Speedworks
Dart Classic pleksi
Omatekoinen jäähdyttimen suoja
CNC tankin merkit
BMW OEM tankin suojat
Merit äänimerkki
Ariete haarukan suojakumit, Wunderlich

https://youtu.be/2XBclNNdB1g
Avatar
Totti
Viestit: 1063
Liittynyt: Pe Joulu 07, 2012 4:02 pm
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: mekin K75 Street Tracker

Viesti Kirjoittaja Totti »

"Tykkään"
”On se kumma kun tehdään kunniaa sille joka löi jalkansa poikki.
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori

Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv

https://www.kuraukot.fi/
Avatar
Seppo Honkanen
Viestit: 704
Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 3:30 pm
Pyörä: EXC-R450 6D, EXC150TPi, 690 Enduro R
Paikkakunta: Vantaa/Nurmijärvi

Re: mekin K75 Street Tracker

Viesti Kirjoittaja Seppo Honkanen »

Onnittelut. Erittäin onnistunut lopputulos. Toi K75 kone on tosi miellyttävä käytökseltään. Ainakin meillä muinoin ollut yksilö oli kokolailla tärinätön ja tehontuotto oli melko lineaarista.

T. Sepi
Avatar
pkilpo
Viestit: 1463
Liittynyt: To Huhti 23, 2009 10:04 am
Pyörä: Husky 901 Expedition -23,Husky FE450 -16
Paikkakunta: Kempele

Re: mekin K75 Street Tracker

Viesti Kirjoittaja pkilpo »

Upeaa! Onneksi olkoon hienosta lopputuloksesta [THUMBS UP SIGN]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Kuraköröttelijä
Avatar
mek
Viestit: 2678
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: mekin K75 Street Tracker

Viesti Kirjoittaja mek »

Kiitos vaan kehuista, mukavahan niitä on aina saada. Eilen tuli lisää "patinaa". Ei mennyt kuin Strömsössä.

Olin varannut eiliselle ylityövapaan kun lupaili kaunista keliä. Tarkoitus oli selvitellä koeajolla ilmennyttä pientä jäähdytysnesteen vuotoa ja mittarin merkkivalojen hieman epämääräistä toimintaa sekä korjata oikean takavilkun löysä johtoliitin.

Aloitin jäähdytysnestevuodosta, eli tankki irti. Oikealla ylhäällä, syylärin takapuolella oli vähän ruttuisen näköinen kohta, jonka ympärillä näytti olevan muutama pisara kuivunutta nestettä. Korjasin vilkun löysän johtoliittimen. Mittariston merkkivalojen epämääräisen toiminnan syyksi paljastui BMW:n mittaristoliittimen hieman löysä sopivuus Marulabsin adapteriboksiin. Tuo adapteri helpottaa kuitenkin elämää huomattavasti. Ilman sitä nimittäin ei tarvikemittariston kassa toimi lataus, vapaavalo eikä vilkkujen automaattinen palautus. Taisi olla jotain muutakin. Yritin kinnata liittimen tiukasti paikalleen sisäkumista leikatulla leveällä kumirenkaalla. Sitten pussi Shurmoa sisään jäähdyttimeen. Tankki kiinni ja koeajolle. Jo pihalla huomasin, että eihän vuoto tulekaan syyläristä vaan täyttökorkin letkun alta tippasi jäähdytysnestettä. Pitääkin siis uusia korkin tiivisteet. Koska Shurmoa nyt oli jäähdyttäjässä, kävin kuitenkin ajamassa lenkin.

Pihalla pudotin pyörän alas keskituelta ja rupesin taluttamaan takaperin talliin. Videoltakin näkyy, että keskituen palautuminen on vähän jäykkää. Taluttaissa keskituki tökkäsi laatoituksen reunaan ja kaatoi pyörän. Olin väärällä puolella, joten mitään ei ollut tehtävissä. Tuloksena oli etupäässä lisää patinaa, mutta valitettavasti myös kaasukahvan puoleisen kahvalämppärin johto katkesi. ˆ¤%#¤"#¤&%!!!! ja minä kun suurella vaivalla sain kahvalämppärit varjeltua ehjänä kun vaihdoin kahvakumit.

Välillä piti tehdä kotihommia ja käydä ruokakaupassa, sitten iltapäiväruuhkassa Motonettiin josta jäähdyttimen putsausainetta ja lisää jäähdytysnestettä. Pelkäsin, että Shurmo kivettyy jäähdyttimen sisään johonkin mutkaan kun syyläri ei vuotanutkaan. Tankki irti, jäähdytysnesteet ulos, vähän huuhtelua vedellä, sen jälkeen putsausaineta ja laimeaa jäähdytinnestettä sisään, tankki kiinni. Puolen tunnin ajolenkillä totesin, että mittariston merkkivalojen toiminta ei vieläkään ole 100 % luotettavaa. Bensan merkkivalo onneksi nyt toimii, syksyllähän jäin kerran jalkamieheksi kun se ei silloin toiminut. Kohosysteemin putsaus talvella siis auttoi.

Kotiin palattua tankki kolmannen kerran irti (pitäisköhän laittaa pikaliittimet letkuihin...), nesteet putsausaineineen ulos, huuhtelua vedellä ja uudet nesteet sisään. Aamuseitsemästä iltakuuteen siis meni, enkä saanut oikeastaan mitään muuta aikaan kuin korjattua yhden löysän liittimen ja katkaistua kahvalämppärin johdon. Aina ei voi onnistua :-(
Avatar
daddy0
Viestit: 942
Liittynyt: Su Heinä 20, 2008 12:13 am
Pyörä: BMW R1200GSA 2010
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: mekin K75 Street Tracker

Viesti Kirjoittaja daddy0 »

Epäonnisesta päivästä huolimatta... Hieno pyörä ja nostan hattua tuolle ajatukselle tehdä aikakautensa mukainen pyörä. Yleensä se näkyy lopputuloksessa, kun rakentamisen taustalla selkeä johtoajatus, eikä vaan lätkitä kiinni kaikkia viimeisimmän muodin mukaisia pisteosia. Niin nytkin. Loistosuoritus!
Avatar
Raimo
Viestit: 1274
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Re: mekin K75 Street Tracker

Viesti Kirjoittaja Raimo »

On mahtava juttu, että näille vanhoille ja vähemmän arvostetuille (jos 2V R-malleihin vertaa) Koo-malleille annetaan uus elämä. Olen jonkun verran ajanut K75:lla, kun Hemulilla oli sellainen vajaa 20-vuotta sitten. Hämmästyttävän tasainen vääntö ja käynti tuossa kolmipyttyisessä, kuten Seppo kirjoitti.

Hienon pyörän on mek rakentanut!
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
Avatar
mek
Viestit: 2678
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: mekin K75 Street Tracker

Viesti Kirjoittaja mek »

Vielä yksi jännä paikka uhkaa vappuajoa. Kuten videoltakin kuuluu, niin kylmänä jokin vähän kitisee. Luullakseni paikansin vian laturin laakeriin. Huomenna irti ja tiistaina autosähkökorjaamolle, vaihtakoot hiilet varulta samalla.

Onneksi laturi on Boschin mallia, joita löytyy useista tuon ikäisistä automalleista. Pitäisi olla korjaamoille tuttu ja varaosia saatavissa. Tehdashuollettujakin saa alle 200n, mutta toimitus ennen vappua voisi mennä tiukille.
Avatar
mek
Viestit: 2678
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: mekin K75 Street Tracker

Viesti Kirjoittaja mek »

Laturihan se oli vikinän syyllinen, laakerit ihan lopussa. Nyös vetoakselin vaimenninkumit pitää vaihtaa. Kumma kun ei syksyllä vielä ääntänyt.

Ei mennyt helpoimman kautta tämäkään. Periaatteessa alle tunnim homma tuo irroitus. Mutta alin, ahtain pultti nyljähti. Pakoputki, takarengas ja lokari irti, Motonetistä iskumeisseli. Onneksi sillä irtosi.Kuva
Avatar
mek
Viestit: 2678
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: mekin K75 Street Tracker

Viesti Kirjoittaja mek »

Voin kyllä lämpimästi suositella Autosähkö M. Pesonen, Oulu. Laakerit, hiilet ja liukupinnat vaihdettuna 90 euroa. Todella mahtava juttu, että näitä käsityöläisiä vielä löytyy. Kaima alkaa olla eläkeiässä, toivottavasti löytyy työlle jatkaja.

Vappuajolle ehtiminen ei silti vielä ole varmaa. Laturin vetoakselin kumivaimentimet olivat ihan lopussa. Tulossa ovat, toivottavasti ehtivät vapuksi. Ei millään viitsisi kasata niillä vanhoilla. Tilasin samalla pakosarjan, tankin korkin ja jäähdyttäjän korkin tiivisteet.
Avatar
mek
Viestit: 2678
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: mekin K75 Street Tracker

Viesti Kirjoittaja mek »

Välillä onnistuukin, jos ei muuten, niin vahingossa. Tillsiltä tilaamani laturin akselin vaimennuskumit ja muut osatkin näyttävät ehtivän vapuksi.KuvaKuvaKuva
Avatar
Ilmari
Viestit: 1053
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Pyörä: T7,CBR600, zxr6
Paikkakunta: Kokkola

Re: mekin K75 Street Tracker

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Suosittelen hommaan uuden syylärin korkin, jos huomaat toiminnassa vähänkään jotain epäilyttävää. Mulla lerpahtanut korkin tiiviste + ilmeisesti viallinen korkki aiheutti harmaita hiuksia ja ennen aikaista vanhenemista muutenkin...

Eli siinä korkissahan on kaksi venttiiliä. Toinen päästää liiallisen paineen hallitusti paisuntasäiliöön ja toinen sitte avautuu vakuumista, kun kone jäähtyy ja imee nesteen paisarista syyläriin. Jos se sisempi tiiviste valskaa niin homma ei ole balanssissa niinku mulla....

Iän myötä ja kuulemma huonojen nesteitten käytön myötä tuo venttiilihässäkkä jumii eikä toimi oikein.

Kaikesta monimutkaisuudestaan huolimatta alkuperäinen BMW-korkki on kallis, 23 euroa.

Terv. Ile
Vastaa Viestiin