mekin K75 "ST"

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
mek
Viestit: 2681
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: mekin K75 Street Tracker

Viesti Kirjoittaja mek »

Kiitos Pekka, oli tuo tuttu ohje. Ohjeesta riippuen ABS:n resetointi vähän vaihtelee. Joissakin ohjeissa ABS-nappi pitää olla pohjassa, kun virta kytketään päälle ja aika on 20 tai 30 sekuntia. Jossakin taas ABS-nappi painetaan pohjaan vasta kun virta on päällä ja pidetään pohjassa vain 8 sekuntia. Ensin on tietysti yhdistetty diagnoosipistokkeen keskinapa runkoon apujohdolla.

Joskus aivokuolleillekin tulee ihmeparantumisia ja niin kävi tälle minun pyörällekin. Olin kokeillut jo 20 ja 30 sekunnin aikoja, mutta vikakoodi oli edelleen päällä. Lykkäsin pyörän ulos syyspesua varten ja kokeilin vielä tuota 8 sekunnin metodia. En katsonut sen jälkeen vikakoodia, vaan kävin ajamassa pyörällä lyhyen lenkin ja katso ihmettä, ABS:T toimivat kuten pitääkin ja kojelaudassa aikaisemmin vilkkuneet valot sammuivat.

Eli kun noita korjausyrityksiä on ABS:lle tehty, kannattaa koeajaa aina välillä, ennenkuin tilaa lisää osia... Ohjekirjankin mukaan ABS suorittaa itsetestauksen 4 kmh nopeudessa. Jos sen jälkeen varoitusvalot sammuvat, on korjausyritys onnistunut.
Avatar
mek
Viestit: 2681
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: mekin K75 Street Tracker

Viesti Kirjoittaja mek »

Brysselistä ideoiden hakua. Parin päivän aikana näkyi kadulla useita rakenneltuja Cafe racereita, yksi K-mallista tehty myös. Cafe racerit näyttävät todella olevan nousussa. Tuon Wats-Motorin omistaja oli mukava kaveri, kävin ostamassa T-paidan ja juteltiin pitkään pyöristä. Aloitti Cafe Racereiden rakentamisen 2012. Nyt työllistää hänet itsensä täysin ja neljä muuta osa-aikaisesti. Pyöriä kuulemma menisi enemmänkin, mutta hyvien aihioiden saatavuus alkaa jo rajoittaa. Huonoista pyörien rakentaminen tulee niin kalliiksi, että myynti on hankalaa/hidasta ja raha seisoo liian pitkään.

Kuva

Kuva

Kuva


Kuva

Näkyi jopa yksi vinkuintialainen 125 Cafe Racer, merkkiä Zontes.
https://www.zontes.co.uk/new/bike/5619/ ... -125i.aspx

Kuva
Avatar
mek
Viestit: 2681
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: mekin K75 Street Tracker

Viesti Kirjoittaja mek »

Alan pikku hiljaa ymmärtää heitä, jotka harrastavat noita vanhempia Bemareita. Tuo K75 on monessa kohtaa paljon paremmin suunniteltu kuin uudet pyörät. Tehty kestämään ja helposti huollettavaksi. Toisin kuin uudet pyörät, jotka on suunniteltu vain halvaksi valmistaa.

Esimerkkinä vaikka nuo kahvalämppärit, joiden irroitusta edellä kyselin. Helppoa kuin mikä. Myös vasen vastus on liimattu erilliseen holkkiin ja holkki on kiinni tangossa kahdella pienellä ruuvilla.

Kuva

Vanteet ja jarrulevyt irroittelin, pitää vielä puhdistaa, sitten pulverimaalaukseen.
Kuva
Avatar
mek
Viestit: 2681
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: mekin K75 Street Tracker

Viesti Kirjoittaja mek »

Vanteet vein Ylivieskaan pulverimaalaukseen. Puhdistuksessakin oli hommansa, mutta vielä työläämpää oli löytää sopivat metallikupit laakeripesien suojaksi. Etuvanteeseen käy 100 mm imanvaihtokanavan tulpat sopivasti katkaistuna ja takavanteen tulppa on 1/2 litran mitasta katkaistu.KuvaKuva

Satulasepältäkin tuli kuvia, lesta on jo työn alla.

KuvaKuva
Avatar
mek
Viestit: 2681
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: mekin K75 Street Tracker

Viesti Kirjoittaja mek »

Keulan huoltoa eilen. Tarkistin ohjauslaakerin kunnon, hyvältä näytti. Valopetroolin kanssa vanhat rasvat ja liat pois, uutta CRC Super Longterm Grease MoS2 tilalle ja nippuun.

Haarukkaöljyn valuttelin pois, ei näyttänyt ihan kuralta, eli ilmeisesti edellinen omistaja oli vaihdattanut sen vuosi sitten samalla kun oli vaihdattanut stefat. Huuhtelin putket valopetroolin kanssa pumpaten ja jätin yöksi valumaan kuiviin. Tänään uutta tilalle. Haarukka tuntuu liikkuvan liukkaasti, joten liukuholkit saavat jäädä uusimatta ja putket purkamatta.

Stormin alennusmyynnistä bongasin Progressive Suspensionin progressiiviset etujouset. Vakiona keula tuntui RT-varustuksessa pintakovalta mutta sukelsi silti jarrutuksessa melko syvään. En tosin tiedä haarukassa olleen öljyn viskositeettiä, merkkiä ja määrää.

Näiden uudempien K75:n Showa-keulasta on aika niukasti tietoja huoltomanuaaleissa. Öljyn määräksi on kerrottu lähteestä riippuen 410/420 ml, öljypinnan tasoa ei ole ilmoitettu. Vanhempiin -170 mm ilman jousia, Progressive Suspensionin asennusohje sanoo max -140 mm ilman jousia. Kaadan sisään alkuun 420 mm Motulin 7,5 W haarukkaöljyä ja mittaan öljypinnan pumppauksen jälkeen. Katsotaan sitten lisää.

Tein vähän myös mittauksia. Ilman RT:n katteita, polttoainetta ja ajovaloa etujousituksen painuma 75 kg kuskin alla oli vain noin 20 mm. Maksimijoustomatkaksi mittasin noin 120 mm, vaikka sen kai pitäisi olla 135 mm. Esijännityksen pituudeksi (eli paljonko korkki pomppasi ylös kun lukkorenkaan poisti) mittasin noin 37 mm. Esijännitys lienee aika kohdallaan vakio RT:lle, mutta tulevalle, kevyemmälle Street Trackerille sitä kai pitää vähentää. Vakiojousien pituus on 380 mm ja niiden päällä olevien holkkien pituus 190 mm. PR:n jousien pituus on 445 mm ja mukana tulleiden muoviholkkien pituus 107 mm, joten laskennallisesti esijännityksen pitäisi vähentyä 17 mm. Jousten jäykkyydestä sitten riippuu, onko painuma sama 20 mm kuin vakioasetuksilla, vai enemmän/vähemmän.

Ajattelin tavoitella painumaksi ajovalmiilla pyörällä tankki täynnä, kuski ajokamppeissa, noin 30 mm, mikä olisi 25 % joustomatkasta. Tähän pitää varmaan palata keväällä kun pyörän saa nippuun. Onneksi homma on helppoa, kun ei ole katteita tiellä. Ohjaustangon joutuu irroittamaan, minkä jälkeen pääseekin lyhentämään/vaihtamaan pidemmät holkit jousten päälle.
Avatar
mek
Viestit: 2681
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: mekin K75 Street Tracker

Viesti Kirjoittaja mek »

Sain keulan nippuun ilman ongelmia. Laitoin öljyä ensin 420 ml, säädin ruiskun 160 mm ja imaisin ylimääräiset n. 10 ml pois. Eli jos käytettävissä ei ole öljytasomittaria, niin Showan keulaan n. 410 ml öljymäärä antaa -160 mm öljypinnan. Ilman jousia, haarukka kokoon puristettuna.

Sitä en vielä keksinyt, miten haitarikumien alapäät saa teleskoopin reunan päälle sisäputkia naarmuttamatta, ei näppivoimat riittäneet, entisellä kiipeilijällä...

Satulasepältäkin tuli sähköpostia, hienoa työtä, ei voi muuta sanoa. Toivottavasti sähköpostikirjeenvaihdolla annetut mitat natsaa.

KuvaKuva

Lähetetty minun SM-A320FL laitteesta Tapatalkilla
Tase
Viestit: 2656
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
Paikkakunta: Oulu

Re: mekin K75 Street Tracker

Viesti Kirjoittaja Tase »

Hyvännäköinen penkki. Onhan nuo haitarikumit oikein päin, yläpää näyttäisi melko väljältä kuvan perusteella?
Avatar
mek
Viestit: 2681
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: mekin K75 Street Tracker

Viesti Kirjoittaja mek »

Tase kirjoitti:Hyvännäköinen penkki. Onhan nuo haitarikumit oikein päin, yläpää näyttäisi melko väljältä kuvan perusteella?
On oikein päin, ei yläpää väljä ole, jäi vain vinoon... klemmarillahan se tulee kiinni, mutta alapää on vähemmän vaikea saada paikalleen, kun yläpään kiinnitys ei kinnaa vastaan. Yritän huomenna irroittaa tuo haarukan välituen, niin pääsee kunnolla kaksin käsin vetämään kumia alaspäin. Tämä ilta menee töissä...
Avatar
mek
Viestit: 2681
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: mekin K75 Street Tracker

Viesti Kirjoittaja mek »

Sovittelin illalla uutta LSL Flat Track -ohjaustankoa paikalleen. Tässä on se hankaluus, että BMW:n alkuperäinen tanko on tasan 22 mm halkaisijaltaa, useimmat 22 millisenä myytävät tarviketangot sen sijaan ovat todellisuudessa 22,2 mm, eli 7/8". Vasen tuppi ja kahva menivät hyvin ja sain tupen kiinnitysreiät porattua hyvin sekä tehtyä niihin M4 kierteet kiinnitysruuveille. Oikeaa kahva olisi mennyt paikoilleen, mutta kaasukahva ahdisti. Hikinen iltapuhde hiomapaperin kassa ja lopputuloksena 22 mm tangonpää, jossa kaasukahva nyt pyörii hyvin.

Ajattelin jättää alkuperäisen, pienen matka-TV:n kokoisen mittariston käyttöön, laskea sitä vaan alemmas sen verran kuin mahtuu. Laitan pyöreän lampun päälle ihan pienen, tumman pleksin, joten sen taakse mittaristo nyt kuitenkin vähän maastoutuu.

Arvaan, että vastalauseita tulee, mutta on niitä moottoripyörissä vieläkin rumempia ja kolhomman näköisiä mittaristoja olemassa, kuten Suzuki RE5...

Kuva
Avatar
mek
Viestit: 2681
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: mekin K75 Street Tracker

Viesti Kirjoittaja mek »

Pkle&%##$¥£Kuva

Lähetetty minun SM-A320FL laitteesta Tapatalkilla
Avatar
mek
Viestit: 2681
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: mekin K75 Street Tracker

Viesti Kirjoittaja mek »

Tähän asti tapahtunutta.

https://youtu.be/M9wgYL3PhK0
Avatar
mek
Viestit: 2681
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: mekin K75 Street Tracker

Viesti Kirjoittaja mek »

Perämuovien alta löytynyttä. Projekti kannatti aloittaa jo ihan tämän takia.[GRINNING FACE WITH SMILING EYES]Kuva

Lähetetty minun SM-A320FL laitteesta Tapatalkilla
Avatar
mek
Viestit: 2681
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: mekin K75 Street Tracker

Viesti Kirjoittaja mek »

Pientä edistystä taas. Satula tuli Espanjasta, on sitä mitä tilattiin ja hyvin viimeistelty. Hintaa kertyi 190 euroa postikuluineen. Sellainen moka tuli tilatessa, että pyysin näköjään laittamaan istuimeen kiinnityspultit liian leveälle, eli Vonzeti tyyppisen laatikon teko istuimen kiinnitykseen ei onnistu, koska laatikosta pitäisi tehdä niin leveä, etteivät alareunat mahtuisi runkoputkien väliin. Tarkoitus oli peittää laatikon "helmoilla" ABS-boksi.

Pitänee väännättää U-mallin putki tuohon istuimen alle ja liimata sitten siihen ABS-boksille peitelevy, ainakin vasemmalle. Jos vaan onnistun, niin yritän tehdä istuimeen oikealle saranat ja vasemmalle lukituksen vakiopenkin kilkkeillä. Jäisi penkin alle pieni säilytystilakin.

Kardaanin booreja ei oltu ihan vasta rasvattu, näinköhän vuoden 2006 jälkeen lainkaan, jolloin Ruotsin poliisia seuraava omistaja (jolta oli paljon kuitteja) oli myynyt pyörän eteenpäin. Vähän kuluneet ne jo olivat, mutta eiköhän mene vielä muutaman vuoden vähillä ajoilla. Vaihdoin Wilbersin iskarin paikalleen, tein mittariston laskupalikan ja mallailin valoa ja pikkupleksiä paikalleen. Takarunko poikki ja kyytiläisen kahva tilalle.

Kun saisi vanteet pulverimaalauksesta, niin voisi tehdä etulokarin kiinnikkeen. Kahta pakoventtiiliä pitää säätää, odottaa shimmipaloja EMC:ltä. Huomenna haen putkea ja alan suunnitella penkin kiinnitystä. Teräspunosjarruletkut odottavat myös vaihtamista, mutta se homma seisoo, koska uusia jäähdytysvesiletkuja ei ole vielä tullut. Etujarruletkun saa irti vain syylärin irroittamalla ja mielellään vaihtaisin vesiletkut samalla.

Äänenvaimentimeksi tulee Leo Vincen GP-Style universal. Väliputkea pitää ehkä vähän muokata, mutta se selviää vasta kun saan vehkeen pyörilleen, että näen mihin asentoon pönttö jää.

https://youtu.be/eXSqaBPReUQ

Lähetetty minun SM-T719 laitteesta Tapatalkilla
Avatar
mek
Viestit: 2681
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: mekin K75 Street Tracker

Viesti Kirjoittaja mek »

Huoltohommien viimeistelyä. Kahta pakoventtiiliä piti säätää, toinen oli 0,05 liian löysällä ja toinen 0,05 liian tiukalla. Tarvittavat säätöpalat tulivat viikossa EMC:lle. Palojen vaihtaminen on helppoa, jos käytössä on tuo erikoistyökalu, jolla väännetään venttiili ala-asentoon shimmipalan vaihdon ajaksi.

Vaihdoin viikonloppuna myös viimeisen teräspunosjarruletkun. Muut olin vaihtanut jo edellisenä viikonloppuna. Etujarrukahvalta ABS-pumpulle menevän letkun pää on todella ahtaassa paikassa emäputken takana, ECU-boksin alla. Otin ensin jäähdyttimen irti, mutta piti löysätä vielä ECU-boksin kiinnitys, että pääsin ruuvaamaan liitoksen auki. Muuten hommassa ei ollut ihmeempää vastusta.

https://youtu.be/RQSVvogzA4c
Avatar
mek
Viestit: 2681
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: mekin K75 Street Tracker

Viesti Kirjoittaja mek »

Viime viikon kaikki illat meni ylitöissä, joten projekti ei juuri edennyt. Jarrut sain sentään viikonloppuna ilmattua letkujen vaihdon jäljiltä.

Kaveri haki vanteet pulverimaalauksesta. Livenä en ole vielä nähnyt, mutta hyvää jälkeä kuulemma. Laaksojen Laatupinta Oy, lasikuulapuhallus ja pulverimaalaus 85 €.Kuva
Vastaa Viestiin