250 EXC harraste

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
AnttiL
Viestit: 3017
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Pyörä: exc
Paikkakunta: ROI

Re: 250 EXC harraste

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

Kaasuvaijeri todellakin kannattaa uusia jottei hirtä kaasu päälle jossain epäsopivassa tilanteessa. :?

Onko kahvojen rungot vedetty niin tiukkaan kiinni tankoon ettei pyörähdä kaatuessa :arrow: hajoaa. Täytyy tosin sanoa että niin on tiukalla itselläkin...
antti
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: 250 EXC harraste

Viesti Kirjoittaja THä »

Juu kyllä mä jo heti aamusta enskakuskia tuin Motokeitaan kautta ja mm. uutta kaasuvaijeria lähti tulemaan. Tuntuu nämä sitä tahtia syövän kaiken kuluvan osan, että parempi kun laittaa heti uutta mikä vähänkin arveluttaa - ei ne kestäisi kun hetken kuitenkaan. Sitten on kurja jos jää ajot kesken joskun hölmön vian takia eikä uusia ole hyllyssä. Noita B-osia olen jättänyt hätävaroiksi. Tuolla idealla ketjut ja rattaatkin uusin. Ei ne viime keväänä laitetut enää tätä kesää olis kuitenkaan menneet. Ei takajarrupalatkaan ihan finaalissa vielä olleet, mutta ei viitsi ihan rungoille asti ajaa ja mahdollisesti sitten uusia levyäkin tai jotain kalliimpaakin jos kriittisellä hetkellä jarru ei pidäkään. Pahimmillaan satuttaa tosiaan vielä itsensä ihan tarpeettomasti.

Ilmeisesti on kahvat liian tiukassa. En noita ole mitenkään hampaat irvessä kiinni vetänyt, mutta se raja on aika häilyvä ettei ole liian löysällä tai jopa ruuvit putoa. Näemmä vaikka kämmenpohjalla hakkamalla kahva pyörähtää, niin silti kaatuessa runko menee. Täytyy uusi laittaa vaikka pultit liimalla ja jättää vielä löysemmälle.

Otin kyllä nyt samalla kahvasuojat. Tässähän on ollut tuollaiset norsunkorvat vaan, eli ei kiinnity sarvien päihin. Muutaman kerran nuokin on rystysiä säästäneet, mutta jos nyt suojaisi vähän kahvojakin paremmin :roll: Tosin KLE:n kerran velipoika peruutti autollaan pihassa nurin ja etujarrun kahvanrunko rikki vaikka siinä nuo rysterit onkin. Satuin tuolloin vielä katsomaan ikkunasta, että nyt se peruuttaa, peruuttaa vieläkin - no nyt se osu ja pyörä nurin :evil:
Neljä vaihdetta riittää.
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: 250 EXC harraste

Viesti Kirjoittaja THä »

Panssarissa tuli käytyä seikkailemassa ja saldona DNF. Toisen kierroksen loppupuolella edellä mennyt napautti uran varresta ylös sellaisen noin 3..3,5 m pitkän ranganpätkän sillä seurauksella, että se sujahti vasemman saappaan edestä rungon syövereihin ja toiselta puolelta vielä reilun metrin verran ulos. En ihan seinään saanut pyörää seis ja ranka ilmeisesti kääntyessään väänti bensahanan irti tankista. Eipä tuossa oikein muuta voinut kun pyörä äkkiä kyljelleen. Tankissa oli kuitenkin varmaan viitisen litraa bensaa sisällä.

Harmi kyllä kun ajo meni hyvin ja ajattelin, että tuon toisen kierroksen jälkeen nostaisin vähän tahtia kun varaa tuntui olevan. Reittikin oli kiva eikä märkää ollut haitoiksi asti.

Jos jotain positiivista niin ei ainakaan koske joka paikkaan nyt kuten viime vuoden panssarin jälkeen teki :lol: Olisihan sitä kuitenkin voinut vähän enempikin ajaa kun tuolla asti oli, mutta ei mahda mitään.

Alustaa otin crossisäädöistä suht reilusti pehmeämmäksi ja hyvältä tuo tuntuikin. Oli helppo ajaa kun ei juuret ja patit piekse kehnokuntoista kuskia niin kovin.
Neljä vaihdetta riittää.
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: 250 EXC harraste

Viesti Kirjoittaja THä »

Kaveri oli kameran kanssa reitin varrella ja ehti jonkun kuvan saada ennen kun leikki jäi kesken:

Kuva

Mutta eipä voi mitään. Uusia osia tilaukseen, leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.

Tankki pelannee vielä, mutta toki jos jollain on tällaisen vanhuksen tankkia joutilaana, niin kiinnostaisi. Bensahana sai sen verta pahasti siipeensä, että sen joutuu laittelemaan uuden.
Neljä vaihdetta riittää.
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: 250 EXC harraste

Viesti Kirjoittaja THä »

Motopalvelu CC:ssä käyty harrastamassa. Tällä kertaa maaliin asti :mrgreen: Noin lyhyesti oli kyllä paras kisa mitä olen tähän asti ajanut ja kelikin suosi. En tiedä mistä johtui, mutta vaikka lähdin ihan reipasta marssia liikkeelle, niin siitä huolimatta riitti energiat loppuun asti hienosti. Joku siinä maalin jälkeen kävikin kommentoimassa miten tuoreelta ajo näytti vielä lopussakin :lol: Hyvä, että edes näytti siltä.

Ajoaikakello aiheutti pienen kämmin. Etsin sitä ensimmäiset neljä kierrosta, että missä se siinä tornin seinällä oikein oli.. Viidennellä kierroksella löysin sen ja vähän turhankin konkreettisesti. Hieman liian kauan oli katse vasemmalle päin ja jalkatappi otti siihen shikaanin virkaa toimittaneeseen paaliin kiinni. Pyörähän pysähtyi siihen, mutta kuski ei.. Takaa tietty tuli seuraava kuski niskaan. Hetken oli vähän pallo hukassa tärskystä kunnes tajusin mennä irroittelmaan takaa tullutta kuskia pyörien välistä pois. Äkkiseltään tuntui, että eihän tässä mitään käynyt ja pyörää pystyyn ja käyntiin. Vaihdevipu nyt osoitteli minne sattuu eikä pykälät suostuneet vaihtumaan alaspäin kun vipu otti runkoon kiinni. Joku 2..3 siellä oli sisässä ja sillä varikolle. En ollut vielä ehtinyt stoppia tehdä, niin bensaa tankkiin, vaihdevipu irti, vasaralla sitä vähän johonkin muotoon laudan pätkän päällä takoen ja takaisin kiinni vähän sinnepäin. Totesin että vaihteet pelaa vaikka vipu olikin huomattavan ulkona ja takana. Tuossa vaiheessa alkoi myös tuntua, että vasen peukalo oli saanut tällin.

Mutta eipä muita ihmeitä. Tarkkoja vaihtoja ja eteenpäin kohti ruutulippua. Muuten pysyi kumit koko ajan kotimaata vasten vaikka jotain pieniä horjumisia välillä olikin.

Näin kierrosaikoja katsoen, niin hieman tuo tärsky ja hallintalaitteiden uudelleensijoittelu vaikutti ajoon, mutta ei pahasti:

Kuva

Hieman kytkimen käyttöä välttelin kun vasen peukalo muistutteli kokoajan enempi kunnostaan, mutta ei tuo varsinaisesti haitannut ajoa. Jäykäksihän se sitten veti ja alkoi vaihtaa väriä, mutta tuskin mitään rikki meni. Olisiko lie jäänyt polven ja tangon väliin tuossa rytäkässä :roll:

Jos nyt jotain tuli opittua, niin ei varmaan olisi huono käydä ennen lähtöä katsomassa missä tuo kello on eikä luottaa järjestäjän sanaan, että "hyvin se sieltä näkyy" :roll: Mun mielestä ei kyllä näkynyt..

Hyvällä sykkeellä tuli kuitenkin ajettua kun toistuvasti sain jousitusta kevyesti pohjaamaan ja kisan jälkeen laskin käsistä 7 rakkoa. Aiemmin ei ole kädet noin kovin kärsineet. Luonnollisesti joka paikkaan koskee. Kypärä taisi tuossa tärskyssä olla ihan tarpeellinen ja onneksi oli remmi tiukalla. On nimittäin leuan alla hihnan jäljet.. Muutkin suojat hoitivat hommansa hyvin kun ei jotain pieniä mustelmia ihmeempää seurannut.

Kuuslammin kuvista jos etsii kuvanumeron 4782, niin siellä on historic-548 vauhdissa.

Jos jotain vertailua tekee, niin viime syksynä Jyhnäharjussa jäin kärjelle ~33 min ilman mitään ylimääräistä ohjelmaa. Nyt jäin ~21 min vaikka likemmäs 5 min hävisin tuossa tötöilyssä. Mistä lie moinen kehitys johtunut, ei ainakaan treenaamisesta :lol:

Tertsun sanoin: mukavaa hommaa tämä ceecee.
Neljä vaihdetta riittää.
Avatar
tertsu
Viestit: 2856
Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 11:11 am
Pyörä: GASGAS 300 -22, KTM 990 S -07
Paikkakunta: Oulu

Re: 250 EXC harraste

Viesti Kirjoittaja tertsu »

Onnittelut hyvästä vedosta. Kisakello tahtonu olla itelläkin aina hukassa CC:ssä ja sittenkun se on löytynyt niin ihmettely että onko ajoaaikaa vielä 45 min jälellä vai vasta 45 min ajettu :D Ei huono idea tosiaan selvittää etukäteen missä se on.
Kura lentää...
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: 250 EXC harraste

Viesti Kirjoittaja THä »

^ Kiitän. Sama itselläkin. Nyt kun oma arvio kun oli, että reilu tunti olisi ajettu, niin kello näytti 56 min. Seuraavalla kierroksella sitten selvisi, että alaspäin se laskee ja ihan kartalla olin.

Itselle kyllä tuo keli tekee paljon ja ajaminen on ihan erilaista 15-asteessa mitä 25:ssä. Kroppa toimii niin huonolla hyötysuhteella, että ylikuumenee helposti :lol: Sitten kun koittaa muistaa ne perusasiat, että katselee riittävän kauas ja keskittyy muutenkin ajamiseen. Tahtoo unohtua katselemaan maisemia ja kruisailemaan liian helposti. Jonkinlainen henkinen väsymys on herkässä.

Tuolla Orimattilassa motivoi kun huomasi ettei ne edellä kaikki menekään karkuun vaan niitä saa kiinni kokoajan. Etenkin crossirataosuuksilla huomasi että pystyi monasti kelaamaan 20..30 m kaulan kiinni radan matkalla ja ehti vielä ohikin ennenkuin mentiin taas metsään. Itselle oli kyllä todella mieluisa reitti. Hyppyrit oli hienoja vetää eikä ne heitelleet minne sattuu. Ilmassa sai aina hetkeksi painon pois käsiltä. Noista innostuneena koitin sitten nuo pätkät ajaa sen mitä vaan yhtään pääsi. Tuohon kolarointiin mennessä olin noussut ainakin noin 20 sijaa tai enemmänkin kun mylaps näyttää vasta ensimmäisen täyden kierroksen jälkeen ensimmäisen sijoituksen ja ennen tuota kolarointiakin tuli ohituksia jatkuvalla syötöllä. 15 sijan nousun mylaps näyttää. Ehkä tuosta crossiradan kierrosta on jotain hyötyä ollut.
Neljä vaihdetta riittää.
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: 250 EXC harraste

Viesti Kirjoittaja THä »

Tosiaan 2.6. tuli oltua Lohjan seudun MK:n harjoitus-CC:ssä seikkailemassa. Kun tapahtumapaikkana oli joku monttu, niin arvelin etupäässä hiekkaradan olevan kyseessä. No eihän se ihan ollut :lol: Kiveä ja juurakkoa oli ihan kotitarpeiksi ja mä kun lähtökohtaisesti vähän tiukkasin jousitusta vielä Orimattilankin setupista :roll:

Sain hyvän lähdön ja siis hyvissä asemissa reitille. Sitten kyllä alkoikin lappaa väkeä ohi. Kivikossa/juurakossa oma ajo oli ihan tuskaa ja etenkin keula hakkasi käsille melko rajusti. Myöskään tuo hiekkamallin taka-Mitas ei pidä kovaksi tampatulla soramontun pohjalla sitten yhtään. Ehkä hyvin kuvaa vetoa se, että tein koko kisan aikana tasan yhden ohituksen.

Nopea varikkopyssäys ja kun olo oli ihan jees ja ajo oli mitä oli, niin arvelin bensan riittävän maaliin tankkaamattakin. Kyllä se riitti, tosin ehkä viimeiset puoli kilometriä tulin jo varatankilla. Kertaalleen vähän nurin, mutta ei edes pyörä ehtinyt sammua. Kaikki kivikossa ja juurakossa pomppimiset sekä kallioilla luistelut huomioiden ihme etten ollut nurin useammin. Useita tilanteita kyllä riitti, mutta jotenkin onnistuin aina pelastamaan. 11 täyttä kierrosta ehdin ja kaikki kierrokset minuutin sisään. Jos jättää varikkokierroksen ja tuon kaatumisen pois, niin taisi mahtua kierrosajat puolen minuutin sisään. Aika tappavan tasaisesti jaksoi siis taas tuon parituntisen.

48 kuskia taisi startata matkaan, 46 tuli maaliin ja itse olin sijalla 25. Paljon paremmin mitä odotin ja miltä tuntui. Tuollahan oli vain yksi luokka ja jokunen kärkikuski menikin "aika lujaa".


Juniori ajoi 50 cc luokan 20 min lähdön. Tuohan oli pelkkää crossiradan kiertoa, joten ei sikäli oikein mikään CC noille pienille. Pehmeää, märkää ja siten raskasta hiekkaa oli siis alusta. Olisi pitänyt pikkupyörästä kytkimen tartuntakierroksia nostaa reilusti. Ei tahtonut jaksaa kunnolla viedä. Mutta kun ei tuotakaan yhtään ennalta tiennyt. Muutenkin tuo startti oli vaakalaudalla kun aika flunssainen juniori oli aamulla. Mutta fundeerattiin, että mennään paikalle ja päättää sitten ennen starttia jaksaako ajaa. Jaksoi, mutta koville tuo puolikuntoisuus ja pehmeän hiekan yhdistelmä otti. Hauskaa kuitenkin kuulemma oli, että sikäli onnistunut reissu.

Kaikki sai muuten mitalit, niin nyt on itselläkin killutin mopokisoista laittaa palkintovitriiniin :mrgreen:
Neljä vaihdetta riittää.
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: 250 EXC harraste

Viesti Kirjoittaja THä »

Jokunen videonpätkä löytyi Lohjalta:

50 cc lähdöstä pätkä:

https://youtu.be/4GgTqe7RuYk

Meidän juniori on tuo oranssipaitainen.

Omaa vaappumista yleisen lähdöstä:

https://youtu.be/WSY30qruNHI

Taas tullaan takaa ohi :lol:
Neljä vaihdetta riittää.
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: 250 EXC harraste

Viesti Kirjoittaja THä »

Keula mennyt pikkuhiljaa huonommaksi ja huonommaksi. Alkoi välillä tulla ihan kolahtamalla ylös ja hakkasi käsille aina vaan kauheammin. Kyllähän tuota keulaöljyn vaihtoa olenkin suunnitellut jo pitemmän aikaa :roll:

Eilen aktivoiduin tuohon. Ei huvittanut liikoja purkaa, joten vanhat ”öljyt” mittalasiin ja sama määrä uutta Motulin esteriä sisään. Laitoin testimielessä 2,5W:tä. 430 ml tuli ulos molemmista pumpuista ja saman verran meni takaisin.

Jopas oli ero kun yöllä ja päivällä :o Herkkyys ihan eri planeetalta eikä muutamalla krossiradan kierroksella oireillut mitään pohjaamisia.

Vanha öljy todennäköisesti muuttui vaahdoksi ja siten vaimennus katosi hetkittäin liki kokonaan.

Sillä tuota 2,5:sta ajattelin koittaa kun käsittääkseni yleensä käytetään 5:sta, mutta omalla vauhdilla naksut on olleet liki auki kokoajan. Myös mitä virtaustekniikkaan tulee, niin kun mennään turbulenttiselle alueelle, minkä kuvittelisin hyvin äkkiä keulassa käyvän, niin viskositeetilla ei enää olekaan merkitystä. Ainoastaan tiheydellä ja tuo ei 2,5 ja 5:n välillä juurikaan muutu. Eli oma teoria oli että herkkyys paranisi mutta isoja röykkyjä pitäisi kestää kuten ennenkin.

Jos menee pieleen, niin ei noita öljyjä puolta tuntia kauempaa tähän keulaan vaihda. Tässäkin yksi hyvä syy miksi tällainen vanhus on hyvä yksinkertaisen ihmisen yksinkertainen harrastepyörä. Tuntuisi kyllä, että saa nuo öljyt nyt sisällä olla. Jatkossa en kyllä koita ajaa kahta vuotta samoilla öljyillä..

Ei varmaan olisi huono idea käyttää takaiskarikin huollossa vaikkei se paineistettuna todennäköisesti kärsikään esim. kosteudesta samalla tapaa. Ei olisi huono jos perä vähän herkempi olisi, nyt se vähän kulkee turhan paljon ilmassa eikä seuraa maastoa. Veto päällä seuraa paremmin, mutta kun kuski säästelee kaasun käyttöä :lol:
Neljä vaihdetta riittää.
Jani M
Viestit: 2094
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: 250 EXC harraste

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Iskareiden huollossa ei kannata säästellä. Sinne öljyn sekaan irtoaa vähitellen alumiinia ja kun se hieroo siellä männän ja sylinteriputken välissä, niin sylinteriputki on pian entinen. Ohjekirjassa on 45 tunnin vaihtoväli, jota kannatta noudattaa, jos ajaa pääasiassa enduroa ja crossia.

Keulan purku ei ole myöskään kova homma. Muutama tunti, kun tekee hitaasti ja huolella. Saa putsatua kaiken vanhan likaantuneen öljyn pois ja tulee tarkastettua samalla stefojen ja liukupuslien kunto.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: 250 EXC harraste

Viesti Kirjoittaja THä »

Ei tule edes vuodessa tuota 45 tuntia tällä ajotahdilla :oops: Mutta juu, tämä oli vähän pikakorjaus. Täytyy seuraava huolto tehdä tihennetysti ja paremmalla ajalla. Toimikoon tämä nyt vähän huuhteluna.

Tuolla aiemmin oli puhetta Stravasta. Latasin tuon, mutta miten ihmeessä tuolla muka saa kierrosaikoja? Toki kun itse napilla käynnistelee ja kuittailee, mutta GPS:n perusteella? Koitin googletella ja ilmeisesti aika moni kummeksinut samaa.

Ikävä tulee racechronoa. Vanha 500 Nokiakin hiljeni, niin ei tuollakaan enää onnistu ajanotot :(
Neljä vaihdetta riittää.
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: 250 EXC harraste

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Mene ajolenkin jälkeen Stravaan katsomaan suoritusta, kartan alla on joko lista segmenteistä (=kellotuspätkistä reitillä) tai lukee että no segments on this activity ja sen alapuolella create your own segment.
Jos rata ei ole jo Stravassa, teet itse siitä segmentin sen create our own segment-hässäkän kautta. Se on mielestäni kohtuu selvästi opastettu, laitetaan oman ajojäljen perusteella lähtö ja maali ja sitten se jo listaakin kierrosajat kaikilta tallessa olevilta vedoilta ja seuraavat automaattisesti.
Ja jos joku muu ajaa samaa pätkää Stravan kanssa, myös sen. Ajot ja segmentit voi toki piilottaakkin.

Miinukset, treenin aikana et näe aikoja mutta ei ole ainakaan minua häirinnyt, täysiä koitan joka tapauksessa jos ei tekniikkajumppa ole kyseessä.
Olen alkanut kirjata renkaan vaihdot ja iskarihuollotkin Stravaan kun on helppo kirjata ja kohtuu sukkela sitten katsoa että kauan kesti ja pitäisikö huoltaa.
Avatar
AnttiL
Viestit: 3017
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Pyörä: exc
Paikkakunta: ROI

Re: 250 EXC harraste

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

Ja tuo mene Stravaan tarkoittaa siis että kirjaudu sinne tietokoneelta!
antti
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: 250 EXC harraste

Viesti Kirjoittaja THä »

Löysin eilen sellaisen softan kun LapTrophy. Tuohon saa itse laittaa maaliviivan ja sitten gps hoitaakin loput:

Kuva

Ainoa huomioitava asia on ettei satelliittikuva ole ihan synkassa gps:n kanssa. Eli jos satelliittikuvan mukaan laittaa vaan maaliviivan, niin todennäköisesti se ei osu ajoreitille. Eli kävelin radan varteen, laitoin siihen merkin, kävelin toiselle puolen rataa ja laitoin siihen toisen merkin. Appi itse vetää sitten niiden väliin maaliviivan.

On siis aika simppeli ja näkee kierrokset heti.

Tuo 2.12 menee jo vähän puristaen eikä tuota vauhtia jaksa kahta tuntia ainakaan viikonlopun liki 25 asteen lämmöissä. Joku 2.15-2.18 oli sellainen vauhti mitä varmaan jaksaisi sen pari tuntia jauhaa etenkin jos muutaman asteen olisi viileämpää. Tuo lämpö tuntuu itselle kyllä olevan paha tekijä. 29 minuutin vedon ajoin tuota 2.15-2.18 vauhtia testimielessä, sitten piti lähteä mökkeilemään.

Katselin tuntikirjanpidosta ajotunteja. Talvella tuli 4 h mittariin ja nyt kesärengasajalta on 14,3 h :roll: Tuostakin joku 5 h on CC lähtöjä.

Ei ole paljoa tullut reenattua.. Ei oikein voi keulaöljyjä vaihtaa 45 h välein.
Neljä vaihdetta riittää.
Vastaa Viestiin