TENEstä reissu pyörä?

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: TENEstä reissu pyörä?

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Ja on niitä USD:tä täällä kotimaassakin jokunen laitettu. Mä niitä offsetteja ja jättöjä mittailin mutta niitä ei ole enään ylhäällä. Kun tilasin OTR:än kolmiot niin otin ne -2mm pienemmällä offsetilla kuin mitä oli tarjolla, OTR:än kolmiot taisi olla alunperin samalla offsetilla kuin KTM kolmiot.

Pelkällä keulan vaihdolla sai Teneen paljon uusia hyviä ominaisuuksia ja pääsi niistä muutamista ärsyttävistä ominaisuuksista eroon, kuten sisämutkaan sortamisesta.
Kylätason kurapyöräilijä.
ceevu
Viestit: 2005
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: TENEstä reissu pyörä?

Viesti Kirjoittaja ceevu »

Se että niitä on maailmalla ja täälläkin laitettu ei tee siitä geometriasta samaa kuin alkuperänen. Ihan vaan tuohon kääntyvyyspohdintaan viittasin tällä,kun tuntuu vaikealta uskoa että se kilo-pari keulan painoeroa olisi koko syy. Sen perusteella tyhjä/täysi tankkikin olisi jo suuri ero,enkä kyllä ite huomaa mitään eroa tossa täyskokosessa. Ei to wp kään mikään ihan höyhen ole,joten jollei alkuperänen ole valuraudasta niin painoeroa ei hirveästi pitäs tulla. Mutta kukin tavallaan...Eihän mulla uutta tenereä ole joten fysiikka lienee siinä omansa...
Takajousen esijännitykselläkin saa kummasti muutettua vakautta/ketteryyttä.
Sen allekirjotan että keulan vaihto toimivaan on hyvästä vaikka kääntyvyyskin vähän kärsisi. Plussapuolia on silti enemmän. Ja joskus lisävakauskin on toivottavaa,vaikkei aina.
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: TENEstä reissu pyörä?

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Se mitä tuli WP:n keulalla ajettuja, ja ennen myyntiä laitettua vakiokeula takaisin, vahvisti sen että WP:n keulalla ei mikään ominaisuus mennyt huonompaan suuntaan. WP keula ja Öhlins takakeppi muuttaa pyörän ajettavuutta merkittävästi paremmaksi, vielä kun takajousen mitoittaa sen mukaan ajaako yksin vai rahdin kanssa.

Teneren jousitus on muutenkin aika hassu, -70 luvun keula missä on kisaenskan jouset ja perhanan löysät noin painavaan pyörään. Vastaavasti takajousi on mitoitettu kuormalle ja kyytiläiselle ja tämä tekee vakio pyörästä aika omituisen ajaa, takapää poimii kaiken epätasaisuuden ja samalla löysä keula elää omaa elämäänsä.
Kylätason kurapyöräilijä.
pekkas
Viestit: 507
Liittynyt: Ma Marras 30, 2009 5:27 pm
Pyörä: 1090 R

Re: TENEstä reissu pyörä?

Viesti Kirjoittaja pekkas »

Hyvä että joku jaksaa välillä kehua toimivuutta etukäteen,toki "kyseenalaistava"ym. kommentointi otetaan myös mielellään vastaan.
Kyllä tuolla WP:llä keula kevenee,putkien painoero huomattava jo aivan käsissä ei tullut punnittua.
Ensiviikolla saanee pyörien päälle ensi kertaa muutoksien jälkeen kun etuvanne saapuu.
Vanteeksi tulossa vahvistetulla kehällä ja paksummilla pinnoilla oleva DID dirtstar strong Haan navalla..
Myös tenen oma etunapa näyttää melko painavalta möykyltä,että sekin kevenee.
Takapään saanen nippuun viikonloppuna,öhlins paikoillaan ja vetopakka sorvattuna leveämmälle laakerille.
Myös uusi ketjupaketti saapunut.
Liitteet
20151119_125815_resized.jpg
-----------ajo omalla vastuulla-----------------
Avatar
Roiske
Viestit: 1397
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Pyörä: DR800, DR-Z400

Re: TENEstä reissu pyörä?

Viesti Kirjoittaja Roiske »

Koheltaja kirjoitti:
Teneren jousitus on muutenkin aika hassu, -70 luvun keula missä on kisaenskan jouset ja perhanan löysät noin painavaan pyörään. Vastaavasti takajousi on mitoitettu kuormalle ja kyytiläiselle ja tämä tekee vakio pyörästä aika omituisen ajaa, takapää poimii kaiken epätasaisuuden ja samalla löysä keula elää omaa elämäänsä.

Itse siitä aikoinaan sagit mittasin vakiojousilla ja päädyin siihen etten jäykempiä laita, mittoja vaan ei ole muistissa, enkä uudelleen voi mitata, kun ei ole juuri mitään rungossa paikoillaan. Vaimennushan tuossa on se oikea ongelma, koska vaimennukseen ei voi vaikuttaa muuten kuin öljyn paksuudella tai emulaattoreilla.

pekkas kirjoitti:Hyvä että joku jaksaa välillä kehua toimivuutta etukäteen,toki "kyseenalaistava"ym. kommentointi otetaan myös mielellään vastaan.
Kyllä tuolla WP:llä keula kevenee,putkien painoero huomattava jo aivan käsissä ei tullut punnittua.
Ei tietenkään ollut tarkoitus mitenkään "kyseenalaistaa" keulan vaihtoa, kunhan vaan toin omia huomioitani esiin. Tuota vakiokeulan painoa ei tullut mitattua mullakaan, vaan kyllä se tuntuu kuin ois valuraudasta tehty noihin kevyempiin nähden.
Avatar
DOMI
Viestit: 965
Liittynyt: La Touko 17, 2008 11:08 am
Pyörä: XT660Z Tennari -09, NX650-95 ja CBX1000
Paikkakunta: Anjala

Re: TENEstä reissu pyörä?

Viesti Kirjoittaja DOMI »

Mulla myös omaan ajotapaan ja painoon vakiokeulan sagit ihan kohdallaan, olen vähän jo alkanut kääntämään esijännitystä vähemmäksi ja on nyt n.5mm käännetty sisään. Mun tapana on isommissa heitoissa ajaa seisten ja tulee omalla kropalla jatkettua etu, sekä takajoustoja. En muista saaneeni vielä keulaa kunnolla pohjaamaan, vaikka aika lähellä on kyllä käyty. Se taitaa kyllä olla tarkoituskin. Lähinnä pintaherkkyyttä kaipaisin lisää kivikoihin ja juurakoihin, tiellä pelaa mielestäni ihan hyvin eikä se keulan keventäminen tosiaan välttämättä toisi parannusta. Suorempi ja hieman leveämpi fatbar raisereilla ,yhdessä matalampien jalkatappien kanssa toi parannusta seisten ajamiseen ja vakautti menoa sopivasti.

Progressiivisia jousia voisin haluta kokeilla, jos ne tarjoaisivat sitä pintaherkkyyttä enempi mutta en jäykistämisen tarpeeseen. Onko kokemusta tuohon suuntaan etujousitusta muuttavista vakiokeulaan vaihdettavista vietereistä?
pekkas
Viestit: 507
Liittynyt: Ma Marras 30, 2009 5:27 pm
Pyörä: 1090 R

Re: TENEstä reissu pyörä?

Viesti Kirjoittaja pekkas »

Eilen tuli taas vähän puuhailtua,takajarrusylinteri oli vuorossa.
Liukutapit oli aika kuivat epämääräisessä töhnässä..putsailut ja rasvaus
myös mäntään jarrurasvaa ja vähän pyörittelyä/herkistelyä..
paikoilleen uusin jarrunestein ja teräspunos letkun kanssa,loppuu se kumipallon(letkun) pullistelu.
Myös uusi ketjupaketti (taakse+2) paikoilleen vetopakassa nyt se leveä laakeri,ei pienintäkään välystä
hammasrattaasta pakkaa keinuttamalla.
-----------ajo omalla vastuulla-----------------
pekkas
Viestit: 507
Liittynyt: Ma Marras 30, 2009 5:27 pm
Pyörä: 1090 R

Re: TENEstä reissu pyörä?

Viesti Kirjoittaja pekkas »

Sen verran pyörien päällä käytetty että vähäsen tuntumaa sai.
Täydellä tankilla n.22l keulan painuma n.50/300mm ja +100kg kuski kun päällä röhnöttää
niin painuma n.100/300mm jousen esijännitykset oli täysin auki.
Ehkä siinä on aavistuksen liikaa painumaa mutta tutkitaan..
Pyörä on korkeampi nyt tuolla wp/öhlins yhdistelmällä kuin oli vakiona mutta
pyörän asento kokonaisuudessaan ei näytä huonolta.
Liitteet
20151124_090835_resized.jpg
-----------ajo omalla vastuulla-----------------
pekkas
Viestit: 507
Liittynyt: Ma Marras 30, 2009 5:27 pm
Pyörä: 1090 R

Re: TENEstä reissu pyörä?

Viesti Kirjoittaja pekkas »

Taitaa postin lakko sitten pysäyttää/hidastaa tätä projektia.
Jotain pieniä hankintoja matkalla ja taitaa olla nyt seis.
Jarrulevy yksi olennaisin joka saksasta dhl rahdilla tulossa.
Jalkatapit myös matkalla.
-----------ajo omalla vastuulla-----------------
pekkas
Viestit: 507
Liittynyt: Ma Marras 30, 2009 5:27 pm
Pyörä: 1090 R

Re: TENEstä reissu pyörä?

Viesti Kirjoittaja pekkas »

Taas jotain pientä edistystä,pivot pegz jalkatapit tuli postin mukana.
Astinlaudat nuo ovat verrattuna vakio kapeisiin tappeihin kun leveyttä 60mm,
nähähän pääsee keinumaan 20 astetta eteen taakse ja aika miellyttävältä tuntuu noin kuivaharjottelussa.
Positiivistä myös että jää n 20mm alemmas kuin vakio kumin kanssa,aivan tarkkaa mittaa en ottanut.
Liitteet
pivot pegz.jpg
-----------ajo omalla vastuulla-----------------
pekkas
Viestit: 507
Liittynyt: Ma Marras 30, 2009 5:27 pm
Pyörä: 1090 R

Re: TENEstä reissu pyörä?

Viesti Kirjoittaja pekkas »

Etujarru homma osittain jopa onnistui,320mm levy sekä satula saapui.
Levy ihan ok mutta tilaamani LC4 supermoton nelimäntä brembo ei sovi enska vanteen kanssa.
Satula ottaa pinnoihin kiinni,supermoto vanteella pinnat lähtee jyrkemmässä kulmassa ja siksi käynee.
Tämä menee nyt vähän uusiksi tenen omaa satulaa en laittane,pitää ainakin isompi mäntäinen satula löytää
mikäli kaksi mäntäisen laitan.
Brembo satula myynnissä mikäli joku tarvii..virheettömässä kunnossa palat mukana
Liitteet
brembo supermoto.jpg
320 mm levy.jpg
-----------ajo omalla vastuulla-----------------
pekkas
Viestit: 507
Liittynyt: Ma Marras 30, 2009 5:27 pm
Pyörä: 1090 R

Re: TENEstä reissu pyörä?

Viesti Kirjoittaja pekkas »

Vähempi tullut tätä päivitettyä.. eilen kumminkin ensimmäinen ulkoilu ja vähän asfaltti ajelua.
Liitteet
img20160401_091040.jpg
-----------ajo omalla vastuulla-----------------
pekkas
Viestit: 507
Liittynyt: Ma Marras 30, 2009 5:27 pm
Pyörä: 1090 R

Re: TENEstä reissu pyörä?

Viesti Kirjoittaja pekkas »

Eka koeajo lenkin jälkeen keulan jouset vaihtoon,näin oli kyllä epäilyskin.
Nyt paikoillaan 5.2N/mm vieterit (sagit kohdallaan),näillä vähän pidempi lenkki etsien kaikki routapatit/reijät.
Hyvältä tässä vaiheessa vaikuttaa ja öhlins tulee perässä huomaamattomasti,jes!
Vielä saa lumet ja routa sulaa että pääsee kunnon rynkytystä kokeilee.
Pyörä nousi vähän korkeammaksi ja tuolla touratec/kahedo penkillä on jo pirun korkea,varpaat vähän yltää kenttään.
Eipähän tarvii ronttosta maahan tarjota sladeissa=säästää nivelsiteitä :lol:
Penkki/ajoasento tuntuu loistavalta pitkää reissua ajatellen,nuo pivotpegz tapit vähän madaltaa ja polvikulma jää tosi mukavaksi.
-----------ajo omalla vastuulla-----------------
pekkas
Viestit: 507
Liittynyt: Ma Marras 30, 2009 5:27 pm
Pyörä: 1090 R

Re: TENEstä reissu pyörä?

Viesti Kirjoittaja pekkas »

Todella toimivan tuntoinen reissupärrä tästä tuli,kohtuu kova testi lenkki heitetty.
Pari viikkoa venäjällä n.6500 km.
Monen kuntoisia teitä:reikää,röykkyä,soraa,asfalttia,peltoa,polkua,yli puolen metrin tulvaa,puuttuvaa rumpua ym.
Alusta ei pohjannut selkeällä iskulla kertaakaa ja ottaa tosi hyvin patit vastaan,ei kimpole takaisin.
Ehkä pientä shimmi muutosta keulaan jossain vaiheessa,alku herkkyyttä vähän vielä lisää.
Liitteet
Suomi-Aasia-Suomi.JPG
-----------ajo omalla vastuulla-----------------
Vastaa Viestiin