BMW R100 GS -> street tracker
Valvoja: Moderaattorit
-
- Viestit: 87
- Liittynyt: La Syys 24, 2011 11:25 am
- Pyörä: R100GSPD, R100CS, RR450, CafeR
- Paikkakunta: Inhan Tehtaat
Re: BMW R100 GS -> street tracker
Niinpä, ei sovi vakio kardaaniin.
Ei kai se mitään tähtitiedettä ole, mutta oma hommansa siinä tuppaa
olemaan. Muutama yritys tekee tekee ko. korjaushommaa, mutta on nekin
hinnoitellut homman melko korkeelle, joten itse tehden säästö on merkittävä
ja sen säästön voisi sitten käyttää uuden ostamiseen.
Nivelten keskittäminen ja mahdollinen tasapainotus vielä hieman mietityttää.
AeroR
Ei kai se mitään tähtitiedettä ole, mutta oma hommansa siinä tuppaa
olemaan. Muutama yritys tekee tekee ko. korjaushommaa, mutta on nekin
hinnoitellut homman melko korkeelle, joten itse tehden säästö on merkittävä
ja sen säästön voisi sitten käyttää uuden ostamiseen.
Nivelten keskittäminen ja mahdollinen tasapainotus vielä hieman mietityttää.
AeroR
Re: BMW R100 GS -> street tracker
Tuossahan se hoituikin melkein polvella naputellenAeroR kirjoitti:Niinpä, ei sovi vakio kardaaniin.
Ei kai se mitään tähtitiedettä ole, mutta oma hommansa siinä tuppaa
olemaan. Muutama yritys tekee tekee ko. korjaushommaa, mutta on nekin
hinnoitellut homman melko korkeelle, joten itse tehden säästö on merkittävä
ja sen säästön voisi sitten käyttää uuden ostamiseen.
Nivelten keskittäminen ja mahdollinen tasapainotus vielä hieman mietityttää.
AeroR
Oli kyllä lukkosokat helpottamassa asiaa.
Pekka
- t.t.tammi
- Viestit: 2236
- Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 10:22 pm
- Pyörä: Pan European 1991
- Paikkakunta: paimio
- Viesti:
Re: BMW R100 GS -> street tracker
Osassa jenkkihärveleitä on pelkästään prikka hitsattuna.
Turussa http://www.armachine.com/Armachine tekee kardaanitöitä ja siel oli ainaki monenmoista härvelii et tuonki saanee tasapainotettuu.
Auton etukardaanin nivelen vaihto oli ainakin halvempi mitä sun arvio.
Muistaakseni jutteli isälle et tekevät ympäri suomeen noita et luulis rahtinakin onnistuvan.
Turussa http://www.armachine.com/Armachine tekee kardaanitöitä ja siel oli ainaki monenmoista härvelii et tuonki saanee tasapainotettuu.
Auton etukardaanin nivelen vaihto oli ainakin halvempi mitä sun arvio.
Muistaakseni jutteli isälle et tekevät ympäri suomeen noita et luulis rahtinakin onnistuvan.
Re: BMW R100 GS -> street tracker
Autoihin ristkoita vaihdellut..tuo sokaton on helpoin lukita kun kuppien päälle laittaa kupin halkaisijalla olevat prikat
ja ne sit pikku hitsihepillä kiinni,mahdollista uudelleen purkaminen.
Tasapainoituksesta en olisi huolissaan ei pitäisi mihinkään muuttua..
Nivel ehdottomasti samoin päin takaisin(kannattaa vaikka pistepuikolla merkata) ettei käänny puolta kierrosta.
Ja jos sinulla sorvi käytettävissä niin siinä vois pyörittää ennenkuin hitsaa kiinni,saisi heiton tarkastettua.
Tarkkaan saa kyllä keskitettyä kun ennen purkua vähän työntömitan kans mittailee ja sama kasatessa.
Rasvanipalinen ehdottomasti kannattaa laittaa ja jos nippa haittaa niin rasvauksen jälkeen nippa pois ja pultti tilalle.
ja ne sit pikku hitsihepillä kiinni,mahdollista uudelleen purkaminen.
Tasapainoituksesta en olisi huolissaan ei pitäisi mihinkään muuttua..
Nivel ehdottomasti samoin päin takaisin(kannattaa vaikka pistepuikolla merkata) ettei käänny puolta kierrosta.
Ja jos sinulla sorvi käytettävissä niin siinä vois pyörittää ennenkuin hitsaa kiinni,saisi heiton tarkastettua.
Tarkkaan saa kyllä keskitettyä kun ennen purkua vähän työntömitan kans mittailee ja sama kasatessa.
Rasvanipalinen ehdottomasti kannattaa laittaa ja jos nippa haittaa niin rasvauksen jälkeen nippa pois ja pultti tilalle.
-----------ajo omalla vastuulla-----------------
- Raimo
- Viestit: 1276
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
- Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
- Paikkakunta: Oulunsalo
- Viesti:
Re: BMW R100 GS -> street tracker
Vaaran Ismolta voisi löytyä kommenttia aiheesta, http://www.finnbike.com/boxer/ tai sitten Myllymaan Reijolta. Kummatkin ovat kardaaneita korjailleet / korjauttaneet koneistamoissa.
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
-
- Viestit: 87
- Liittynyt: La Syys 24, 2011 11:25 am
- Pyörä: R100GSPD, R100CS, RR450, CafeR
- Paikkakunta: Inhan Tehtaat
Re: BMW R100 GS -> street tracker
No nyt se on purettuna ja uudet nivelristit tilattu, maksoi vähän alle 20,- / kpl.
Prikat pitää tilata sorvarilta ensi viikolla.
Katsotaan mitä tästä tulee, paluuta ei enää ole.
AeroR
Prikat pitää tilata sorvarilta ensi viikolla.
Katsotaan mitä tästä tulee, paluuta ei enää ole.
AeroR
Re: BMW R100 GS -> street tracker
Mitkä nivelristikot tilasit?AeroR kirjoitti:No nyt se on purettuna ja uudet nivelristit tilattu, maksoi vähän alle 20,- / kpl.
Prikat pitää tilata sorvarilta ensi viikolla.
Katsotaan mitä tästä tulee, paluuta ei enää ole.
AeroR
Pitää laittaa muistiin tuo homma.
R1100 pyöriin käynee samat.
Pekka
-
- Viestit: 87
- Liittynyt: La Syys 24, 2011 11:25 am
- Pyörä: R100GSPD, R100CS, RR450, CafeR
- Paikkakunta: Inhan Tehtaat
Re: BMW R100 GS -> street tracker
Nivelristikko on mitoiltaan ja tyypiltään 19*48, eli neulalaakerin ulkohalkaisija on 19 mm
ja sakaroiden pituus on 48 mm. Valmistus maa on Italia, joten mallia "maccaroni".
Sellaista jossa olisi ollut voitelunippa ei löytynyt, joka olisi lisännyt käyttöikää ja helpottanut
huoltoa, mutta nytkin oletettu käyttöikä on 40 tkm ja vaihto pitäisi olla helppo ja varaosan hinta
20,- / kpl, joten vaihdellaan aina kun tarve.
Tämä paraleverin kardaani on hassu osa, joillain se kestää 200 tkm ja jollain hajonnut jo muutaman
kymppitonnin jälkeen. Käsitykseni mukaan merkittävin tekiä on kuinka jyrkässä kulmassa kardaanin
pitää toimia, jyrkässä kulmassa käyttöikä lyhenee. Tähän käsitykseen pääsin kun luin useampia stooreja
netistä. Tässä omassa "street trackerissä" jousitusta on pudotettu 5 senttiä ja näin ollen kardaanin kulma
on todella loiva, voisi ristinivelten olettaa kestävän vaikka kuinka pitkään.
Aika näyttää.
AeroR
ja sakaroiden pituus on 48 mm. Valmistus maa on Italia, joten mallia "maccaroni".
Sellaista jossa olisi ollut voitelunippa ei löytynyt, joka olisi lisännyt käyttöikää ja helpottanut
huoltoa, mutta nytkin oletettu käyttöikä on 40 tkm ja vaihto pitäisi olla helppo ja varaosan hinta
20,- / kpl, joten vaihdellaan aina kun tarve.
Tämä paraleverin kardaani on hassu osa, joillain se kestää 200 tkm ja jollain hajonnut jo muutaman
kymppitonnin jälkeen. Käsitykseni mukaan merkittävin tekiä on kuinka jyrkässä kulmassa kardaanin
pitää toimia, jyrkässä kulmassa käyttöikä lyhenee. Tähän käsitykseen pääsin kun luin useampia stooreja
netistä. Tässä omassa "street trackerissä" jousitusta on pudotettu 5 senttiä ja näin ollen kardaanin kulma
on todella loiva, voisi ristinivelten olettaa kestävän vaikka kuinka pitkään.
Aika näyttää.
AeroR
Re: BMW R100 GS -> street tracker
Paraleverin kardaani tekee myös sellaisen tempun, että etu- ja takapään keskinäinen asento muuttuu siitä kumihässäkän paikalta ja tuon jälkeen ei nivel kestä. Ja saattaahan tuo muitankin lieveilmiöitä aiheuttaa.
-
- Viestit: 87
- Liittynyt: La Syys 24, 2011 11:25 am
- Pyörä: R100GSPD, R100CS, RR450, CafeR
- Paikkakunta: Inhan Tehtaat
Re: BMW R100 GS -> street tracker
Päivitellään hiukan, mitä on tapahtunut viime viikkojen aikana.
Nyt pyörä on purettu aivan niin pieniin kuin tarve on.
Kaikki maalattavat osat viety hiekka- ja/tai lasikuulapuhallukseen
ja suurin osa menee pulverimaalaukseen. Runko yms siihen liittyvät osat
tulee mustaksi, kardaanitunneli, perä ja etupää tulee harmaaksi.
Tilailin vielä loppuja osia ja se tuli kalliiksi, kun Israelilla oli big bore kitti
tarjouksessa ja sormi hajaantu vahingossa tilaa napille.
Kardaaniin tuli ensimmäiset nivelristit (italialaiset), niissä oli jopa voitelunippa, mutta
muuten laatu ei vakuuttanut, tilasin toisen autotarvikeliikkeestä ne oli japanilaiset,
tosin ilman nippaa, mutta taidan ne kuitenkin asentaa.
Nyt odotellaan osia ja sitten innolla kokoonpanemaan.
AeroR
Nyt pyörä on purettu aivan niin pieniin kuin tarve on.
Kaikki maalattavat osat viety hiekka- ja/tai lasikuulapuhallukseen
ja suurin osa menee pulverimaalaukseen. Runko yms siihen liittyvät osat
tulee mustaksi, kardaanitunneli, perä ja etupää tulee harmaaksi.
Tilailin vielä loppuja osia ja se tuli kalliiksi, kun Israelilla oli big bore kitti
tarjouksessa ja sormi hajaantu vahingossa tilaa napille.
Kardaaniin tuli ensimmäiset nivelristit (italialaiset), niissä oli jopa voitelunippa, mutta
muuten laatu ei vakuuttanut, tilasin toisen autotarvikeliikkeestä ne oli japanilaiset,
tosin ilman nippaa, mutta taidan ne kuitenkin asentaa.
Nyt odotellaan osia ja sitten innolla kokoonpanemaan.
AeroR
Re: BMW R100 GS -> street tracker
Mistä tilasit nuo japanilaiset?AeroR kirjoitti: Kardaaniin tuli ensimmäiset nivelristit (italialaiset), niissä oli jopa voitelunippa, mutta
muuten laatu ei vakuuttanut, tilasin toisen autotarvikeliikkeestä ne oli japanilaiset,
tosin ilman nippaa, mutta taidan ne kuitenkin asentaa.
AeroR
Mitä maksoi?
Pekka
-
- Viestit: 87
- Liittynyt: La Syys 24, 2011 11:25 am
- Pyörä: R100GSPD, R100CS, RR450, CafeR
- Paikkakunta: Inhan Tehtaat
Re: BMW R100 GS -> street tracker
Terve,
japanialaiset löytyi ihan paikallisen Fixus liikkeen valikoimasta
ja hinta oli todella edullinen 12,- / kpl.
Näitä japseja on muutama muukin jo käyttänyt gessun kardaanissa.
Kun vaihdon saa helpoksi niin ne kannattaa vaihtaa vaikka 50 tkm välein,
ei se ainakaan kustannuksiin kaadu, laiskuudesta se tosin voi jäädä kiinni.
AeroR
japanialaiset löytyi ihan paikallisen Fixus liikkeen valikoimasta
ja hinta oli todella edullinen 12,- / kpl.
Näitä japseja on muutama muukin jo käyttänyt gessun kardaanissa.
Kun vaihdon saa helpoksi niin ne kannattaa vaihtaa vaikka 50 tkm välein,
ei se ainakaan kustannuksiin kaadu, laiskuudesta se tosin voi jäädä kiinni.
AeroR
-
- Viestit: 87
- Liittynyt: La Syys 24, 2011 11:25 am
- Pyörä: R100GSPD, R100CS, RR450, CafeR
- Paikkakunta: Inhan Tehtaat
Re: BMW R100 GS -> street tracker
Vähän hullu suomalainen tunki japanilaisen nivelristin
saksalaiseen kardaaniin ja siellä on ja pysyy.
Asennus onnistui todella helposti, sopiva tiukkuus, tarkat toleranssit
ja sopivat mitat. Melkein uskaltais jättää ihan noinkin, mutta katsotaan
laitanko lukitusrenkaat vai laittaisko tigillä ihan pienet hepit ?
AeroR
saksalaiseen kardaaniin ja siellä on ja pysyy.
Asennus onnistui todella helposti, sopiva tiukkuus, tarkat toleranssit
ja sopivat mitat. Melkein uskaltais jättää ihan noinkin, mutta katsotaan
laitanko lukitusrenkaat vai laittaisko tigillä ihan pienet hepit ?
AeroR
-
- Viestit: 87
- Liittynyt: La Syys 24, 2011 11:25 am
- Pyörä: R100GSPD, R100CS, RR450, CafeR
- Paikkakunta: Inhan Tehtaat
Re: BMW R100 GS -> street tracker
Välillä muitakin kuin metallihommia.
Tein penkkien rungot ja pehmusteet valmiiksi ja nyt ne voidaan viedä
verhoilijalle. Molempiin tulee musta keinonahka, hieman tylsä, mutta
käytännöllinen. Alunperin oli tarkoitus laittaa toiseen penkkiin ruskea
verhoilu, mutta ei sitten näyttänytkään sopivan värimaailmaan.
Molemmissa kokeillaan geeli pehmustetta ja single penkissä on vielä
sähkölämmitys.
AeroR
Tein penkkien rungot ja pehmusteet valmiiksi ja nyt ne voidaan viedä
verhoilijalle. Molempiin tulee musta keinonahka, hieman tylsä, mutta
käytännöllinen. Alunperin oli tarkoitus laittaa toiseen penkkiin ruskea
verhoilu, mutta ei sitten näyttänytkään sopivan värimaailmaan.
Molemmissa kokeillaan geeli pehmustetta ja single penkissä on vielä
sähkölämmitys.
AeroR
-
- Viestit: 87
- Liittynyt: La Syys 24, 2011 11:25 am
- Pyörä: R100GSPD, R100CS, RR450, CafeR
- Paikkakunta: Inhan Tehtaat
Re: BMW R100 GS -> street tracker
Pikkuhiljaa etenee, kävin perjantaina lasikuulalla puhaltamassa
moottorinlohkon ja kannet sekä vaihdelaatikon, sitten kone purkuun ja
uudet big bore kitin osat sisään. Lasikuula kyllä tunkee aivan joka paikkaan
joten huolellinen puhdistus ennen purkua ja osien tarkka putsaus tai taitaa
muuten olla uusi koneremppa tiedossa. Vai onko ?
Runko ja kaikki mustat pikkuosat oli jo uunissa ja sattui viereiselle radallekkin
joku piikin runko. Toisessa kuvassa harmaaksi tulevat osat menossa uuniin.
Kyllä tää tästä.
AeroR
moottorinlohkon ja kannet sekä vaihdelaatikon, sitten kone purkuun ja
uudet big bore kitin osat sisään. Lasikuula kyllä tunkee aivan joka paikkaan
joten huolellinen puhdistus ennen purkua ja osien tarkka putsaus tai taitaa
muuten olla uusi koneremppa tiedossa. Vai onko ?
Runko ja kaikki mustat pikkuosat oli jo uunissa ja sattui viereiselle radallekkin
joku piikin runko. Toisessa kuvassa harmaaksi tulevat osat menossa uuniin.
Kyllä tää tästä.
AeroR