Yamaha WR 450 EFIn modaus - suttusten kuvien aika ohi :)

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Yamaha WR 450 EFIn modaus - suttusten kuvien aika ohi :)

Viesti Kirjoittaja THA »

Eilen hieman ennen yhtä ilmestyi kotiin tämä ruiskukoneinen WR
Alussa.jpg
Heti koeajolla oli tunne kuin olisi kotiin palannut, hyvin istui jamppi käteen, eikä muuten tärise sit luokkaa YHTÄÄN! En muistanut kuinka tärinättömiä nämä todella olikaan, oikeasti samalla tasolla pikkuserkojen kanssa :D

Ensimmäiseksi punnitsin pyörän, 68,4 kg taka-akselilta ja 58,3 kg etuakselilta - siis 126,7 kg yhteensä. Tankki ehkä 1-1,5l vajaa. Ja Competition Kit asennettuna, kaikki ohjeen mukaiset roippeet poistettuina. Joten se 129 kg tankattuna rekisteröintikunnossa on ainakin puppua - suurehko pettymys. Kävin tiistaina testaamassa pyörää ja silloin jo tuntui, ettei se ole niin kevyt kuin ilmoitetaan. Punnitsin vakio-osat ja kitin asennuksella tosiaan tippuu nelisen kiloa.

Edessä on siis suunniteltuun nähden astetta rankempi laihis pyörälle, koska alle 120 kg on päästävä. Ehdin sen tietysti purkaa ennen kuin yhtään kuvaa otin, johtosarja nyt kädessä. Onkin aika järkyttävä käärme ja suunnilleen puolet liittimistä sokeita/tulpattuja. Suunnilleen puolet kahdesta kilosta tippuu pois kun jaan johtosarjan kahteen osaan: tarpeelliset piuhat ja liittimet, sekä vakioksi täydentävä lisäosa. Tarpeellinen osa tulee kiinni runkoon nippusiteillä ja lisäosaan jää kaikki peltilirvakkeet. Tarpeelliseen osaan jää kuitenkin valokatkaisijoiden ym. liittimet. Vakio tankin kiinnitys on kyllä vähän hölmö, monimutkainen hässäkkä ikään kuin nivelenä, mutta tankki ei mahdu nousemaan pystyyn akselin ympäri.

Mittaristohässäkkä painoi liki 800g - lisäksi vielä se vaijeriksi naamioitu piuha välityksineen. Sorvailen holkin sen anturin tilalle. Oikea säärisuoja painaa 150 g enemmän kuin vasen, tilasin YZ:n suojat tilalle. Mittariksi tulee TM:n mittari 80g. Virtalukko 90g, en vielä punninnut orkkis katkaisijaa, mutta painavampi on. Akuksi tilasin 4-kennoisen (mukamas 8Ah vastaavan) LiFePO4 akun, 400g - toki tuohon suositellaan sitä 8-kennoista ja sen olisin ottanutkin, ellei kiksiä olisi. Mutta tuossapa on, enkä koe kylmäkäynnistyksiä kiksillä riesaksi, helppo polkaista tämäkin (toki pelkän kiksin varaan ei voi jättää, se on vakiona aivan minulle liian pitkä ellei pääse tuelta polkaisemaan). Vakioakku oli 2170 g.

Penkistä kevenee myös n. 700g kun teen oman littanan kuituversion siihen tilalle ja perinteiset 20mm solumuovit pehmusteeksi. Änkästä saisi FMF:ään investoimalla pois vain n. 600 g, joten 400e investointiin en lähde. Toisaalta löytyy tuosta yksi absorptiovaimentimeksi muutettu jampin kammiopömpeli, jolla pääsisi samaan painoon. Ruiskua vaan pitää päästä säätämään ensin, mutta lähiviikkoina laitetaan tuulemaan tälläkin alueella. Orkkis YZ säätötyökalu, jolla pääsee tuunaamaan sytkä- ja ruiskukarttoja, maksaa 316e - koitan onkia jostain moisen hetkeksi lainaan omaksi ostamisen sijaan.

Säätötyökalulle on tarvetta ilman pakoputkimuutoksiakin, koska pyörässä on jo pienillä kaasunavauksilla turhan paljon voimaa hitaaseen maastoon. Toki voima tulee ulos pehmeästi, mutta kun kytkin on aivan hirveä (jo yksin kamala vaijerikytkimen tuntuma ja vielä lisäksi pirun raskas, mahdoton yhdellä sormella), niin pitäisi pystyä ykkösellä kaasulla halliten ajamaan - tehokkaamman 450:n kokemuksella tiedän, että mahdollista sellaisetkin säädöt on löytää.

Tankin alla on paksut kumitilsat, jotka nostavat tankkia turhaan liki 1 cm ja tuovat painoa yli 100 g turhaan. Laitan tilalle ohuemmat ja saan samalla istuinkorkeutta laskettua vielä tuon n. 1 cm lisää. Alustaa en aio madaltaa kuin 3 cm. Vakiona tämä WR on, verrattuna Freeride kotariin, istuinkorkeudeltaan 3 cm matalampi, molemmat ilman penkkiä mitattuna. Eli pyörästä tulee matalampi mitä FR oli Päitsillä, silti 70 mm pidemmin joustoin.

Laihista tietysti haittaa hankintalistalla olevat syylärien suojat, sekä mahdollisesti Rekluse. Eikä todellakaan mikään luistokytkin, kuten Hovi höpäjää, vaan automaattikytkin. Lie minussa jotain vikaa kun tykkään vahvasta moottorijarrusta ja etenkin mitä enemmän väsyy, sitä tärkeämmäksi moottorijarru käy.
Viimeksi muokannut THA, Ma Marras 17, 2014 11:49 am. Yhteensä muokattu 8 kertaa.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Avatar
AKH
Viestit: 525
Liittynyt: Ma Elo 17, 2009 7:47 pm
Pyörä: Yamaha RD

Re: Vs: Yamaha WR 450 EFIn kevennys ym.

Viesti Kirjoittaja AKH »

Puntarilla osien käyttäminen tuntuu olevan sun juttus, niin mitä painaa takahäkki penkin, lokasuojan, sivumuovien, putsarikotelon kanssa, elikkäs koko takapää kaikkineen kun irroittaa rungosta. Ihan vaan utelias noista painon kehittymistä.
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Yamaha WR 450 EFIn kevennys ym.

Viesti Kirjoittaja THA »

Jos sitä tietoa johonkin tarviit, niin toki mä voin punnita sivunumerokilvet, lokarin ja takahäkin, mutta niihin ei muutoksia ole tulossa. Takahäkki on järeä, muovit keveitä. Putsarikotelo on edelleen kiinni pyörässä, sen verran kuramoskaa tuli tankin alta vastaan, etten nyt irrotakaan. Takahäkki liukuu siis nätistä putsarikopan päältä taakse ja häkkiä irroittamatta ei toisaalta saa johtosarjaa pois.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Avatar
AKH
Viestit: 525
Liittynyt: Ma Elo 17, 2009 7:47 pm
Pyörä: Yamaha RD

Re: Vs: Yamaha WR 450 EFIn kevennys ym.

Viesti Kirjoittaja AKH »

Ihan vaan olisin ollut kiinnostunut alumiini/muovi osien painosta, ehkä joskus tulevaisuudessa teen omaani valottoman version jossa rauta minimoituna, semmoinen oli mielessä.
En varsinaisesti ko yammun painoista väliä.
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Yamaha WR 450 EFIn kevennys ym.

Viesti Kirjoittaja THA »

OK, ilmanohjaimissa painot vaihtelee 200g-500g mitä noita olen punninnut. Pikkuserkojen lk. 60h ja poikki takahäkki lienee varaosana suunnilleen 650g ja tuo jampin noin tuplasti. Lokasuojien painot vaihtelee hurjasti, vanhemmissa on paksuutta jopa 6mm ja kun tiheys on lk. 0,95 niin sellainen etulokari painaa lk. kilon ja toisaalta Freeriden etulokari oli vain 380g. Jampin sivunumerokilvet on todella kevyet, en punninnut, mutta n. 250g yhteensä, ilmanohjaimet 300g/kpl. Penkki alkoi 2:lla, erotus edelliseen 450:een tekemääni penkkii oli kuitenkin yli kilon, mutta tähän tulee lisäksi korvakkeet taakse.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Avatar
JIIÄSSÄ
Viestit: 1121
Liittynyt: To Syys 22, 2005 9:50 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Yamaha WR 450 EFIn kevennys ym.

Viesti Kirjoittaja JIIÄSSÄ »

Vertailun vuoksi...

http://www.suzukifinland.fi/mp/rmx450z.php
ilmotetaan 123,5kg ajokunnossa... punnittu testissä suomessa 121,5 tai vähän yli.

http://www.valentiracing.it/enduro/rm-x-450-e.html
118,5kg lienee pakko olla täysin kuivapaino jos kerran takajalkatapitkin löytyy.



Jammun ilmoitettu 129kg varmaan pakko olla kisakunnossa ja tievarustein paljon enemmän.

http://www.yamaha-motor.eu/fi/products/ ... stechspecs
DR650 SEW+RM 250+Pappatunturi 1973+ Solifer SM 1980
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Yamaha WR 450 EFIn kevennys ym.

Viesti Kirjoittaja THA »

On se vähempi kisakitillä, suunnilleen sen 126 kg täydellä tankilla. Tuosta nimittäin löyty n. 300 g ylimääräistä, mm. kahvanlämppärit. Ja sisärenkaat tuskin on vakiot, niistä tulee äkkiä 700-800g lisää.

Purin johtosarjasta teippaukset ja tuo on aika päätön: sarjassa menee useita nippuja, 2-4 kpl samoja piuhoja rinnan lk. 50cm-80cm matkan, yhdysliitin siis kaukana kohdasta, jossa reitit eroaa. Lisäksi tankin alla semmoinen avattava mötikkä, jonka sisällä onkin taas yksi eri tyyppinen haaroitusratkaisu. Eikä siinä vielä kaikki, löytyi sieltä pitkin matkaa sitten niitä pösö-perinteisiä aina-vikaa puristusliitokselal haaroituksiakin. Nuo kaikki alkuperäispatentit poistuu, tinaa ja kahdenkertainen johtosukka päälle korvaamaan. Myöskin noi monenkertaiset johdot lähtee, eikä vain painosyistä, muutamassa paikassa on johdot kärsineet kun menee välit käärmeelle liian ahtaaksi tuolla johtomäärällä.

Nyt johtosarja on nippusiteillä paketissa niin, etten erehdy teippamaan jotain liitintä väärään paikkaan. Orkkis katkaisijoilla ei saa parkkeja yksin päälle lainkaan, eikä virtalukkoa ole. Lisään virtalukon ja laitan fiksumman valokatkaisijan, joka ei edes paina kuin 95g tuota kisasetin tappokytkintä enemmän. Ne saa jäädä pysyviksi pyörään. Valoreleen poistan, se jää poistuvaan johtosarjan osaan. Pelkkä virtakytkin ei paina kuin 40g, siihen hintaan kannattaa polttoainevalo jo ottaa ja katkaisijan kytken valojen pääkatkaisijaksi. Vilkkujen johtosarja jääköön pyörään.

Tänään selattu ohjekirjaa pitkä pätkä ja selkishän senkin sähkömötikän funktio, jossa lukee "Up" - kallistussensori! Samanlainen kuin kotarissa. Ohjekirja antaa mitä pitäisi tulla ulos, joten tuo korvautuu aika näppärästi potikalla jos alkaa temppuilla. Huomenna saa toivottavasti syylärien suojat, niin sitten voi kasata pyörän kunhan saa aikaiseksi suorittaa tuon johtosarjapainin. Jotain pientä sorvattavaa toki lisäksi, mutta vain pientä.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
meikä
Viestit: 1201
Liittynyt: To Kesä 01, 2006 1:56 am
Pyörä: 610 "crate" exc
Paikkakunta: hki

Re: Yamaha WR 450 EFIn kevennys ym.

Viesti Kirjoittaja meikä »

Offtopikkina punnitsin tuossa piruttain tuon oman exc:n, 62/62.6kg oli yli 10L tankissa ja kaikki varusteet kiinni (tuplaxenon, peilit, panssari, navitelineet, karjaraudat jne.), aika samoissa siis menee mutta keula on painava :shock:
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Yamaha WR 450 EFIn kevennys ym.

Viesti Kirjoittaja THA »

Juu mut mieti, sulla 122,6 kg vs. tää WR olis 10 kg enempi kaikki kamat kii. Ja Sherco oli vastaavassa varustuksessa vaan 118,2 kg, katin kanssa.

Tota Reklusea mietin, mimmonen on EXP 3.0? Olis ainakin halpa uutenakin (299e), mutta säilyykö kytkimen käyttömahdollisuus? Eli kun ajatus on tuunata kone ihan lapaseks alakierroksilla niin sit tarttis ojan yli hyppäämisiin ja ylipäänsä keulan nyppimisiin kytkimen lipsautusta. Toisaalta eBay:stä näyttäisi saavan lk. alle 200e kuluineen "uudenveroista" käytettyä z-start Pro:ta, Suomesta löysin yhden, hp. 320e. Sitten taas tuo kytkin ei oikein vakuuta, manuaalinkin mukaan 3 välilevyä ja 4 kitkaa, jouduttu jo kertaalleen uusimaan ilman rekkulaakin.

On kyl jotenkin palannu se sama rakentamisen riemu kuin ison serkon kanssa. Ehkä se on toi kun pystyy edes jotenkin ajamaan vakionakin ja helppo tuunata mieleisekseen. Eikä edes harmita tuon takahäkin paino, uskaltaa laittaa cojootin taakse tarviimatta pelätä takahäkin katkeemista. Jos jollain on tähän isompaa aftermarket tankkia niin kantsii tarjota. Joskin kesäkuulle mennee kaupat. FR:n kanssa oli jo miltei masentavaa kun kukaan ei ollu missään tuunannu niihin mitään, mitään ei saanut valmiina ja sit vähitellen osottautu kuinka huono valinta sen just mun tarpeisiin oli. Tässä taas on monta mopoa yhdessä, ensin pelkistetyimmillään mulle suht ok kisapeli ja toisaalta varustelumahdollisuuksissa liki "taivas rajana" eli safarimopo samassa ja 140 kg:aan saa etukatteen ja xenoninkin laittaa. Jos vakioon pistäis niin sit menis kyllä 150 rikki ;)

Tuota moottoripuolta ei voi olla pohtimatta, semmoset 3 tkm pyöreesti ajettu, eka vuosi tosikuskin toimesta. Tarttiskohan mäntä laittaa, nokkaketju kai ainakin. Manuaali tais sanoo männänrenkaiden vaihtoväliks 1000 km... mutta kun varmistelin tuossa etten ole mitään sössiny piuhojen kans eli napsin liittimet kiinni ja pistin käyntiin, niin ei kyllä edelleenkään tule änkän päästä edes öljyn haju sormiin. On kyllä aina tullut jo ennen kuin männästä alkaa pintauritus siletä. Toisaalta pyörähän on todella hienossa kunnossa, eli huollettu minunkin kriteereilläni hyvin. Myyjän kanssa oltiin tasan samalla aaltopituudella ja mopon purku osoittanut ettei ollut vain luulo. Harvoin olen käytettyä pidellyt, jossa linkkujen kanssakin saa pistää saman tien takasin, koskematta. Yleensä putsaus, pari kirosanaa, korjaussarja tilaukseen. Kaatuiltu toki, kaikki muovit vähän niin ja näin, mutta ehjiä. Mun ajoa nähneet saattaa arvata ettei ainakaan haittaa ;) Yhdestä hieroin ensin kauppoja ja sitä varten hommasin rahat, nyt voi sanoo että onni kun jäi toteutumatta. Tähän tosiaan tein n. 300e osatilauksen sisältäen valmistautumisen Heinolaankin tuon kevennyksen lisäksi, eikä muita tarpeita ole ilmennyt. Kaikki akselit oli huonot, toki ymmärrettävää kun edellisellä omistajalla ei sorvia ollut. Nyt ne jo taas kiiltää, vetäsin linkkujen pultitkin nauhalla sorvissa uuden loistoon.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Yamaha WR 450 EFIn kevennys ym.

Viesti Kirjoittaja THA »

Olen nyt koko yönkin tähän asti temponu tuon johtosarjan kans ja nyt on pakko todeta, että työnimellä kevennys tuli todellisuudessa luotettavuus-projekti. Sanotaan vaikka "johtosaja Vol 4.5": mittarin oikealla puolen on pääkatkasijass, jossa kiinni bensavalo. Vasemmalla heti vieressä on bensapinnan anturin etuvastus - tai siis sivuvastus. Oikeasti ECU kontrolloi virtojen suhdetta läpi sivuvastuksen ja anturin, sitten lähettää signaalin merkkivalolle kun suhde on "oikea". Tästä voikin jo päätellä loput: yksi turha piuhalenkki eteen, siirsin vastuksen akun viereen ja otin metrin piuhoja välistä pois. Kevennys mitätön, mutta ku kyseinen piuha, resistanssi suuruusluokkaa kolme dekadia pienempi kuin vastuksen, paksuna oli länääntyny syylärin kohdalta, ainakin luotettavuus kasvo dekadin.

Sitten nuo dekot liittimet, joita mopeediss on 5 kpl eli kullekin värille. Hienoa, mustaa on käytetty etuosassa pyörää plussanakin, takana vain maana. Esim. vilkuille taas etuvilkkujen virta, sekä maa, kulkee takavilkkujen liittimen kautta, haloo! nelisen metriä piuhaa poistettu, aina vaan mahtuu paremmin nippu kulkemaan.

No ei tässä vielä kaikki myös YZ-malleissa on tankin alla semmoinen haaroitushelvetti. On miltei kuin ECUn liitin, mutta siellä onkin vaan oikkaririmaa sisällä. Ei muuta kun piuhat poikki ja nippuun juottoo ja tuplasukkaa päälle. Oli hapettuneet jo tässäkin, eikä edes vanhimpia, vasta elokuussa 12 taisi olla käyttöönotto. Oikeasti kohde, johon kannattaa joka ruiskujampissa keskittyä. Nyt pakko nukkua vähän välillä. On tullu melkosen monen pyörän johtosarja käytyä läpi kun aikanaan 2003 tuli ihan haamuvikoja, PARHAAT sähköt oli -09 Shercossa ja about paskimmat -12:ssa, tää jamppi taas vaatis minimissään rutosti vassuu joka liiittimene ja kiinni.

Wink kollegoille: ottakaa ainakin jokainen dekon oloinen liitin auki, kihnutus kiiltävksi niihin yhdistmiin ja vassua täyteen, pellinpalat kii, vassua perään ja "korkki" kii. Toinen tärkee on johtosarjan teippaukset, joka haara on teipattu pääsarjan päästä tiiviiks, liittimen päässä ei mitään. Noi sukat oli ainakin mun mopossa enempi ja vähempi täynnä kuraa, joka ei pääse mistään pois. Melki 400h mun ajamaa on tossa yhdessä hallissa seisovassa moposs ja sen ratkasuja suosittelen muillekin, eipä oo sit ekat 16h jälkeen ollu yhtään sähkövikaa!

E: edelliseen päivitykseen liittyen: Z start PRo tilattu ja syylärien suoja (Enduro Engineering) ostettu, 340e kotiin. Syylärien suojien hinta oli vain 486g, koska ne korvaa samalla orkkis 257g peltilpun puolan kiinnitykselle. Lisäksi ilmeni, että takajousi vaihdettu johonkin 30 mm ylipitkään möykkyyn, joten lk. 200 helposti extraa - ei voi madaltaa ja toisaalta taas vääristi painovertailua. Käytettjýjen kanssa tarttis aina muistaa vähän kaikkee... liika htäsiä päätelmiä taas tehty. Toisaalta käytetty on etu, mm. tuon johtosarjan kanssa. Lisää unta ny!
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Yamaha WR 450 EFIn kevennys ym.

Viesti Kirjoittaja THA »

Sain eilen johtosarjan nippuun ja startti pyöri iloisesti, vaan ei bensapumppu - oho, ECU olis varmaan hyvä olla kans :o Se kiinni ja johan pärähti, jes! Sitten armotonta nippusidetystä ympäri pyörää ja ilta olikin siinä. Jos sitä tänään saisi syylärien tuet kiinni, takapäähän muovit ja putken, karjikset ja Sigman, penkkirungon tehtyä ja vielä rekkulan kiinni - tai edes osan tuosta kaikesta. Pääsisi edes huomenna ECUn säätöön.
Laittelen kuvia johtosarjasta ennen ja jälkeen, kunhan toi tabletti saa ensin mahan täyteen. Tulihan siinä vähän eroa :) Ei niin kauheesti painossa, 600g, mutta muuten kyllä. LiFePo4 asennus jäi vartoomaan alustan madallusta, totesin etten saa tuota tasamaalla kiksillä käyntiin ennen. Eli 1,7kg lisää pudotusta on vielä luvassa, jännityksellä odotan mitä tässä vaiheessa on kokonaspudotusa :)
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Yamaha WR 450 EFIn kevennys ym.

Viesti Kirjoittaja THA »

Tavoitteisiin päästiin, takarengaskin vaihtui, mutta syylärien tuet vei törkeän paljon aikaa: onko noiden kanssa normaalia, että sopivuus on vähän miten sattuu eli piuhat menee länään ja vaijerit puristuksiin samoin, ilmanohjaimet ei sovi? Enduro Engineeringin tuet ja vaati todella sovittelua, lopulta ilmanohjaimien kiinnitys syyläreihin nippusitein kun olisi tarvinnut 3x mittaiset spacerit jotta olisi mennyt - eikä ollut syy syyläreissä, vaan ilmanohjaimissa (orkkikset) sisäpuolella muoto, johon tuet osuu. Orkkis johtosarjalla olisi ollut tekemätön paikka, kun jo ilmankin oli se bensavalon sivuvastuksen piuha länässä.

Rekkulan asennus on vaan aina yhtä painajaista, no onnistui jälleen tipauttamatta kuulia. Tai siis Z-start Pron nimenomaan, eihän ne muut mallit "ahista". Painoon vaikutti +160g. Toisaalta kiinni oleva jousi on vakiota 700-800g potrempi, alla paksut sisurit, voipi siis pitääkin 129 kg paikkansa - tai 130 kg. No ei niin kaukana luvatusta kuitenkaan kuin alun alkaen vaikutti. Kuvat valmiista jäi ottamatta, ehkä huomenna. Penkin kiinnityksen päädyin sittenkin ratkaisemaan pistämällä takahäkin poikkipienaan niittimutterin - eli läpipultti penkistä. Virtalukon laitoin kiinni, samoin muut suunnitelman mukaan. Karjisten asennus venähti, mitäpä muutakaan. Joku kerinny jo ruuvaan kiinni kaasukapulaan aivan tohjon ristipääruuvin ylös ja alas liian lyhyen 4mm 6-kolon. Eikä siinä tietty kaikki, holkin muovin väriö ei erottanut ja välissä oli mitä lie heinää, harmaata lankaista mönjää joka paikka täynnä. Mikään ei tunnu edistyvän kuten suunniteltu, aina tulee sivujuonteita kun käytetyn kanssa ropaa. No eipä tunnu kaasukaan enää toivottoman raskaalta.

Huomenna siis Koittomotoon säätämään karttoja, toivottavasti. Tänään piti mennä, vaan ei kerinny. Sitten viikonloppu akkaleirillä ka ens viikon alussa Li akku kiinni alustan madalluksen yhteydessä. Kyllä tästä vielä hieno ja monipuolinen kampe syntyy :)
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Yamaha WR 450 EFIn kevennys ym.

Viesti Kirjoittaja THA »

No niin, johtosarjakuvia. Tässä mistä lähdettiin liikkeelle
image.jpg
Tässä niitä yhdistysliittimiä, joissa hapettuneita pellinpaloja sisällä, vasemmassa reunassa ylhäällä
image.jpg
Tässä johtosarja perkaamisen jälkeen, kuorta vaille valmis
image.jpg
Tässä vierekkäin johtosarjasta ja sen mukana poistetut osat ja lopullinen versio
image.jpg
Pikkuisen tuli päivityksiä kytkentäkaavioon, sisältää myös ne tiedot palikoiden sijainneista, mitä manuaali ei kerro:
image.jpg
Etunapaan sorvasin holkin pienellä krympillä mittarinpyörittäjän stefan tilalle, johon sitten 32x42x7 stefalle pesä ja akselia vasten 24mm holkki, painoa noille 65g ja liki 200g poistui + rakenne-edut tietty
image.jpg
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Syke
Viestit: 1604
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 11:25 am
Pyörä: Ktm380, Yamaha Wr250f, Kona
Paikkakunta: Iitti

Re: Yamaha WR 450 EFIn modaus - johtosarja valmis

Viesti Kirjoittaja Syke »

Moro. Tommosen bongasin http://www.offroadpro.fi/porssi/yamaha- ... 13-muoveja
En kyllä tiedä mitkä kaikki Weeran kanssa mätsää..
Braa-aab!
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Yamaha WR 450 EFIn modaus - johtosarja valmis

Viesti Kirjoittaja THA »

Kappas, tiedänkin kellä on tarvetta :idea: . WR:n kanssa ei noissa ruisku-edessä-YZ:ssa taida olla yhteensopivuutta, pl. etulokari. Ilmanohjaimet vissiin 250:n, ehkä sivunumerokilvetkin?

Sain tänään klo 19 mopon viimein sellaiseen kuosiin, että viitsii ajaa ja voi suunnitella palaavansa su mopolla takaisin suunniteltua 130-140 km reittiä (100km autolla). Onneksi kaiki toimii hyvin! Rekluse tosin ottaa mun makuun liian ylhäältä, no ei ehdi enää säätämään. Enpä siis kerinny ECUnkaan kanssa mihinkään. On todella turhan ärhäkkä alakiekoilla jo pintakaasulla, no ens viikolla sit. Muuten kyllä ihan sikamakee pyörä nyt :D , tuli pelkässä ajotakissa ja rossihousuissa ilman mitään suojia vedeltyä kivikasojakin niin, että vasta kun vilkas mopeusmittariin laski kaasu. Vaikka alusta on tehty 100kg B:n kärkipään kuskille niin silti ihan unelma 200mm joustoihin/madallettu FR verrattuna, iskarit sain liikkuun just sen 200mm :o .

En myöskään olisi ikinä uskonut, että noinkin pieni painonpudotus voi tuntua noin paljon :o . Toki ennen en saanut stongasta pystyyn, nyt nippa nappa, mutta ajossa huomaa eron kun vähän lipsahtaa ja täytyy hartiapankilla reagoida. Vielä kun ruiskun ja sytkän kartat saa modattua eli tän npdarin kartsroitua alakiekoilla pintakaasulla, niin avot! On jo nyt niin herkku, niin herkku 8)
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Vastaa Viestiin