Daddy0:n BMW R1150GS Adventure eli Late
Valvoja: Moderaattorit
- daddy0
- Viestit: 942
- Liittynyt: Su Heinä 20, 2008 12:13 am
- Pyörä: BMW R1200GSA 2010
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Daddy0:n BMW R1150GS Adventure eli Late
Iski (taas) pyöränvaihtoviikot eli nyt on BMW F650GS Dakar myyty ja tilalle piti saada jotain isompaa. Intensiivisen etsinnän jälkeen tilalle löytyi Tuusulalaisen toimitusjohtajan vähälle käytölle "hylkäämä" BMW R1150GS Adventure vuosimallia 2002. Kilometrejä pyörä oli kaupantekohetkellä kerännyt vaivaiset 21 tkm, joista ensimmäiset 17,5 tkm Saksassa berliiniläisen toimitusjohtajan ajokkina. Keväällä 2007 pyörä haettiin edellisen omistajan toimesta Suomeen. Siihen tehtiin heti maahantuonnin jälkeen 20 tkm huolto ja sen jälkeen sillä on ajettu 3500 km. Lienee siis syytä vaihtaa nesteet, koska kilometreistä huolimatta ne ovat jo aika iäkkäät. Siinäpä hyvä projekti Pekan huoltokurssia ajatellen.
Varusteina löytyy Hepco & Beckerin Alu Standard -sivulaukut sisäkasseineen, kaatumaraudat, kahvalämppärit ja ABS-jarrut. Lisäksi pyörään on vaihdettu matalampi satula. Jalat tuntuu ylettävän sen kanssa todella helposti maahan, mutta vastaavasti jalkatapit ovat kovin ylhäällä (varsinkin kun tottui kimppatappitilauksen mataliin tappeihin Dakarin kanssa). Kävin ostoprosessin aikana koeajamassa yhtä GS:ää, jossa oli Wunderlichin tappien madallussarjat ja täytyy kyllä laittaa sellaiset harkintaan tähänkin. Toinen harkinnassa oleva lisävaruste on RAM-kiinnityslaite GPS:lle.
Pyöräni on muuten mielenkiintoinen yksilö, kun se ei oikein noudata noita perinteisiä tunnistussääntöjä jarrujen osalta. Pyörässä on nimittäin BMW-jarrusatulat ja ABS, mutta ei servoja eikä puoli-integraalijarruja, tulppia on yksi per pytty. Yleinen peukalosääntöhän on ollut, että jos R1150GS:n jarrusatuloissa lukee BMW, niin pyörässä on integraalijarrut ja servot. Pitää nyt vielä käydä BMW-huollossa kyselemässä millä varusteilla ja optioilla pyörä on tehtaalta aikanaan tilattu, samalla saanee vahvistuksen kilometreille järjestelmästä löytyvien huoltokirjausten pohjalta.
Sen verran pihi mies on ollut saksanpoika aikanaan, että on myynyt pyörän ilman työkalusarjaa edelliselle suomalaiselle ostajalle, joten nyt pitää aloittaa sopivan työkalusarjan kokoaminen sitten omatoimisesti.
Niin ja pyörä sai heti kutsumanimekseen Late, koska "kasvojen" ilme on ilmiselvästi sama kuin Lauri Tähkällä
Toivomus on, että Latesta ei tule oikeasti projektia, vaan voimme pääasiassa nauttia hyvistä hetkistä yhdessä tien päällä. Dakarista saamieni kokemusten perusteella tämä lienee realistinen toive.
Varusteina löytyy Hepco & Beckerin Alu Standard -sivulaukut sisäkasseineen, kaatumaraudat, kahvalämppärit ja ABS-jarrut. Lisäksi pyörään on vaihdettu matalampi satula. Jalat tuntuu ylettävän sen kanssa todella helposti maahan, mutta vastaavasti jalkatapit ovat kovin ylhäällä (varsinkin kun tottui kimppatappitilauksen mataliin tappeihin Dakarin kanssa). Kävin ostoprosessin aikana koeajamassa yhtä GS:ää, jossa oli Wunderlichin tappien madallussarjat ja täytyy kyllä laittaa sellaiset harkintaan tähänkin. Toinen harkinnassa oleva lisävaruste on RAM-kiinnityslaite GPS:lle.
Pyöräni on muuten mielenkiintoinen yksilö, kun se ei oikein noudata noita perinteisiä tunnistussääntöjä jarrujen osalta. Pyörässä on nimittäin BMW-jarrusatulat ja ABS, mutta ei servoja eikä puoli-integraalijarruja, tulppia on yksi per pytty. Yleinen peukalosääntöhän on ollut, että jos R1150GS:n jarrusatuloissa lukee BMW, niin pyörässä on integraalijarrut ja servot. Pitää nyt vielä käydä BMW-huollossa kyselemässä millä varusteilla ja optioilla pyörä on tehtaalta aikanaan tilattu, samalla saanee vahvistuksen kilometreille järjestelmästä löytyvien huoltokirjausten pohjalta.
Sen verran pihi mies on ollut saksanpoika aikanaan, että on myynyt pyörän ilman työkalusarjaa edelliselle suomalaiselle ostajalle, joten nyt pitää aloittaa sopivan työkalusarjan kokoaminen sitten omatoimisesti.
Niin ja pyörä sai heti kutsumanimekseen Late, koska "kasvojen" ilme on ilmiselvästi sama kuin Lauri Tähkällä
Toivomus on, että Latesta ei tule oikeasti projektia, vaan voimme pääasiassa nauttia hyvistä hetkistä yhdessä tien päällä. Dakarista saamieni kokemusten perusteella tämä lienee realistinen toive.
Re: Daddy0:n BMW R1150GS Adventure eli Late
Varaosakirja ja osanumerot tuolta, työkalut loytyy kohdasta 77-accessories
http://www.maxbmwmotorcycles.com/fiche/ ... d=03252011
Viktor
http://www.maxbmwmotorcycles.com/fiche/ ... d=03252011
Viktor
Tunturi Sport > Monkey > GT 125 > CB 350 T > yli 20 v. taukoa > XT 600Z (myyty) > R 1100 GS (savuna ilmaan) > R 850 GS, nyt lastutettuna J.Gemin lastulla ja pörinäpöntollä. Pörisee ainakin katu-uskottavastii.
Re: Daddy0:n BMW R1150GS Adventure eli Late
daddy0 kirjoitti:...
Niin ja pyörä sai heti kutsumanimekseen Late, koska "kasvojen" ilme on ilmiselvästi sama kuin Lauri Tähkällä ...
Kahvit meinas tulla näpikselle. Aikas loistava huomio.
Sami
Re: Daddy0:n BMW R1150GS Adventure eli Late
Hyvä veto - lähes 1:1. Samasta syystä itsellä tuli tuo Dirdy Birdy avatareks, kun se muistuttaa niin kovin kasigessun nokkaa...SaPeKa kirjoitti:daddy0 kirjoitti:...
Niin ja pyörä sai heti kutsumanimekseen Late, koska "kasvojen" ilme on ilmiselvästi sama kuin Lauri Tähkällä ...
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
-
- Viestit: 3711
- Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
- Pyörä: Yamaha ja TM
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
Re: Daddy0:n BMW R1150GS Adventure eli Late
Mikäs mun domi sit olis?
Toi kuvavertaus O HYVÄ, OSUVA!
Toi kuvavertaus O HYVÄ, OSUVA!
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Re: Daddy0:n BMW R1150GS Adventure eli Late
Emäntä suurena tähkälatefanina veti herneitä nekkuun kun näytin nuo kuvat
On ne kuin kaksi marjaa
On ne kuin kaksi marjaa
Re: Daddy0:n BMW R1150GS Adventure eli Late
Jeps. Ei vaan kovin imartelevaa. Mulle töisä yks jätkis kysy että onko tuo sun pyöräs tuo Lauri Tähkän näkönen tuosa pihalla. En kyllä tunnistanu tuota.
Tuo mun räpsy on kans 2002 vuoden ja siinä on käsittääkseni se I-ABS mutta iliman servoja.
Aika kissan päiviä on viettäny tuo peli. Nyt sun pitää korjata tilanne.
Tuon perus gessun istuinta tuli talvella topattua jonku 5 senttiä ylöspäin ja vieläki tuntuu että se kaipaa niitä tapin madalluksia. Tosin kuitenki jalkatapit on ottaneet iskuja maahan jo nyt niin mahtaako niitä olla vara laskia mihinkään. Nyt pitää vielä koittaa korottaa vähä niitä kiinnikkeitä.
Tuo mun räpsy on kans 2002 vuoden ja siinä on käsittääkseni se I-ABS mutta iliman servoja.
Aika kissan päiviä on viettäny tuo peli. Nyt sun pitää korjata tilanne.
Tuon perus gessun istuinta tuli talvella topattua jonku 5 senttiä ylöspäin ja vieläki tuntuu että se kaipaa niitä tapin madalluksia. Tosin kuitenki jalkatapit on ottaneet iskuja maahan jo nyt niin mahtaako niitä olla vara laskia mihinkään. Nyt pitää vielä koittaa korottaa vähä niitä kiinnikkeitä.
Paskapuhetta, mutta uskon.
Re: Daddy0:n BMW R1150GS Adventure eli Late
Ei toi tappien madallus ole mielestäni hyvä idea. Jos oikeesti haluaa ajaa sillä pyörällä vaikka missä.Peltsi kirjoitti: Tuon perus gessun istuinta tuli talvella topattua jonku 5 senttiä ylöspäin ja vieläki tuntuu että se kaipaa niitä tapin madalluksia. Tosin kuitenki jalkatapit on ottaneet iskuja maahan jo nyt niin mahtaako niitä olla vara laskia mihinkään. Nyt pitää vielä koittaa korottaa vähä niitä kiinnikkeitä.
Mun jalkatapeista kului reilu sentti pois, kun ajelin sillä radalla.
Piti hitsata jonkun mopon jalkatapeista niihin lisää rautaa.
Mun on kyllä R1100GS, mutta on toi R1150GSA pyöräkin varmaan helppo kantata kurveissa kunnolla.
Pekka
- daddy0
- Viestit: 942
- Liittynyt: Su Heinä 20, 2008 12:13 am
- Pyörä: BMW R1200GSA 2010
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Daddy0:n BMW R1150GS Adventure eli Late
Edelliseltä omistajalta löytyy normipenkki tallista. Käyn hakemassa sen ja kokeillaan miltä polvikulma sitten tuntuu. Lassen pyörässä ne madallukset oli ja aika lokoisat oli polvien oltavat. Polvivammaisen pitänee joustaa sitten tappien maavarassa, jos korkeampi penkki ei auta.
- daddy0
- Viestit: 942
- Liittynyt: Su Heinä 20, 2008 12:13 am
- Pyörä: BMW R1200GSA 2010
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Daddy0:n BMW R1150GS Adventure eli Late
Yritys on kova, tänäänkin tuli 250 km ilta-ajelua. Pääsin jo kokeilemaan pyörän nostamistakin, kun pitihän se lentohiekkakuopalle mennä kokeilemaan miten raskas pyörä ja 19" vanne toimii. Loppujen lopuksi paremmin kuin pelkäsin.Peltsi kirjoitti:Aika kissan päiviä on viettäny tuo peli. Nyt sun pitää korjata tilanne.
- daddy0
- Viestit: 942
- Liittynyt: Su Heinä 20, 2008 12:13 am
- Pyörä: BMW R1200GSA 2010
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Daddy0:n BMW R1150GS Adventure eli Late
Nyt on muutama satanen ajeltu normaalikorkealla penkillä ja kokemukset on kokonaan positiivisia. Polvikulmaa ei tarpeen näillä näkyminen enää laskea ja yhden sentinhän saa tarvittaessa pois jalkatappien kumeista luopumalla. Pyörän käsittelykin korkealla penkillä tuntuu sujuvan, ilmeisesti mulla on 185 senttiseksi poikkeuksellisen pitkät jalat, kun edellinen omistaja saman mittaisena ei normipenkillä pärjännyt. Itselleni tuo normipenkki istuu muutenkin paremmin päin peetä, puutumista ei ihan heti tapahdu. Eilenkin kävin heittämässä vajaan kolmensadan aamulenkin.daddy0 kirjoitti:Edelliseltä omistajalta löytyy normipenkki tallista. Käyn hakemassa sen ja kokeillaan miltä polvikulma sitten tuntuu. Lassen pyörässä ne madallukset oli ja aika lokoisat oli polvien oltavat. Polvivammaisen pitänee joustaa sitten tappien maavarassa, jos korkeampi penkki ei auta.
Penkin korkeuden nosto aiheutti tosin sen, että pleksi ei enää suojaa yhtä hyvin ja kypärä paukuttaa turhan kovaa. Onkos suosituksia korvaavaksi pleksiksi tai auttaako esim MRA:n lisäspoilerit?
- daddy0
- Viestit: 942
- Liittynyt: Su Heinä 20, 2008 12:13 am
- Pyörä: BMW R1200GSA 2010
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Daddy0:n BMW R1150GS Adventure eli Late
Vedon aaltoiluun tasakaasulla eli surgingiin tuntuu olevan selityksiä ja kikkoja maailma puolillaan. Aika moni on saanut avun Steptoen ohjeilla moottorinohjausta säätäen: http://www.ukgser.com/forums/showthread.php?t=97657
Itse päätin aloittaa sillä, että otin pois paikallaan olleen keltaisen kytkentäpalan. Maailmalta kun lukee kommentteja, niin osassa maita se tuntuu kuuluvan pyörän vakiovarusteisiin ja osassa taas ei. Lyhyen koeajon jälkeen kulku tasakaasulla on aika paljon tasaisempaa, mutta ihan kuin kiihtyvyys olisi hiukan kärsinyt. Pitää vielä testata tuon linkin mukainen kytkentä, johdonkin tein jo valmiiksi. Ja sitten kaikki uusiksi, kunhan tilaamani Y-kappale katalysaattorin tilalle saapuu
Itse päätin aloittaa sillä, että otin pois paikallaan olleen keltaisen kytkentäpalan. Maailmalta kun lukee kommentteja, niin osassa maita se tuntuu kuuluvan pyörän vakiovarusteisiin ja osassa taas ei. Lyhyen koeajon jälkeen kulku tasakaasulla on aika paljon tasaisempaa, mutta ihan kuin kiihtyvyys olisi hiukan kärsinyt. Pitää vielä testata tuon linkin mukainen kytkentä, johdonkin tein jo valmiiksi. Ja sitten kaikki uusiksi, kunhan tilaamani Y-kappale katalysaattorin tilalle saapuu
Viimeksi muokannut daddy0, La Heinä 23, 2011 9:56 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Daddy0:n BMW R1150GS Adventure eli Late
Oli tollanen -02 Adventure ajossa pari vuotta, normisatulalla ja Touratechin madalletuilla jalkatapeilla, aika paljon mukavampi kuin normitapeilla. Meikä on 189 cm pitkä ja orggistappien kanssa polvikulma oli liian jyrkkä.
Helkkarin hyvä reissupyörä, mutta tie pitää olla alla jotta matka jatkuu.
Sitten siihen tappien kulumiseen radalla, kyllä sitä persettä ja painoa pitää siinä satulassakin siirtää, kun tarpeeksi kallistaa niin pyörästä kuin pyörästä löytyy joku kohta joka ottaa asfalttiin, nimittäin kokemusta on.
Helkkarin hyvä reissupyörä, mutta tie pitää olla alla jotta matka jatkuu.
Sitten siihen tappien kulumiseen radalla, kyllä sitä persettä ja painoa pitää siinä satulassakin siirtää, kun tarpeeksi kallistaa niin pyörästä kuin pyörästä löytyy joku kohta joka ottaa asfalttiin, nimittäin kokemusta on.
- Nomad
- Viestit: 453
- Liittynyt: To Tammi 18, 2007 9:14 pm
- Pyörä: Ewan McGregor -03
- Paikkakunta: Pirkanmaa
Re: Daddy0:n BMW R1150GS Adventure eli Late
Jalkatappien kumit kannattaa ottaa pysyvästi pois, niin tapeilta ajossa ei pääse lipsumaan ja ajo on muutenkin varmempaa. Jos polvikulma vielä häiritsee niin sitten matalemmat tapit vaikka tuolta:http://www.q-tech.de/
Kyytiläisen jalkatapit on myös korkealla, tein niihin madallukset "omasta päästä". Kuvia voin tänne liimailla jos joku näkee tarpeelliseksi.
Mulla on pleksin nokassa Touratechin pieni lisäspoileri, jota olen itse hieman korottanut ja kantannut. Toimii tällaisella 180 senttisellä ja madallettupenkkisellä hyvin ja ajelenkin visiiri auki aina moottoritienopeuksiin asti (kypärässä aurinkovisiiri). Osin tästä syystä kypäräkin on pysynyt umpikypäränä, vaikka crossipottaa joskus himoitsin. En usko, että lipare välttämättä toimii pidemmällä kuskilla, mutta voit tulla kokeileen jos täälläpäin liikut.
http://shop.touratech.se/SE/Catalog/bmw ... 350-0.html
Terveisin,
"-03 Lauri"
Kyytiläisen jalkatapit on myös korkealla, tein niihin madallukset "omasta päästä". Kuvia voin tänne liimailla jos joku näkee tarpeelliseksi.
Mulla on pleksin nokassa Touratechin pieni lisäspoileri, jota olen itse hieman korottanut ja kantannut. Toimii tällaisella 180 senttisellä ja madallettupenkkisellä hyvin ja ajelenkin visiiri auki aina moottoritienopeuksiin asti (kypärässä aurinkovisiiri). Osin tästä syystä kypäräkin on pysynyt umpikypäränä, vaikka crossipottaa joskus himoitsin. En usko, että lipare välttämättä toimii pidemmällä kuskilla, mutta voit tulla kokeileen jos täälläpäin liikut.
http://shop.touratech.se/SE/Catalog/bmw ... 350-0.html
Terveisin,
"-03 Lauri"
- daddy0
- Viestit: 942
- Liittynyt: Su Heinä 20, 2008 12:13 am
- Pyörä: BMW R1200GSA 2010
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Daddy0:n BMW R1150GS Adventure eli Late
Kokeilut jatkuu nyt yllä olevan linkin mukaisella Steptoen kytkennällä. Vajaa parisataa ajettu ja kyllä vaan toimii pyörä hienosti sen kanssa. Nykimistä tasakaasulla ei käytännössä lainkaan, kone vetää kauniisti eikä putkessa pauku. Jos vielä kulutuskin on kohdallaan, niin voi että.daddy0 kirjoitti:Vedon aaltoiluun tasakaasulla eli surgingiin tuntuu olevan selityksiä ja kikkoja maailma puolillaan. Aika moni on saanut avun Steptoen ohjeilla moottorinohjausta säätäen: http://www.ukgser.com/forums/showthread.php?t=97657
Itse päätin aloittaa sillä, että otin pois paikallaan olleen keltaisen kytkentäpalan. Maailmalta kun lukee kommentteja, niin osassa maita se tuntuu kuuluvan pyörän vakiovarusteisiin ja osassa taas ei. Lyhyen koeajon jälkeen kulku tasakaasulla on aika paljon tasaisempaa, mutta ihan kuin kiihtyvyys olisi hiukan kärsinyt. Pitää vielä testata tuon linkin mukainen kytkentä, johdonkin tein jo valmiiksi. Ja sitten kaikki uusiksi, kunhan tilaamani Y-kappale katalysaattorin tilalle saapuu
Ps. Tänään muuten otin pikkulenkin vanhalla pikkugessullani ja voi kun tuntui sirolle ja tehottomalle.