Raimon Kanttura

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

FIN_GSer
Viestit: 80
Liittynyt: Su Syys 24, 2006 5:50 pm
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja FIN_GSer »

Nooo, Kanttura kaipaa potkua varmaan sitten ensivuonna ;-)

Mulla on menossa valtava pohdinta; uusi nokka-akseli, vaiko takaisin pikkuvenakansiin. Nokka-akseli vaatisi koneen isomman avaamisen, mutta kansihomma vaatisi kansien kunnostuksen.
Siebenrockin 80-100 satsi tekee koneesta reippaasti ryhdikkäämmän, mutta yläkierroksilla alkaa ahdistaa. Homma on varmaan OK GS:ssä, mutta katumopossa alkoi ahistaa. Isot venat & kaasarit (täys R100) puolestaan pelaa kierroksilla, mutta alakierrospotku heikkenee. Lisää kaikkea luvataan "symmetric cam":illä.

Risto
Raffe
Viestit: 39
Liittynyt: Pe Syys 23, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Raffe »

tervehdys

Meikäläinen tilasi P-kitin juuri ajatuksena hankkia siihen R100
kannet ( kaasarit löytyy jo ). Tilausta odotellessani tiedustelin mitenköhän
B-bore sopisi pyörään, 80G/S, mutten saanut Krystianilta vastausta.
Tilasin myös assymetrisen nokan. Mahtaako sopia( hyöty ) B-bore kittiin
jos pistäisi suunitelmat uusiksi? Miten B-bore konvertoidun G/Sn jarruja
tulisi päivittää, kaiketi vaativat jonkunlaista toimenpidettä?
Avatar
Ilmari
Viestit: 1059
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Pyörä: T7,CBR600, zxr6
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Raffe kirjoitti:tervehdys

Meikäläinen tilasi P-kitin juuri ajatuksena hankkia siihen R100
kannet ( kaasarit löytyy jo ). Tilausta odotellessani tiedustelin mitenköhän
B-bore sopisi pyörään, 80G/S, mutten saanut Krystianilta vastausta.
Tilasin myös assymetrisen nokan. Mahtaako sopia( hyöty ) B-bore kittiin
jos pistäisi suunitelmat uusiksi? Miten B-bore konvertoidun G/Sn jarruja
tulisi päivittää, kaiketi vaativat jonkunlaista toimenpidettä?
En tiedä minkalaiset Bemarin jarrut on alunperin ollut. Mulla on 320mm etulaikka ja satula on nostettu alumiinipalikalla. Alumiinipalikassa on HE teksti, vissiin valmistaja. Jarruissa myös teräspunosletku. Hyvin pysähtyy.
Avatar
Raimo
Viestit: 1276
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo »

FIN_GSer kirjoitti:Siebenrockin 80-100 satsi tekee koneesta reippaasti ryhdikkäämmän, mutta yläkierroksilla alkaa ahdistaa. Homma on varmaan OK GS:ssä, mutta katumopossa alkoi ahistaa.
Minun käytössä tuo tasainen vääntöalue on haluttavampi, kuin yläkierrosteho. Big Bore Kitissä ilahdutti se, että vääntöä oli alhaalta asti, mutta kone ei hyytynyt kierroksillakaan. Varmastikin tuo nokka, puristukset ja kuutiotilavuus tekivät alhaalle tehoa, ja sitten isommat kannet auttoivat hengityksessä.
Raffe kirjoitti:Meikäläinen tilasi P-kitin juuri ajatuksena hankkia siihen R100
kannet ( kaasarit löytyy jo ). Tilausta odotellessani tiedustelin mitenköhän
B-bore sopisi pyörään, 80G/S, mutten saanut Krystianilta vastausta.
Tilasin myös assymetrisen nokan. Mahtaako sopia( hyöty ) B-bore kittiin
jos pistäisi suunitelmat uusiksi? Miten B-bore konvertoidun G/Sn jarruja
tulisi päivittää, kaiketi vaativat jonkunlaista toimenpidettä?
Ajattelitko siis laittaa power-kittiin isoventtiiliset kannet?? Jos niin, hoksasithan tilata R100-koneille tarkoitetun power kitin, jossa männät on tehty isoja venttiileitä varten?

Jos taas tuo Big Bore kit kiinnostaa, niin silloin tarvitset ne 40 milliset kaasuttimet ja isoventtiiliset kannet. Sarjan mukana tulee myös tuo assymmetrinen nokka.

Alkuperäinen jarru ei ole kovinkaan loistava, mulla on keula vaihdettu ja africa twinin nissinin puristin paransi jarruja jonkin verran. G/S:n keulassa olisi paikka toiselle puristimelle, eli jos sellaisen hankkisi+levyn ja tuplalevyllisen jarrupuristin niin jarrut olisivat varmasti hyvät, mutta se keula on aika kammottava hiukankaan möykkyisemmällä tiellä. Kadulla pärjännee.
Ilmari kirjoitti:Mulla on 320mm etulaikka ja satula on nostettu alumiinipalikalla. Alumiinipalikassa on HE teksti, vissiin valmistaja. Jarruissa myös teräspunosletku. Hyvin pysähtyy.
HE tekee sellaista sarjaa, jossa tulee mukana tuo siirtopala alkuperäisen puristimen siirtämiseksi ja iso jarrulevy. Oliskohan Qtech tai Gletter myynyt noita. Siitä Siton vaimentimesta minulla ei ole mitään käsitystä, mutta taitaa olla vain korvike alkuperäisen tilalle.
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
Raffe
Viestit: 39
Liittynyt: Pe Syys 23, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Raffe »

Persuksillehan se tilaus meni! Ja Siebenrockin muuten niin
erinomaisesta tuoteluettelosta saattaa saada sen käsityksen
että big-bore-kittiin kuuluu 119e maksava "high-torque camshaft".
Saitko Raimo asennusohjeet? Minun kitistä ne puuttui sen lisäksi
että toimitus kesti 11 vkkoa luvatun parin sijaan.
Avatar
Raimo
Viestit: 1276
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo »

Asennusohjeet olivat mukana, mutta saksaksi. Ja kun tein tilausta, niin power-kitin yksilöinnissä luki, ettei ole varastossa. Kun kysyin niin sanoivat että menee muutama viikko, ja mulle osat tulivatkin n. kolmessa viikossa.

Siebenrockin power-kitit ainakin on teetetty Italiassa, siististi tehtyjä, mutta jotakin voi tuo tieto häiritä 8)
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
FIN_GSer
Viestit: 80
Liittynyt: Su Syys 24, 2006 5:50 pm
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja FIN_GSer »

Ja huomio!
80-100 kitin mukana tuleva mäntä on aivan erilainen, kuin 100:n mäntä. 80:n kansi on reippaasti pienempi, kuin 100:n. Männän pään koneistus on tehty kannen mukaan. Oletan, että 80-100 sarjan mäntä ison kannen kanssa aiheuttaa nakutusta ja samalla laskee puristussuhdetta. mittailin noita vimekesänä ja tein nuo huomiot.
jos joku haluaa lisätietoja, niin niitä saa pyytämällä.

Risto
Avatar
niklasbackman
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 11:15 am
Pyörä: BMW R1100GS (-96)
Paikkakunta: Oslo

r80gs maailmanympärimatkalle

Viesti Kirjoittaja niklasbackman »

Hei,
Löysin eilen mielenkiintoisen rtw-linkin, jossa vanhempi r80gs oli tuunattu maailmanympäri-kuntoon.

http://www.nohorizons.net/

Aika hullunkurisen näköinen siitä tuli, varsinkin tuon 42-litrasen tankin kanssa :) Mutta mielenkiintoista oli myös Money-osiossa, että budjettina 2v reissulle ei ollut kuin 50t taalaa.. pitäiskö? ;)

Kuva

N
Avatar
Raimo
Viestit: 1276
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo »

2venttiiligessut ovat olleet maailmanympärimatkaajien suosikkipyöriä pitkän aikaa. Toki nykyisin McGregorien aikana tilanne on muuttunut, ja tottahan kehitys kulkee eteenpäin. Tuollainen Acerbisin valmistama HPN-rallipajalle suunniteltu muovitankki maksaa hiukan alle 700 euroa Touratechillä, ja mukava olisi tuollainen laittaa myös Kantturaan. Mutta todellista tarvetta ei ole, joten se on noita tulevaisuuden haaveita. Nykyisin ajaminen on niin mukavaa, että rakentelu on jäänyt taka-alalle...Mutta sainpas sentään laitettua leveät jalkatapit, jotka löysin eBaysta sopivasti. Ja ovat muuten Kantturan ensimmäiset KTM-osat :)
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
jyrki
Viestit: 474
Liittynyt: Ma Loka 04, 2004 1:14 am

Viesti Kirjoittaja jyrki »

Raimo kirjoitti:...Mutta sainpas sentään laitettua leveät jalkatapit, jotka löysin eBaysta sopivasti. Ja ovat muuten Kantturan ensimmäiset KTM-osat :)
Eli nyt on annettu pirulle pikkusormi :D
Huono tie, parempi mieli.
Avatar
Raimo
Viestit: 1276
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo »

Enpäs nyt tiedä...Jos olis tarpeeksi valuuttaa näihin harrastusjuttuihin, niin 640 adventure olisi varmaan tallissa. En ole mikään bemari-fanaatikko, mutta 2V-GS-fanaatikko kylläkin. Ja LC4-kotkaan verrattuna tuo Kanttura on paljon mukavampi matka-ajossa, sekä samalla pysyy puiden välissä vauhtikin alempana kuin noilla kunnon alustoilla varustetuilla ajokeilla. Eli tällä hetkellä olosuhteisiin nähden nuo KTM-jalkatapit ovat hyvinkin jees :)
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
Avatar
aapo
Viestit: 824
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 9:18 pm
Pyörä: DR 750 S
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja aapo »

2V GS olis kyllä aika peli. Jollain ihme tavalla kiinnostava laite :D . Pidemmän aikaa tehnyt mieli. En tiedä koska sitä lipsahtaa... :)

-aapo
Avatar
Ilmari
Viestit: 1059
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Pyörä: T7,CBR600, zxr6
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Joko on Raimolla Powerkitti paikallaan? Meinaatko vaihtaa samalla kytkimen lautasjousen? Mullahan rupes tuosta omasta luistamaan kytkin viitosella, kun oikein vedätti. Repa sanoi, että orginaal kasisatasen jousihässäkkä on liian pehmeä, kun vääntö kasvaa powerkitin myötä. Vaihdoin omaan tonnisen jousen ja alkoi pitämään!
Avatar
Raimo
Viestit: 1276
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo »

Niin, mulla talvesta alkaen kytkin antoi periksi jo 0,8 litraisena, joten saksan reissulla ostin Siebenrockilta kampiakselin tiivisteen. Laitoin Power-kitin paikoilleen ja sisäänajossa ongelmia ei ollut, mutta kun ensimmäisen kerran kokeilin kiihdyttää, niin se oli sitten siinä. Eli kytkin vaihtoon, mutta vaihdelaatikon irrotuksen jälkeen selvisikin, että öljyvuoto tuli vaihdelaatikon stefalta, ja alle 20 tkm sitten rempattu aski. Mahdollinen syy oli miinusnavan kiinnityspultti, siis se jossa on reikä. Ja reikä oli tietenkin tukossa hiekkapölystä, joten se on ehkä edesauttanut öljyvuodon syntymistä.

Eli en vaihtanut kampiakselin stefaa, vaan vaihteiston stefan, sekä uuden kytkinlevyn ja vielä sen R100GS:n painejousen. Kytkinkahva jäykistyi selvästi, muttei se paha ole vieläkään, ja kiihdytyksessä nykäisee ihan eri malliin kuin aiemmin...
Aapo kirjoitti:2V GS olis kyllä aika peli. Jollain ihme tavalla kiinnostava laite. Pidemmän aikaa tehnyt mieli. En tiedä koska sitä lipsahtaa...
Niin, ja sullahan Tohtorikuskina tuo roplaaminen ja korjaaminen on jo tuttua, niin sitä gessuissa piisaa...Toisaalta kun yhden paikan laittaa kuntoon, niin ei sitä tarvitse heti olla hieromassa. Tai siis 2V-gessut ovat kestäviä ja luotettavia, mutta kun ne aiheuttavat sellaista hoivaviettiä, tai ainakin säätämishalua :lol:
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
Avatar
Ilmari
Viestit: 1059
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Pyörä: T7,CBR600, zxr6
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

No enpä ole ajatellukaan, että siinä pultissa on reikä. Mullahan vaihdelaatikosta vuotaa peräpään stefa. lmeisesti senkään vaihtaminen ei onnistu ilman, että ottaa v-laatikon irti. Lähinnä hommassa mietityttää se, että kun laatikon joutuu jälleen kerran irrottamaan niin kannattaisiko se samalla laakeroida ikään kuin ennaltaehkäisevästi? Samalla voisi asentaa Siebenrockin pitkän viitosen.
Vastaa Viestiin