Raimon Kanttura

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
prospec
Viestit: 151
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 3:47 pm
Pyörä: SXC, K-650
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja prospec »

Pala-Metalli Oulussa on ruukannu myyä pieniä(-kin) pätkiä kaikennäköistä rautaa ja amuliinia:
http://lyhytlinkki.net/?is5zzmat

Ja Ruskossa on ollut metallin vähittäismyyjä/kierrättäjä (EI Kuusakoski), oliskohan Oulun Rauta-Pojat:
http://lyhytlinkki.net/?wf2qqjb4


Edit by Raimo: Korjailin linkit hiukan sievemmiksi.
Avatar
Raimo
Viestit: 1276
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo »

Sah-Kosta löytyy metalleja kans, ja parhaimpana pidän Oulunsalosta löytyvää Lavander Ky:tä.
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
RiiMi
Viestit: 1483
Liittynyt: Su Syys 25, 2005 11:46 am
Pyörä: Honda cbf 1000f
Paikkakunta: somero

Viesti Kirjoittaja RiiMi »

[quote="Raimo"]Olispas mahtavaa jos löytäisit kuvat ja saisit ne skannattua!

Minä taas tahtoisin löytää sen Vauhdin Maailman, jossa oli juttu Rahierin tai jonkun muun dakar-kuskin 2V-gessusta joskus 80-luvun puolivälissä. Tästä lehdestä mun 2V-bokseri hulluus on alkanut, ja paranemisen merkkejä ei ole näköpiirissä...

Tälle talvelle Kantturaan ei ole tulossa kummempia projekteja, paitsi jos saan ostettua jostakin ST52 -teräsputkea n. 60mm halkaisijaltaan, tai siis esim. Ruukin S355J2H putkipalkki 60,3 mm 2,9 tai 3,2 mm seinämällä puolisen metriä olisi mahtava homma (kertokaa jos on jokin kanava mistä minä tuollaisen saan ostettua, minimi toimitus normaalisti 6 metriä...).

Toinen juttu kesäksi on öljynjäähdytin + Jochen Siebenrockin nettikaupan yksi myydyin artikkeli tai kitti :)

Mutta ensiksi suunnitelmissa on uudet kahvasuojat (norsunkorvat) koska löysin pari viikkoa sitten jäisistä olosuhteista kelkkareitillä majailleen lähteen, joka tietenkin oli sula ja täysin sopivat 21-tuumaiselle eturenkaalle. No Kantturan vilkku ja molemmat käsisuojat särkyivät postimerkin kokoisiksi palasiksi ja kylki oli pari päivää hiukan kipeä.

Pääasia on kuitenkin se, että talviajo on mukavaa! Ja Kantturakin tuntui Makkaraharjun tiellä oikein mukavalta ajokilta, vaikka kokeilin 625:sta Kottaraista välillä. Vauhtia Kotkalla oli varmasti enemmän, mutta fiilis oli molemmilla kunnossa...Mitä väliä sillä sekkarilla on kun nautitaan ajamisesta[/quote]

Onnistuihan kuvien liittäminen lopulta.
Liitteet
kuva 1129.jpg
(211.19 KiB) Tiedosto ladattu 202 kertaa
kuva 2130.jpg
(190 KiB) Tiedosto ladattu 181 kertaa
kuva 1129.jpg
(211.19 KiB) Tiedosto ladattu 184 kertaa
kuva 4132.jpg
(116.94 KiB) Tiedosto ladattu 192 kertaa
kuva 3131.jpg
(211.13 KiB) Tiedosto ladattu 268 kertaa
Avatar
Raimo
Viestit: 1276
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo »

Kiitoksia kuvista!!!

Olipas aidon näköisiä maisemia, ja hieno oli gessukin. Minua harmittaa kovasti se, ettei tullut nuorempana kuvattua ajokkeja ja projekteja sen kummemmin, ja nyt niitä olisi kiva tiirailla. Mutta mahtavaa, että toisilla oli kamera käsillä.
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
Avatar
Raimo
Viestit: 1276
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Siebenrockillakin tuli käytyä!

Viesti Kirjoittaja Raimo »

Käväisimme Saksassa, Ulmin kaupungissa viettämässä Hemmilän Markon ja Mirkkan vieraana muutaman päivän. Koska lapset olivat reissussa mukana, oli Legoland ykkösasia tällä reissulla, mutta tuli kuitenkin hiukan sivuttua myös moottoripyöriä (onko ihme...)

Teimme parin päivän reissun Itävallan ja Italian alpeille, ja tuli muutama alppiylitys (tai ...pass) ylitettyä. Näin tasamaan asukille tuntui vuokra-Escape-rellu turhan isolta ajokilta serpentiineillä...jonne ainoa oikea ajoneuvo on yllätys-yllätys: moottoripyörä. Ja niitähän tulikin sitten vastaan oikein urakalla, useampi prätkä autoa kohden. Upeista mutkateistä oli laitettu välille varoitustakin...

KuvaKuva

Välillä ihastelin Markon Gessua, jossa on kaikenlaista herkkua, ja samalla tuli minullekin selväksi joskus havaitsemani juttu: Kun pakoputki (Kantturassa rosteria) kuumenee tarpeeksi, niin äänet muuttuvat. Markon titaani-akra tekee saman, ja lämpölaajeneminen on millejä pituussuunnassa. Toisessa kuvassa paikallisessa bemu-kaupassa esillä ollut alkuperäiskuntoinen Paris-Dakar G/S-Kanttura.

KuvaKuva

Eilen sitten vierailimme 2V-bemaristien Mekassa, eli Siebenrockilla. Jochen Siebenrock on ihme kaveri, joka valmistuttaa kaikenlaista sälää 2-venttiiliboksereihin /5-sarjasta alkaen (-68 vuodesta). Kaupasta löytyy alkuperäisosia, käytettyjä osia sekä uustuotanto-osia, kuten istuinpäällisiä, pakoputkia ja tietenkin Power-kittejä...

Kuvissa toiviomatkalainen off-road-Kantturan takana, jossa todella erikoinen runkojäykistys, ja sekä takahaarukka, jostain vanhasta R-mallista modattuna.

KuvaKuvaKuvaKuva

Jaa että mikä Power kit ??

Se on R80 (785 kuutiota) -moottorille suunniteltu litrainen tehosarja, jolla saadaan tonnisen tehot (50 => 60 hp ja 57 => 72 Nm), mutta samalla kulutus hiukan pienenee. Moottorin lämmöntuotto kasvaa, joten lisärengas öljypohjaan ja/tai öljynjäähdytin on tarpeeseen. Hintaa moisella kitillä on alle 800 euroa.

Pari vuotta sitten Jochen suunnitteli Big-Bore-kitin jolla kuutiot nousevat 1070:n, ja mukana tulee mäntien ja sylinterien lisäksi kiertokanget ja nokka-akseli. Tuolla sarjalla tehoa on 80 hp ja 92 Nm :!:

No minulla sattui olemaan onni päästä koeajamaan Siebenrockin esitteissäkin esiintyvää Big-Bore-kit Gessua, ja vaikka ajovarusteet olivat hyvinkin puutteelliset, niin ehdin heittää muutaman kilsan ajelun.
On todella hurja muutos tuohon antiikkiseen härveliin saada moottoriin todellinen piristysruiske. Jos ajokki painaa alle 180 kiloa ja tehoa tuo 80/92, niin jopas liikahti ilman nestejäähdytyksiä, ruiskuja tai kahta ylimääräistä venttiiliä...Harvoin 2V-bokseri nakkaa kaasulla keulaa kolmosella...

KuvaKuva

Niin ja tuon saisi vuokralle 80 euroa vuorokausi (sisältyy 600 km ja 1000 euron omavastuu). Tai siis tämmöisen tarjouksen Jochenilta myyjäni Krystian sai udeltua.... Alkoi nuo serpentiinitiet näyttämään kovasti kiinnostavilta, etenkin kun parin päivän ajeluun saisi vielä sopimaan Schekin ja HPN:n putiikit.

PS. Ja viime viikon perjantaina oli Siebenrockilta tullut postipaketti, jossa oli yksi kappale Power kit sarjaa. Oliskohan pitänyt samalla tilata tuo Big-Bore kitti ?
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
Avatar
Ilmari
Viestit: 1059
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Pyörä: T7,CBR600, zxr6
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Eli siis ostit sen tonnisen setin? Tarviiko pyörää muutoskatsastaa nykyään, kun kasvattaa kuutioita? Mun pyörään edellinen omistaja oli laitattanut tuon power kitin ja rekisteriotteessa/pytyissä seisoo tunnus S10 kertomassa tuosta valtaisasta high-performance tuunauksesta. Ja öljynlauhdutin löytyy kans!
Avatar
Raimo
Viestit: 1276
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo »

Enpäs tiedä. Mulla nyt on tulossa muutakin muutoskatsastettavaa, ettei tuo samalla paljoa paina, vaikka pitäisikin merkata. Asennusta ennen vain joudun rakentamaan sen öljynjäähdyttimen, kun en halua paljoa madaltaa maavaraa. Tallista löytyy kuitenkin uudemman R100GS-PD mallin öljypohja, jolla öljytilavuus nousee reilun puoli litraa ja samalla saan PD-mallin pohjapanssarin.

Mutta olihan tuo Big-Bore-kit hurja paketti. R80-bokserin omistaja vaan joutuisi hankkimaan R100 mallin kannet ja kaasuttimet. Niin ja hintaa kitillä on hiukka vajaa 1900 euroa. Mutta olisihan se hauskaa kiusata uudempia boksereita :twisted:
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
Avatar
Ilmari
Viestit: 1059
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Pyörä: T7,CBR600, zxr6
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Pannaanpa joskus (lähiaikoina?) pystyyn pienimuotoiset koeajosessiot Oulu-Kokkola linjalla, ois ihan kiinnostavaa testata minkalainen tuo sun gessu on ajoiltaan/tehoiltaan. Mullahan tuo runko/alusta on aivan tehdaskamaa, löylyjä pitäisi irrota saman verran.
Avatar
Raimo
Viestit: 1276
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo »

Niin, koeajosessiot sopii aina, mutta mulla voi mennä elokuulle, ennenkuin Kanttura hyppää Power Kitin avustuksella. Keski-Pohjanmaalla kuljen aina silloin tällöin (Alavieska-Himanka), eli tuolloin voisin ottaa yhteyttä. Laita yhteystietosi YV:llä tai meilillä.
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
FIN_GSer
Viestit: 80
Liittynyt: Su Syys 24, 2006 5:50 pm
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja FIN_GSer »

Terve

Noita isoja kansia on vähän hankala löytää. Etsin omiani Suomesta aikani, ennenkuin soittelin UK:n romiksille. Sieltä sain kunnostetut R100:n isoventtiiliset kannet ja 40mm kaasarit kohtuujärkevään hintaan.
Hommasin siis ekana R80 -> 100 kitin, sitten keksin, että isot venttiilit ja kaasarit tarvii kanssa, SITTEN tajusin, että 80->100 kitissä on speciaalit männät ja tarvi tilata Siebenrockilta vielä R100:n männät, että sain puristukset sovitetua kohilleen... Aika ruljanssi...

Jos nyt aloittaisin koko hommaa, niin tilaisin suoraan 1070 kitin ja alkaisin etsiskelemään niitä isoja kansia ja kaasareita erikseen...

Toisaalta... Paljonko maksaisit noista kansisa ja kaasareista? Voisin ehkä heittää R80:n kannet takaisin, niin saisin terhakamman koneen keskikierroksille vakionokalla..

Risto
Avatar
Ilmari
Viestit: 1059
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Pyörä: T7,CBR600, zxr6
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Ilmeisesti Raimolla on orkkis pakoputki, kun sanoit sen olevan rosteria. Oletko miettinyt auspuffin päivitystä?
Avatar
antti-a
Viestit: 475
Liittynyt: Ti Helmi 07, 2006 9:46 am
Pyörä: R1100GS
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja antti-a »

Millainen tuo r80gs on ajaa maantietä matkavauhtia.
On ruvennut kiinostamaan kovasti r80gs ja r100gs.

Miten se on ajoviiman kanssa?
Tarkoitus olisi löytää parempi matkanteko väline kuin KLE.

Vakavasti olen harkinnut toista vanhahkoa bmw:tä. (auto kun on jo)
ETK:ssa kun on BMW:n moottoripyörien osatkin!
Avatar
Ilmari
Viestit: 1059
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Pyörä: T7,CBR600, zxr6
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

antti-a kirjoitti:Millainen tuo r80gs on ajaa maantietä matkavauhtia.
On ruvennut kiinostamaan kovasti r80gs ja r100gs.

Miten se on ajoviiman kanssa?
Tarkoitus olisi löytää parempi matkanteko väline kuin KLE.

Vakavasti olen harkinnut toista vanhahkoa bmw:tä. (auto kun on jo)
ETK:ssa kun on BMW:n moottoripyörien osatkin!
Mun pyörässä on se yläkate ja pyörä on ihan siedettävä ajaa sinne 140km/h asti. Raimollahan taas on tuo orginaali nakumalli ja oletan, että meno on kovemmassa vauhdissa karumpaa.

Jotenkin tuntuu, että paremmin se on matkapyörä kuin enduro, tosin tekijämiehethän tekee silläkin mitä haluaa. Tarjonta on ollut viimeakikoina Suomessa niukkaa, nytkin nettimotossa oli vain kaksi myytävänä.

Kävin muuten sun kotisivuilla. Jos käyt koelenkillä GS-bemarilla niin tekniikka voi tuntua hieman karheammalta kuin V-12 bimmerissä....
Avatar
Raimo
Viestit: 1276
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo »

FIN_GSer:ille, katson ensin tuon power-kitin kanssa, että riittääkö...Ja luulenpa että riitttää. Tuo big-bore-kit oli vain huumaava kokemus siitä, että noinkin paljon tästä kutomakoneen moottorista saa irti käyttökelpoista tehoa.

Pakoputki on tarkoitus vaihtaa, jahka löydän sopivan ovaalin alumiini/titaanivaimentimen jostakin. Samalla menee takalokari uusiksi. Ainoa syy tuo kestävän rosterivaimentimen vaihtamiseksi on sen huomattavan omituinen ulkonäkö... joka johtuu siitä, että takarenkaan saa irroitettua pinnapulteista ilman että irroittaa pakoputkea :)

Maantieajossa väittäisin 2V-gessun olevan yksi parhaista pyöristä mitä olen pitemmästi ajanut. Sylinterit saavat aikaan sen, että jalat ovat takana, ja ohjaustanko melko edessä, jolloin kuski makaa ajoviimaa vastaan. Etenkin yksisylinteriset ajokit ovat matka-ajossa minulle inhottavia lyhyytensä vuoksi, kun niissä istuu selkä suorana jolloin vartalo on kuin purje ajoviimaa vastaan. Tuo mun pieni valon yläpuolinen lippa on vain bemarin alkuperäinen lisävaruste, jolla kypärään muodostuu inhottava pyörre, mutta yhden paidan saa jättää takin alta pois viileämmällä kelillä.

Katemallista 2V-gessua olen ajanut vain muutaman kymmenen kilometriä, mutta sanoisin että se on keveämpi ajaa matkaa katteensa vuoksi, kuten Ilmari totesi. Joskus olen Kantturalla ajanut sadan kilsan keskinopeuksia muutaman sadan kilsan matkan verran, ja ei se minusta niin hankalaa ole...Moottoripyöräily on nimittäin ihan mukavaa, ja ei siitä nyt aivan vastuksetonta saa edes tehdä...Lisääntyvä ruojat vielä tästäkin määrästä :lol:
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
Avatar
Ilmari
Viestit: 1059
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Pyörä: T7,CBR600, zxr6
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Wunderlichillä on kaupan Sito-auspuffeja joilla luvataan painonsäästöä 3.5kg ja tulee yläkautta samoin kuin orginaali putki. Sitä en tiedä, miten vaikuttaa koneen käytökseen. Hinta on mielestäni kohtuullinen, vähän yli 200 ege.
Vastaa Viestiin