DR600 jousitusprojekti

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
rainerb
Viestit: 2633
Liittynyt: Ti Kesä 30, 2009 9:40 am
Pyörä: AT RD07a + ST1100
Paikkakunta: Uleåborg

DR600 jousitusprojekti

Viesti Kirjoittaja rainerb »

Laitetaanpa tämä vaikka tänne... Tarkoitus olisi yrittää tohtorille loihtia edes hiukan edistyneempiä ajo-ominaisuuksia ettei tarvitsisi laittaa rahaa pyörän vaihtorumbaan.

Oireet: Etupää "hyllyy" ja takapää - jossa on Hagonin vaihtoiskari - on aivan liian löysä. Jousi on liian pehmeä ja iskunvaimennus on näin kesällä säädettynä tappiin, eikä silti riitä. Sangen v-mäinen ajettava, siis.

Takapäähän on nyt tilattu Allrightilta uusi, jäykempi jousi. Hinta n. 100 €. Hagonin tehtaan mukaan orkkisjousi on 80 N/mm, ja jäykempi on 100 N/mm. Iskunvaimennuksen parantamista varten joudun käyttämään pumpun pajalla, joka toivottavasti osaa sitä tiukentaa. Pumpussa ei ole kuin yksi vaimenuksen säätö - ei siis mikään hifivehje.

Etupää onkin sitten toinen juttu. Mittasin tänään jousipainumia, ja yllätys, yllätys - orkkisjousi (joka siellä pitäisi olla) on ihan soppeli näinkin "tuhdille" :roll: ukolle. Eli siinä suhteesa helpotti heti. Kevyemmälle kukkakepille tuo saattaa olla jopa himpun kova.

Etupään iskunvaimennus on sitten seuraava. Tarkotus on ensi hätään kokeilla paksumpaa öljyä ja toisena muuttujana vähentää ihan vähän ilmamäärää. Tekisi kuitenkin mieli kokeilla keulaan näitä ihmeventtiilihässäköitä, jotka saavat nopean ja hitaan liikkeen vaimennukset suurinpiirtein samalle pallonpuolsikolle. Tuollaisessa vanhassa peruskepissähän vaimennusteho nousee neliöön, keulan liikkeen kasvun mukaan. Eli nopeissa iskuissa vaimennus on tosi paljon kovempi kuin hiljaisissa heitoissa. Ja tuo ei voi koskaan toimia niinkuin sen olisi paras.

Lisää myöhemmin. Tai sitten tulee hyvin huollettu ja modernisoitu DR myyntiin.
Viimeksi muokannut rainerb, La Heinä 03, 2010 6:46 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Follow your front wheel, keep the rubber stuff down and the shiny parts up.
Avatar
rainerb
Viestit: 2633
Liittynyt: Ti Kesä 30, 2009 9:40 am
Pyörä: AT RD07a + ST1100
Paikkakunta: Uleåborg

Re: DR600 jousitusprojekti

Viesti Kirjoittaja rainerb »

Tuntuu epailyttävästi siltä, ettöä talven pakkaset ovat korkanneet jotain keulasta. Nimitys "hyppykeppi" ei ole ollenkaan liioittelua... Ilmankos tuo tuntui niin surkealta ajaa kokemuksiin verrattuna, kun viimeeksi ehdin sitä taas kerran kokeilla. :x
Follow your front wheel, keep the rubber stuff down and the shiny parts up.
Avatar
rainerb
Viestit: 2633
Liittynyt: Ti Kesä 30, 2009 9:40 am
Pyörä: AT RD07a + ST1100
Paikkakunta: Uleåborg

Re: DR600 jousitusprojekti

Viesti Kirjoittaja rainerb »

Irrotin etuputket eilen ja tyhjensin. Olipas sameata öljyä, vaikka vaihdoin uudet öljyt viime talvena!

Tänään rautakauppaan metsästämaan 26 mm mutteria ja M12 pultti-mutteriyhdistelmää, josta foorumilta löytyneiden ohjeiden mukaan rakennetaan Suzukin "fork tool", eli etuputkien irrotustyökalu.
Follow your front wheel, keep the rubber stuff down and the shiny parts up.
Avatar
rainerb
Viestit: 2633
Liittynyt: Ti Kesä 30, 2009 9:40 am
Pyörä: AT RD07a + ST1100
Paikkakunta: Uleåborg

Re: DR600 jousitusprojekti

Viesti Kirjoittaja rainerb »

Ei se ollutkaan e 26 mm mutteri eli M18 joka siihen sopi, vaan M16! M18 oli muutenkin tosi hankala löytää.

Eli M16 mutteri, jonka läpi oli laitettu M12 ruuvi, ja kiristetty kiinni kahdella mutterilla. Pitkällä jatkovarrella siitä kahden mutterin päästä ja pohjan kuusiokolosta vääntäen vaimennintangon lukitusruuvi (pohjalla oleva) aukesi. Pienellä koputtelulla tanko jousinen tuli uloskin - taitaa olla möhnää putkien pohjalla. Sisä- ja ulkoputkia en uskaltanut repiä toisistaan irti, koska niiden välinen liitos tuntui hyvin kiinteältä.

Irroitetun vaimennintangon yläpäässä olevat metallitiivisterenkaat ovat vapaassa tilassa melko saman kokoiset, tai hiukan pienemmät, kuin sisäputken sisähalkaisija. Lienevät siis kuluneet ja/tai kuoleentuneet 25 vuoden aikana? Uudet tilaukseen. Ja ehkä tuo etupumppujen stefakin kannattaisi uusia, jos se on helppoa.

Racetechin cartridge-emulaattoreita teksi mieli kokeilla, muttamutta....
Follow your front wheel, keep the rubber stuff down and the shiny parts up.
meura
Viestit: 236
Liittynyt: Su Syys 09, 2007 12:55 am
Paikkakunta: Oulu

Re: DR600 jousitusprojekti

Viesti Kirjoittaja meura »

Nyt taitaa olla määritteet vinksallaan.

M tarkoittaa metristä kierrettä. Ilmaistaan mm/ kierros.

Toinen on G, eli kierrosta/ tuuma.
Avatar
rainerb
Viestit: 2633
Liittynyt: Ti Kesä 30, 2009 9:40 am
Pyörä: AT RD07a + ST1100
Paikkakunta: Uleåborg

Viesti Kirjoittaja rainerb »

meura kirjoitti:Nyt taitaa olla määritteet vinksallaan.

M tarkoittaa metristä kierrettä. Ilmaistaan mm/ kierros.

Toinen on G, eli kierrosta/ tuuma.

Kyllä määritelmät ja niiden käytön pitäisi olla ihan kohdallaan? :shock: Alunperin oli etsinnässä 26 mm levyinen mutteri, joka sattuu standardin mukaan olemaan tuo M18 jonka standardi avainväli on 27 mm. M16 oli kuitenkin minulel tässä tapauksessa oikea koko, sen avainväli on 24 mm.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Ruuvi

Muuten, kun katsoo tuota standardin mukaista avainvälijhakaumaa, niin huomaa että japsipyörissä yleinen 12 mm avainväli ei ole minkään standardin mukainen.
Follow your front wheel, keep the rubber stuff down and the shiny parts up.
Avatar
rainerb
Viestit: 2633
Liittynyt: Ti Kesä 30, 2009 9:40 am
Pyörä: AT RD07a + ST1100
Paikkakunta: Uleåborg

Re: DR600 jousitusprojekti

Viesti Kirjoittaja rainerb »

Uudet vaimennintangon yläpään tiivisteet tulivat vihdoin ja keulan kasausta voi aloittaa.

Kyselin Racetechiltä cartridge emulaattoria tuohon, ja lähetin mittoja ja valokuvia vaimenninputkista. Vastausta ei sen jälkeen ole kuulunut yhdestä kyselystä huolimatta, joten Racetech pitäkööt tunkkinsa jos eivät halua tehdä kauppaa selvällä rahalla.
Follow your front wheel, keep the rubber stuff down and the shiny parts up.
Avatar
rainerb
Viestit: 2633
Liittynyt: Ti Kesä 30, 2009 9:40 am
Pyörä: AT RD07a + ST1100
Paikkakunta: Uleåborg

Re: DR600 jousitusprojekti

Viesti Kirjoittaja rainerb »

Racetechin "Gold Valve Cartridge Emulator" :lol: ja sen oikea tyyppi selvisi lopulta, kun vähän v****ili sähköpostissa sinne. Tyyppi on FEGV 3801. Jenkeistä
tilattuna - Amazonin kautta - tulivat runsaassa viikossa tulliin ja sieltä kotiin.

Nuo lompahtavat suoraan DRn vaimennustangon päähän ilman mitään avarrustarvetta. Ainoaksi toimenpiteeksi jäi tangossa olevien virtausaukkojen suurentaminen ohjeiden mukaan, ja yhden ylimääräsen aukkoparin tekeminen.

Sitten etupumput kasaan emulaattoreineen, jäykemmät öljyt sisään - valmistaja suositteli 15W ja 140 - 150 mm ilmatilaa. Kun en sitten malttanut olla kokeilematta niitä HETI, kävin äsken kaiken kiireen keskellä heittämässä lyhyen soratielenkin.

Nyt pitää miettiä, että miksi tuo tuntui niin älyttömän hauskalta - ihan kuin olisi oppinut ajamaan! 8) Olen koko kesän ajanut lähinnä tuolla Afrikkalaisella (kun Suitsan huono ajettavuus alkoi harmittamaan alkukesästä), joten sellainen yli 50 kg:n painontiputus pyörässä tuntuu väistämättä hyvälle - oli kuin olisi pyöritelly mopoa. Toiseksi Suitsassa on pidemmät joustot kuin Hondassa ja huonollakin tiellä pystyi pitämään lujasti vauhtia ilman ongelmia.

Etupää varsinkin tuntui hyvälle - se ei hakannut sormille, ei keinunut kuin laiva, ei pohjannut ja piti renkaan maassa vauhdissa kuin vauhdissa. Ihan kuin olisi ollut eri Suitsa kuin se, jolla minä olen aikaisemmin ajanut! Aloin itsekin ihmettelemään että miksi minua ei vauhdissa alkanut pelottamaan - yleensä tulee aika hutara olo kun vauhti nousee ja meno tulee epävarmaksi. Nyt ei - pyörä kulki kuin juna.

Takapää osoittikin sitten heikkoutensa, kun jousi on aivan liian löysä - se keinui, kävi syvällä eikä sitä pitoa meinannut millään löytyä mutkissa. Seuraavaksi onkin vuorossa jäykempi takajousi.

NIIN: piti sen verran tietysti taas sählätä, että onnistuin tilaamaan kahdet satsit noita emulaattoreita. Hyllyssä ja myynnissä on siis yksi käyttämätön pari tuota mainittua emulaattoria.
Liitteet
Emulaattorit ja mainoskynä
Emulaattorit ja mainoskynä
Follow your front wheel, keep the rubber stuff down and the shiny parts up.
kurahaara
Viestit: 158
Liittynyt: Su Kesä 14, 2009 11:17 pm
Pyörä: Yamaha TT600R
Paikkakunta: Vantaa

Re: DR600 jousitusprojekti

Viesti Kirjoittaja kurahaara »

rainerb kirjoitti:Racetechin "Gold Valve Cartridge Emulator"... Etupää varsinkin tuntui hyvälle - se ei hakannut sormille, ei keinunut kuin laiva, ei pohjannut ja piti renkaan maassa vauhdissa kuin vauhdissa. Ihan kuin olisi ollut eri Suitsa kuin se, jolla minä olen aikaisemmin ajanut! Aloin itsekin ihmettelemään että miksi minua ei vauhdissa alkanut pelottamaan - yleensä tulee aika hutara olo kun vauhti nousee ja meno tulee epävarmaksi. Nyt ei - pyörä kulki kuin juna...
Samanmoiset kokemukset itsellä parin vuoden takaa, kun ehostin Wäinön pomppukeppikeulan ruotuun samaa emulaattoria käyttäen.
Paljon kuutioita ja vähän pyttyjä

Yamaha TT600R 673 cc isolohkona vääntävä soransiirtäjä/rospuutto/talviajokki
V-tyylin vääntöhirviö: Kawasaki VN2000
janne.k
Viestit: 1244
Liittynyt: Ti Loka 17, 2006 3:52 pm
Pyörä: XR400, XRV750
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: DR600 jousitusprojekti

Viesti Kirjoittaja janne.k »

Nuo emulaattorit eivät ole Suomessa oikein lyöneet läpi. Ihme juttu, kun saavat kuitenkin oikeasti paljon hyvää aikaan. Ja eivät kuitenkaan maksa paljoa enempää kuin esim. progressiiviset jouset. Suosittelen myös afrikkalaiseen.
Avatar
rainerb
Viestit: 2633
Liittynyt: Ti Kesä 30, 2009 9:40 am
Pyörä: AT RD07a + ST1100
Paikkakunta: Uleåborg

Re: DR600 jousitusprojekti

Viesti Kirjoittaja rainerb »

janne.k kirjoitti:Nuo emulaattorit eivät ole Suomessa oikein lyöneet läpi. Ihme juttu, kun saavat kuitenkin oikeasti paljon hyvää aikaan. Ja eivät kuitenkaan maksa paljoa enempää kuin esim. progressiiviset jouset. Suosittelen myös afrikkalaiseen.

Joo, kun nyt sattuneesta syystä on toinen DRän emulaattoripari hyllyssä eikä taida/meinaa mennä kaupaksi, niin taidan yrittää vaihtaa sen twiniin sopivaan versioon.
Follow your front wheel, keep the rubber stuff down and the shiny parts up.
Avatar
rainerb
Viestit: 2633
Liittynyt: Ti Kesä 30, 2009 9:40 am
Pyörä: AT RD07a + ST1100
Paikkakunta: Uleåborg

Re: DR600 jousitusprojekti

Viesti Kirjoittaja rainerb »

Hagonin takapumppuunkin on nyt päivitetty jäykempi jousi, ja pari kertaa sitä on ajossa testattu. Kun ukolla on jo ilman ajovarusteita painoa kolminumeroinen luku, niin saa siinä olla jousta.... :oops: Hagonin takapumpun joutuu vielä viemään simmitettäväksi kun ehtii. Iskunvaimennuksen säätö on ääriasennossa, ja silti tuo on vielä hiukan löysähkö. Jää peräpää sellaiseksi levottoman tuntuiseksi.

Mutta hyvältä tuntuu - uuden Kendan isonappulaisen renkaan kanssa pyörä todella tuntuu pysyvän käsissä kuskin vietävänä melkein missä vain. Ero alkuperäisen jousitukseen on todella merkittävä.
Follow your front wheel, keep the rubber stuff down and the shiny parts up.
ScorpioDr
Viestit: 213
Liittynyt: Ma Syys 19, 2011 2:09 pm
Pyörä: Suzuki Dr600S

Re: DR600 jousitusprojekti

Viesti Kirjoittaja ScorpioDr »

Sattuisko vielä löytymään emulaattorit hyllystä? Minkälaista hintaa pidät niillä? :)
Vastaa Viestiin