Superenskat, pula-ajan ja oikea.

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Superenskat, pula-ajan ja oikea.

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Tuli tuossa talvella kauhea tarve väkästellä jotain. SE oli liian hyvä, ei edes hajonnut vaikka ihan oikeasti se olisi ollut kohtuullista.
Piti sitten arpoa että mitä tekisi. Kaksi pyttyä siinä oli oltava ja munaa, siis sellaista henkistä.
ST, AT yms eivät oikein sytyttäneet. Tuo Cagiva Elefant oli puolestaan aina vähän kiehtonut. Se oli Italialainen, eli ropaamaan pääsisi varmasti, mutta Ducatin jupinaa on kiva kuunnella.
Ostin sitten sellaisen.
Elefant GT 900 ie. 70 hv, vissiin takarenkaalta, joustot edessä ja takana 190mm, painoa karmivat 220kg melko täydellä tankilla ( ihan ite punnittu). Tosi nätisti pidetty.



Tuon käänteisessä aikajärjestyksessä olevan kuvasarjan jälkeen painoa 200kg, joustot etu/taka 250mm, näyttää työkalulta, ja ennenkaikkea, se on hyvä ajaa.

Seuraavaksi endurovanteet, flekti takapytylle, mahdollisesti isompi öljynjäähdytin ja pohjapanssari.
Moottorille voisi pari juttua tehdä myös.
Liitteet
Tuollainen siitä sitten tuli
Tuollainen siitä sitten tuli
Keulaan Cagivan vakiojouset pienin muutoksin ja puristuspakka löysemmäksi.
Keulaan Cagivan vakiojouset pienin muutoksin ja puristuspakka löysemmäksi.
Taka iskarista rajoitinholkit pois ja puristuspuolelle tiukempi shimmitys. Kuvassa myös alkeellinen iskaridyno.
Taka iskarista rajoitinholkit pois ja puristuspuolelle tiukempi shimmitys. Kuvassa myös alkeellinen iskaridyno.
Ei tarvinnut paljoa purkaa että saa molemmat kannet irti.
Ei tarvinnut paljoa purkaa että saa molemmat kannet irti.
Ekat testit. Havainto:kansirempan paikka.
Ekat testit. Havainto:kansirempan paikka.
tankki ja satula paikallaan
tankki ja satula paikallaan
45mm Shiver a'la Husse SMR, kotarin etuvanne,Duke 2:sen Brembot, takanavalle rihtailin uuden kehän
45mm Shiver a'la Husse SMR, kotarin etuvanne,Duke 2:sen Brembot, takanavalle rihtailin uuden kehän
Ohjausakseli kotisorvissa
Ohjausakseli kotisorvissa
sommittelua Superin muoveilla
sommittelua Superin muoveilla
Ostoiltana
Ostoiltana
Viimeksi muokannut skuikka, La Heinä 01, 2017 4:39 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
markusj
Viestit: 237
Liittynyt: To Huhti 21, 2005 4:55 pm
Pyörä: xt1200ze
Paikkakunta: Länsi-uusimaa

Re: Pula-ajan Super enska

Viesti Kirjoittaja markusj »

On se kone.
Lisätarinoita odotellaan...
-markus-
Avatar
VAK
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma Maalis 20, 2006 4:11 pm
Pyörä: pyöräkuume on kova

Re: Pula-ajan Super enska

Viesti Kirjoittaja VAK »

Hieno! Hauska varmaan SUMOnakin?

-ville
---x mopolla suohon x---
-W-
Viestit: 482
Liittynyt: Ma Loka 12, 2009 6:05 pm
Pyörä: Dune RR
Paikkakunta: Jyvässeutu

Re: Pula-ajan Super enska

Viesti Kirjoittaja -W- »

Erittäin asiallista rakentelua!! Kuva

Ja veikkaanpa että on niin asialliset äänetkin tuossa laiteessa että pöksyt kastuu jo kun painaa starttinappia... Kuva
Avatar
MarkusH
Viestit: 593
Liittynyt: To Helmi 19, 2009 8:42 pm
Pyörä: CRF250, Yamaha FZ-6N
Paikkakunta: Eura

Re: Pula-ajan Super enska

Viesti Kirjoittaja MarkusH »

Lopputuloksesta ei kyllä ikinä uskoisi mikä oli lähtökohta. Hyvältä näyttää!
Uraa uurtava motoristi
Avatar
matti
Viestit: 452
Liittynyt: Su Touko 29, 2005 2:40 pm
Pyörä: KTM ADV640
Paikkakunta: Kello & Kerava

Re: Pula-ajan Super enska

Viesti Kirjoittaja matti »

Jopas tuli räväkkä peli! Tuo tarkasti mitoitettu
ratakiskonpätkä on kyllä yliveto ytimeksi
TSI-iskaridynoon :roll: .
- matti
----------------------------
"Tietä käyden tien on vanki, vapaa on vain umpihanki"
Aaro Hellaakoski (1893-1952, alunperin oululainen runoilija, maantieteilijä)
Avatar
kikkailija
Viestit: 68
Liittynyt: Ti Touko 08, 2007 10:03 pm
Pyörä: Africa "Kawa" Twin SuperEnduro
Paikkakunta: hollola

Re: Pula-ajan Super enska

Viesti Kirjoittaja kikkailija »

oho :mrgreen: et tälläisen sit hankit!
Onko mitään tavoitteita painon suhteen?
Hyvältä rupeaa näyttämään!! :lol:
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Pula-ajan Super enska

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Tuo painopolitiikka alkaa vaatia vähän yrittämistä, tuijotin sitä tuossa pitkän tovin enkä keksinyt enää yhtään osaa jolla ei olisi tarkoitusta. Pohjapanssari siitä vielä puuttuu, eli pari kiloa tulee lisää.
Ensi talvena voisi opetella hitsaamaan amuliinia ja tekaista takarungon, siitä voisi saada 2-3 kg säästöä. 19 ah akun tilalle voisi laittaa 12:sen, (kelpaa LC-kasissakin) ehkä pari kiloa. Kevyemmällä vauhtipyörällä saisi sitä kierrosherkkyyttä ja hukkaisi kilon. Eli kuusi kiloa suurinpiirtein.
SE painaa 2-1 putkella vajaalla tankilla vähän yli 190, joten aika samoissa mennään.
Joku teutoni oli hävittänyt alakehtoputket, mutta se ei ole maastorymistelyjen kannalta kovin tarkoituksenmukaista.
Lämpömittarin laitoin, ei taida sitä Suzukin jäähdytintä tarvita. Vähänkin kun on vauhtia, pysyy lämmöt alle satasen.
Paineensäätimeltä pitäisi tehdä paluukierto tankkiin, Tällä hetkellä paluu menee takaisin bensalinjaan ja muutaman minuutin tyhjäkäynti kuumalla ilmalla saa bensan höyrystymään putkissa.
Reilu 3tkm olen sillä jo ajellut eikä ongelmia ole juuri ollut. Bensapaineen säätimen vaihdoin kun alkuperäinen päästi jo 2.5-2.7 bar lukemilla. 3 bar pitäisi olla. Suljetulla alueellakin kävin kääntymässä, tarkkaan säädetty sigma sanoi 186.
Ne SS-tuksun nokat himottaa jonkun verran joten eiköhän ne tule tässä kesän mittaan hommattua.
Niin, ja tuon Produron tilalle pitää saada toinen kannu, liikaa melua.

Tuo takaiskari alkaa tuntua lopulta mukavalta. Se kulkee nimellä Shölins nykyään. Minulla kun tuo pyörän käyttöalue vaihtelee välillä Asfalttirata- suo, halusin myös hitaan puristusvaimennuksen säädön tuohon takapamppuun. Alunperin tuossa on vain paluuvaimennuksen säätö, joka tosin vaikuttaa vähäsen myös puristukseen, reikä kun virtaa molempiin suuntiin.
Sattui nurkissa lojumaan DR 350:n Showan säiliö jossa on tuo kaivattu puristuksen säätö. Säiliön letku pulttaantui suoraan Öhlinsin täyttöventtiilin paikalle. Välimäntä öhläristä joutui miljoonalaatikkoon.
Alkuperäisellä puristuspuolen pakalla (huollettuna) perä pohjaili aika helposti. Toinen häiritsevä ominaisuus oli liian löysä hitaan liikkeen vaimennus. Eli loivassa "aallokossa" perä eli turhaan, vaikka säätöruuvi oli kiinni.
Alkuperäinen puristuspakka:
5x38mmx0.25mm
1x36mmx0.25
1x34mmx0.25
1x30mmx0.25
1x26mmx0.25
1x23mmx0.25
1x16 pohjarikka
Ei alkuun olllut käsillä suurempia kuin Showan 30mm shimmit, joten laitoin sellaisen tuon alkuperäisen 30 millisen seuraksi. Eli pakka jäykistyy vasta kun virtausnopeus kasvaa terävämmässä patissa tai vastaavassa.
Tuloksena edelleen eläväinen perä joka otti patit jämäkästi. Tänään lopulta sain tilaamani 38mm shimmit, lisäsin pakkaan yhden, eli nyt isoja rikkoja on kuusi alkuperäisen viiden sijaan. Otin myös aiemmin lisäämäni 30 millisen pois.
Jostain luin sellaisen viisauden että isot rikat vaikuttavat hitaaseen vaimennukseen, ja kaikki nopeaan. Tuntuu pitävän paikkansa. Jämäkkyys nopeissa liikkeissä on tallella, eikä perä myöskään souda hitaasti koko aikaa.
Tuosta ilman käytöstä iskarissa on aina välillä juttua. Kokeilin noita eri versioita ilmalla, painetta se 6 bar mitä hallikompurasta liittimen irroitus suhauksen jälkeen säiliöön jää. yhteen kokeiluversioon laitettiin 11 bar typpeä. En kovin selkeää eroa havainnut, ehkä aavistuksen jäykempi liike sisäänpäin. Joka onkin loogista koska tuon varren poikkileikkaus pinta-ala on n. 2 neliösenttiä, 11bar-6bar=5 bar, eli pyöreästi 10kg enemmän painoa tarvitaan iskarin varren sisään painamiseen.
Iskunvaimennus ei siedä vaahtoavaa öljyä, ja siksihän nuo takapamput on paineistettu. Ja siksi ne pitää myös ilmata nihilistisellä tarkkuudella. Tässä tulee uskoakseni ilmapaineistuksen ensimmäinen ongelma. Mythbustersin siitä jaksosta jossa kokeiltiin voiko autonrenkaasta hengittää veden alla, opittiin että ajan mittaan ilman typpimolekyylejä pikkuruisemmat happimolekyylit luikkivat kumin läpi. No tässä tapauksessa ne päätyvät oljyn sekaan ja öljy alkaa vaahtoamaan joten vaimennusteho laskee. Toinen ongelma lienee kosteus jota ilmassa on etenkin kesähelteellä runsaasti, ja joka lisää paineen muutosta lämpötilan mukana.
Tosin noiden omien kokeilujeni perusteella täyttöpaineen vaikutus pienellä rasituksella ei ole erityisen suuri.
En ole ajanut aktiivista maastoajoa pienellä täyttöpaineella pidempään. Luulen että pieni paine aiheuttaa ongelmia siinä vaiheessa kun öly lämpenee kunnolla ja pyrkii kaasuuntumaan. Suurempi paine pitäisi öljyn "koossa" vielä suuremmilla lämmöillä.
No tässä oli harrastelijan itse opittua ja keksittyä iskariteoriaa. Jos jollain on asiasta syvempää tietämystä, otan mielelläni kommentteja vastaan.
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Pula-ajan Super enska

Viesti Kirjoittaja THA »

Jos sulla on intoa noita kokeilla, niin teeppä nyt semmonen liike et laitat sinne puristukseen läjän noita isoja, sitten n. 10mm pienemmän ja sit taas isosta alkaen koko pyramidi... kokeilemalla löydät mikä on tohon hyvä, en mee sanoon mitään kuulematta kommentteja simmityksen toimivuudesta /ongelmista samalla simmejä silmäillen.

Sulla on ton takapään kanssa näemmä sama ongelma kun mulla naksussa, että näyttää enempi takaspoilerilta kuin takalokarilta... tarttis takahäkkiä saada vähän kallistettua päästään alas niin alkais näyttää kurapyörältä. Mutta mun silmään paljon orkkista parempi, ei mikään muovikuuppa enää, näyttää ihan siltä että voi viedä jo tiestön ulkopuolellekin ja vähän suonsilmääkin esitellä ;D
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Pula-ajan Super enska

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Aloitetaan taas takapäästä. Olen tuota takarunkoa taittanut jo alaspäin tuolta peräpäästä. Se versio jossa koko takarunkoa oli käännetty ylös jotta saa tuon satulan linjautumaan kunnolla aiheutti tarvetta liimata irokeesi kypärään ja keskittyä kylänringin ajamiseen. Tuo "takakate" on itseasiassa Givin takaboksin asennuslevy johon puolestaan kiinnittyy kilpi ja takavalo. Metalliosat loppuu melkein heti satulan jälkeen.
Tuosta iskarihommasta, tuo on nyt vissiin semmoinen cross-over shimmi joista olen lukenut jostain. Olen tuota mietiskellyt, josko tuolla saisi pidettyä hitaan liikkeen mukavan tanakkana, mutta herkkyyttä lisättyä. Eli onko ajatelumalli oikean suuntainen jos mietitään että: Isojen pinkka aukeaa pienellä paineella sopivan vähän, jolloin hidas liike vaimentuu hyvin, sitten sellainen puolikova tälli, kanto tai kivi lyö sen verta kovaa että nuo paksut taittuu tuon X-overin yli ja sallii suuremman virtauksen. Tuosta rajummilla liikkeillä ollaan jo kosketuksissa lopun joulukuusen kanssa ja virtauksen kasvamisvastus kasvaa. Sehän tuossa tuntuisi minun järjen mukaan menevän haarukointihommaksi, että se X siinä paksujen alla pienentää hitaan liikkeen vaimennusta. vaan tuota varmaan tarkoititkin.
Oli monta vuotta sellainen illuusio että tämä tekniikka on niin mukavan selkeää ja loogista, sitten purin iskarin.
No nyt on akuuteimpana hommana jutella mukavia koneistamon väelle, josko haluaisivat holkittaa vasta asentamansa pako-ohjurit. Taisi olla hiukka liian pieni välys kun tapahtui metallien yhteen liittymistä. Desmossa on puolensa.
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Pula-ajan Super enska

Viesti Kirjoittaja THA »

Just noin. Ja kun sulla on siellä se X-O niin sinne saa latoo tosiaan aika paljon (kunhan huomaa, että jousivakio menee koolmannessa potensissa paksuuteen) niitä isoja ensin, mut tulee niin mukava ajella kivikkoa kun kunnon paineella eli nopeessa tällissä on kanavaa reilummin auki. Paluuvaimennuksen kanssa ellet ole vielä preistannu, kantsii vähän kattella että on osapuilleen samoissa puristuksen kanssa noin jousivakiona - tai kun ollaan siellä 2,5 paikkeilla linkuissa, siitä kun heittää, alkaa heittää suhteetkin enempi.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Pula-ajan Super enska

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Taidanpa testailla tuossa Shiverissä tuota ekana. jos saisi jarruissa sukeltelua paremmin kuriin ilman että ranteet murtuu epätasaisella.
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Pula-ajan Super enska

Viesti Kirjoittaja THA »

Laita enempi öljyä ja jos tuntuu edelleen keula sukeltelevan niin tärrääkö nimismiehen kiharassa? Joo, sit paluuta pois ja puristusta lisää. Ei,mut tuntuu edelleen jarrupateissa sulkeltavan, sit nopeeta paluuta pois ja nopeeta puristusta lisää = simmailuks menee. Aina löytyy joku joka sanoo et ne on tehtaalta hyvät, hörän lörön, ne on viritetty tietyllä ominaistaajuudella tietylle vaimennetulle ominaistaajuudelle (joka on eri jokaisella eri liikenopeudella) ja kun muutat jousia, massaa, öljyä, mitä vaan niin se ominaistaajuus muuttuu ja tulee tarve muuttaa vaimennettua ominaistaajuutta... se siitä tieteestä. Kunhan tiedät mitä se tekee ja mitä pitäs, loppujen lopuks oot yhden 0.10mm simmin päässä arvontaa kummin parempi, sen kanssa vai ilman.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Pula-ajan Super enska

Viesti Kirjoittaja skuikka »

No jos nuo vaikka olisikin olleet tehtalta hyvät, niin ne kantaa tällä hetkellä kaksi kertaa painavampaa keulapainoista mopoa, verrattuna siihen minkä keulassa ne ensikilometrinsä kulkivat :)
Jousetkin on himpun tanakammat.
Tuo on vähän mysteeri minulle tuo keula. Se oli alkuun helvetillisen kova, myös hidas liike oli turhan vaimennettu. Noissa on kokonaista 8 shimmiä per puristuspakka. Olen siirtänyt pari paksuinta päältä pohjalle, sillä tuloksella että hidas liike on kohtuu ok kun säätö ruuvi on puolivälissä. herkkyyden puolesta oltiin "KTM suoraan kaupasta"- tasolla, eli tulee toimeen mutta ei kiva. Nyt vaihdoin ne isojen simmien jälkeiset päittäin niin että isompi jää kauemmas siitä paksujen nipusta. Siis tuota X-overia varovasti mukaillen. Iso lätkä pienten välissähän ymmärtääkseni käyttäytyy samoin kuin kuin seuraava sen yläpuolella, noin suurinpiirtein. Pitänee lähteä siis pienentämään tuota välilätkää ja laitella niitä poistettuja isoja takasin.
Paluupuoleen pitäisi tosiaan paneutua. Nuo elefantti-kaliiperin jouset ei ole ihan samalla planeetalla noihin pikkuisen Hussen jousille tehtyjen vaimennusten kanssa.
Oletko THA muuten perehtynyt niihin Mid-valve- nimellä kulkeviin viritelmiin? Tavoitellaanko niillä parempaa säätötarkkuutta vai mitä?
Sitten näiden kaikkien ammattitermien perään pitää todeta että tätä iskarivillitystä on minulla kestänyt vasta muutaman kuukauden, eli ymmärryksen lapsenkenkien nauhoja ei ole saatu vielä sidottua.
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Pula-ajan Super enska

Viesti Kirjoittaja THA »

Teen noita iskarihuoltoja ihan työkseni, sillä mid-valvella voidaan joko hakea lisää progressiivisuutta nopeaan vaimennukseen tai poistaa sitä, riippuu siitä mitä sieltä alun perin löytyy. Jos sun suurin simmi on joku 16mm, kuten tuosta 8 arvelisin, niin mid-valve simmeillä pelaamalla pääset myös vaikuttamana siihen sukelteluun. Aina siellä jotain on, eihän sieltä saa toiseen suuntaan suoraan läpi lurahtaa.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Vastaa Viestiin