Juhanan XTZ-750 91 päivitys TDM-900 2002 Ruiskutekniikalla

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Juhana
Viestit: 2355
Liittynyt: Ke Loka 04, 2006 1:56 pm
Pyörä: Yamaha XTZ-900,DR-350
Paikkakunta: Eura,Loei

Juhanan XTZ-750 91 päivitys TDM-900 2002 Ruiskutekniikalla

Viesti Kirjoittaja Juhana »

Terve vaan kaikille !

Suuruuden hulluus on ilomme!

Vaikeinta projektissa on aloittaminen,kun parhaat ajokelit näkyy ikkunasta ja mopo kiljuu päästä baanalle...Talvi olisi kait oikea aika,mutta ei malttaisi vaan odottaa joten kait kohta osiksi menee..

Tarkoituksena oli ensin päivittää mopotin TDM-850 Earlymodel-moottorilla,mutta muutkin kelpaisivat.Armoton googletus alkoi,mutta niinkuin kaikki muutkin projektini,tälläkään kertaa en pysynyt alkuperäisessä suunnitelmassa.
Nakkilalainen mopopurkaamo yllättäen ilmoitti tdm-900:sen ruiskun purkuvuoroon ja minua vietiin...
Loppujen lopuksi mälli-pyörästä jäi vain runko ja lommoinen tankki bensa pumppuineen myyjälle.

Mittaukset ovat vielä kesken,mutta samat kiinnikkeet,ja muutama ylimääräinen näkyisi olevan lohkoissa ja kannessa.

Öljytankkikin on sopivasti letkujen päässä koneen päällä,joten voin irroittaa sen ,ja käyttää xtz:tan omaa tankkia.

Johtosarjat täytyy myös vaihtaa,ja mittaristo,mikä vielä puuttuu(Ostetaan tdm-900-2002 mittaristo,tarjoa!)Update(2807):Mittaristo ostettu! :D

Koneessa ruisku,joten kaasariongelmat talvella loppuvat tähän,ja power commander tietysti hankintalistalle... :twisted:

Pakoputket teen happosesta 42mm putkesta ja änkkärit ylös vaakaan pilkkomalla B**teman :oops: kaksihaarainen hiilarivaimennin.

Asiaan etäisestikin liittyvät vinkit & Linkit otetaan kiitollisuudella vastaan (Heikin super-duupperi sivusto on jo käytössä...)



Kuvia vähän myöhemmin...

:arrow: Täällä:Http://picasaweb.google.fi/juhana.ladau ... ektinKuvat
Viimeksi muokannut Juhana, Ma Heinä 28, 2008 12:58 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
meikä
Viestit: 1201
Liittynyt: To Kesä 01, 2006 1:56 am
Pyörä: 610 "crate" exc
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja meikä »

Laillisestikin taitaa sopia, kun 25% korotus kuutiotilavuudessa sallitaan, jos tuo nyt mopojakin koskee.

Ennen kuin ostat Power Commanderin, tutustuhan Megasquirt-ruiskuboksiin.

http://www.finsquirt.net/wiki/index.php/Etusivu
http://www.msefi.com/index.php
http://www.megamanual.com/

Jos oma-aloitteisuutta riittää, saat ihan oikean ruiskuboksin tuon Power Commanderin hinnalla. Toki vaiva on moninkertainen, mutta on se paljon hienompikin. Alkuperäiset anturit toimivat melko varmasti. Niin ja sytkä luonnistuu samalla.

Posti on parhaillaan kiikuttamasa tännepäin BMW yksipyttyisen läppärunkoa suuttimineen, antureineen ja venttiileineen. Pumppu puuttuu vielä. Saas nähdä mihin se päätyy megasquirtin avustamana...
Avatar
Juhana
Viestit: 2355
Liittynyt: Ke Loka 04, 2006 1:56 pm
Pyörä: Yamaha XTZ-900,DR-350
Paikkakunta: Eura,Loei

Viesti Kirjoittaja Juhana »

Helppoutta sillä Power-commanderilla lähinnä tavoittelen,sillä se sopii orggis johtosarjaan(Digimittaristo ajotietokoneella,joten tarvii oman ruiskuboxinsa?),ja hintakin näyttäisi olevan kohtuulliset 249e monellakin nettikauppiaalla.Toivottavasti omaa myös vesitiiviin kotelon,niinkuin toivon.

Saatavana myöskin kiinteä kosketusnäyttö mopoon säätömahkuilla.(noin.350e)

Hestec:kikin tuolla hyllyllä on,mutta ei vesitiiviissä kotelossa,ja kotelo huomattavasti isompi,kuin tuon commanderin...
Avatar
Juhana
Viestit: 2355
Liittynyt: Ke Loka 04, 2006 1:56 pm
Pyörä: Yamaha XTZ-900,DR-350
Paikkakunta: Eura,Loei

Viesti Kirjoittaja Juhana »

No niin,tänään sai mopo sitten karkeammat tossut alle,ja ajettavuus soralla nousi pilviin verrattuna aikaisempiin silestoneihin.Eteen tuli 90/90-21 T63 ja takaseksi 130/90-17 Kendan k760.Piellä ajaessa alkaa vemputtaan 160 yläpuolella,mutta kuuluu kai asiaan?
Soralla sama vauhti,ja vakaampi meno :D

Sarvet päivitin b**teman paksummilla alusarvilla ja raisereilla,ohan ok kamat ja hinta alhainen.Sarvet vähän matalammat kuin orkkikset mutta raiserit kompensoivat muutoksen.

Aiemmin vaihdoin jo orkkis plexin givin keski korkeaan savu-malliin.

Alkaa jo hieman muistuttamaan enemmän kuramopoa :D :D :D
Avatar
pandomar
Viestit: 236
Liittynyt: La Helmi 12, 2005 12:19 am
Pyörä: myyty
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja pandomar »

Sulla kävi kyllä hyvä tuuri kun satuit motin sähköt jne suomesta löytämään. Itse aikoinaan etsiskelin tdm mottia eikä suomesta löytynyt mistään(lopulta saksasta). Toki itselläni oli kiire koneen löytämisessä kun vanha kone oli juuri jauhanut kytkinkellon jouset.
Avatar
Juhana
Viestit: 2355
Liittynyt: Ke Loka 04, 2006 1:56 pm
Pyörä: Yamaha XTZ-900,DR-350
Paikkakunta: Eura,Loei

Viesti Kirjoittaja Juhana »

Juu,ei ihan joka päivä näitä pureta täällä.Mutta mittariston jouduin saksasta tilaamaan,aikas harvinaisia nekin :arrow: siis maksaa.Ajattelin juuri pistää mopon osiksi,niin sais vielä ennen kylmiä takaisin ajoon.
Mitens muuten itelläs,oliko leimalla ongelmia koneen vaihdossa?
Itellä alustavat kyselyt leimakonttoreilta:

Kokemäki:pyydät maahantuojalta todistuksen,mitä tarvii vaihtaa.ym.ym.ym :shock: ...kiitos ja näkemiin :?

Harjavalta:Tää kirja ei nyt sano saako moottoripyöriin vaihtaa konetta ollenkaan,tässä puhutaan vaan autoista... :shock: kiitos ja näkemiin :lol:

Eura: (mopo näytille) Jaha! ja haluat vaihtaa tilalle tonnisen tai tonni satkun?
-een, ysisatasta aattelin...
No katotaas papereita....joo,tarvii tsekata viä päästöjutut,mut eiku vaihtaan ja tervetuloa leimalle!
- :shock: 8) kiitos,kiitos ,tullaan varmasti!

Että tämmösiä kokomuksia tähän asti...
Avatar
pandomar
Viestit: 236
Liittynyt: La Helmi 12, 2005 12:19 am
Pyörä: myyty
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja pandomar »

Eeh... Tuo leimaus on hiukan jäänyt toistaiseksi. Mutta kävin konttorilla kyselemässä. Ilmeisesti koneen vaihdossa ei tainnut olla paljoa ihmeellistä mutta, mahdollisesta sliparista ne kyseli (melu mittaus) ja mahdollisista rungon muutoksista ja niistä oltiin tarkkoja.(itsellä vahvisteltu runko) no pitää mennä koittamaan tuuria joku päivä. Miteköhän nuo harrikka miehet saa rakennelmansa leimaan? Revin pelihousuni jos ei mene katsastuksesta läpi vahvistetun rungon vuoksi kun liikenteessä on jäykkäperäisiä harrikoita aivan järjettömillä keula kulmillakin.
Avatar
antti-a
Viestit: 475
Liittynyt: Ti Helmi 07, 2006 9:46 am
Pyörä: R1100GS
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja antti-a »

Harrikka on rebel, ei sitä tartte katsastaa. :lol:
Avatar
aapo
Viestit: 824
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 9:18 pm
Pyörä: DR 750 S
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja aapo »

Noista muutoksista ja niiden katsastuksesta olen yrittänyt opiskella tuolta.

http://www.mmaf.fi/forum/

Sielä on kokemusperäistä- ja pykälätietoa rakenteluasioista.

-aapo
-too Big to fail-
Avatar
pandomar
Viestit: 236
Liittynyt: La Helmi 12, 2005 12:19 am
Pyörä: myyty
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja pandomar »

Jospa heittäytyis itsekkin rebeliks niin ei tars katsastaa :D Pelottaa vaan ajella metsäteillä avokypärällä pelkkä pääkallo huivi naaman suojana ja nahkainen hapsutakki hiostaa kun painnii supertennarilla metsäteillä.
Avatar
jonkko
Viestit: 3693
Liittynyt: To Elo 03, 2006 9:55 pm
Pyörä: KTM 640 Adventure
Paikkakunta: Pargas

Viesti Kirjoittaja jonkko »

pandomar kirjoitti:Jospa heittäytyis itsekkin rebeliks niin ei tars katsastaa :D Pelottaa vaan ajella metsäteillä avokypärällä pelkkä pääkallo huivi naaman suojana ja nahkainen hapsutakki hiostaa kun painnii supertennarilla metsäteillä.
Äläkä unohda noi tankoletit ku jää joka puskaan kiinni :wink:
Avatar
Juhana
Viestit: 2355
Liittynyt: Ke Loka 04, 2006 1:56 pm
Pyörä: Yamaha XTZ-900,DR-350
Paikkakunta: Eura,Loei

Viesti Kirjoittaja Juhana »

No niin eilen sitten tuli 'räjäytettyä' jammu.Niin kuin arvata saattaa,homma paisuu sitämukaa,kun purkaa. :(
Linkun laakereissa oli väljää,samoin iskarin alapusla on valmis.
Olipa tuolla ohjauslaakerissakin hieman sanomista.
On se vaan lohduton näky toi mopo,kun on purettuna :cry:

Pistin lisää kuvia verkko-albumiini
http://picasaweb.google.fi/juhana.ladau
jaket
Viestit: 1033
Liittynyt: Ma Helmi 14, 2005 1:37 pm
Pyörä: 1050 S3, R1200GS 2010

Viesti Kirjoittaja jaket »

Juhana kirjoitti:No niin eilen sitten tuli 'räjäytettyä' jammu.Niin kuin arvata saattaa,homma paisuu sitämukaa,kun purkaa. :(
Linkun laakereissa oli väljää,samoin iskarin alapusla on valmis.
Olipa tuolla ohjauslaakerissakin hieman sanomista.
On se vaan lohduton näky toi mopo,kun on purettuna :cry:

Pistin lisää kuvia verkko-albumiini
http://picasaweb.google.fi/juhana.ladau
eihän tuo mitään paisumista ole, hyvä vaan, että samassa remontissa saat nuo pois tieltä.

turha sitä katsastaa on. ajoa vaan. kyseessä ei ole kuitenkaan mikään turbon asennus, vaan samanlaisen motin vaihto. ei moottorin numero ole papereissa.
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
E. F. Schumacher
Avatar
Juhana
Viestit: 2355
Liittynyt: Ke Loka 04, 2006 1:56 pm
Pyörä: Yamaha XTZ-900,DR-350
Paikkakunta: Eura,Loei

Viesti Kirjoittaja Juhana »

Juu,mutta budjetti paisuu...laakerit ja stefat yht.150e Vielä tarvii vaihtaa ketjut ja rattaatkin,(520 :arrow: 530) ja takimmaista ei saa kuin aihiona,joten koneistus vielä päälle.

Itse asiassa lukee...Moottorin numero on täsmälleen sama,kuin runkonumeronkin.Ja mukavasti loistaa siinä näkyvillä.Ajattelin myös vaihtaa teipityksen "750" lukeman "900" lukemaan.Olisi hiukan selittämistä jos papereita syynätään kylillä.

Tärkein syy itelle on kuitenkin se,että jos niittaan itseni jonkun rekan keulaan,ei vakuutusyhtiö pääse luistamaan korvauksesta siihen vedoten,ettei kyseessä ollut enää se mopo jonka olivat vakuuttaneet...
Avatar
Juhana
Viestit: 2355
Liittynyt: Ke Loka 04, 2006 1:56 pm
Pyörä: Yamaha XTZ-900,DR-350
Paikkakunta: Eura,Loei

Viesti Kirjoittaja Juhana »

Paisuu näköjään runkokin. :? Kiinnikkeet ovat koneessa kyllä mukavasti kohdillaan,eturatas vain on jokusen cm ulompana,suoraan keskellä rungon reunaa... :roll: Noh,mitäpä ei sen kuudennen vaihteen eteen tekisi,mennäämpä sitten ketjuilla läpi rungosta :twisted:

EDIT:asiaan löytyi pienen purkamisen jälkeen fiksumpi vaihtoehto.Eturattaan ja rattaan takana olevan holkin modifiointi siten,että ketjulinja tulee pari senttiä konetta lähemmäs,ja takarattaan siirto hieman ulommas.Jää aikasmoinen hitsailu väliin... :D
Vastaa Viestiin