[quote="oppeS"]
Pyörän katsatuksessa noudatetaan sen vuoden sääntöjä, jonka vuoden mallia pyörä on.
Se on juuri näin,niin kauan kun päästöistä on puhuttu pyörissä,on se vuosi koska pyörä on rekistöröity ratkaissut päästöarvot.Ja jos joku pilipali katsastusmies sanoo jotain muuta,niin ei kun uudestaan koulun penkille.
niffestone kirjoitti:Asia harvinaisen selvä. Entä miten määräytyy mallivuosi? Myyntipäivän, maahantuontipäivän, ensirekisteröintipäivän vai valmistajan ilmoituksen mukaan.
Minulla on maahantuojan allekirjoittama paperi tullin leimoin ja allekirjoituksin, josta ilmenee pyörän malli, vuosimalli ja valmistenumero sekä maahantuontipäivä. Tämä on riittävä.
Jos jotain on epäselvää, niin kannattaa ottaa yhteyttä Smoto:oon http://www.smoto.fi/ . Sieltä saa asiantuntevaa apua vaikkei kuuluisikaan järjestöön. Suosittelen lämpimästi omakohtaisen kokemuksen myötä.
niffestone kirjoitti:Asia harvinaisen selvä. Entä miten määräytyy mallivuosi? Myyntipäivän, maahantuontipäivän, ensirekisteröintipäivän vai valmistajan ilmoituksen mukaan.
Minulla on maahantuojan allekirjoittama paperi tullin leimoin ja allekirjoituksin, josta ilmenee pyörän malli, vuosimalli ja valmistenumero sekä maahantuontipäivä. Tämä on riittävä.
Jos jotain on epäselvää, niin kannattaa ottaa yhteyttä Smoto:oon http://www.smoto.fi/ . Sieltä saa asiantuntevaa apua vaikkei kuuluisikaan järjestöön. Suosittelen lämpimästi omakohtaisen kokemuksen myötä.
Hurjia käänteitä näissä rekisteröintikuvioissa! Oman fillarin rekkarointihaaveiden haihduttua tuli lisäksi seurattua vierestä kaikenlaisia tarinoita ja erilaisia yrityksiä. Sitten yht'äkkiä poliittinen ilmapiiri kääntyy päälaelleen, samat paperit riittävätkin ja kaikki pyörät käyvät jälleen. No niinhän sen pitikin mennä, mutta kivan linjakasta touhua...
humpparitari kirjoitti:Joo kyllähän tuo ottais pattiin, kun on tullut uhrattua jokunen tunti rakenteluun et voi viedä katsastukseen.
Tuli tuossa alkuviikosta pieniä mutkia matkaan verojen osalta, koska mulla ei ollut saksan rekisteriotetta. Tulli katsoo pyörän 04-vuoden malliksi jota ei ole käytetty ja tarjoaa uuden veroja.
Jouduin tekemään verohuojennushakemuksen tullihallitukseen ja nyt odotellaan päätöstä. Tullivirkailija kyllä sanoi, että kyllä ne paperit saataisiin jotenkin saksasta, mutta kun olin jo lähettänyt huojennushakemuksen niin sanoi, että antaa mennä niin. Liitteenä mulla oli siinä saksan kauppakirja mistä selvisi pyörän käyttöönottopäivä.
Nyt kiinnostaisi millaisia kilpitelineitä olette väkertäneet mopoihinne?
Niin tarkoitin vain, että ei ollut enää toivoakaan rekisteröidä enduroa, joka oli tehtaan rekisteröintivarusteissa, saaste- ja äänimitoissa, mutta nyt näemmä onnistuu taas! Ilmeisesti oikean katsastustoimston löytäminen on avain onnistuneeseen katsastukseen.
Nonnii nyt on maansiirtokone liikenteessä. Tosin veropäätöstä ei ole tullut vieläkään, joten ajelen siirtokilvillä. Kyllähän tuo eilisen 135 km lenkin jälkeen tuntui kannattavalta projektilta vaikka veropäätöstä ei ole vielä tullutkaan
Lopultakin tämä projekti alkaa olla päätöksessä. Viime viikolla sain huojennushakemukseen vastauksen ja tullista pyydettiin vielä pyörän omistajaketju suomessa maahantuojalta minulle asti.
Siinäpä meinasikin olla sitten ohjelmaa, mutta kaikki näköjään järjestyy.
Lähiviikkoina pitäs saada sit lopullinen veropäätös ja peltinen kilpi mopon persiiseen.
pyörä -03 ja vero oli 1000 €, koska se lasketaan uuden vastaavan pyörän mukaan. Oikaisupyynnöllä voi saada jotain pois tullista. Lisäksi tuli katsastusmaksu sekä vilkut+töötti.
Kannattaa katsastuksessa samantien lisätä rekisteriotteeseen 17":n supermotard-renkaat, niin voi sitten halutessaan myöhemmin ajella niilläkin.
oppeS kirjoitti:pyörä -03 ja vero oli 1000 €, koska se lasketaan uuden vastaavan pyörän mukaan. Oikaisupyynnöllä voi saada jotain pois tullista. Lisäksi tuli katsastusmaksu sekä vilkut+töötti.
Kannattaa katsastuksessa samantien lisätä rekisteriotteeseen 17":n supermotard-renkaat, niin voi sitten halutessaan myöhemmin ajella niilläkin.
Aika helvetin rajut verot muuten, 03 mopo vielä. No huojennuslappua vetämään, pitäis pudota jos vaan on dokumentaatio kunnossa.
Noi motovanteet oli hyvä muistutus, kävi kanssa mielessä että pitää muistaa mainita niistä.
Kalpa kirjoitti:Itsellekin tulee tämä projekti eteen tossa ensi keväänä. Mopona 06 EXC 450.
Pitää alkaa pikkuhiljaa tutkimaan miten tossa menee kaikki sähköt, valot nyt ainakin toimii mutta vilkuista, äänimerkistä yms ei vielä tietoa.
Paperipuolella löytyy punakilpipaperi ja selvitys omistusketjusta.
Tuo sähköhomma on aika selkeä. Käyt vaan ostaa Kotarin oman vilkunkatkaisijan (tais maksaa jotain 40 €). Äänimerkin virtapiuhat tulee tankin alle ja painike on sammutuspainikkeen vierellä ainakin 04 mallissa.
Kalpa kirjoitti:Itsellekin tulee tämä projekti eteen tossa ensi keväänä. Mopona 06 EXC 450.
Pitää alkaa pikkuhiljaa tutkimaan miten tossa menee kaikki sähköt, valot nyt ainakin toimii mutta vilkuista, äänimerkistä yms ei vielä tietoa.
Paperipuolella löytyy punakilpipaperi ja selvitys omistusketjusta.
Tuo sähköhomma on aika selkeä. Käyt vaan ostaa Kotarin oman vilkunkatkaisijan (tais maksaa jotain 40 €). Äänimerkin virtapiuhat tulee tankin alle ja painike on sammutuspainikkeen vierellä ainakin 04 mallissa.
HR
Katkaisinkin löytyy jo. Lähinnä siis joutuu etsimään ja mittailemaan missä kaikki johdot menee ja miten ne toimii. Pitää toi äänemerkin piuha nyt ainakin bongata.
Päästöistä sen verran että mukana tuli joku toinen neula kaasariin, onko se nyt ns. päästömittausneula?
Tankolukko oli aivan jumissa, ei elonmerkkiäkään. truuttasin jotain tollasiin tarkoitettua kamaa sinne ja viiden minuutin päästä olikin taas toimiva tankolukko.
Olin juuri heittämässä kinttaita tiskiin oman valkokilvittämisen kanssa kun satuin lukemaan tämän säikeen.
Tallissa on -04 450 exc, johon olin jo tyhmyyttäni hommannut kaikki tieliikennekäyttöön vaadittavat varusteet. Kuukausi siten käynti AKE:n sivustolla ja soitto eräälle KTM-kauppiaalle vakuuttivat, että ei onnistu, ei.
AKE:n sivuilta saa käsityksen, että rekisteröintiin tarvittaisiin AKE:n poikkeuslupa. Kuitenkin luvan myöntämisen peruste '...ei ole määräyksiä täyttämättömän ajoneuvon rekisteröiminen tieliikennekäyttöön...'. Olipa päätös juu tai ei, aina maksat 340€!
KTM-kauppias, josta yritin saada COC-todistusta taas sanoi: 'ei onnistu enää, laki muuttunut, turha yrittää..'. Olikohan tietoa vai laiskuutta..?
Tullista taas sanottiin, että koska kyseessä on uutena Suomeen tuotu pyörä, maksan ensin verot uuden vastaavan arvosta ja haen sitten huojennusta verohallituksesta.
Pyörä on siis tuotu uutena Suomeen ja siitä on maahantuontitodistus ja aukoton omistajahistoria.
Olen 'kuin klapilla päähän lyäty'!
Miten otit yhteyden KTM-nordiciin COC-todistuksen saamiseksi?
Onko katsastuskonttori (COC-todistuksen kanssa) seuraava osoite?
Ota/ ottakaa yhteys SmotoonHannu Virtaanhttp://www.smoto.fi/index.php?option=co ... 2&Itemid=3 , niin asiat selviävät parhaiten. Niin minäkin aikoinani tein saaden apua ja pyörän rekisteröintiasiat tulivat kerta heitolla selviksi.
Smoto auttaa vaikket olisikaan jäsen! Todella hyvää palvelua!!!
Ps. vaatimuksenmukaisuustodistuksen sain maahantuojalta.
Helpoin on soittaa sinne KMT-nordikkiin tuusulaan. Kaivat vaan pyörän valmistenumeron esiin.
Ei noista kotareista saa mitattua mitään päästöjä, joten turha viritellä mitään neuloja sinne. Tuntuu että liikkeellä on vaikka mitä legendaa pyörän katsastuksista joten ei kantsi uskoa ihan kaikkea mitä myyntimies mynttiset sanoo. Kaikki asiat selviää kysymällä (paitsi humala).