Africa Twin RD04 "Affe"

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

Melitos
Viestit: 30
Liittynyt: Su Tammi 07, 2018 12:45 pm
Pyörä: XRV750 RD04 & XF650

Africa Twin RD04 "Affe"

Viesti Kirjoittaja Melitos »

AT kuumetta helpottamaan tuli hankittua Ruotsista 41tkm(!) ajettu RD04.

Tarkoitus talven aikana huoltaa pitkän kaavan mukaan, tarkistaa tyyppiviat, kunnostella ja parannella sieltä täältä. Ulkoasua ei ruveta isommin työstämään, on juuri hyvä pinkkien tarrojen kera.

Kaikki periaatteessa toimii, mutta...

Pleksi ja peilit riisuttu kuljetuksen ajaksi
Kuva

Keulaa laskettu 3cm nostamalla putkia kolmioissa. Takapään madallustekniikka toistaiseksi tuntematon. Seisoo liian suorassa sivujalalla ja kippaisi varmaan helposti jos takana olisi painavat laukut. Alustaremppaa tiedossa.
Kuva

Digitrippi korjattu edellisen omistajan toimesta
Kuva

Jatkuu joskus....
Avatar
_JPA_
Viestit: 687
Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:58 am
Pyörä: 2019 KTM 690 Enduro R
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Africa Twin RD04 "Affe"

Viesti Kirjoittaja _JPA_ »

On kyllä siistin oloinen peli. Ja paras väritys.
Melitos
Viestit: 30
Liittynyt: Su Tammi 07, 2018 12:45 pm
Pyörä: XRV750 RD04 & XF650

Re: Africa Twin RD04 "Affe"

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Tänään tuli huuhdeltua jäähdytysjärjestelmä. Siinä lämpimäksi käyttäessä mittailin latausjännitteet ja oli OK. Flektikin alkoi hurraamaan ennenkuin lämmöt meni punaiselle.

Kone ei käy mitenkään nätisti mutta eiköhän se parane kun säätää venttiilit, putsaa kaasarit ja vaihtaa tulpat.

Vetoakselin spoorien kunto jäi vielä tarkistamatta kun vastassa oli tämmöinen paketti. :evil:
Kuva

Tuli mieleen eräs lentävä lausahdus Katsastus-elokuvasta kun tuon näki. Kierrelukitetta on sen verran paljon ettei taida aueta kuin hitsaamalla mutteri ruuvin kantaan.
Koheltaja
Viestit: 8366
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Africa Twin RD04 "Affe"

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Kierrelukite pehmenee kun lämmittää 150-300c.
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
PAH
Viestit: 962
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 5:46 pm
Pyörä: 890 R
Paikkakunta: Joensuu

Re: Africa Twin RD04 "Affe"

Viesti Kirjoittaja PAH »

Melitos kirjoitti: Su Joulu 08, 2024 9:44 pm
Vetoakselin spoorien kunto jäi vielä tarkistamatta kun vastassa oli tämmöinen paketti. :evil:
Veikkaan että boorit on kuluneet kun on asennettu kkbike:n korjaussarja joka jatkaa vetoakselin käyttöikää.
Heikki
Koheltaja
Viestit: 8366
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Africa Twin RD04 "Affe"

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Tai on oltu valveutuneita ja laitettu ennen kun boorit on kulahtaneet, selviää kun avaa paketin.
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
PAH
Viestit: 962
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 5:46 pm
Pyörä: 890 R
Paikkakunta: Joensuu

Re: Africa Twin RD04 "Affe"

Viesti Kirjoittaja PAH »

Olet ehkä oikeassa.
Tuolla mittarilukemalla (41tkm) ei pitäisi olla kulunut.
Heikki
Melitos
Viestit: 30
Liittynyt: Su Tammi 07, 2018 12:45 pm
Pyörä: XRV750 RD04 & XF650

Re: Africa Twin RD04 "Affe"

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Noniin jatketaanpa taas.

Ajattelin että yöunien laatu ei kärsi vaikka tuo eturatas jääkin avaamatta. Avataan sitten kun on todellista tarvetta.

Kaikki 4 tulppaa vaihdettu ja venttiilitkin tuli säädettyä. Kaasuttimien irroitus antoi vähän lisätilaa, ne pitää kuitenkin putsailla ja tuli jo hankittua uudet OEM kumikurkut kaasareiden ja kansien väliin. Oli muuten aika paljon pehmeämmät kuin reilu 30v ikäiset tehtaalla asennetut. Kampiakselin päätytulppa oli vähän tiukassa, mutta aukesi kevyttä väkivaltaa käyttäen eli tuurnan ja vasaran kanssa. Edellinen seppä oli jo pyöristellyt kuusiokoloa ja olisi varmasti mennyt täysin pyöreäksi jos olisi vain vääntänyt. Tuttu fiilis jo Suzuki Freewindin 650cc yksipyttyisen koneen kanssa joissa nuo myös tuppaa jumittamaan (ehkä ihan yleinen ominaisuus monessakin pyörässä).
Kuva

Korjaussarja Rugged Roadsilta. Näissä on tuo kuusiokolo korvattu kuusiokannalla.
Kuva

Bensapumpun kärjet tuli vaihdeltua. Kasatessa meni jonkin verran ylimääräistä aikaa kun en heti hoksannut laittaa kärkien yhtä liparetta pumpun tapissa (vai onko se akseli?) olevaan uraan ja kärkien kokoonpano purkautui kiinnitysruuveja kiristäessä. Oli aika näperrys saada takaisin kasaan, onneksi ei osat lennellyt pitkin autotallia. Edellisistä projekteista oli jäänyt yli sopiva liitin ja sähköjohdon pätkät niin sain hyppylangalla kokeiltua pumpun toiminnan remontin jälkeen.
Kuva
Vahva suositus muuten Japsipyöriä ruuvaaville Vessel ruuvimeisselistä. Puree sekä japanilaisiin JIS-standardin ristipääruuveihin että länsimaisiin Phillips-standardin ristipäihin erittäin hyvin. Tuli tilattua joskus aikanaan Japseista setti eri kokoja ja pari iskumeisseliäkin.

Takajarru tuli irroteltua vähän suurempana kokonaisuutena kun oli muutama tiukempi liitos joita en saanut suosiolla irti ilman takapyörää. Kuten T&N-osiossa kirjoittelin niin säiliön ja pääsylinterin välinen letku meni vaihtoon. Painepuolelle tulee teräspunosletku ja pääsylinteriin asennettu korjaussarja.
Kuva

Jarrusatula tuli käytettyä ultraäänikylvyssä, mutta kasaus lykkääntyi kun oli Hampurista tullut MVH:lta väärä korjaussarja. Otin yhteyksiä virheestä ja lähettivät uuden sarjan tulemaan, joten tästä plussaa hyvästä palvelusta.
Kuva

Takahaarukka tuli irroteltua, putsattua ja laakerit rasvattua. Laakerit oli vielä hyvässä kunnossa. Pientä hapettumaa näkyvissä etuoikealla mutta eiköhän tuolla vielä ajele hyvän matkaa. Olisikohan vuotanut jarrunestettä kun takajarrun pääsylinteri on suunnilleen tuon kohdan päällä, rungossa ei kuitenkaan näkynyt maalin irtoamista. Jos tuo haarukan hapettuma menee pahemmaksi vuosien mittaan niin pitää käyttää puhalluksessa ja pulverimaalauksessa.
Kuva

Linkun palaset myös irroteltu ja putsattu. Laakerit vaikuttaa hyvältä, tarkempi tarkastelu ja rasvaus seuraavaksi.
Kuva

Osien saatavuus ollut toistaiseksi hyvä, mutta näyttäisi siltä että sain viimeiset valkoiset kaatumaraudat ja ilmansuodatinkotelon lähdön kumin (törkeän kallis kumilärpäke) Rugged Roadsilta kun tilatessa näytti että saldo vähäinen ja nyt ovat loppu. :mrgreen:

Takapyörä ja vetopakka viety ammattilaiselle. Ei ollut minkäänlaista mielenkiintoa ruveta painimaan vuosimallin 2001 :o renkaan kanssa. Samalla uusi sisäkumi, vannenauha, kaikki laakerit ja stefat. Vannekehässä ei ainakaan ulospäin näkynyt mitään ihmeellistä, vannenauhan vaihdossa toivottavasti katsovat onko hapettumaa, joka ilmeisesti on näissä kullanvärisissä AT vannekehissä jonkinlainen ongelma. Tulee vähän extra-näperrystä jos pitää vannekehä vaihtaa, mutta onpa tuotakin tullut aiemmin harjoiteltua.
https://www.matkaendurot.net/forum/view ... 97#p458497

Jatkuu taas joskus...
Koheltaja
Viestit: 8366
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Africa Twin RD04 "Affe"

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Osista näkee hyvin että pyörä on ollut vähällä käytöllä ja kuivassa säilytetty, mahtavaa että näitä vielä löytyy.

Tuo kopan kuusiokolo... yleisin syy jumittamiseen on ettei käytetä momenttiavainta ja ne vedetään ylikireälle, sitten on vielä joku nuljaantunut halpis kuusiokolo ja puolikädetön tekijä joka ruuvailee parhaan ymmärryksensä mukaan.
Kylätason kurapyöräilijä.
Pallisti
Viestit: 125
Liittynyt: To Huhti 05, 2018 12:35 am
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Suomi

Re: Africa Twin RD04 "Affe"

Viesti Kirjoittaja Pallisti »

Sattuuko sulla vielä olemaan linkut irtonaisina pöydällä ja intoa ottaa niistä holkkien leveydet? Kiinnostaisi onko toi RD04:n kolmiopala käytettävissä suoraan PD06:n linkun kanssa, sillä saisi ilmeisesti hivenen lisätilaa iskarille.
Liitteet
IMG_5452.jpeg
IMG_5453.jpeg
Melitos
Viestit: 30
Liittynyt: Su Tammi 07, 2018 12:45 pm
Pyörä: XRV750 RD04 & XF650

Re: Africa Twin RD04 "Affe"

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Pallisti kirjoitti: To Tammi 09, 2025 6:03 pm Sattuuko sulla vielä olemaan linkut irtonaisina pöydällä ja intoa ottaa niistä holkkien leveydet? Kiinnostaisi onko toi RD04:n kolmiopala käytettävissä suoraan PD06:n linkun kanssa, sillä saisi ilmeisesti hivenen lisätilaa iskarille.
Linkkuun kiinnittyvä holkki noin 60mm ja tuo kolmiopala siinä kohtaa noin 57mm. Takahaarukan kiinnitys noin 61mm leveä. Jos TAssa haarukan kiinnitys 10mm leveämpi niin voisi toimia kun sorvaa 5mm leveät puslat tapeeksi paksusta tangosta?
Melitos
Viestit: 30
Liittynyt: Su Tammi 07, 2018 12:45 pm
Pyörä: XRV750 RD04 & XF650

Re: Africa Twin RD04 "Affe"

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Takapää niputettu vielä vanhalla alkuperäisellä iskarilla niin sain keulan purettua. Ei viitsi nosturin varaan laittaa ilman molempia pyöriä.

Mosfet lataussäätimen sovittelukin on menossa. Alkuperäiset keltaiset piuhat näyttäisi yltävän perille joten piti laittaa oikeanlainen liitin tilaukseen ettei tarvi tehdä väliin ylimääräistä liitosta. Jarrunestesäiliötä siirretty vähän eteenpäin ja startin solenoidin paksut johdot vedetty hiukan eri kautta että solenoidia sai työnnettyä sisemmäksi.
Kuva

Mittaristosta oli pari taustavaloa palanut. Samantien kaikki polttimot uusiksi.
Kuva

Keula irrotettu ja vähän purettukin. Taisi olla tehtaan öljyt vuodelta 1992. Pitää käyttää putket sorvauksessa niin saa asentaa uudet sisuskalut.
Kuva

Ohjauslaakerissa ei tunnu pykälää mutta pitää käyttää kolmiopalat irti ja katsoa miltä näyttää nyt kun kohde on helposti lähestyttävissä.
Melitos
Viestit: 30
Liittynyt: Su Tammi 07, 2018 12:45 pm
Pyörä: XRV750 RD04 & XF650

Re: Africa Twin RD04 "Affe"

Viesti Kirjoittaja Melitos »

90-luvulla Hondan tehtaalla asennettu vaseliini oli aika heikossa hapessa ja sitä myöten ohjauslaakeritkin oli vaihtokunnossa. Jotenkin osasin tämän aavistaa ja tilasin All Balls setin muiden osien mukana syksyllä.

Taitaa olla n 8 vuotta sitten kun vaihdoin toiseen 90-lukuiseen Hondaan ohjauslaakerin, silloin tuli tehtyä tämmöinen erikoistyökalu putken pätkästä. Toimi erinoimaisesti myös AThen. Design mietitty niin että leuat leviää melko päästä vielä lisää niin pääsee puremaan olemattomaan olakkeeseen emäputkessa olevan supistuksen vierestä. Toiseen päähän vasaroidessa myös voima suuntautuu osittain leukoja levittämään joten pitää varsin hyvin.
Kuva

Tässä työkalu asennettuna emäputken sisälle ja leuat levitetty tukevalla meisselillä kolosta vääntäen.
Kuva

Alakolmion laakeria en ala rälläköimään vaan vien sen suosiolla ammattilaiselle laakerikehän vaihtoon.
Kuva
Vastaa Viestiin