Noniin jatketaanpa taas.
Ajattelin että yöunien laatu ei kärsi vaikka tuo eturatas jääkin avaamatta. Avataan sitten kun on todellista tarvetta.
Kaikki 4 tulppaa vaihdettu ja venttiilitkin tuli säädettyä. Kaasuttimien irroitus antoi vähän lisätilaa, ne pitää kuitenkin putsailla ja tuli jo hankittua uudet OEM kumikurkut kaasareiden ja kansien väliin. Oli muuten aika paljon pehmeämmät kuin reilu 30v ikäiset tehtaalla asennetut. Kampiakselin päätytulppa oli vähän tiukassa, mutta aukesi kevyttä väkivaltaa käyttäen eli tuurnan ja vasaran kanssa. Edellinen seppä oli jo pyöristellyt kuusiokoloa ja olisi varmasti mennyt täysin pyöreäksi jos olisi vain vääntänyt. Tuttu fiilis jo Suzuki Freewindin 650cc yksipyttyisen koneen kanssa joissa nuo myös tuppaa jumittamaan (ehkä ihan yleinen ominaisuus monessakin pyörässä).
Korjaussarja Rugged Roadsilta. Näissä on tuo kuusiokolo korvattu kuusiokannalla.
Bensapumpun kärjet tuli vaihdeltua. Kasatessa meni jonkin verran ylimääräistä aikaa kun en heti hoksannut laittaa kärkien yhtä liparetta pumpun tapissa (vai onko se akseli?) olevaan uraan ja kärkien kokoonpano purkautui kiinnitysruuveja kiristäessä. Oli aika näperrys saada takaisin kasaan, onneksi ei osat lennellyt pitkin autotallia. Edellisistä projekteista oli jäänyt yli sopiva liitin ja sähköjohdon pätkät niin sain hyppylangalla kokeiltua pumpun toiminnan remontin jälkeen.

Vahva suositus muuten Japsipyöriä ruuvaaville Vessel ruuvimeisselistä. Puree sekä japanilaisiin JIS-standardin ristipääruuveihin että länsimaisiin Phillips-standardin ristipäihin erittäin hyvin. Tuli tilattua joskus aikanaan Japseista setti eri kokoja ja pari iskumeisseliäkin.
Takajarru tuli irroteltua vähän suurempana kokonaisuutena kun oli muutama tiukempi liitos joita en saanut suosiolla irti ilman takapyörää. Kuten T&N-osiossa kirjoittelin niin säiliön ja pääsylinterin välinen letku meni vaihtoon. Painepuolelle tulee teräspunosletku ja pääsylinteriin asennettu korjaussarja.
Jarrusatula tuli käytettyä ultraäänikylvyssä, mutta kasaus lykkääntyi kun oli Hampurista tullut MVH:lta väärä korjaussarja. Otin yhteyksiä virheestä ja lähettivät uuden sarjan tulemaan, joten tästä plussaa hyvästä palvelusta.
Takahaarukka tuli irroteltua, putsattua ja laakerit rasvattua. Laakerit oli vielä hyvässä kunnossa. Pientä hapettumaa näkyvissä etuoikealla mutta eiköhän tuolla vielä ajele hyvän matkaa. Olisikohan vuotanut jarrunestettä kun takajarrun pääsylinteri on suunnilleen tuon kohdan päällä, rungossa ei kuitenkaan näkynyt maalin irtoamista. Jos tuo haarukan hapettuma menee pahemmaksi vuosien mittaan niin pitää käyttää puhalluksessa ja pulverimaalauksessa.
Linkun palaset myös irroteltu ja putsattu. Laakerit vaikuttaa hyvältä, tarkempi tarkastelu ja rasvaus seuraavaksi.
Osien saatavuus ollut toistaiseksi hyvä, mutta näyttäisi siltä että sain viimeiset valkoiset kaatumaraudat ja ilmansuodatinkotelon lähdön kumin (törkeän kallis kumilärpäke) Rugged Roadsilta kun tilatessa näytti että saldo vähäinen ja nyt ovat loppu.
Takapyörä ja vetopakka viety ammattilaiselle. Ei ollut minkäänlaista mielenkiintoa ruveta painimaan vuosimallin 2001

renkaan kanssa. Samalla uusi sisäkumi, vannenauha, kaikki laakerit ja stefat. Vannekehässä ei ainakaan ulospäin näkynyt mitään ihmeellistä, vannenauhan vaihdossa toivottavasti katsovat onko hapettumaa, joka ilmeisesti on näissä kullanvärisissä AT vannekehissä jonkinlainen ongelma. Tulee vähän extra-näperrystä jos pitää vannekehä vaihtaa, mutta onpa tuotakin tullut aiemmin harjoiteltua.
https://www.matkaendurot.net/forum/view ... 97#p458497
Jatkuu taas joskus...