Beta 390 RR -18 (ja sekalaista muutakin kalustoa)

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
THä
Viestit: 635
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: Beta 390 RR -18 (ja sekalaista muutakin kalustoa)

Viesti Kirjoittaja THä »

Pääsipäs Marinen maaliin! Eikä tullut edes pannutettua kertaakaan vaikka reitti ei kyllä ollut itselle sitten laisinkaan luontevaa tai mieluista. Ihan hullua kivikkoa liki koko pätkä. Ensimmäinen rundi meni ihan liki paniikissa. Kuitenkin siitä sitten opetellen ja vauhtia nostaen. Joka kierrokselle kello aina tykkäsikin enempi ja toinen rundi meni jo puoli minuuttia nopeammin, sitten vielä 20 s pois ja viimeiselle vielä 10 s pois. Vielä olisi varmaan 10..20 s saanut pois jos olisi kierroksia riittänyt. Ei se sitten lopussa ihan niin kamalalta enää tuntunutkaan. Moni muu meni kyllä aika paljon lujempaa, mutta ei jäänyt omasta ajosta oikein mitään hampaakoloonkaan. Oma taso oli tuona päivänä tuossa ja sai kuitenkin ajettua hyvällä rytmillä ja oman osaamisen mukaan.

Kaveri teki reilut kun ajoi ekan kierroksen ja ilmoitti keskeyttävänsä henkiseen pahoinvointiin, liikaa kiviä kuulemma.

Fättis-etunen oli varmaan hyvä eikä edes ne liki 15W ölpät keulassa niin huonot olleet. Kädet kesti hyvin sen mitä se hakkasi. Tosin komppiruuvit oli auki ja kyllähän se keula pohjaankin välillä jytisi hiekkapateissa. En kuitenkaan tiukannut kun sitä kiveä oli suurin osa reitistä. Tiedä sitten olisiko nörjempi öljy ollut parempi, mutta ei tuokaan setuppi harmittanut.

Brikkarin E50 takapyörä oli hiekalla suorastaan makea ajaa verrattuna aiempiin six-days kokemuksiin. Tuohan työntää pyörää eteenpäin eikä vaan nosta soraa taivaalle. Ne vähän hiekat mitä reitillä oli niin oli oikein hauskoja laskea, sai tuttuun tyyliin leijuttaa keulaa patilta toiselle eikä tarvinut pelätä sutimista ja päin ajamista. Kivistä ja kalliosta on vähän paha sanoa, varmaan ihan riittävän hyvä itselle, ei ainakaan mitään tilanteita ollut.

Alusta taitaa kyllä lähteä shimmaukseen kauden jälkeen. Vähän jo tässä välissä kyselin, mutta eihän kukaan nyt ehdi mitään tehdä siten että ajaakin ehtisi. Katsoin takaiskariakin ennen tuota Marinea ja totesin, että yksi naksu oli jäljellä varaa tiukata. Laitettava sekin samalla shimmaukseen. Toki Marineen löysäsin, mutta saisi siellä silti olla enempi varaa etenkin jos keulaa piukkaa.

Pyörää pestessä huomasin, että koneen etukiinnityspultti oli mennyt poikki. Kai se runko sitten koittaa joustaa kun riittävästi hakkaa. Onneksi noita on Snellulla hyllyssä kun niitä kuulemma joskus menee, kiva tietää etten ole ainoa. Noin muuten ei mitään ihmeitä näkynyt ja renkaissakin oli nappulat paikoillaan kaikesta repimisestä huolimatta.

Kuvaaja näytti olleen tuolla yhden tienylityksen kohdalla ja satuin onnistumaan hyvän linjan valinnassa niin pääsin näemmä kuvaankin :D
Neljä vaihdetta riittää.
Avatar
THä
Viestit: 635
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: Beta 390 RR -18 (ja sekalaista muutakin kalustoa)

Viesti Kirjoittaja THä »

Tuon Lievestuoreen jäljiltä oli sitten kuitenkin Beta tyhjentänyt eturenkaansa tallin lattialle. Solut olisi kyllä noihin kivikkoihin ihan ehdottomat.

Eipä tuossa mitään, uutta norsunkortsua sisälle ja viime lauantaina olin sitten Orimattilassa. Tuo olikin sitten toinen ääripää. Jos olisin tiennyt ettei ääniä mitata, niin olisin lähtenyt suitsalla. Oli vähän tiukka viikko alle ja vielä perjantai-iltana käänsin Betaan crossikumia alle, niin ei oikein ollut aikaa koittaa saada suitsan ääniä kohtuullisemmiksi ja siten jätin sen talliin.

Tänä vuonna Orimattila ajettiinkin eri suuntaan ja muutenkin oli taidettu vähän reititystä muuttaa. Ainakin fiilis oli, että nyt oli enempi sellaista suoran patkä ja 180-mutka siksakkia mitä aiemmin. Sinällään mitään kammopatikkoa ei ollut, joten melko nopeaa oli ajaa. Tosin moisella reitillä Betan alusta ei ole todellakaan kotonaan. Ruuvit kiinni ja silti kolisi jatkuvasti sekä tuossa loivassa patikossa ja hiekassa meno oli sellaista soutaa-huopaa -fiilistä. Itse kun nyt vielä vähän enempi suitsalla ajellut, niin Betan paljon verkkaisempi kaasuvaste ja pehmeä hiekka aiheutti vähän tilanteita. Kerran jarrutin itseni pötkölleen, kun vaihdoin etujarrupalat perjantai-iltana ja ne puri vähän tiukemmin mitä vanhat. Tästä sitten seuraksena meni hetki pitoa haistellessa vaikka sitä oli hyvin tarjolla. Toisen kerran ilmeisesti vaihdemissi ja mutkasta ulos olikin vähän pitkä pykälä ja siitä sisäkurviin pötkölleen. Molemmat toki hitaasta vauhdista, joten ei sikäli muuta kun pyörä pystyyn ja jatkamaan.

Vaihdoin illalla starttinapin vasemmalle ja tuo on kyllä yllättävän iso apu startissa vaikkei äkkiä uskoisi. Sain hyvän lähdön, mutta kuitenkin sitten alussa kaasukäsi veti tukkoon ja se kun alkoi taas vähän toimia niin samalla kytkinkäsi veti jumiin. Eka tunti meni siinä, että kädet alkoi toimia. Ei vissiin ole paras valmistautuminen vetää ulkomaanmatka pohjalle lievällä punaviini/prosecco ruokavaliolla.. Sitten oli hetki ihan jees ajella kunnes tuli väsy ja tyhmiä virheitä. Olisi kiva nähdä kierrosaikoja, mutta perinteisesti ei noita taida löytää nyt mistään. Tulokset oli sentään tällä kertaa motissa. Noitakaan en kyllä löytänyt ennenkuin kaveri vinkkasi, kun eihän ne ennen ole mottiin tulleet.

Kuitenkin lopputuloksissa olin 30. Vähän parempi sijoitus mitä oma fiilis kertoi, että sen puoleen ihan jees. Olisi kyllä nyt ollut mahdollisuuksia parempaankin, mutta tällä kertaa näin.

Ensi lauantaina sitten kerhon omaa pariajoa. Tuon vedän vähän löysin rantein järjestäjän toimessa jos parit ei mene tasan, tai sitten yksin täyden ajan hitusen höntsänä. Kuitenkin suitsa alla kun yksi master-pyörä kajautti koneen ja lupasin lainata Betan masteriksi.

Reilu viikko ja sitten olisi vielä Kiteen CC. Lohjan höntsä-CC on kanssa vielä harkinnassa jos lähtisi junnujen kanssa.

Vähän on alkanut kiinnostaa jos kuitenkin hukkaisi Betan ja katsoisi tilalle jonkin 450 XC-version. Tai jopa ihan täysiverisen 450 crossin. Nuo vaan tuntuu nyt istuvan omaan käteen paljon paremmin. Valkokilpitouhut jääneet niin vähiin eikä noista toisaalta oikein mitään saa irti niin saattaisi pärjätä punakilvelläkin. Puolileikilläni kysyin jos Motopalvelua kiinnostaisi tehdä kauppaa 450 RX ceriffiin, mutta kun alettiin puhua yli kahden tonnin välirahasta, niin otin lähinnä kettuiluna.

Jos jotakuta kiinnostaisi ihan asiallinen valkokilpi 390 Beta, niin olen avoin tarjouksille. Mihinkään avoimeen myyntiin en nyt kuitenkaan laita ainakaan ennen kesäkauden päätöstä. Vaihdossa kiinnostaisi suht moderni 450 sähköstartilla ja mieluiten 18" takasella. Valot ja jalka olisi myös plussaa jos jonkin enskankin joskus innostuisi välillä päräyttämään.
Neljä vaihdetta riittää.
Avatar
THä
Viestit: 635
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: Beta 390 RR -18 (ja sekalaista muutakin kalustoa)

Viesti Kirjoittaja THä »

Pariajo vedelty läpi ja olihan suht täysi päivä. Ylipäänsä kun on järjestelijänä, kuskina ja ajattaa paria junnupyörää, niin aika lailla kokoajan on joku hihassa kiinni. Luonnollisesti aamulla vielä säätöä kun luokkien osanottajat vähän vielä elivät. Eli päädyin junnulähtöön täytekuskiksi. Ihan jees se menikin ja tuloksena luokan kakkospytty, lähinnä siksi kun se oikea kuski ajoi vallan hyvin. Voiton vei 65/65 pari. Kaksi noin 4 min kiekkaa tuli takkiin vaikka ei tuo mun kassaria kuskannut pari mikään hidas ollut. Sikäli voitto täysin oikeaan osoitteeseen. Hattua täytyy pikkukuskeille nostaa! Ei ne vissiin ihan suotta Euroopassakin kierrä :roll: :lol:

Hitusen häiritsi ajoa kun suitsa päätti kehittää jonkinlaisen hikan ja joka stintillä se sammui ainakin kerran. Eikä lähtenyt ihan kertapotkusta. Koitin ajaa kovemmilla kierroksilla, mutta silti se välillä yski ja paukkui hieman.

Kun tuo junnulähtö tuli ajeltua läpi, niin ajattelin sitten vielä vetää yleisen lähdön soolona läpi. Taas normaalia säätöä lähtöjen välissä ja vaikka missasin junnujen palkintojenjaonkin, niin yhden sämpylän ehdin pikapikaa syödä ja ryhmittymään yleisen lähtöön. Puomille tullessa kytkin sisään ja suitsa sammui samantien. Nopea kokeilu ja kyllä se vielä heräsi, niin ei muuta kun muiden kuskien kanssa viivalle. Lähtömerkin jälkeen pyörälle ja jotain 4..5 potkua se vaati ennekuin heräsi, eli ihan loppupäässä reitille, mutta toisaalta eipä tuo haitannut. Koitin tasaisella rytmillä ajella ja aina välillä suitsa päätti kuolla ja käyntiin potkimista. Parhaimmillaan taisin reilut pari minuuttia potkia sitä tulille. Koitin kokoajan ajaa pykälää pienemmällä vaihteella, mikä ei tietty oikein helpota 450:n viemistä suht tiukalla radalla. Mutta ihan ok reeniä.

Noin 1.30 uskalsin ajaa ennen tankkaamista. Tuo tankkaus vähän rikkoi rytmin ja alkoi olla takkikin ihan tyhjä ja energiat täysin nollissa. Vähän vielä koitin siinä saada rytmiä kiinni, mutta viimeiset 15..20 min oli kyllä yhtä ruutulipun odottelua. Kerran nurinkin kun ajolinja vähän sivuun ja etujarrulla pehmoisella rengas alta. Saapas jäi tietty jumiin mopon alle eikä millään meinannut tuota isoa morköä saada pois sylistä. Yksi kuski (lähdön voittaja!) ehti jo siihen pysähtyäkin ja kyseli avun tarvetta, mutta juuri silloin sain sen verta mopoa kevennettyä että jalka alkoi liikkua ja kerroin pärjääväni. Taisi kuitenkin egokin säilyä suht kunnossa vaikka sitten maalissa ainakin puolisen tusinaa ihmistä kävi kertomassa miten näkivät lippani ja ihmettelivät kun ei kuski heti nouse. Jos kaatuu, niin kaatuu sitten tyylillä keskelle kenttää :D

Omat junnut vetivät vallan hienosti ja olivat junnujen kutosia, saivat NILS yleisrasvasprayt ja olivat niistä vallan polleita.

KuHa-Mikko oli mestoilla ja otti hitusen videota päivästä: https://www.youtube.com/watch?v=o5Yv3ZAiXy8

Mitä tuossa mainittuun kanareittiin/tekniikkareittiin tulee, niin itse nuo testasin ja videolta katsoin, että noin 5 s oli tekniikkareitti nopeampi. Itse tuota lähdön aikana muutaman kerran seurasin kun osui sopivasti kuski eteen/taakse joka otti eri reitin. Itse en uskaltanut crossilla ilman pohjapanssaria mennä betoneihin. Takana ollut meni heittämällä ohi tekniikkareittiä ja juuri edessä ollut meni myös reilusti karkuun, eli aika liki tuo oma videoarvio piti kutinsa. Enempi olisi ollut kiva, mutta valitettavasti tila ei antanut enempään myöten.


Vielä kauden jatkoa, niin ensi viikonloppuna parin junnun kanssa Kiteelle ja sitten huilitaan ja katsellaan jatkoa. Oma lähtöpaikka taas pelottavan korkealla lähtölistassa (21/91), mutta koitetaan rämpiä ja pitää kuskeja takana. Seuratkaapas Tuomisen Rallea, sattuu olemaan tuttuja ja tehnyt vähän paluuta. Orimattilassa joukon hänniltä kolmoseksi ja nyt myös Kiteellä viivalla. Veikkaan hyvin liki C:n kärkeä.

Lumonite sprintti olisi tietty kanssa. Tosin tuonne ei junnuja tietty pääsisi, mutta joku C-kuski saattaisi mukaan lähteä. Pitänee miettiä.

Omassa kerhossa vähän ollut juttua jos järkättäisiin RFF crossikisa heti keväälle, eli johonkin huhti-, toukokuun vaihteeseen. Natsat ei pienellä kerholla riitä kansalliseen jos ei taikoja saaada tehtyä. Voisi kuitenkin olla hauskaa ajaa vähän MXH-tyylillä ihan puhdasta crossia. Tuonne voisi hyvin ottaa lamppupyöriäkin. Tuo olisi oikein hyvää reeniä myös enska/cc-kuskeille ja nyt syksyllä saatiin hyvin rataa ojitettua ja kallistuksia tehtyä, joten saattaisi hyvin saada tuon kuivahtamaankin ajoissa. Tai sitten nojauduttaisiin läheisiin maanomistajiin ja koitettaisiin heittää jokin endurance-henkinen pari-/joukkueajo ihan oikeasti metsässä. Vaikka 3 h halutulla kuskimäärällä. Tuo on se hyvä puoli RFF:ssä, että säännöt saa tehdä itse.
Neljä vaihdetta riittää.
Vastaa Viestiin