Beta 390 RR -18 (ja sekalaista muutakin kalustoa)

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
THä
Viestit: 618
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR

Re: Beta 390 RR -18 (ja sekalaista muutakin kalustoa)

Viesti Kirjoittaja THä »

^ Kiitän. Kaivelin myös Betan jousitusmanuskan ja tosiaan ruoto sisällä mittaus. Meni sitten tuo oma pohdinta ihan oikein. Sellaisen jujun nyt tein, että laitoin keulaan 150 ml 15W öljyä ja reilut 400 ml 5 W:tä, eli pitäisi olla joku 6,8 cSt ölpät keulassa nyt. Jos tuolla tempulla saisi vähän lisää vaimennusta, klikkereissä on kuitenkin varaa aukipäin ihan reilusti. Taidan kuitenkin panssarin jälkeen avata keulan vielä uusiksi, niin koitetaan tuota nyt. Huuhtelin kyllä keulan kertaalleen ennen uusia öljyjä, mutta en purkamaan tällä aikataululla alkanut. Voishan tuon varmaan käyttää ihan huollossakin kun itsellä ei oikein ole työkaluja eikä varmuutta tuota kokonaan purkaa.

Jos nyt ehtisi viikolla edes sen verta käydä jossain koittamassa että saisi mopon suurinpiirtein balanssiin. Kuitenkin jo nuo huollot tehnee sen ettei ihan vanhoilla naksuilla kannata ajaa ja talveksi vielä löysäilin alustaa suht reilusti. Tosin jos vetää naksut vaan vaikka puoleen väliin, niin eiköhän sillä tällainen liikkuva shikaani ihan täysiä aja :lol:

^ Älä vielä snorkkelia kaappiin jätä. Vähän sääennusteet näyttää siltä ettei leke ainakaan pöllyä, tosin ehtiihän nuo vielä muuttua suuntaan jos toiseen. Tänäänkin on jo eri ennuste mitä eilen. Ikävä vaan jos kovin vettä tulee, niin saa arpoa laittaako rollerit vai ei.
Ei kai kukaan nähnyt..?
Avatar
THä
Viestit: 618
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR

Re: Beta 390 RR -18 (ja sekalaista muutakin kalustoa)

Viesti Kirjoittaja THä »

Tulipa eilen illasta Beta kasattua ja vähän omaa rataa roiskittua ympäri. Muuten vetelin naksut aika puoleen väliin, mutta takaa jätin rebbiä auki enempi. Itse en ole oikein kokenut vähän herkempää perää useinkaan ongelmaksi. Nyt kuitenkin kun omalle radalle olen vähän tehnyt mutkiin patteja, niin jos ei veto päällä pystynyt tulemaan yli niin koitti tuo perä vähän pukitella. Käänsin siis sitten kuitenkin tuota rebbiä vähän kiinnipäin ja käytös rauhoittui. Tuossa hyvin huomasi taas sen, että alustan toimiminen on myös kuskista kiinni. Jos pystyisi ja jaksaisi ajaa aggressiivisemmin eikä rullailisi, niin silloin alusta pelaisi paremmin. Jos kaasun ja jarrun käyttö on mitä sattuu, niin sitten koko mopo loikkii. Mutta kun tietää ettei osaa, eikä etenkään jaksa, niin koitetaan sitten rauhoitella kulkua säädöillä :oops:
Ei kai kukaan nähnyt..?
Avatar
THä
Viestit: 618
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR

Re: Beta 390 RR -18 (ja sekalaista muutakin kalustoa)

Viesti Kirjoittaja THä »

Eilen tuli harjoituskausi avattua paikallisen crossiradan auettua, ehkä niistä omista traktoritöistä oli sitten jotain hyötyä vaikka on kyllä kelitkin suosineet. Ei sentään tarvitse ihan kylmiltään Panssariin lähteä. Hyvä homma kun kauhulla katsoin mihin minut oli lähtörankingissä laitettu :? Muuta syytä en keksi kun, että jostain syystä tuolta on nopeita kuskeja jäänyt paljon pois..

Oli kyllä taas ihan kamalaa kiertää crossirataa. Oli perinteiset pari kierrosta ja tajuaa kokoajan itsekin että polvet lepattaa missä sattuu, kädet ihan tukossa samantien ja ajo on yhtä roiskimista vailla mitään luottoa :lol:

Betan alustan säätö crossiin on helppoa, sen kun kääntää kaikki ruuvit kiinni ja toivoo parasta.. Ehkä se vähän parempi on, mutta nyt alkoi tuntua että perä on löysä ja varikoltakin tuota kommentoitiin. Eipä mahda mitään, ei tällä mopolla pysty mahdottomiin. Mutta balanssi on ihan suht jees ja kyllä vanha rutiini alkoi taas jollain 4..5 stintillä löytyä. Kädetkin lakkasi tukkoamasta. Kyllä tällä treenillä on nyt ihan hyvä jo lähteä viivalle (ainakin puoli tuntia ajoaikaa tuli) :lol:

Muutaman kierroksen ajoin myös RMZ:lla. Kyllä crossi vaan on crossi ja ne muutama kymmenen lisäkuutiota on märässä hiekassa mukavat. Terävämpihän tuo RMZ on alhaalta ja alusta pelaa hiekassa ja hypyissä paremmin, on vakaampi eikä loiki jos jää vähän hyppy lyhyeksi. Penkki on vähän matalalla ja vielä aika pehmeä, vähän tuntuu sarvetkin olevan sylissä. Muuten kyllä tosi kivan oloinen kampe. Noin valovuoden edellä omaa vanhaa 250 EXC:tä vaikkei välissä ole kun muutama vuosi (-03/-05).
Ei kai kukaan nähnyt..?
Avatar
THä
Viestit: 618
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR

Re: Beta 390 RR -18 (ja sekalaista muutakin kalustoa)

Viesti Kirjoittaja THä »

Jaaha, panssari taas seikkailtu.. Olipahan vähän märempää mitä reittivideolla. Tietty jo lähdössä tultiin päälle useamman kerran, tosin vain kerran nurin kun jysähti vasemman käden ojentajan tienoille joku aika lujaa ja siitä sarvet linkkuun. Koitin alussa ajaa kyynärpäät hyvin korkealla ja leveällä ja siten hakea tilaa, mutta eihän se ihan toiminut. Mutta ruhjeilla sentään selvisi ja kypärä taitaa mennä vaihtoon. Aika moni taisi lähteä kisasta pahemmillakin vammoilla. Ei tuolle reitille ole mitään järkeä laittaa tuollaista kuskimäärää, jo se ensimmäinen mutka oli aika aivopieru kun vasen reuna tulee jyrkästi suoraan sisäkurvin sumppuun. V50/naisten lähdössä siinä kolisi pahemminkin ja taisi olla vähän nujakkaakin hieman myöhemmin noiden takia..

Harvoin ajomotivaatio noin notkahtaa, mutta nyt jo ensimmäisellä kierroksella totesin, että otetaampa ihan vain ajeluna. Ei ollut kivaa ja riskit liian isot saviurissa puiden seassa koittaa ajaa kovempaa. Rikkoo joko mopon tai pahimmillaan itsensäkin. Harkitsin vahvasti myös keskeyttämistä, ei nämä kurarypemiset ole itseä varten. Ajelin kuitenkin rauhakseen maaliin asti. Kuivemmilla pätkillä sen verta lisäsin syöttöä, että läpimärkä kuski pysyi lämpimänä, mutta muuten ihan kruisaillen. Tosin tuo savikura oli sikäli haastavaa, että liian hiljaa ajaen etenkin eturenkaan kuvio meni tukkoon ja vähäinenkin pito katosi täysin. Ilmeisesti kura muurasi lasit sen verta tiukasti kypärään kiinni, että alkoi yhdessä vaiheessa huurtua ja näkö kadota. Oli pakko ottaa seis ja sain sen verta yläreunaa kiilattua vinoon kypärää vasten että sain pientä rakoa aikaa ja ilmaa kiertämään. Tosin sitten välillä oli jotain kikkareita lasien sisässä. Muuten rollerit pelasi hyvin vaikka välillä hirvittikin, että menevät jumiin kun aika voimalla sai nykiä ja melko rutinalla filmi liikkui. Oman päivän kruunasi vielä 5 min aikasakko maininnalla huoltomatto. Olisi kiva tietää mistä tuo tuli ihan jatkoa ajatellen, sijoituksen puoleen aivan sama. Omasta mielestäni käyttäydyin ihan asiallisesti maton kanssa ja ennen lähtöä kävin vielä katsastuksesta kysymässä miten varikolla tulee käyttäytyä tällä kertaa.

Toki vain oma mielipide, mutta ei tuota kisaa ole mitään järkeä ajaa näin aikaisin. Olisihan noita hiekkamaastojakin keväälle. Jos pölyä pelkää, niin eihän se ihme temppu olisi tuo leke vaikka kastella, muualla pöly ei sitten ongelma tuolla olisikaan. Taidan jatkossa passata tapahtuman jos samalla konseptilla mennään. Ihan jo kaluston ja varusteiden pesu tuon jäljiltä on jonkinlainen työmaa.

Sinällään kun tuon kisan rasitus jäi etupäässä henkiseksi, niin tuli sunnuntaina käytyä junnujen kanssa räimimässä crossirataa ympäri kolmisen tuntia. Ei jäänyt ihan niin paha mieli viikonlopusta. Illalla katselin vasenta ojentajaa peilistä, että ompas hyvä pumppi päällänsä. Jonkinasteista turvotusta ja värivirhettä havaittavissa ja rintakehäkin tuntuu hieman siltä että jonkun tärskyn on tuoksinassa saanut.
Ei kai kukaan nähnyt..?
Syke
Viestit: 1588
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 11:25 am
Pyörä: Ktm380, Yamaha Wr250f, Kona
Paikkakunta: Iitti

Re: Beta 390 RR -18 (ja sekalaista muutakin kalustoa)

Viesti Kirjoittaja Syke »

Onnittelut läpipääsystä.

Saman päätelmän tein vuonna 2018, että Panssariin en lähde kuin korkeintaan katsojaksi.
Jokunen niitä tuli ajettua kuitenkin.

Oli vastaava, ellei jopa hieman pahempi keli ja ajettiin piikkirenkailla.
Taistelin kiukulla maaliin ja en kehdannut jäädä kellolle odottelemaan kun oli 3.min jäljellä.
Noh, hylkäyshän siitä tuli, kun ajoaika ylittyi 2,5 min. Tähän 30.min sääntöön luulisi voivan soveltaa jotain olosuhdekompensaatiota.

Lähtöpaikkakin ilman sen suurempia selityksiä vaihdettiin paikanpäällä n. ruudusta 30 ->n.100 hujakoille.

Suurta farssia järjestäjän taholta oli siis tarjolla tänäkin vuonna, toivottavasti Emppu katsoo casen loppuun asti.

Näissä Höntsäluokissa, C, V50, en ymmärrä tippaakaan tuota amerikan supercross-mentaliteettia.
Jonkinlaista kanssakilpailijan kunnioitusta toivoisi, kun se on ihan sama oletko 56. vai 57. tuloksissa.
Braa-aab!
Avatar
THä
Viestit: 618
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR

Re: Beta 390 RR -18 (ja sekalaista muutakin kalustoa)

Viesti Kirjoittaja THä »

Itsehän olin myös tuolloin -18 kahlaamassa tuon läpi. Pahempi se silloin oli, nyt ei ollut varsinaisia upotuspaikkoja vaikka märkää olikin. -19 tuli sitten keskeytys kun edellä menneen pompauttama karahka vei bensahanan, tuolloin keli olisi kyllä ollut ihan jees ajella.

Jostain syystä olin tänä vuonna ihan kärkiporukassa lähdössä (ranking 16) ja aika suuri osa lähtölistaahan oli aakkosjärjestyksessä :roll: Itse olisin laittanut itseni johonkin 50..60 tienoille. Otin lähdön rauhassa ja olin kyllä silti siellä ekojen mutkien nipussa. Sitähän tuo vähän oli, että jos joku edessä tötöili ja jarrutit, niin joku tuli takarenkaaseen tai kylkeen. Jos koitti pitää väliä vähän, niin joku tunki heti siihen koloon. Aika vähissä on yksittäisen kuskin keinot koittaa väistellä jos ei suosiolla jää letkan hännille.

Nuo ylinopeudet on kyllä vähän kyseenalaisia kun arvio on nyt täysin subjektiivinen. Paikalla olleilta kuulin ettei noin ulkopuolisten silmin varikkonopeudessa olisi ollut mitään silmiinpistävää, mutta oliko ekalla pyssäyksellä ajanut vähän kovempaa mitä toisella silmällä arvioiden. Tiedä sitten. Tutka olisi reilu, mutta toisaalta kun ei crosseissa mitään mittareitakaan ole niin ei ole kuskille helppo. Kuitenkin jos kaverilla on yli 2 min keulaa, niin kuvittelisin ettei varikolta koiteta muutamia sekunteja hakea. Tuskin tuota päätöstä muutetaan koska sen jälkeen kaikki olisi valittamassa ja toisaalta miten kuski todistaa nopeuden jos ei olisi vaikka jotain videokuvaa olemassa - tosin saattaa vaikka ollakin. Ikävä kyllä noin päin se taitaa olla että kuskin pitää todistaa olevansa syytön. Ikävähän se aina on jos voittajaa ratkotaan sakoilla etenkään kun nyt ei paljoa epäselvyyttä nopeimmasta kuskista ollut. Jos saivartelemaan haluaisi alkaa, niin miten Pohjola pääsi edes katsastuksesta läpi kun ei tainnut jo ennalta sanotut kilpailunumerotkaan olla kondiksessa.
Hieman itseäkin hämmenti katsastuksessa kun siinä oli joku vanhempi kaveri katsomassa pyörää ja alkoi ihmetellä miksi jarrupolkimesta menee vaijeri runkoon, rämppäsi sitä jalallaan ja väitti tuntumaa oudoksi. Onneksi siihen tuli toinen kaveri ja totesi että ihan normijuttu. Jotenkaan ei herätä luottamusta. Joku vanhempi patuhan siellä varikollakin istui retkituolissa ainakin C:n lähdössä.

Johan tuossa ennen kilpailua facen tapahtumasivulla hieman hymyilytti kun ensin annetaan kuskeille piiskaa miten ilmoittaudutaan liian myöhään ja jumitetaan motti ja seuraavaksi pyydellään kaikkia pois motista kun ei saa lähtölistoja sinne. Kuskien vikahan se on jos motti ei toimi. Mistä lie moottoriliitolle niitä lisenssejä maksetaan :roll: Pitääkö ilmoittautumiset sitten porrastaa luokkakohtaisesti päättymään eri päivinä, niin motti kestäisi.
Ei kai kukaan nähnyt..?
Syke
Viestit: 1588
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 11:25 am
Pyörä: Ktm380, Yamaha Wr250f, Kona
Paikkakunta: Iitti

Re: Beta 390 RR -18 (ja sekalaista muutakin kalustoa)

Viesti Kirjoittaja Syke »

-19 vuonna oltiin junnun kanssa katsomassa ja sun keskeytys osui juuri meidän kohdalle.
Vähän aikaa siinä taidettiin porukassa ihmetellä Kotarin hanaakin.

Toi Moottoriliiton toiminta on jo todella surullista ja osin vaikutti omaan tauolle jäämiseen.
Siirryin MTB-Enduron puolelle ja toiminta vaikuttaa ainakin alkuun jo ihan sata-nolla asiallisemmalta ja kustannusystävällisemmältä.
Braa-aab!
Avatar
THä
Viestit: 618
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR

Re: Beta 390 RR -18 (ja sekalaista muutakin kalustoa)

Viesti Kirjoittaja THä »

No perskeles. Eipä jäänyt kyllä yhtään mieleen. Hyvin sitten osui sopivaan kohtaan.

Harmi kun se SMMPL ei oikein ottanut tuulta alleen. Onko sitten jengi perus juroa ja päättäjät sitä vanhempaa henkilöstöä joka on riittävän kauan istunut Moottoriliiton pöydässä. Ehkä kaiken pandemian keskellä olisi suonut, että yrittäjät olisivat vielä vähän kauemmin jaksaneet koittaa, mutta ymmärrän toki väsymisenkin. Onhan se RFF-konsepti nyt sentään ja antaa aika vapaat kädet seuroille. Tosin toistaiseksi tuohon tarttuminen on ollut aika hiljaista, mutta koitetaan omasta puolesta ainakin vähän tuota muuttaa ja hieman siltä pohjalta nuo ajanottovermeet laitoin kasaan.

Saa nyt nähdä meneekö omat seuraavat vedot johonkin syksylle vai keksiikö tässä vielä kesälle jotain. Kitee/Orimattila tulee varmaan käytyä CC:tä, mutta täytyy pitää silmät auki jos jotain muuta mielenkiintoista ilmaantuisi.

Ihan mielenkiinnosta naputtelin Mottia yksi päivä Forssan RFF crossin tiimoilta. Tuollahan olisi myös MX avoin. Ei ehkä itselle, mutta naputtelin kuitenkin. Eipä anna Motti edes koittaa ilmoittautua rajoitetulla lisenssillä vaikka tuolla pitäisi saada ajaa kaikkea RFF:n alla. Saa nähdä milloin liitto tuon korjaa. On kuitenkin "pieni" puute jos ei anna ilmoittautua tapahtumiin vaikka pitäisi.
Ei kai kukaan nähnyt..?
Avatar
Happi
Viestit: 2799
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:42 am
Pyörä: 690ER
Paikkakunta: Pori

Re: Beta 390 RR -18 (ja sekalaista muutakin kalustoa)

Viesti Kirjoittaja Happi »

En kyllä pistänyt merkille, että Pohjola oli mitenkään vauhdikkaasti varikolle tullut, vaikka ei sillä kyllä mitään 2 minuutin keulaa tossa kohtaa ollut. Vajaa puol minuutia veikkaisin. Päivystin siinä ihan vieressä. Yksi toinen kilpailija siinä teki paskarinkiä varikolla, kun ajoi oman mattonsa ohi. Siitä käsittääkseni voisi vaikka hylätä, reittiä ei saa ajaa väärään suuntaan.

Happi
Avatar
THä
Viestit: 618
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR

Re: Beta 390 RR -18 (ja sekalaista muutakin kalustoa)

Viesti Kirjoittaja THä »

Tuo on juu totta. Oma ajatuskatkos, alussahan kisa oli tiukempi. Mutta samaa tosiaan kuulin, ettei mitenkään silmiinpistävän vauhdikkaalta ollut vaikuttanut ja toisen stopin otti vielä iisimmin. Suuremmaksi vaaraksi tuon ringin pyöräyttämisen näkisin, mitä kyseenalaisen ylinopeuden. Mutta tietty onhan tämä väärä foorumi noita puida. Kyllähän siellä myös ajettiin varikolla, siis huoltoautojen luona varikolla. Mutta ei kai tuokaan niin justiinsa ja vauhti oli kyllä hidas etten tuota vaaraksi näe. Ehkä tuon voisi jopa salliakin, mutta tietty vauhti pitää olla hidas.

Kyllähän siellä metsässä tehtiin myös omia oikopolkuja reittimerkeistä välittämättä, mutta ei noistakaan tainnut mitään tulla. Tosin en tiedä miten sitten A/B ajoi. C:ssä ainakin oiottiin.
Ei kai kukaan nähnyt..?
Avatar
THä
Viestit: 618
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR

Re: Beta 390 RR -18 (ja sekalaista muutakin kalustoa)

Viesti Kirjoittaja THä »

Kyllähän tuo Suitsa nyt omasta tallista löytyy. Ompahan tuollainenkin, kyllähän jokaisella yksi 450 pitäisi tallissa olla :lol:

Wappuajelut jäi kyllä nyt ajamatta kun vasemmalla kädellä ei oikein saa edes lippahattua päähän. Katsoin parhaaksi olla vaan hangaroundina toistaiseksi. Mukava oli kyllä eilen seurailla crossiradalla kun oli oikein vetomiehiä reenaamassa, menee ne vaan törkeän lujaa ja vaivattoman näköisesti.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Ei kai kukaan nähnyt..?
Avatar
THä
Viestit: 618
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR

Re: Beta 390 RR -18 (ja sekalaista muutakin kalustoa)

Viesti Kirjoittaja THä »

Mennäänpäs koittamaan FIMmeillä Orimattilaan kun matka inhimillinen ja reitti suht mieluisa. Kondis vielä hitusen vajaa, mutta jos ei kaatuisi ainakaan vasemmalle, niin voisi kestää ajaa ihan ok. Kerran tässä jo kävin Suitsalla vähän crossirataa koittamassa eikä hirveän pahalta tuntunut. Kuitenkin seuraavat potentiaaliset CC:tkin vasta sitten syksymmällä niin ajetaan sitten vähän enskaa. Jos vaan saisi itsensä jotenkin taiottua heti lähdöstä vauhtiin, yleensä kun ollut vähän hidas lämpeämään mutta onhan tuolla edes siirtymä ensin niin ei tarvitse ihan kylmiltään reitille hyökätä.

Saattaahan Beta taas pohjaan jytistä tuolla melkolailla, mutta käännetään ruuvit kiinni ja varotaan vähän isompia rytkyjä niin eiköhän sen selviä :roll:

Hupaisa ero kyllä crossiradalla Suitsa/Beta. On niissä vaan eroa crossin ja enduron välillä. Kivasti on tuossa isolohkossa voimaa ja vastaa kaasuun aika lailla terävämmin mitä Beta. Mukava kuntopyörä ja sitä voi aika paljon aggressiivisemmin viedä. Jospa saisi tuota kautta hieman lisävauhtia haettua. Vaikka tuo Suitsa vanha onkin, niin tosi mukava se on ajaa eikä mikään älytön mörkö. Konekin on tavallaan leppoisa vaikka onhan siellä potentiaalia jos vaan pyytää, ei kuitenkaan mitenkään hyökkäile tai koita repiä käsiä irti. Korkeamman ja kovemman penkin tuohon löysin, niin ergonomiakin on aika liki Betaa nyt eikä ole sellainen matala sohva mitä orkkispenkillä oli.

Omaa ajanottoa koeajettiin helatorstaina pikkuporukalla ja hyvin se pelasi kunhan taas muisti miten kisa luotiin. Tarkoitus oli edellisenä päivänä tuo katsoa, mutta eihän sitä sitten ehtinyt ja meni vähän radalla ihmettelyksi. Kuitenkin yksi 20 minuuttinen lähtö ajettiin pikkuporukalla ja lukuvarmuus oli täydet 100 vaikka joku hölmöili hitusen antennien kanssa ja kytki nuo 1- ja 2-porttiin ja sitten ruksi softasta 1 ja 3 päälle, eli vain yhdellä mentiin. Tietty huomasin tuon kun oli jo liian myöhäistä. Noiden takia tuota oli tarkoitus harjoitellakin rauhassa. Kuitenkin tuli todettua, että softa juttelee Excelin kanssa hienosti ja vaikka nimiä, numeroita ja tarrojen tageja voi päivitellä lennosta jos jotain on pielessä. Kyllä tuolta pohjalta uskaltaa nyt järjestelmää jo kerhokisoissa käyttää.
Ei kai kukaan nähnyt..?
Avatar
THä
Viestit: 618
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR

Re: Beta 390 RR -18 (ja sekalaista muutakin kalustoa)

Viesti Kirjoittaja THä »

Eihän tuo Orimattila sitten ihan suunnitellusti mennyt:

Kuva

Toisen kiekan siirtymälle Beta sylkäisi nesteet saappaan varteen. Ihan laakista tussahti. Hitusen pohje punoitti ja aristi jonkin aikaa, mutta onneksi suurimmaksi osin nesteet tuli saappaan varteen eikä ajohousun punttiin. Ei se omasta mielestä kuitenkaan kiehahtanut eikä siinä metsässä röpsötellessä muutenkaan kone ollut kovilla :roll: Aikansa jäähdytteli mopoa ja samalla ystävällisesti 0-pyörät skouttasivat lyhimmän reitin tien varteen. Sitten vain ajamalla tielle ja siitä 0-pyörän kyydissä huoltoauton haku ja Beta kyytiin.

Vähän jännäksihän tuo reitti meni etenkin siitymän osalta jo heti alussa. Viikon sateet oli tehneet tehtävänsä. Kyllä siellä pääsi, mutta jokseenkin piti katsella mistä ajaa. Jotkut jotain kärme-kustaasta siellä kyllä jupisivat ja itsekin molemmilla kierroksilla taisin olla kolmea pyörää nostelemassa. Sen verta oli kuitenkin pehmeää, että siirtymää alettiin reitittää uusiksi jo C:n ekan kierroksen jälkeen. Saattoi se päälähdöllä olla jo aika kuraa etenkään kun noita jotain ojien ylityksiä ei tainnut oikein pystyä hirveästi siirtelemäänkään. Toivottavasti ei heti alussa siirtymällä itsensä satuttanut violettikilpinen kuljettaja loukkaantunut kovin pahasti :(

Omasta ajosta ei taas paljoa muisteltavaa jäänyt. Koskaan kun ei tuollaista siirtymää ollut ajanut ja sääntörengas oli viimeksi alla syksyllä Mikkelin sprintin verran, niin eihän tuosta mitään tahtonut tulla. Alussa koitin jo siirtymää ihan liian aggressiivisesti ja hirmu luistelua koko ajan ja jäi täysin katselematta mistä kannattaisi ajaa. Nurinkin muutaman kerran, tosin vauriot oli henkistä sorttia noissa. Etenkin kun tosiaan meni alussa luokkaantunutta jeesatessa jonkin aikaa eikä yhtään tiennyt kauanko siirtymällä menee ja mitä on edessä, niin sohlasin tuolla ihan turhaan ja väsytin itseä. Ilman takkiakin olisi pärjännyt ja lasit oli pakko ottaa pois kun huurtuivat tuplalinsseistä huolimatta. Varsinainen MK sitten aika lailla samaa, luistelua ja epäuskoa että onko rengas puhki. Ei se ollut, mutta kun ei se vaan pidä mitään siellä liejussa. Jarruissa varmaan 15 kertaa stumppasin pyörän. Kun on tottunut ilman kytkintä jarruttamaan ja on tietty tuntuma minkä verran takanen pitää, niin nyt tuo ei oikein kalibroitunut yhtään kohdalleen. Kuitenkin eka kierros maaliin ja jäi vielä 13 min aikaa, eli ei mitään kiirettä olisi siirtymällä ollut. MK vähän sikäli hämäsi kun reitti oli osittain tuttua, mutta usein eri suuntaan mitä CC:tä ajettiin. Jotain mutkia oli myös reititettykin CC-uralta ulos, joten jokusen kerran kun odotti ysikymppia, niin kääntyikin vallin taakse liki 180. Ei pitäisi muistista koittaa ajaa.

Toiselle kiekalle vähän huikkaa varikolla ja takki pois päältä. Jälleen heti siirtymän alkupuolella ruuhkaa ojissa ja mopojen nostelua läpi. Noissa meinasi vielä vasen käsi/kylki muistutella, mutta koitin vähän varoen avustella ja hyvin sieltä kalusto läpi saatiin. Itse sentään pääsi parilla perspompulla jeesaillen, niin ei sen enempää tarvinut energiaa kulutella. Koitin jättää soheltamista pois kun tiesin että aika riittää hyvin. Aloin katsella mistä ajaa ja käyttää niin isoa vaihdetta kun pyörä vaan yhtään jaksoi jyskyttää. Tasaista vauhdinpitoa ja vetoa pois liukkaissa kohdissa, niin siirtymä kulkikin hyvällä momentumilla paljon helpommin mitä ensimmäisellä yrityksellä. Sitten kävikin tuo tussaus ja yhden ison kuusen vierellä nesteet saappaaseen ja kisa oli siinä. Olisihan sitä voinut ajaa vaikka muutaman kierroksen lisääkin kun tuntui että ajo jopa alkaisi kulkea jotenkin.

Heinäkuussa Jämsän enduron voisi kiinnostaa. Jos silloin vaikka jo pääsisi ajamaan muutakin kun tätä kuraa :evil:
Ei kai kukaan nähnyt..?
Avatar
THä
Viestit: 618
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR

Re: Beta 390 RR -18 (ja sekalaista muutakin kalustoa)

Viesti Kirjoittaja THä »

Laitetaan monologin piristykseksi muutama kuva viime viikonlopulta. Appiukko tuli lauantaina crossiradan varteen notkumaan kun junnujen kanssa touhuiltiin. Oli tiukkaa vetoa. Perjantai-illasta ensin vähän ruosteen poistoa ja muutaman mutkan sekä hyppyrin hankaamista, lauantaina joku 6 h radalla ja sunnuntaina vielä 4..5 tuntia päälle. Sunnuntaina liittyi vielä yksi kassari-junnu lisää porukkaan, mutta tuolloin ei ollut enää linssiä paikalla. Itsellä meni yksin lauantaina reilu tankki ja junnut taisi hangata jonkun parikymmentä litraa.

Itse räimin Betalla FIM-takasella kun Suizan etukepit oli edelleen huollossa. Kerran vedin yhden hypyn aika kovaa tasaiselle alas kun hitusen jarrussa myöhästyin ja iskarit totaalisen pohjaan voimalla. Sen verta vielä kylki kipeä että hapen kulku loppui tuohon ja oli pakko hissutella varikolle puhaltelemaan. Nyt tiistaina tein saman tempun suitsaa testatessa samassa hypyssä eikä mitään ongelmaa kun iskarit imee iskun. Se on se crossin ja enskan ero.. Suitsa myös irtoaa mutkista aika paljon terävämmin, mutta syö kyllä kuskiakin vähän eri tahtiin.

Omia räpsyjä:

Kuva

Kuva

Kuva

kuusfemma:

Kuva

Kuva

Välillä tulee hitusen poikittain kun joutuu vedättämään nokalle asti, mutta hyvin nuo hanskaa.

Kuva

Kovasti koittaa kuitenkin imeä hypyt alas.

Kuva

Kassari-kawa:

Kuva

Kovasti kelasi lisää vauhtia muutamassa päivässä. Menee jo 65:sta ohi.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Vauhdit kuitenkin sen verta liki, että porukassa ajaminen puskee molempia. Sikäli nostan hattua kun eka kesä kassarilla ja aiemminkin kokemusta aika rajallisesti. Viime viikonloppuna selväsit jokin selkeni ajatuksissa ja ajoon tuli ihan eri lailla vauhtia. Ei voi itsekään enää ihan löysin rantein ajella tai junnut karkaa :lol: Noinhan sen pitäisi ollakin, kyllä kassarilla pitäisi jo alkaa minua päästä karkuun.
Ei kai kukaan nähnyt..?
Vastaa Viestiin