Renkaanvaihto käsin

Keskustelua renkaista, vertailut, kimppatilaukset

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
JuhaL
Viestit: 852
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2015 4:27 pm
Pyörä: CRF1000L DCT
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja JuhaL »

Rusty kirjoitti:...rengasrautoja pari isoa Bahcoa ja yhden pienen IKH. Motion Pro:n rautaa en hoksannut ja luin viestin liian myöhään.
Motion Pron rengasraudat löytyy jostain moottoripyörätilpehöörien seasta.
Ostin itsekin aiemmin testimielessä yhden Bachon raudan. Sen käyttö jäi kertakokeiluun, mielestäni siinä on hieman liian paksu pää. Soveltunee paremmin auton rengashommiin.
Solifer SM-82 >>> '12 Yamaha XT660Z Ténéré >>> '16 Honda CRF1000L Africa Twin DCT
Avatar
Rusty
Viestit: 68
Liittynyt: To Syys 08, 2016 10:07 am
Pyörä: polkupyörä ja XRV750-94 (ex:DR650RSE-91)
Paikkakunta: Kajaani

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja Rusty »

_JPA_ kirjoitti:Ei taida pysyä rengas vanteen keskiurassa rengasrautojen vastapuolella, jos alkaa vanne antaa periksi.
Olit varmaan oikeassa, kääntelin pariin otteeseen tuota tuossa laitteessa ja aina kun olin operoinut toista puolta, alapuoli oli melkein tai kokonaan painunut reunalle. Piti ihan laitteella painattaa taas irti. Laitoin sitten kolme puristinta puristamaan rengasta linttaan ja niinpä se tuli yli. Tosin silti alku oli tiukka, ei lähellekään niin helppoa kuin monessa Youtuben ohjevideossa.

Venttiilin juuressa repeymä, venttiili oli vedetty juuresta vanteen ulkopuolelta kahdella mutterilla ihan reilusti kiinni. Tuo ei ole ilmeisesti oikea tapa vaan pitäisi jättää löysälle tai ei mutteria ollenkaan. Sisuri Michelin, merkinnät reinforced 70/100-17. Päällyskumi 5.10-17, onko tuo liian pieni sisuri? En osaa sanoa onko sisuri liikkunut...kun mutterit avasi niin ihan paikallaan tuo venttiili pysyi...ei vetäytynyt vinoon tms. Huomenna pitää etsiä uusi sisuri, Kajaanin Motonetissa ei ollut varastossa enduroon suositeltua sisuria oikeassa koossa 5.10, 130/80, 130/90...

Bachot on tosiaan paksuja, IKH:n pikku rauta on aika hoikka...ostan kyllä vielä tuon sinun ehdottamankin huomenna. On se vaan aina helpompaa kun on sopivimmat työkalut.
Peltsi
Viestit: 2821
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

No pieni on. Tuo käy hyvin pikkurenkaisen krossin etukumiin. Saman kokonen ulkonumi tuolle sisurille kuuluu. 17 tuumasia paksuja sisureita ei kovin paljo esiinny.
Paskapuhetta, mutta uskon.
Avatar
Rusty
Viestit: 68
Liittynyt: To Syys 08, 2016 10:07 am
Pyörä: polkupyörä ja XRV750-94 (ex:DR650RSE-91)
Paikkakunta: Kajaani

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja Rusty »

Kannattaako laittaa sisuriksi sitten vaikka Motonetin katupyörään speksattu https://www.motonet.fi/fi/tuote/3829702 ... -venttiili vai kannaattaako etsiä joku oikeasti enduroon/crossiin speksattu ja vaikka "vahvistettu" malli? Täältä ei varmaan mistään muualta löydy hyllystä kuin Motonetistä eikä muut pl. Moto-Maxi ole aukikaan.

Edit. 24MX taitaa myydä samaa michelinin sisäletkua https://www.24mx.fi/michelin-sisakumi crosseihin ja enduroihin sopivana. Pitänee testata ja alkaa metsästämään maailmalta 17" ikuista HeavyDuty sisuria, ihme jos ei itänaapurista löydy...

Lauhtui ja olisi kiva päästä ajamaan....
Löysä
Viestit: 31
Liittynyt: Su Huhti 10, 2011 4:44 pm
Pyörä: Guzzi V85TT/ GL 1,8 ja 1,5
Paikkakunta: Kajaani

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja Löysä »

Kajjaanista olen joskus hakenut Vianorista ihan hyllystä paksuja sisäkumeja motskareihin. Kannattaa sieltäkin kysäistä.
Torsti
Viestit: 550
Liittynyt: Ke Elo 01, 2007 11:10 pm
Pyörä: XJR1300

Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Mulla löytyy yksi tavallinen vanha 17" sisärengas ylimääräisenä Kajaanissa, jos kiinnostaa. Ilmainen.
Omassa mopossa on vastaavanlainen sisärengas nastarenkaan sisässä. Tuntuu siellä ilma pysyvän.
Avatar
Rusty
Viestit: 68
Liittynyt: To Syys 08, 2016 10:07 am
Pyörä: polkupyörä ja XRV750-94 (ex:DR650RSE-91)
Paikkakunta: Kajaani

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja Rusty »

Löysä:Eipä tullut Vianor edes mieleen, pitääpä kysäistä sieltä minkälaisia löytyy.

Torsti: Kiitoksia tarjouksesta. Hain Motonetista jo Michelinin ja ehdin jo asentaa. Pienen taistelun jälkeen pälllyskumi sujahti paikalleen, köllöttelee tallissa ylipaineissa kun ei meinannut nousta toisella puolella tietty alue reunalle. Napsahti sitten sen verran että nyt luulisi pysyvän...kohta katsomaan. Sitten pitäisi vielä asentaa tuo pyörään...selkä tykkää jo nyt.
Avatar
mek
Viestit: 2687
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja mek »

Onko tuota Hyeenaracingin renkaanvaihtopukkia kenelläkään, kokemuksia? ... eli mahtaako halvalla saada edes käyttökelpoista?

Rabacondahan olisi tietysti ässä, sekin haukkuisi hintansa muutamassa vuodessa, kun pyörässä kuluu suurin piirtein yksi rengaskerta kaudessa.
Tase
Viestit: 2656
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
Paikkakunta: Oulu

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja Tase »

Minulla on ulkonäöltään samanlainen kuin tuo hyeena. Hintaluokkakin on sama. Hyvin tuon kanssa on 8 vuotta pärjännyt. Onpa siinä kavereidenkin renkaita vaihdeltu.
Avatar
tertsu
Viestit: 2857
Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 11:11 am
Pyörä: GASGAS 300 -22, KTM 990 S -07
Paikkakunta: Oulu

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja tertsu »

Mulla on kans tuo ja hyvin toimii, mutta kun aloin solukumien kanssa värkkäämään niin aika rankalla kädellä piti tuota pukkia modata. Eli käytännössä ala ja ylärenkaan välistä etäisyytä piti kasvattaa, että saa painettua renkaan vanteelta ja vastaavasti melkein kaikkia muitakin osia piti sitten modata.
Kura lentää...
Avatar
Jussi_S
Viestit: 773
Liittynyt: Ti Kesä 16, 2009 1:16 pm
Pyörä: XRV 750 Africa Twin, WR250
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja Jussi_S »

mek kirjoitti:Onko tuota Hyeenaracingin renkaanvaihtopukkia kenelläkään, kokemuksia? ... eli mahtaako halvalla saada edes käyttökelpoista?

Rabacondahan olisi tietysti ässä, sekin haukkuisi hintansa muutamassa vuodessa, kun pyörässä kuluu suurin piirtein yksi rengaskerta kaudessa.
Kovin on samanoloinen kuin mitä Motonetista aikoinaan ostettiin kaverin kanssa. On sillä monet renkaat väännetty, tosin juuri tuon painokohdan alapuoli on pitänyt tukea uudelleen. Nykyinen Motonetin malli vaikuttaa jopa tukevammalle vai valehteleeko kuva? http://www.motonet.fi/fi/tuote/381530/M ... aihtopukki
AT -95
Avatar
Rusty
Viestit: 68
Liittynyt: To Syys 08, 2016 10:07 am
Pyörä: polkupyörä ja XRV750-94 (ex:DR650RSE-91)
Paikkakunta: Kajaani

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja Rusty »

Minulla on tuollainen Motonetin rengaspukki. Äsken otin vanhat suvikumit pois vanteilta. Tuli vähän yllätyksenä ettei DR:n etuvanne mahtunut tuon telineen "akseliin". Käytin sitten ilman sitä, mutta siinä kumia painattaessa ja väännellessä vähän tuli mielewn että miten vääntö kohdistuu pinnoihin kun vanne 21" ja tuon telineen kehän halkaisija aika paljon pienempi. Ihan hyvä apu, mutta työasento huono jos tuota pitää lattialla.
AnssiS
Viestit: 85
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2012 6:25 pm
Pyörä: 1150GS
Paikkakunta: Imatra

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja AnssiS »

Rusty kirjoitti:Minulla on tuollainen Motonetin rengaspukki. Äsken otin vanhat suvikumit pois vanteilta. Tuli vähän yllätyksenä ettei DR:n etuvanne mahtunut tuon telineen "akseliin".
Samanlainen pukki itselläkin, eikä siihen mukana tulleeseen akseliin mennyt alpinkaan etuvanne. Kierretangosta piti tehdä toinen akseli.
Avatar
geeXLV
Viestit: 171
Liittynyt: To Touko 01, 2008 10:22 pm
Pyörä: HVA 701LR
Paikkakunta: Kangasala

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja geeXLV »

Moro,
aiheeseen etäisesti liittyen: ihan noviisina olisi kompressorin hankinta mielessä ja tarvetta on siis tubeleksien poksauttelu vanteelle renkaanvaihdossa.. siis sen ilmeisen käytön lisäksi.
Sivusta seuranneena on joku 4 baaria yleensä riittänyt. Ja näille tyypillisille matkaenskarenkaille. Edessä 110/80 R19 ja takana 150/70 R17. Minkälaista hyvää ja halpaa pitäisi lähteä etsimään? Kahta en aio hankkia :D

Eli: onko suosituksia? Tai jollain vaikka tarpeettomana. Itse asiassa haen kaikkea huonoselkäisen renkaanvaihtoon liittyvää: pukkia, hyviä rautoja, tasapainopukkia kompuraa jne..
TiuSo
Avatar
mek
Viestit: 2687
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Renkaanvaihto käsin

Viesti Kirjoittaja mek »

Päätin opetella tuon renkaanvaihdon, ettei tule sitten reissussa hätä tositilanteessa. Nettijuttuja oli luettu ja youtube-viedoita katsottu oppaaksi. Hommasin Stormista Motion Pron alumiiniset rengasraudat, 2 kpl, joissa on toisessa päässä etu- ja taka-akselin muttereihin sopivat 22 ja 27 mm avaimet. Lisäksi ostin Motion Pron Bead Braker-työkalun, joita niitäkin voi käyttää myös rengasrautoina, Motion Pron Bead Pro II:n ja Motion Pron vannesuojat. Biltemasta hain kaksi halpaa, käyräpäistä rengasrautaa ja Motonetistä halvimman tasapainotuspukin.

Takapyörä irti ja hommiin. Bead Braker osoittautui vallan mainioksi työkaluksi. Karoo 3:n reuna nousi kevyesti pois urasta keskelle vannetta. Irroittelin molemmat puolet ensin, sitten vanteensuojat paikalleen, alumiinirautoja väliin ja vääntämään. Eka sivu irtosi melko vähällä ähinällä. Toisen puolen irroituksessa Bilteman käyrät raudat olivat kätevät, mutta siinä ei oikein hyvin saanut vannesuojia väliin. Voiteluainetta ei Motonetissä valitettavasti ollut pikkupurkeissa, joten levitin uuden TKC70 reunaan nestesaippuaa. Putkimiehen glidiäkin olisi ollut, mutta en uskaltanut käyttää. Jälkeenpäin kuulin, että sopii kuulemma hyvin myös. Saippua kuivaa aika nopeasti, joten sitä joutuu lisäämään välillä. Laitoin ensin sisärenkaan ulkorenkaan sisälle, vähän ilmaa ja sen jälkeen ekan reunan venttiilin kohdalta vanteelle ja venttiilin ruuvia vähän kiinni. Melko hikisen äheltämisen jälkeen eka reuna oli viimein vanteella, varsinkin tässä Bilteman käyrät rengasraudat olivat parempia kuin suora. Bilteman raudoissa on uutena aika teräviä rosoja ja kulmia, vanteita ei näköjään varjele naarmuilta millään. Toisen reunan vääntely paikalleen olikin jo kova homma. Kun kehästä neljäsosa oli jäljellä, näytti siltä, ettei rengas mitenkään voi ylettyä menemään vanteelle. Vääntelin molemmin puolin vastapuolelta Bead Brakerilla rengasta vanteen keskiuraan, mikä auttoi melko paljon. Joissakin videoissa porukka näkyy puristavan renkaan läjään ruuvipuristimilla niin, että reunat pysyvät keskiurassa. Bead Protakin käytin, mutta ilmankin olisi pärjännyt. Välillä raudat sinkoilivat saipuaisistä käsistä kolisten pitkin tallin lattiaa, mutta viimein, yhteensä puolentoista tunnin äheltämisen jälkeen oli kumi vanteella. Ilmaa sisään... pshhhhh. Eli koska homma oli niin mukavaa ja jotta oppisin kerralla kunnolla, päätin tehdä harjoituksen kahteen kertaan. Toinen puoli pois vanteelta ja sisärengasta tutkimaan. Yhdestä kohtaa löytyikin lähekkäin kaksi muutaman millin mittaista viiltoa, jotka paikkasin. Kumi takaisin vanteelle. Toinen kierros renkaan alle laittoineen meni jo tunnissa.

Välillä kävin syömässä ja sitten eturenkaan kimppuun. Irroitin vain oikean jarrusatulan, ohjekirja käskee irroittaa molemmat. Ilman jarrusatulan irroitusta ei pyörä mahdu välistä pois. Eturenkaan vaihto onnistui onneksi kerralla, mutta oli selvästi takarengasta tiukempi laittaa takaisin vanteelle. Ilmeisesti siksi, että eturenkaassa keskiura on niin kapea, etteivät renkaan reunat siinä pysy, vaikka ne siihen Bead Brakerillä vääntelee. Etupyörässä meni aikaa puoli toista tuntia, eli ei tuossa nyt kovin kummoiseen tuntipalkkaan päässyt. Tasapainotus Motonetin pukilla oli helppoa ja rengas tuntui pyörivän todella herkästi. Motonetin 5 ja 10 g painot eivät oikein passaa eturenkaaseen, jäivät millin reunan yli. Pitää etsiä kapeampia painoja ja vaihtaa tilalle. Motion Pron alumiiniset rengasraudat, joissa on avain toisessa päässä, ovat kevyet ja huippulaatua. Samoin Bead Braker toimii hyvin ja niitä voi käyttää rengasrautoina myös. Bilteman koukkupäiset raudat olivat myös hyvät olemassa, mutta huonosti viimeistelty. Bead Pron olisi voinut jättää hankkimatta.

Varsinkin etuvanteeseen tuli jonkin verran naarmuja, takaisin laittaissa ei muovisuojia oikein pystynyt pitämään välissä. Lisäksi takapyörää asentaessa Scottoilerin kaksihaaraisesta suuttimesta irtosi toinen kärki. Jos saan sen korjattua, niin homma jää kuitenkin sen verran voiton puolelle, että kamppeet tulee parin setin vaihdolla kuoletettua. Tosin vaimo epäili markan sepän tässä tapauksessa tehneen vitosen vahingon.

Koko hommassa on lisäksi se hyvä puoli, että jos on vaikka tarkoitus lähteä iltapäivällä perimään vanhoja velkoja, niin tässä hommassa saa helposti itsensä tuohon jälkimäisen työn edellyttämään mielentilaan. Kiitos ja anteeksi :twisted:
Vastaa Viestiin