Renkaanvaihto käsin

Keskustelua renkaista, vertailut, kimppatilaukset

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
VAK
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma Maalis 20, 2006 4:11 pm
Pyörä: pyöräkuume on kova

Viesti Kirjoittaja VAK »

Kuinka monella on tapana kääntää rengas vanteella(kulumisen puolessa välissä?). Itse olen sen verran nuuka, että tulee käännettyä puoliksi kulunut rengas. Taas on etupyörä saunassa lattialämmityksen päällä lämpiämässä, että saa kääntää valkokilpikrossiin uuden kulutuspinnan. Käännön jälkeen tuppaa kyllä kulumaan aika nopeasti loputkin pinnat. Saattaa kyllä olla, että hylkään tuon vanhan Metzelerin, koska reunanappulat ovat melkein kaikki revenneet.

-ville
Crop
Viestit: 269
Liittynyt: Ma Helmi 05, 2007 8:46 pm
Pyörä: enskaton
Paikkakunta: Rajamäki

Viesti Kirjoittaja Crop »

Voi elämän kevät, kun voi rengas irrota helposti. Peti löyhäsi ihan kämmenellä painelemalla eikä rengaskaan halunnu kovasti pistää hanttiin. Melkein enimmin aikaa meni alussa kun piti keksiä sopiva pukki, jonka päälle mopon heittää. Paikalleenlaitto jäikin huomispäivän projektiksi, kun tuli yllättäen tarvis uudelle sisäkumelle :oops:
Avatar
jmka
Viestit: 667
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 2:53 pm
Pyörä: EXC-F 450
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja jmka »

vinkki: muista laittaa ennen masennusta sisäkumiin sen verran ilmaa että hakee muotonsa, sitten sisäkumi ulkokumin sisään, vanteen venttiilinreikä ja venttiili kohdikkain ja paikalleen, lukitus venttiilin mutterilla ja ulkokumin vääntäminen vanteelle käsin (mäntysuopaa tms. liukastetta tarvii vannekehälle tai renkaan reunukseen) ja sen jälkeen gummin toinen reuna raudoilla paikalleen (venttiistä poispäin edeten ja viimeiseksi venttiilin kohta paikalleen). Venttiilin keskitys ja ei muuta kuin ilmaa sisään kunnes nousee joka puolelta nätisti vanteelle. Ellei nouse vanteelle heti niin painetta voi lisätä about 6 bar asti. Ellei edelleenkään nouse reuna kohdilleen niin paineet pois ja lisää liukastetta kehiin, ja uusi yritys. Kyllä se siitä... 8) Ja aina välillä raudoilla vääntämisen välissä kannattaa tsekata että jo väännetty osa renkaasta on vanteen keskiurassa niin ei tarvii vääntää väkisin...
LN
Viestit: 42
Liittynyt: Ti Maalis 25, 2008 2:54 pm
Pyörä: 950 Adventure
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja LN »

Pekkavee kirjoitti:Yksi tärkeimpiä juttuja, ymmärtääkseni, renkaanvaihdossa on painaa se vastapuolen renkaan kantti sinne vanteen uraan. Silloin lyhyilläkin rengasraudoilla saa sen toisen puolen irti tai paikalleen vanteelle.

Jos vastapuoli ei ole urassa niin renkaanvaihtokonekin voi rikkoa renkaan reunan vaijerin, jos huonosti käy.

Hankalin homma renkaanvaihdossa on varmaan saada se irtoamaan vanteen reunasta. Sen päällä joutuu pomppimaan tai käyttämään jotain vipusysteemeja irroitusta varten.

Kakkosnelosesta saa hyvän vivun, kun laittaa siihen pätkän poikittain. Toisessa päässä voi käyttää vaikka auton pohjaa kiintopisteenä.

Tässä on yhdet ohjeet homman tekemiseen.
http://www.clarity.net/~adam/tire-changing.html
Tämä koskee (lähinnä) ns. turvauralla varustettuja MT-vanteita, kts. www.conti-tyres.co.uk/contibike/tyresafety.php Yleensä nämä ovat sisuskumittomia vanteita, mutta poikkeuksiakin on, esim. 950/990 Adventuren takavanne.

Jos näitä turvauria ei ole, niin vanne menee kyllä keskiuraan vaikka kantapäällä painamalla, mutta kannattaa tosiaan olla tarkkana, että se on ja pysyy siellä, mielummin vielä molemmilta puolilta. Renkaanvaihto ei ole oikein tehtynä voimalaji... Jonkinlainen teline, kuten tuo Pekan linkin 14-tuumainen autonvanne kyllä helpottaa hommaa kummasti.

--
Lari
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4765
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

LN kirjoitti: Tämä koskee (lähinnä) ns. turvauralla varustettuja MT-vanteita, kts. www.conti-tyres.co.uk/contibike/tyresafety.php Yleensä nämä ovat sisuskumittomia vanteita, mutta poikkeuksiakin on, esim. 950/990 Adventuren takavanne.

--
Lari
Hyvä täsmennys ja tarkennus. Olenkin ihmetellyt, miksi tuossa mun Bemarissa ne renkaat on niin vaikea saada putoamaan sinne keskiuraan. Varmaan se johtuu tuosta. Nehän on Tubeless-renkaita.
No nykyään käytän kyllä kerhon rengaskonetta renkaiden vaihtoon. Siinä on hyvä puristin tuohon hommaan.

Aina sitä näköjään oppii jotain, Kiitos Lari.

Pitääpä tutkia tuota vannetta ensi lauantaina vähän tarkemmin, kun vaihdan nappulat alle.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Viimeksi muokannut Pekkavee, Ma Huhti 14, 2008 10:35 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Crop
Viestit: 269
Liittynyt: Ma Helmi 05, 2007 8:46 pm
Pyörä: enskaton
Paikkakunta: Rajamäki

Viesti Kirjoittaja Crop »

Juu on tässä kohtapuoliin tullut luettua pari tuntia noita renkaanvaihtoniksejä. Kiitos vinkeistä ja linkeistä. Ainoa minkä unohdin vanhaa poisottaessa oli jonkinlainen vannesuoja. Ehti tulla pari rumaa jälkeä, mutta sehän vaan komistaa mopoa 8) .

Niin ja sisäkumen sain tieten ruvelle, mutta se menee liiallisen innon syyksi. Vaan eipä mitn, hyvä siitä vielä tulee. Jotenkin kuvittelin mp renkaan sen verran tiukaksi, ettei parane ilman asianmukaisia rengaskoneita edes yrittää. Ja niinhän se rengasliikkeen myyjäki vähän pelotteli.
TTA
Viestit: 1568
Liittynyt: Ma Syys 26, 2005 8:53 pm

Viesti Kirjoittaja TTA »

Itse tein irrotuskoneen ja metrin vipuvarrella irtoaa rengas tosi pienellä voimalla. Kolmella raudalla irtoaa parhaiten; pitää polvella kahta rautaa paikoillaan kun siirtää keskimmäisen reunimmaiseksi uuteen kohtaan. Vannesuojana käytän paksuja nahkapaloja. Ne kestää eikä luista. Liukasteena fairyvettä. Vanteen alle kaksi kakkosnelosta.
Avatar
Stobe
Viestit: 450
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 10:19 am
Pyörä: KLE 500, ZRX1200R
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Stobe »

Selkeästi tekniikkalaji kyseessä, harjoittelu auttaa. Mulla on yksi iso(60 cm) rengasrauta, jolla saa kumin vanteen reunasta irti ja kaksi pientä bilteman rautaa, jolla tehdään varsinainen vaihtotyö. Eturengas menee jo aika heittämällä, takarenkaan kanssa menee jonkin verran "väännöksi". Sisärenkaitakin on muutama mennyt harjoituksen piikkiin. Äsken laitoin Maxxiksen hd-kumin Karoon sisälle, tuntui olevan sen verta paksua tavaraa, että kestää sekä vaihtotyön ja kovan ajon.
"Kato iskä, tossa on oikeen kunnon tuplajouset",
- Pyynikin näkötornilla tuntemattomaksi jäänyt pikkupoika KLE:n oransseista haitarikumeista
karmolis
Viestit: 1319
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 2:40 pm
Pyörä: Vespa
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja karmolis »

VAK kirjoitti:Kuinka monella on tapana kääntää rengas vanteella(kulumisen puolessa välissä?). Itse olen sen verran nuuka, että tulee käännettyä puoliksi kulunut rengas. Taas on etupyörä saunassa lattialämmityksen päällä lämpiämässä, että saa kääntää valkokilpikrossiin uuden kulutuspinnan. Käännön jälkeen tuppaa kyllä kulumaan aika nopeasti loputkin pinnat. Saattaa kyllä olla, että hylkään tuon vanhan Metzelerin, koska reunanappulat ovat melkein kaikki revenneet.

-ville
Mä olen elänyt siinä uskossa että ristikudosrenkailla ei tollasta sovi tehdä. Ne on kuitenkin rakennettu kestämään vetoa vain toiseen suuntaan.
Avatar
VAK
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma Maalis 20, 2006 4:11 pm
Pyörä: pyöräkuume on kova

Viesti Kirjoittaja VAK »

karmolis kirjoitti:
VAK kirjoitti:Kuinka monella on tapana kääntää rengas vanteella(kulumisen puolessa välissä?). Itse olen sen verran nuuka, että tulee käännettyä puoliksi kulunut rengas. Taas on etupyörä saunassa lattialämmityksen päällä lämpiämässä, että saa kääntää valkokilpikrossiin uuden kulutuspinnan. Käännön jälkeen tuppaa kyllä kulumaan aika nopeasti loputkin pinnat. Saattaa kyllä olla, että hylkään tuon vanhan Metzelerin, koska reunanappulat ovat melkein kaikki revenneet.

-ville
Mä olen elänyt siinä uskossa että ristikudosrenkailla ei tollasta sovi tehdä. Ne on kuitenkin rakennettu kestämään vetoa vain toiseen suuntaan.
Jaa, tätä en tiennytkään. Eilen laitoin michelin S12 etusen, enkä edes katsonut pyörimissuuntaa, kun kuvio näytti niin samanlaiselta molempiin suuntiin mennessä.

Samalla laitoin sellaisen paksun 4mm sisäkumin. Jäin ihmettelemään, että miksi venttiili ei tule kunnolla ulos reijästään, vaan jää alas jos vaikka painaa sormella. Kierossa sisäkumi ei ole, sillä täytin ilmalla(sielun ollessa irti) päällykumin ollessa toiselta reunalta irti. Ei auta vaikka laittasi 3baria ilmaa. Oli pakko laittaa juurimutteri, että sai ilmaletkunpään paikalleen. Onko tuo normaali ilmiö noitten paksujen sisäkumien kanssa?

Solujakin vähän harkitsin, kun taisi mennä edellinen kumi puhki vanteelle lyömisen seurauksena. Paineita oli ~1bar, ehkä vähän alle.

-ville
Crop
Viestit: 269
Liittynyt: Ma Helmi 05, 2007 8:46 pm
Pyörä: enskaton
Paikkakunta: Rajamäki

Viesti Kirjoittaja Crop »

Hyvinhän se vaihto sujui. Tupakkatauolla saatiin vääneltyä paikalleen uusi kumi. Ensimmäinen reuna meni melkein käsin painelemalla, vähän piti nyrkillä ja polvella taivutella loppua. Toinen reuna vaatiki jo raudan käyttöä viimeisellä parillakymmenellä sentillä. Itse käytin rautaa säteen suuntaisesti ja hirvitti vääntää, kun vanne tuntui antavan periksi. Kaveri tuli auttamaan ja näytti miten rautaa käytetään oikeaoppisesti. Oli sellaista jännää tangentin suuntaista (sivusuuntaista) pyörittävää liikettä ja erittäin kevyen näköistä. Kopioin kyllä tuon tavan käyttää rengasrautaa.

Joku päivä pitää käydä hakemassa 40g painoja. Mutta se on sitte ku lähtee motarille. Nyt naatitaan hiljakseen poluilla.
Avatar
karkka
Viestit: 296
Liittynyt: Ma Syys 18, 2006 5:34 pm
Pyörä: R1250GSA/F650GS
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja karkka »

Miten on onnistunut tuollaiset tubeles renkaiden täyttö/vaihto tien päällä->jotenkin on jäänyt auto puolen renkaista sellainen käsitys, että vaatii aika suuren ilma määrän että "paukahtaa" vanteelle kunnolla.Onko toivoton homma käsi pumpuilla tai pikku "tupakakin sytytin kompuroilla" entä miten lie hiilihappo patruunoilla?
Crop
Viestit: 269
Liittynyt: Ma Helmi 05, 2007 8:46 pm
Pyörä: enskaton
Paikkakunta: Rajamäki

Viesti Kirjoittaja Crop »

karkka kirjoitti:Miten on onnistunut tuollaiset tubeles renkaiden täyttö/vaihto tien päällä->jotenkin on jäänyt auto puolen renkaista sellainen käsitys, että vaatii aika suuren ilma määrän että "paukahtaa" vanteelle kunnolla.Onko toivoton homma käsi pumpuilla tai pikku "tupakakin sytytin kompuroilla" entä miten lie hiilihappo patruunoilla?
Tätä meinasinki just kysyä. Mitä pumppuja käytätte jos lähdette pidemmälle lenkille, esim norjaan? Perinteinen jalkapumppu käynee. Mutta kelpaako myös 12v halpiskaupan tärisijä hommaan? Mullahan ei ole niitä tl:iä.
Avatar
petev
Viestit: 775
Liittynyt: To Loka 07, 2004 4:50 pm
Pyörä: 1200 GS

Viesti Kirjoittaja petev »

Mulla on ollut semmonen muovinen 25cm fillarin pumppu satulan alla ja sillä saa yllättävän nopeesti ilmaa ainakin tommosen normi sisärenkaalliseen. Ei ole kyllä ollut tarvetta mitään neljää kiloo laittaa, mutta pääsee pois metästä.
Avatar
hannuk
Viestit: 1158
Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 9:00 am
Pyörä: 570 FE, 250 EXC-F
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hannuk »

Jos noita renkaita irrotellaan auton kans, niin ollaan sit sen verta ajokunnossa, että se rengas irrotetaan autolla ajamalla, eikä helmoja runnomalla 8) Vanne lappeelleen, lankku kumin päälle, ajetaan autolla lankulle -plop, rengas tipahtaa keskelle ja toiselle puolelle sama hoito.

Jos tubeless kumien kanssa pelaa, niin varmaan kannattaa maastopyörä hemmoilta kopioda (tubeleskumit laskee toisinaan ilmat pihalle pienillä paineilla ajaessa).. eli pitää mukana sopivaa sisäkumia, niin sen renkaan saa vanteelle onnettomalla pikku pumpullakin.

Sitten vielä tullut sekin huomattua, että sen sisärenkaa rikkoo helposti, jos sisäkumissa ei ole asentaessa riittävästi painetta, eli kannattaa laittaa mieluummin liikaa painetta ja vähentää jos tarttee.
Oma vastuu! Artisti maksaa...
Vastaa Viestiin