Renkaanvaihto käsin
Valvoja: Moderaattorit
Re: Renkaanvaihto käsin
Aika harva varmasti kuljettaa Rabacondaa mukana repussa metsässä mutta mielenkiintoinen laite ja näyttää toimivalta. Hinta on kyllä aika kova. Ihmettelisin ellei laitteesta olisi markkinoilla kiinalaisia halpakopioita. Jos Rabacondan hankkii ja tallissa on muitakin kuin adventurer-pyöriä, niin varmaankin kannattaa hankkia Street-versio:
https://www.cyclenews.com/2023/04/artic ... e-changer/
https://www.cyclenews.com/2023/04/artic ... e-changer/
Re: Renkaanvaihto käsin
Keväällä hommasin tuon Rabacondan street-version ja on kyllä helppoa renkaiden vaihto.
Hinta tuolla on melko kova mutta kannattava hankinta jos asuu kaukana palveluista. Meillä haukkuu äkkiä hintansa kun taloudessa kaksi mopoa, lähin mp-renkaita vaihtava liike on 80km päässä ja veloittavat vaihdosta 50€ per rengas. Tämä siis irtovanteelle tehtynä. Tämän kanssa renkaanvaihto onnistuu silloin kun on tarve eikä sillon kun rengasliikkeelle sattuu sopimaan eikä tartte ajella mihinkään.
Aikaisemmin käytin XL-moton renkaanvaihto "konetta" Siinä ajatus oli ihan jees mutta toteutus ja etenkin työn laatu sen verran surkeaa että lensi metalliromuihin. Rabacondassa laatu kohdillaan eikä tarvi polvillaan tehdä renkaanvaihtoa.
Hinta tuolla on melko kova mutta kannattava hankinta jos asuu kaukana palveluista. Meillä haukkuu äkkiä hintansa kun taloudessa kaksi mopoa, lähin mp-renkaita vaihtava liike on 80km päässä ja veloittavat vaihdosta 50€ per rengas. Tämä siis irtovanteelle tehtynä. Tämän kanssa renkaanvaihto onnistuu silloin kun on tarve eikä sillon kun rengasliikkeelle sattuu sopimaan eikä tartte ajella mihinkään.
Aikaisemmin käytin XL-moton renkaanvaihto "konetta" Siinä ajatus oli ihan jees mutta toteutus ja etenkin työn laatu sen verran surkeaa että lensi metalliromuihin. Rabacondassa laatu kohdillaan eikä tarvi polvillaan tehdä renkaanvaihtoa.
Rima on asetettava niin korkealle että sen voi alittaa pää pystyssä!
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Renkaanvaihto käsin
Onhan tuo Rabaconda aika proo värkki ja teknisesti hienosti toteutettu joka näkyy hinnassa, on se kuitenkin halpa jos keskiverto kurakuskilla menee 2-5 settiä renkaita kesässä joten maksaa aika nopeasti hintansa takaisin. Videoita kun katsoi niin hienosti kyllä vaihtuu jäykkä adve rengas leveällä vanteella.
Kylätason kurapyöräilijä.
Re: Renkaanvaihto käsin
Jo tuolla XL-moton rengaskoneella meni Dunlopin Trailmax Mission "heittämällä" vanteelle vaikka sekin melko jäykkärunkoinen rengas on. Tällä menee huomattavasti helpommin koska laitteen tukevuus aivan eri tasoa ja työasento huomattavasti mukavempi. Yksi kpl rengasrautoja riittää sekä renkaan vanteelta pois ottamiseen että vanteelle asentamiseen.
Rima on asetettava niin korkealle että sen voi alittaa pää pystyssä!
Re: Renkaanvaihto käsin
Kävin tänään ostamassa taas perinteisen CRC:n paikkapullon, jota alan kuljettelemaan mukanani. Metsässä en aio ryhtyä renkaanvaihtoon, vaan yritän nilkutella rengasrikon sattuessa jotenkin ihmisten ilmoille. Tosin rengasrikot eivät ole olleet tänä kesänä olleet ongelmana, vaan enemmänkin tuo renkaiden pito.
Tuo Rabacondan street-versio lienee myös pakko hankkia kun tallissa on myös sisäkumillinen bobberi. Lisäksi Rabaconda on näppärä siirellä paikasta toiseen.
Tuo Rabacondan street-versio lienee myös pakko hankkia kun tallissa on myös sisäkumillinen bobberi. Lisäksi Rabaconda on näppärä siirellä paikasta toiseen.
-
- Viestit: 1233
- Liittynyt: Pe Loka 26, 2007 11:15 pm
- Pyörä: RT
- Paikkakunta: Ylivieska
Re: Renkaanvaihto käsin
Eilen aloin vaihtamaan Bemarin aluvanteelle uutta takarengasta (Pirelli Scorpion Rally STR), totesin että ei onnistu...
Pinnavanteelle oon vaihtanut ite varmaan 30 rengasta ilman ongelmia.
Nyt joutu aluvanteen kanssa nostamaan kädet ilmaan kun parit ensimmäisen naarmut räävein vanteeseen, en saanut edes vanhaa rengasta irti kuin toisen puolen.
Kävin paikallisessa rengasfirmassa vaihtamassa ja tasapainottamassa, 25€.
Totesin että vanteessa keskiura paljon matalampi kuin pinnavanteessa ja sen takia renkaan reuna puree paljon tiukemmin kiinni.
Pinnavanteelle oon vaihtanut ite varmaan 30 rengasta ilman ongelmia.
Nyt joutu aluvanteen kanssa nostamaan kädet ilmaan kun parit ensimmäisen naarmut räävein vanteeseen, en saanut edes vanhaa rengasta irti kuin toisen puolen.
Kävin paikallisessa rengasfirmassa vaihtamassa ja tasapainottamassa, 25€.
Totesin että vanteessa keskiura paljon matalampi kuin pinnavanteessa ja sen takia renkaan reuna puree paljon tiukemmin kiinni.
BMW f 650 Gs Dakar -01 ---> BMW f 800 Gs -08 ---> BMW R 1200 GS Lc 2013 ---> BMW R1100RT 1997
Re: Renkaanvaihto käsin
Kuinka tuo renkaan pyörimisen estolukitus toimii pinnavanteella? Ei kait tuota lukitustappia vasten voi vääntää?
MIstä tuon street-versoin saa edukkaammin?
Most of my money was spent on Motorcycles, Women and Whiskey.
The rest I just wasted...
The rest I just wasted...
Re: Renkaanvaihto käsin
Pinnavanteita varten tulee mukana remmi millä pidetään vanne paikoillaan. Jossain näiden ohjevideoissa näytetty miten toimii pinnavanteiden kanssa.
Itse tilasin suoraan valmistajalta. Oli kyllä nopea toimitus, siitä kun tilasin niin saman päivän aikana Suomessa. Loppumatka tänne Lappiin kesti sitten viikon verran..
https://rabaconda.com/
Rima on asetettava niin korkealle että sen voi alittaa pää pystyssä!
Re: Renkaanvaihto käsin
Meneekö sillä Eabacondan katu-versiolla siis asiallisesti sisäkumilliset renkaat myös?
Re: Renkaanvaihto käsin
Tulipa vaihdeltua AT:hen mitaksen e09 enduro tubelessia, kolme kertaa. Sain paljousalennusta, tuli kolme reikää niin sai paikattua kahdella lapulla.
Viimeisellä kerralla meni aavistuksen helpommin kun modasin aikaisemmin hieman huonosti toimineen bilteman "bead buddy" niin että se oikeasti piti kiinni pyörän pinnasta (levensin kitaa ja pinnakoloa). Samalla muuttui renkaan päällelaittotekniikka, luulen aikaisemmin päästäneeni sen liian pian/helposti ylös paikalleen uraan. Reunan irrottamiseen oli kätevin englantilaistyylinen penkkipuristin. Jotenkin en näe tämän onnistuvan kenttätilanteessa vaikka olen muistaakseni joskus jotain mitaksen takarengasta tien varrella avanneenikin.
Pystyykö noita TT renkaita jotenkin modaamaan helpommiksi? Tuntuisi olevan aika paljon enemmän huulta, vaikka kai näissä on vaan tiukempi tuo istuvuus.
Viimeisellä kerralla meni aavistuksen helpommin kun modasin aikaisemmin hieman huonosti toimineen bilteman "bead buddy" niin että se oikeasti piti kiinni pyörän pinnasta (levensin kitaa ja pinnakoloa). Samalla muuttui renkaan päällelaittotekniikka, luulen aikaisemmin päästäneeni sen liian pian/helposti ylös paikalleen uraan. Reunan irrottamiseen oli kätevin englantilaistyylinen penkkipuristin. Jotenkin en näe tämän onnistuvan kenttätilanteessa vaikka olen muistaakseni joskus jotain mitaksen takarengasta tien varrella avanneenikin.
Pystyykö noita TT renkaita jotenkin modaamaan helpommiksi? Tuntuisi olevan aika paljon enemmän huulta, vaikka kai näissä on vaan tiukempi tuo istuvuus.
Русский военный корабль, иди на хуй