Renkaanvaihto käsin
Valvoja: Moderaattorit
-
- Viestit: 8299
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Renkaanvaihto käsin
Tallissa iso ruuvipenkki on myös hyvä irroitusväline, sillä on painettu monet renkaat irti reunasta.
Kylätason kurapyöräilijä.
Re: Renkaanvaihto käsin
Mä oon ihan Motonetin laitteella painellut, pienellä houkuttelua vaatii mutta putoaa silläkin tubelesurasta rengas.. Ei toki tienpäällä viitti sillä alkaa touhuumaan..
Rima on asetettava niin korkealle että sen voi alittaa pää pystyssä!
Re: Renkaanvaihto käsin
Minkälaisesta laitteesta on kyse? Onko siellä saatavana joku yksittäinen laite tuohon vai onko käytössä ihan renkaanvaihtokone puristimineen.KN76 kirjoitti:Mä oon ihan Motonetin laitteella painellut, pienellä houkuttelua vaatii mutta putoaa silläkin tubelesurasta rengas.. Ei toki tienpäällä viitti sillä alkaa touhuumaan..
Re: Renkaanvaihto käsin
Tämä. Mulla tosin vanhempaa mallia ja tää uusi ainakin näyttää tukevammalta..Pturu kirjoitti:Minkälaisesta laitteesta on kyse? Onko siellä saatavana joku yksittäinen laite tuohon vai onko käytössä ihan renkaanvaihtokone puristimineen.KN76 kirjoitti:Mä oon ihan Motonetin laitteella painellut, pienellä houkuttelua vaatii mutta putoaa silläkin tubelesurasta rengas.. Ei toki tienpäällä viitti sillä alkaa touhuumaan..
https://www.motonet.fi/fi/tuote/381530/ ... aihtopukki
Rima on asetettava niin korkealle että sen voi alittaa pää pystyssä!
Re: Renkaanvaihto käsin
Minulla on tämmöinen sitkeämpiä tapauksia varten. Kerran jonkun auton renkaan kanssa sain Volkkarista nurkan ilmaan mutta hetken kun odoteltiin paino päällä niin läksi.
- _JPA_
- Viestit: 650
- Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:58 am
- Pyörä: 2019 KTM 690 Enduro R
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Re: Renkaanvaihto käsin
Kuulostaa sille, että ei ollut tämä taktiikka käytössä https://www.youtube.com/watch?v=r7mBa7-5OIg:maja2 kirjoitti: Kiepautin vannenauhaksi pari kierrosta jeesuteipin soiroa lisää entisen päälle, kaivoi paketista uuden norsunnahkaisen sisägummin ja uskomattoman talkki/mäntysuopa sotkemisen jälkeen sain jopa ventiilin vanteen reiästään ulos. Jossain vaiheessa kyllä meinasi usko loppua kun uusi sisuskumi oli 4mm vahvaa ja tilaa venttiilin kiepauttamiseen ei omilla näppivoimilla tahtonut riittävästi syntyä. Takarenkaassa tuon ventiilin survominen reiästään läpi on lasten leikkiä jopa noilla norsunnahkoilla kun tilaa on enempi.
-
- Viestit: 226
- Liittynyt: Ke Elo 24, 2016 7:48 pm
- Pyörä: TM EN250FI, BETA RR480, DUCATI MTS 1200S
Re: Renkaanvaihto käsin
Ei ollut tuo tapa vaan ulkorenkaan toinen kylki oli väännetty jo vanteelle ennen sisärenkaan sisäänsurvomista. Tällä taktiikalla sisäkummin puhkomisriski rengasraudalla puolittuu, huonona puolena on tuo venttiilin metsästys reikäänsä, varsinkin jos sisägummi pääsee jossain vaiheessa pyörähtämään.
Takarenkaassa on ilmaa/korkeutta enempi ja sisärenkaassa kuitenkin saman pituinen venttiilin natsa, tästä seuraa se, että eturenkaan ja kaikkien matalampirofiilisten renkaiden kanssa tuo esittämäsi tapa lienee helpompi kun tila venttiiliinnatsan kääntämiseen käy vähiin. Tämä asia on ainakin nyt itsellä ns. kantapään kautta opittu. Eturenkaalle tuo esittämäsi tapa lienee helpompi ja suositeltavampi, kuten myö kaikille ilmatilaltaan/korkeudeltaan pienille renkaille.
Rengasasiaa sivuten: eilen laumana ilmailijoita ihmettelimme lentokoneen uuden eturenkaan kulumista kantikkaaksi yhdeltä kohti. Päätelineen pyörissä on jarrut joilla renkaan saa helposti kantikkaaksi, etutelineessä ei jarrua ole.
Kun viisaita oli ihan laumana paikalla niin syyksi alettiin pikaisesti epäillä renkaan tasapainotusta. Joka kylläkin oli syynä, muttei perinteisessä muodossaan. Etupyörässä ei ole koteloa tms. muotosuojaa vaan koko rengas roikkuu vaapaassa ilmavirrassa. Se ei lennon aikana pyri siitä syystä pyörimään mihinkään suuntaa vaan renkaan painavin kohta asettuu aina alimpaan kohtaan ja myös osuu laskussa ensimmäisenä asfalttiin silloin kun pyörä ei vielä pyöri-> kuluu tuosta kohtaa muttei muualta. Oli ihan uusi asia kaikille paikallaolijoille. Jostain pitäisi löytää tahmeammat laakerit...
Takarenkaassa on ilmaa/korkeutta enempi ja sisärenkaassa kuitenkin saman pituinen venttiilin natsa, tästä seuraa se, että eturenkaan ja kaikkien matalampirofiilisten renkaiden kanssa tuo esittämäsi tapa lienee helpompi kun tila venttiiliinnatsan kääntämiseen käy vähiin. Tämä asia on ainakin nyt itsellä ns. kantapään kautta opittu. Eturenkaalle tuo esittämäsi tapa lienee helpompi ja suositeltavampi, kuten myö kaikille ilmatilaltaan/korkeudeltaan pienille renkaille.
Rengasasiaa sivuten: eilen laumana ilmailijoita ihmettelimme lentokoneen uuden eturenkaan kulumista kantikkaaksi yhdeltä kohti. Päätelineen pyörissä on jarrut joilla renkaan saa helposti kantikkaaksi, etutelineessä ei jarrua ole.
Kun viisaita oli ihan laumana paikalla niin syyksi alettiin pikaisesti epäillä renkaan tasapainotusta. Joka kylläkin oli syynä, muttei perinteisessä muodossaan. Etupyörässä ei ole koteloa tms. muotosuojaa vaan koko rengas roikkuu vaapaassa ilmavirrassa. Se ei lennon aikana pyri siitä syystä pyörimään mihinkään suuntaa vaan renkaan painavin kohta asettuu aina alimpaan kohtaan ja myös osuu laskussa ensimmäisenä asfalttiin silloin kun pyörä ei vielä pyöri-> kuluu tuosta kohtaa muttei muualta. Oli ihan uusi asia kaikille paikallaolijoille. Jostain pitäisi löytää tahmeammat laakerit...
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
Re: Renkaanvaihto käsin
K60 Scout ei lähteny penkissä puristamalla eikä pistolapiolla, mutta MotionPro Bead Proilla pomppas irti melkein itsestään. Upea työkalu.Koheltaja kirjoitti:Tallissa iso ruuvipenkki on myös hyvä irroitusväline, sillä on painettu monet renkaat irti reunasta.
Re: Renkaanvaihto käsin
Nyt olisi Rabaconda Black Friday -tarjouksena 283€, mikä sisältää postikulut.
https://www.3as-racing.com/machine-a-pn ... a-p-449440
https://www.3as-racing.com/machine-a-pn ... a-p-449440
- Josasu
- Viestit: 276
- Liittynyt: La Syys 05, 2015 10:33 pm
- Pyörä: Kawasaki Versys X 300
- Paikkakunta: Muurame
Re: Renkaanvaihto käsin
Huvikseen lueskellut aina välillä tätä lankaa ja eniten pistää silmään miten porukka vääntää mitä kummallisempia virityksiä että saa renkaan reunat painettua irti vanteesta. Mä oon vaan rengasraudalla kääntänyt eli rauta renkaan ja huulen väliin ja kääntää alaspäin että renkaan reuna menee kohti vanteen keskiosaa. Tätä kun tekee muutamasta kohtaa molemmin puolin, niin johan on renkaan reunat irti vanteesta. On toiminut kaikkien vanteiden kanssa mitä pyöriä mulla on ollut ja aina helposti. Vaihdan aina autonrenkaan päällä kahdella raudalla, joten jos tulee luonnossa tarve suorittaa niin ainut ero on laittaa autonrenkaan tilalle jotain luonnon antimia ja ilmat käsipumpulla kompuran siaan.
Joskus luulin että jotkut renkaat on vain niin tiukkoja ettei meinaa päälle laittaessa millään mennä loppuun ja kävi kaikki lämmityskikat sun muut mielessä, mutta kun hokasin että jo paikalleen menneitä osuuksia kun muistaa raudalla painella keskelle samalla tapaa kuin renkaan reunaa vanteelta irrottaessa tulee renkaalle huomattavasti lisää tilaa mennä paikalleen. Tämän tajuttuani ei ole ollut enää vaikeuksia minkään renkaan kanssa. Jos rengas ei meinaa mennä tai lähteä ilman irvistelyitä teet luultavasti jotain väärin. Tämä on niin tekniikkalaji että yksi pieni juttu mitä ei huomaa voi tehdä työstä raskasta ja vittumaista.
Joskus luulin että jotkut renkaat on vain niin tiukkoja ettei meinaa päälle laittaessa millään mennä loppuun ja kävi kaikki lämmityskikat sun muut mielessä, mutta kun hokasin että jo paikalleen menneitä osuuksia kun muistaa raudalla painella keskelle samalla tapaa kuin renkaan reunaa vanteelta irrottaessa tulee renkaalle huomattavasti lisää tilaa mennä paikalleen. Tämän tajuttuani ei ole ollut enää vaikeuksia minkään renkaan kanssa. Jos rengas ei meinaa mennä tai lähteä ilman irvistelyitä teet luultavasti jotain väärin. Tämä on niin tekniikkalaji että yksi pieni juttu mitä ei huomaa voi tehdä työstä raskasta ja vittumaista.
Kawasaki Versys X 300 2019
KTM 250 exc 2015 (ex)
KTM 690 Enduro R 2010 (ex)
KTM 990 Adventure ABS 2010 (ex)
Kawasaki Zx-6r 1999 (ex)
KTM 250 exc 2015 (ex)
KTM 690 Enduro R 2010 (ex)
KTM 990 Adventure ABS 2010 (ex)
Kawasaki Zx-6r 1999 (ex)
Re: Renkaanvaihto käsin
Helppous ja vaikeus riippuu myös suuresti renkaasta. Olen jumpannut nastarengaskauden takia kumeja usean kerran ja osa renkaista irtoaa ja menee paikalleen kuin itsestään ja osa vaatii tekniikkaa ja voimaa sekä liudan ärräpäitä.
Onko sitten kyseessä renkaan ikä, runko, kumiseos vai mitoitus vai niiden yhdistelmä, en osaa sanoa. Todennäköisesti nuo kaikki vaikuttavat.
Onko sitten kyseessä renkaan ikä, runko, kumiseos vai mitoitus vai niiden yhdistelmä, en osaa sanoa. Todennäköisesti nuo kaikki vaikuttavat.
Re: Renkaanvaihto käsin
Ei vaikuta.
Kyse on tosiaan tekniikkalajista kuten Jojasu jo totesi.
Ei tule hiki, ei tarvitse irvistellä, eikä vituta jos vain vanteen tuumaluku ja renkaan tuumaluku täsmäävät.
Jos tulee, meni joku asia väärin.
Re: Renkaanvaihto käsin
Vaikuttaa. Kyllä niisö ero in laittaako 04 paistoleimasta pakkasesa olevaa Kingsiä vai työstääkö lämpimäsö olevaa kusiuutta endurokumia. Vanteen leveys vaikuttaa toki kans. Adven alkuperäinen tubeless vanne 4.25 leveämä on paljo ikävämpi vastus kun tuo 2.5 leveä mikä toisesa setisä on. Tuolle kapealle menee E02 mitas muutako rasvaa vähä ja laittaa päällekkäin pimiään huoneeseen.
Mutta voihan nuo muuttujat laskia saivartelunnlomasa tekniikaksi. Käyttää uudempia renkaita lämpimäsä tallisa ja kapealle vanteelle. Teknisiä järjestelyjä.
Mutta voihan nuo muuttujat laskia saivartelunnlomasa tekniikaksi. Käyttää uudempia renkaita lämpimäsä tallisa ja kapealle vanteelle. Teknisiä järjestelyjä.
Paskapuhetta, mutta uskon.
Re: Renkaanvaihto käsin
Kyllä niitä eroja löytyy. Joku aika sitten vaihdoin töissä Kontio kruiseriin nastarenkaita. Vanteen halkaisija 8" ja leveys 7. Takavanteessa vielä moottori sisällä, joten sitä normaalia poteroa ei vanteen keskeltä löydy. Kyllä sai kaivaa kaikki kikat takataskusta ja toisen käsiparin sen takavanteen kanssa.