Renkaanvaihto käsin
Valvoja: Moderaattorit
Re: Renkaanvaihto käsin
Tämä oli kyllä hyvä, normaali ihminen tekee homman normaali vauhdilla niin siitä oppiikin jotain kun homma ei ole ohi muutamassa sekunnissa proo vehkeillä. Kiitos.
Hyypiöllä oli muuten asiallisen näköinen polkupyörä taustalla.
Hyypiöllä oli muuten asiallisen näköinen polkupyörä taustalla.
antti
- HarMi
- Viestit: 1084
- Liittynyt: La Helmi 25, 2006 10:19 pm
- Pyörä: Surly Instigator, DMR Bolt Long
- Paikkakunta: Espoo
Re: Renkaanvaihto käsin
Jäykän oloinen Mefo stonemaster takarengas meni aika helposti vanteelle kun laittoi ensin vanteen renkaan sisälle. Norsun kortsu sisäkumia en olisi muuten saanut asennettua. Liukuvoide on kyl aika näppärää ainetta näissä touhuissa.
routaisten peltojen pehtoori
Re: Renkaanvaihto käsin
Toi on ollut todella toimiva kikka jolla olen tähän asti kaikki renkaat saanut suht helposti vanteelle. Tänään Dunlopin geomax mx71 kanssa meni sormi suuhun hetkeksi kun sen runko ei antanut periksi sen vertaa, että vanteen olisi saanut renkaan sisälle. Kyllä siinä ihan hiki kerkes tulemaan kun sen kanssa jumppasi, ehkä yksi tai kaksi kirosanaa saattoi myös lipsahtaa. Venttiilin ujuttaminen oli myös semmoinen sirkus, että ensimmäistä kertaa huomasin kaipaavani sitä pujotustyökalua http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/M ... aja-82416/.HarMi kirjoitti:Jäykän oloinen Mefo stonemaster takarengas meni aika helposti vanteelle kun laittoi ensin vanteen renkaan sisälle.
- t.t.tammi
- Viestit: 2236
- Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 10:22 pm
- Pyörä: Pan European 1991
- Paikkakunta: paimio
- Viesti:
Re: Renkaanvaihto käsin
sen sisäkumin ku pujottaa ensiks renkaan sisälle ja venttiilin paikoilleen ennen kun rupee pujottaan vannetta renkaan sisälle niin ei tarvii pujotella mitään.
Re: Renkaanvaihto käsin
Hieman lisää riskiä sisurin rikkoontumiselle tuo tekniikka?
-
- Viestit: 171
- Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 11:34 pm
- Pyörä: BMW F650 GS Dakar
- Paikkakunta: Orivesi
Re: Renkaanvaihto käsin
Ääni tälle. Jukopliut, että oli ennen vaikeeta, kun piti yrittää pujotella venttiiliä vanteeseen kun vanne oli jo gummin sisällä. Ihan turhaa akrobatiaa moinen. Raudalla vähän avittamalla saa kuitenkin ihan näppärästi nostettua toisen puolen kumista vanteelle vaikka venttiili olisikin jo kiinni vanteessa. Sisägummin rikkontumisetkin saa helposti vältettyä, kunhan sisäkumissa vaan on tarpeeksi ilmaa että se nousee renkaan sisään pois rengasrautojen tieltä.t.t.tammi kirjoitti:sen sisäkumin ku pujottaa ensiks renkaan sisälle ja venttiilin paikoilleen ennen kun rupee pujottaan vannetta renkaan sisälle niin ei tarvii pujotella mitään.
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Renkaanvaihto käsin
Tuolla tavalla tulee täälläkin tehtyä, sisäkumiin vähän ilmaa niin rengasrauta ei pääse purasemaan niin herkästi.
Kylätason kurapyöräilijä.
Re: Renkaanvaihto käsin
Toimii jopa kahdella rengaslukolla (itse asiassa varmaan ainoa tekniikka joka kunnolla toimii kahdella) todella helposti. Immuuni tekniikka oikeastaan kaikille muuttujille, vaikka olisi kuinka jäykkä kumi tai paksu sisärengas lopputulos on aina sama.t.t.tammi kirjoitti:sen sisäkumin ku pujottaa ensiks renkaan sisälle ja venttiilin paikoilleen ennen kun rupee pujottaan vannetta renkaan sisälle niin ei tarvii pujotella mitään.
Ainoa mikä tuntuu vaikeuttavan on liian pienet sisuskumit jotka liimautuvat väkisin sisäkehälle vaikka laittaisi vähän ilmaa.
- Timo Tasakaasu
- Viestit: 925
- Liittynyt: To Loka 21, 2004 9:13 am
- Pyörä: 1190Adv, 660SMC
- Paikkakunta: Somero
Re: Renkaanvaihto käsin
Tässä tekniikassa helpottaa, kun panee sisäkumin päälirenkaan sisään jo viimeviikolla ja pumppaa sinne niin paljon ilmaa, että päälikumi leviää reilusti. Ei ole sitten niin supussa, kun alkaa vannetta tunkea reunojen väliin.t.t.tammi kirjoitti:sen sisäkumin ku pujottaa ensiks renkaan sisälle ja venttiilin paikoilleen ennen kun rupee pujottaan vannetta renkaan sisälle niin ei tarvii pujotella mitään.
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
Re: Renkaanvaihto käsin
Tällä taktiikalla menee vain useampi viikko renkaanvaihtoon jos saa vain yhden renkaan pois kerralla alta pois .Timo Tasakaasu kirjoitti:Tässä tekniikassa helpottaa, kun panee sisäkumin päälirenkaan sisään jo viimeviikolla ja pumppaa sinne niin paljon ilmaa, että päälikumi leviää reilusti. Ei ole sitten niin supussa, kun alkaa vannetta tunkea reunojen väliin.t.t.tammi kirjoitti:sen sisäkumin ku pujottaa ensiks renkaan sisälle ja venttiilin paikoilleen ennen kun rupee pujottaan vannetta renkaan sisälle niin ei tarvii pujotella mitään.
Vaihtelin äsken uudet renkaat pyörän alle ja käytän itse venttiilin ulosvetäjää, se on sellainen ohut vaijeri joka ruuvataan venttiilin sisäpuolen kierteeseen. Ei mun sisäkumit ehdi venyä uusissa kumeissa viikkoa.
-
- Viestit: 1604
- Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 11:25 am
- Pyörä: Ktm380, Yamaha Wr250f, Kona
- Paikkakunta: Iitti
Re: Renkaanvaihto käsin
Itellä on tapana laitta joku alle bar painetta ja viskellä rengasta lattiaaa vasten pyöritellenbisti kirjoitti:No nih, nyt on etunen vaihdettu michelin cross competition s12 rinkulaan. Itse vaihto oli kyllä lapsellisen helppo, mutta kyllä taas ahdisti tuo vanteelle nouseminen. Vaikka oli rengasrasvat ja fairyt, niin siltikin jouduin varmaan 5 kertaa pumpata paineet 4-5 bar korville, välillä painellen rengasta takaisin uraan. Kyllä se siitä sitten viimein nousi, mutta olipa tiukassa. Luulisi sitten pysyvänkin vanteella kun sinne nousu oli niin hankalaa.
ja vasta sen jälkeen kovemmilla painella nostaa se vanteelle. Aina on noussut.
Braa-aab!
- Timo Tasakaasu
- Viestit: 925
- Liittynyt: To Loka 21, 2004 9:13 am
- Pyörä: 1190Adv, 660SMC
- Paikkakunta: Somero
Re: Renkaanvaihto käsin
Höh??? Ei mulla pitene renkaanvaihtoaika tuossa kuin sen verran, mitä menee sisärenkaan poistamiseen uuden päälirenkaan sisältä. Samantien sen voi laittaa vaikka venyttämään seuraava vaihtovuoroa odottavaan uuteen renkaaseen. Mihin muuhun niitä sisärenkaita tarvitaanyrmyli kirjoitti:Tällä taktiikalla menee vain useampi viikko renkaanvaihtoon jos saa vain yhden renkaan pois kerralla alta pois .Timo Tasakaasu kirjoitti:Tässä tekniikassa helpottaa, kun panee sisäkumin päälirenkaan sisään jo viimeviikolla ja pumppaa sinne niin paljon ilmaa, että päälikumi leviää reilusti. Ei ole sitten niin supussa, kun alkaa vannetta tunkea reunojen väliin.t.t.tammi kirjoitti:sen sisäkumin ku pujottaa ensiks renkaan sisälle ja venttiilin paikoilleen ennen kun rupee pujottaan vannetta renkaan sisälle niin ei tarvii pujotella mitään.
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
Re: Renkaanvaihto käsin
mulla olisi ylimääräinen tuollainen renkaanvaihtopukki mikä tuossa tämän ketjun sivun 49:n lopussa näkyy. Verraton apu renkaan vaihdossa, solun etenkin. Ei mee kymmentä minuuttia kauempaa renkaan vaihdossa, vaikka olisi kuinka koppura nastakingssi vaihdettavana.
satasella myyn pois jos joku tarvii.
-ville
satasella myyn pois jos joku tarvii.
-ville
---x mopolla suohon x---
Re: Renkaanvaihto käsin
Eilen tuli taas oma ennätys takarenkaan pudottamisen vaikeudesta.
1. Ilmat pois ja hypitään reunanpäällä. Ei tulosta.
2. Rengas ruuvipuristimeen ja kiristys niin että leuat yhdessä. Ei auta
3. Suzuki GSX1400 sivujalka reunan päälle ja renkaat ilmaan. Melkeen mutta ei ihan.
4. Lankku reunalle ja autolla päälle. Ei lähe.
5. Rengasrauta survotaan väkisin kumin välistä sisään ja mamma renkaan päälle hyppimään. Hoblaa tulosta tuli!
1. Ilmat pois ja hypitään reunanpäällä. Ei tulosta.
2. Rengas ruuvipuristimeen ja kiristys niin että leuat yhdessä. Ei auta
3. Suzuki GSX1400 sivujalka reunan päälle ja renkaat ilmaan. Melkeen mutta ei ihan.
4. Lankku reunalle ja autolla päälle. Ei lähe.
5. Rengasrauta survotaan väkisin kumin välistä sisään ja mamma renkaan päälle hyppimään. Hoblaa tulosta tuli!
"Kuta huonommat ja mäkisemmät tiet ovat, sitä voimakkaampi täytyy moottoripyörän olla." [Moottoripyörä ja sen hoito, s 9, vuodelta 1924]
- Timo Tasakaasu
- Viestit: 925
- Liittynyt: To Loka 21, 2004 9:13 am
- Pyörä: 1190Adv, 660SMC
- Paikkakunta: Somero
Re: Renkaanvaihto käsin
Olen tehnyt tuon kakkoskohdan siten, että toisella puolella on laudan pätkä vanteen ja ruuvipuristimen välissä, jolloin rengasta painetaan vanteelta vain toiselta puolelta ja puristusmatka kaksinkertaistuu. Ei ole epäonnistunut kertaakaan.ÖÖ. kirjoitti:Eilen tuli taas oma ennätys takarenkaan pudottamisen vaikeudesta.
1. Ilmat pois ja hypitään reunanpäällä. Ei tulosta.
2. Rengas ruuvipuristimeen ja kiristys niin että leuat yhdessä. Ei auta
3. Suzuki GSX1400 sivujalka reunan päälle ja renkaat ilmaan. Melkeen mutta ei ihan.
4. Lankku reunalle ja autolla päälle. Ei lähe.
5. Rengasrauta survotaan väkisin kumin välistä sisään ja mamma renkaan päälle hyppimään. Hoblaa tulosta tuli!
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito