Montako rengaslukkoa tarvitaan?

Keskustelua renkaista, vertailut, kimppatilaukset

Valvoja: Moderaattorit

kuramopotin
Pyörä: cube

Montako rengaslukkoa tarvitaan?

Viesti Kirjoittaja kuramopotin »

Tuli todettua, että superissa on liikaa tehoa. Takarengas pyörähti vanteella, sillä seurauksella että sisuskumi repesi. Rengaslukkona oli ariete merkkinen, mallia muovinen. Pitäisikö lukkoja laittaa kaksin kappalein? Vai riittäiskö yksi metallirunkoinen lukko? Mistäs niitä löytyy 2.5" vanteelle? Renkaat on välikelin kingssit ja paineet on ollu 0.8 ja 0.9 baaria.
Viimeksi muokannut kuramopotin, Pe Helmi 29, 2008 11:18 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kipa
Pyörä: SE ja kolmipökö

Re: Montako rengaslukkoa tarvitaan?

Viesti Kirjoittaja Kipa »

kuramopotin kirjoitti:Tuli todettua, että superissa on liikaa tehoa. Takarengas pyörähti vanteella, sillä seurauksella että sisuskumin repesi. Rengaslukkona oli ariete merkkinen, mallia muovinen. Pitäisikö lukkoja laittaa kaksin kappalein? Vai riittäiskö yksi metallirunkoinen lukko? Mistäs niitä löytyy 2.5" vanteelle? Renkaat on välikelin kingssit ja paineet on ollu 0.8 ja 0.9 baaria.
Kyllä yhdellä metallirunkoisella lukolla on pysynyt paikallaan, tosin olen nastojen kanssakin käyttänyt 1.5 barin paineita. Motokeitaasta ainakin moisen lukon sai. Toi paineilla parhaan ajonautinnon hakeminen näillä heavy-laitteilla on vähän tommosta säätämistä; itse ajattelen sen niin, että mieluummin ehjällä renkaalla pidosta tinkien. Toki paineet vaikuttavat myös renkaan ja nastojen kestoonkin (tosin SE:llä niitä kuluu joka tapauksessa).

Kipa
kuramopotin

Pitää kokeilla yhdellä metallirunkoisella lukolla ja nostaa vähän paineita. Jospa se rengas sitten pysyy kiinni.
Timo Tasakaasu
Pyörä: 1190Adv, 660SMC

Viesti Kirjoittaja Timo Tasakaasu »

660 SMC:hen panin kaksi lukkoa molempiin päihin. Ei siitä syystä, että olisi joskus vanteella pyörähtänyt, mutta tuolla ehtii jääradalla saada jo liki 150km/h vauhtia lyhyelläkin suoralla. Kahdella lukolla on mahdollista saada renkaat tasapainoitettuakin. Yhdellä lukolla nopeat kurvit olivat kamalia ajettavia.
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
Å
Pyörä: Liian monta

Viesti Kirjoittaja Å »

Tulevassa vekottimessa ei taida olla paikkoja vannelukoille. Talviajoja varten kuitenkin lukoille on tarvetta. Kertokaapas noviisille, pitääkö vaihtaa kehät vai voiko noita reikiä tehdä jälkikäteen vaikka itse? Ja jos voi, niin mitä ovat tärkeimmt rajoittavat tekijät (kehän merkki, tyyppi, laatu, malli, poikkileikkaus, kehän paksuus jne.) ja mihin kohtaan/kohtiin reijät tekee.
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
Veijo
Pyörä: Cube AMS100 LTD

Viesti Kirjoittaja Veijo »

Å kirjoitti:Tulevassa vekottimessa ei taida olla paikkoja vannelukoille. Talviajoja varten kuitenkin lukoille on tarvetta. Kertokaapas noviisille, pitääkö vaihtaa kehät vai voiko noita reikiä tehdä jälkikäteen vaikka itse? Ja jos voi, niin mitä ovat tärkeimmt rajoittavat tekijät (kehän merkki, tyyppi, laatu, malli, poikkileikkaus, kehän paksuus jne.) ja mihin kohtaan/kohtiin reijät tekee.
Itse en ole tarvinnut reikiä porata. Reikä kannattaa tehdä venttiilitapin lähelle, niin rengastyöt helpottuu.

Jospa en laitakaan toista lukkoa, vaan sen sijaan liimaan painoja vanteeseen. Paljonko lukot painaa?
Kipa
Pyörä: SE ja kolmipökö

Viesti Kirjoittaja Kipa »

Veijo kirjoitti: Jospa en laitakaan toista lukkoa, vaan sen sijaan liimaan painoja vanteeseen. Paljonko lukot painaa?
102 grammaa painaa toi mun takalukko. Laitoin pinnaan kiinni vastapuolelle auton 50 grammaisen lyijypainon, nippusiteellä varmistus. Ei ole tarvinnut sen jälkeen murehtia, meikäläistä ei ainkaan haittaa.
Eräskin kaveri (nimeä mainitsematta HD... :D ) oli laittanut talvirallireissuun rengaslukon ja vastapainon samalle puolelle. Vähän kai jumputti.

Kipa
kuramopotin

Mulla on ollu vastapainona rengaslukolle pronssitangosta sorvatut pulikat klemmareilla pinnoissa kiinni. Painojen paikkaa muuttamalla saa renkaan tarvittaessa tarkastikkin tasapainotettua.

http://www.matkaendurot.net/gallery/dis ... =200&pos=1
kuramopotin

Motokeitaasta löytyi 2.5"rengaslukko. Toimituskin oli nopea, tilauksesta seuraavana päivänä oli postissa! Eikä edes postikuluja tarvinnu maksaa. Kiitos Kipalle vinkistä!
Vastaa Viestiin