Oon tässä jo monta kuukautta katellu kuinka (ainakin) lounaisrannikolla ``talvi´´ on laadultaan todel-
la surkeeta (=lue; pe****stä!!). En oo voinu välttyä häilyvältä ajatukselta josko ajokautta pitäs piden-
tää ku ulkona on käytännössä aivan täysin syksy. Satunnaiset aamupakkaset on hillinny suurinta
intoa ku on tienny että jos lettaa ni on sekä mopo että äijä hajalla. Ei niin ettenkö jatkossakin pääsisi
työnantajan kustantamalla bussikyydillä töihin ja takasin, mutta silti.
Ei tuo ajatus sen kummemmin edenny mihinkään kunnes messuilla harhaannuin Motorenkaan
osastolle ihmettelemään nastotettuja renksuja. Niinhä siinä sitte kävi että jäin leipälävestäni kiinni
pitemmäx aikaa vaikkei tarkotus ollukkaan. Kertoivat nastottavansa itte, vain tiettyihin, hyviksi
havaitsemiinsa klemeksiin, ja jopa asiakkaan haluamalla ulkonemalla!!
Kun olosuhteet on sellaset että suurimman osan ``talvea´´ nuo tiet (kyllä; tiet!!) on sulia tai korkein-
taan ohkasessa jäässä, auratussa lumipaksuudessa tai loskassa, mikä olis paras nasta ja sen ulkone-
ma? Tarkotus olis siis nastoilla vaan varmistaa se ettei äijä oo tiellä (kyllä; tiellä!!) ajettuaan kenollaan,
missään maastossa ei tarvitte päästä senttiäkään. Eli minkä verran ulkonemaa nastaan kun kilometrejä
tarttis kestää mutta samalla olla pitoa sen verran ettei ohut jää/lumi yllätä?
Oikeanlaisen Renkaan/kuvion/(nastan) ulkoneman valinta
Valvoja: Moderaattorit
-
Agitheosis
- Pyörä: Husqvarna CT6FS / Can-Am Outlander 800
- Viesti:
Re: Oikeanlaisen Renkaan/kuvion/(nastan) ulkoneman valinta
Minulla on 4mm nasta ulkonemalla MT21 edessä ja T63 takana. Tämä riittää sekalaiseen ajoon hyvin, eli asfaltilla, lumiteillä, pellola ja jäällä on tullut ajeltua. Pitoa on eri alustoilla kohtuullisesti ja hyvin on TA pysynyt pystyssä.Agitheosis kirjoitti:Eli minkä verran ulkonemaa nastaan kun kilometrejä
tarttis kestää mutta samalla olla pitoa sen verran ettei ohut jää/lumi yllätä?
Varovaiseen ajeluun auratuilla teillä arvelisin riittävän 2-3mm ulkoneman. Nykyisiin 4mm ulkonemalla oleviin renkaisiin olen ollut tyytyväinen, mutta asfalttia tulee kyllä mahdollisuuksien mukaan välteltyä, jottei nastat kuluisi liian nopeasti.
Hillis